onnellinen

Kuinka monta sektiota...

38 posts in this topic

Mulla takana kaksi sektiota, toisen jälkeen pääsin nopeammin ylös ja liikkeelle. Haava kipuili kyllä pidempään ja tuli pieni pintatulehdus toisella kerralla. Lääkärin mukaan kohdun paksuus on hyvä ja sen puolesta estettä kolmannelle raskaudelle ei ole. Sen sijaan kiinnikkeitä oli runsaasti ja niistä johtuen leikkaus kesti aika kauan ja menetin verta yli 2000ml. Lääkäri vilautteli mahdollisuutta että kolmas leikkaushaava pitäisi tehdä pystyyn, jos vanhasta ei enää pääsisi läpi kiinnikkeiden takia. Pystyhaava ei lukemani perusteella houkuttele, ilmeisesti parantuminen on sellaisen kanssa hitaampaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottu samoin kuin Maryolke: jos toinenkin menee sektioon niin kolmatta ei enää kannata lähteä alateitse synnyttämään

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla takana yksi alatiesynnytys ja yksi kiireellinen sektio. Sektiossa huomattiin kohdun hapertumista, mutta ei tullut kieltoa kolmannelle. Ja nyt mietityttää mahdollinen kolmas synnytys. Toki sektiosta on aikaa jo kolmisen vuotta, mutta silti. Luulen kuitenkin että kolmas synnytys olisi suunniteltu sektio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi sektiota ja kolmas tulossa lokakuussa. Toivuin toisesta paljon nopeammin kuin ensimmäisestä, ekassa tosin oli muitakin toipumiseen vaikuttaneita komplikaatioita ja monen päivän yritys synnyttää alateitse. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on just päinvastaset tuntemukset sektion jälkeen ylös nousemisesta. Ekalla kerralla pääsin ylös aika helposti, toisella kerralla ylösnousu oli aivan kauheeta. Tietty voi vaikuttaa asiaan kun sektioissa oli 1,5 vuotta väliä. Mutta melkeen kaks päivää toisessa meni aikaa ennen kun pääsin ylös. Ekassa seuraavana aamuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksilöllistähän se on kuinka monta sektiota kohtu kestää. Toisilla moniakin. Varmaan se 3-4 alkaa olla sellanen maximi minkä yli ei yleensä suositella enempää. Lääkärit kyllä arvioi sitä arven kestävyyttä. Mulla on takana yksi alatiesynnytys ja suunniteltu sektio. Eka synnytys meni päin helvettiä ja siitä seurauksena pahat repeämät. Halusin sektion toisella kerralla ja sain sen. Jos meille kolmas lapsi tulee niin synnytystapana olisi jälleen sektio. Vähän kyllä jännittää miten sillä kertaa menisi kun tossa suunnitellussa sektiossa pääsin todella helpolla. Minkäänlaisia kipuja ei ollut kun taas alatiesynnytyksen jälkeen olin romuna 8kk. Kolmas lapsi olisi kyllä maksimimäärä meille enkä enempää sektioita kyllä uskaltaisi läpikäydä. Sektion jälkeen mulle sanottiin että uutta raskautta ei suositella 6 kuukauteen joten ei kai se kohtu vielä ihan haperoa ollut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän pistää 3 sektio jännittään. Nyt kun se on ihan käsillään. Mietityttää pääseekö ne samasta sisälle vai joutuuko tekeen kiinnikkeiden takia uuden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei kolmannella kerralla ollut kun muutama kiinnike ja leikkaus sujui muutenkin tosi hyvin.

 

Aloitettiin 8.15, vauva maailmassa 8.38, heräämöön 9.30 vauva tuli miehen kanssa heräämöön ja pääsi rinnalle 9.45 ja osastolle 10.30. Jalkeilla olin ensi kertaa klo 14.30. Neljäntenä päivänä kotiin ja nyt neljä viikkoa syntymästä olen toipunut ennätysnopeasti ja lääkkeitä en ole syönyt enää yli kahteen viikkoon!

 

Lääkäri korjasi toisen sektion aikaisen haavan mikä oli "kuprulla" ja nyt mulla on yksi siisti haava vaikka kolme kertaa on jo sisälle menty samasta kohtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipa mieleen että ootteko te saanut jonkun itsetuulettavan haavateipin? Mä sain eilen sellaisen haavan päälle ja pitää olla 7 päivän ajan. Se ehkäisee haavatulehdùksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on 2 ekaa syntynyt alakautta... 2 kiirellisessä sektiossa. Nyt odotan ja haluaisin yrittää kyllä alakautta synnyttää plus että en halua lapsiluvun jäävän viiten.... eikä taustalla siis uskonnolista vakaamusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi sektio takana. Viikon olin tosi kipeä ja ihmettelin miten kukaan voi vapaaehtoisesti haluta sektion. Parin viikon jälkeen pystyin jo vähentämään särkylääkkeiden syöntiä.

 

Nyt odotellaan jälkitarkastusta ja lupaa uudelle yritykselle. Hirveästi tuntuu vaihtelevan, osa sanoo että pitää vuosi olla raskauksien välillä, osa sanoo ettei mitään taukoa tarvitse olla. Taidan luottaa leikanneen lääkärin sanaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans vähän jännittää, JOS sinne asti päästään, että vauva saadaan syliin. Eli kolmas sektio olisi tulossa. Ensimmäinen syntyi kiireellisellä sektiolla, josta toivuin todella nopeasti. Toinen syntyi alakautta eikä synnytys vaikuttanut mihinkään tuolloinkaan, normaalisti jalkeilla ja kävellä/istua pystyi kuin ennen synnytystä. Kolmatta yritettiin käynnistellä turhaan, synnytys ei edennyt ja lopulta epiduraali lakkasi vaikuttamasta ja silti vaan täysillä oli oksitosiinit, joten kipu oli ihan järkyttävää ja vauva tulossa virhe asennossa. Joten vaadin sektion, jonka lopulta sain. Jos alakautta olisin synnyttänyt, luultavasti vauva olisi saanut jotain vammoja, kun oli jo niin pahassa asennossa synnytyskanavassa päästä kiinni tulossa. Tuolloin oli myös kiinnikkeitä jo jonkun verran ja lääkäri sai tosiaan tehdä töitä että pääsi läpi ja vauvakin piti imukupeilla repiä irti :( Mulle laitettiin myös se Piko vai mikä sen nimi olikaan just tuolla paineilmateipillä, sain siitä ihan järkyytävän teippiallergian ja nivusia myöten oli iho auki. Joten kävely oli itkun päässä ja olin todella pitkään kipeä, näin ollen ei edes imetys onnistunut.

Nyt sitten kolmas sektio vähän pelottaa siinä suhteessa, että miten sektio onnistuu, voiko enää mennä samasta haavasta läpi vai mihin tulee sitten uusi haava. Uskoisin että sektiosta toipuminen on nopeaa, ilman sitä paineilmateippiä, jota en suostu enää ottamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now