h4izuli

Mahan kommentoiminen

30 posts in this topic

Onko täällä muita, ketä jopa ärsyttää mahan kommentointi? Vai olenko minä vain liian herkkä :D

 

Ensimmäisessä raskaudessa mulla oli aina joko paljon pienempi tai isompi maha (tai eri muotoinen tai näköinen tms.) kuin "sillä ja sillä", vaikka "se" oli isoimmilla/pienemmillä raskausviikoilla kuin mä. Nyt toista odotettaessa mulla on näköjään aina väistämättä isompi maha kuin "sillä ja sillä", koska "se" yleensä odottaa ensimmäistä lastaan ja mulla nyt vaan on isompi maha tässä toisessa raskaudessa. 

 

En oikeastaan edes ymmärrä miksi tämä ärsyttää mua??? Juu, olen aika ulkonäkökeskeinen ihminen, joten se voi olla osasyynä??? Otan tuon mahan kommentoinnin melkein samanlaisena (huom. MELKEIN ;) ) kuin, että: "sullahan on isompi perse kuin meidän naapurin Merjalla". No, okei.. vähän provosoivasti, mutta you get the point ;)

 

Sitten taas eilen eräs tuttava sanoi, että: "oi, kun sulla on jo ihana vauvamaha". Aivan eri asia. Tulin todella hyvälle tuulelle tuosta kommentista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, kyllä minua ärsytti... Koska se aiheutti itselleni huolta! Nimittäin kaikki sanoi masuani niiiin pieneksi, että huolestuin että saako vauva ravintoa tarpeeksi. Ja vielä kun neuvolatäti kerran ihmetteli vauvan kasvua "vähäiseksi", niin huolestuin... Mutta loppuunsa kasvu menikin ihan normaalisti eikä vauva edes mikään mini vauva ollut syntyessään vaan n. 3200 grammaa ja itse olen hyvin siro ihminen... Ihan lopussa maha oli kyllä iso kun itse olen siro ja laiha luonnostaan :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kans ärsytti muutama viikko sitten kun kerroin parille työkaverille raskaudesta ja molemmat päivittelivät että "ei sulla kyllä vielä vatsaa näy ollenkaan". Siinä vaiheessa vatsa oli aamulla ja päivällä vielä aika huomaamaton mutta illalla kyllä ihan selvä vauvamaha joten itse sen kyllä huomasin. Talvisten neuleiden alta se ei vaan vielä näkynyt muille. Mullekin se aiheutti huolta siitä, saako vauva tarpeeksi ravintoa ja kasvaako se normaalisti, mutta nyt näiden viime viikkojen aikana vatsa on kyllä kasvanut ihan selvästi ja erottuu kyllä neuleidenkin alta joten kaiken pitäisi olla kunnossa. Rakenneultrassakin todettiin että vauva on ihan normaalikokoinen joten olen päättänyt olla stressaamatta vatsan koosta ja muiden kommenteista, tosin eipä noita kommentteja enää viime aikoina ole kuulunutkaan  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla riippuu siitä millä tuulella olen. Masu on iso 32 viikkoseks eikä painoa ole muualle paljoakaan kertyny eli se on semmonen jättipallo joka roikkuu tossa edessä. Normaalisti kuljen ylpeästi maha pystyssä eikä kommentit haittaa mutta viimeaikoina kun on ollu väsyny olo on alkanu ärsyttää kun tuntemattomat kaupassa kyselee milloin on LA ja on selkeästi yllättyneitä siitä ettei se ole ens viikolla. Huokaus. Jep. Se on iso ja tässä on vielä aikaa kasvattaa sitä vielä suuremmaks. Kiva, kiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kyllä muistissa on erilaisia tökeröitä kommentteja mahasta. 

Esikoista odottaessani viikolla 17 eräs täysin tuntematon nainen tokaisi vain että eipä edes huomaa että olisin raskaana, vaikka selkeästi sitä mahaa jo olikin. Se ilmeisesti ajatteli että olen vain vähän pyöreä.

Ja kuopuksesta sain kuulla monta kertaa kuinka mahani on niin pieni ja monta kertaa oikein hämmästyttiin kun kerroin lasketun ajan. Neuvolassa myös pitivät mahaa ja vauvaa pienenä (vauva muuten oli 4,2kg syntyessään..)

 

Ja sekin muuten ärsytti joka kerta kuinka aina löytyi joku joka osasi mahan muodosta sanoa tulevan lapsen sukupuolen. Eräs työkaveri harrasti ennustamista ja niin polleana kehui kuinka hän on aina tiennyt etukäteen työkavereidensa lasten sukupuolet. No, tokihan hän mullekin "ennusti" ja niin varmana vaan ilmoitti että poika tulee. Harmi etten ole sen kummemmin käynyt ilmoittamassa ettei oikein osunut tällä kertaa oikeaan  :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahani on niin pieni, että ei sitä ole paljon kommentoitu. Nyt mahaa jo löytyy, viikkoja kun on kasassa 33. Edelleenkään en kuule kommentteja. Talvitakin alta monikaan ei sitä edes huomaa. Harva varmaan uskoisi, että synnytys on jo 1 ½ kuukauden päästä. Viime ultrassa lääkärikin totesi, että minulla on pieni maha, vaikka vauva olikin silloin keskikokoista hieman suurempi. Neuvolassa kokenut neuvolantäti puolestaan sanoi, että mahani on ihan hyvän kokoinen. Joten eipä mitään hätää. Olen vain suht siro, lanteilla on tilaa ja ilmeisesti vauvan asento pää alaspäin on myös virtaviivainen kropan kanssa.

 

Minua ei kyllä haittaa vatsalle taputtelut. Kysyn myös aina toisinaan läheisiltä tutuilta, että haluavatko nämä tunnustella pientä jalkaterää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistan hyvin eräät kesäiset juhlat noin kuukautta ennen laskettua aikaa, jossa yksi vanhempi täti taivasteli, että kuinka minulla voi olla LA niin pian, kun vatsani on niin pieni. Alkoi sitten pelotella kaikilla napanuoran kiertymisillä ja solmuilla ja virtaushäiriöillä ja ties millä. Sen lisäksi, että tuollainen kommentointi ärsytti, se jätti takaraivoon pelon siitä, että mitä jos oikeasti jotain onkin vialla. No, sf-mitta oli kuitenkin ihan normaali ja normaalikokoisen vauvan sitten synnytin loppujen lopuksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No joo, oon aika lyhyt joten kaikki olla rellottaa tuossa edessä kropan ulkopuolella ja kuulen kyllä kommentteja. Tottakai se silloin näyttää aika isolta, vaikka ymmärtääkseni ihan normikäyrillä tässä mennään. Sama juttu oli esikoisen kanssa.

Tällä hetkellä maha on navan seudulta niin arka, että ei todellakaan kannata yrittää tulla hiplailemaan, enkä siitä muutenkaan tykkäis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessani minua ärsytti erityisesti ihmisten kommentit mahan muodosta ja tulokkaan sukupuolesta. Ihmisten mielestä minulla kun oli "aivan selvästi poikamaha". Emme itse ottaneet raskausaikana selville vauvan sukupuolta. Välillä tuntui, että ihmiset eivät uskoneet ettemme tienneet sukupuolesta kun kertoihan maha sen ihan selvästi. R A I V O S T U T T A V A A.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo. Mun mamma (isänäiti) näki mut veljentyttären nimiäisissä just viikonloppuna, taputti mun mahaa (tietää että odotan ja näkeehän sen) ja tokas "Sää se sit vaan LIHOOT". Joo, toi keskivartalolihavuus on mulla räjähtäny jotenki käsiin. Ois ton voinu jotenki kivemminki ilmasta että mun maha on iso jo. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mahan kommentointi ja taputtelu sai kyllä hermot kireälle. Onneksi tuli kuitenkin enimmäkseen positiivisia. Oletpas lihonut yms tuli kyllä aika useasti. Ja mahan koon arvostelu ja epäilyt vähintään kaksosista ellei peräti nelosista ketuttivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua on todella alkanut ottaa pannuun se, että raskaana on ihan vapaata riistaa ja kuka vaan saa kommentoida ihan mitä vaan!

 

Olen kuullut mm seuraavia:

 

" Sun maha ei ole kylllä yhtään kasvanut parissa viikossa" ( hieroja, jolla käyn säännöllisesti)

"Mahtaako siellä mitään ollakaan, kun se on noin pieni" (naapuri)

" Mulla oli kyllä noilla viikoilla paljon isompi/pienempi maha" (työkaveri)

"Teille tulee ihan varmaan poika" (naapuri)

" Ei susta kyllä yhtään huomaa, että olet raskaana. Sun takapuolikaan ei ole levinnyt" (puoli tuttu)

" Sun maha on kyllä tosi pieni" (sf-mittaa mitannut lääkäri, jonka jälkeen ultrassa paljastui, että vauva vastaa jopa muutamaa päivää isompaa viikkoihin nähden eli turhaa huolta tuli tuostakin kommentista)

 

Että, kun olis aina joku naseva vastaus valmiina kaikille idiooteille!

 

Onneksi kukaan ei vielä ole tullut lääppimään.... :skilletgirl:

Edited by Retiisi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ärsytti. Esikoisesta ei juuri kommentoitu mutta kuopuksesta sain kuulla, että miten iso maha. Ei se nyt mikään valtava kuiteskaan ollut. Vatsan lääppijätkään ei niin ärsyttänyt, mutta ei se normaalistikaan ole kohteliasta toisten ulkonäköä kommentoida, niin miksi sitten raskaana ollessa saa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ärsytti se, että mun arveltiin odottavan kaksosia..joo, olihan sitä mahaa jo ennestään, kohtu eteenpäin kallellaan ja lyhytkin olen, joten totta kai mun maha näytti isolle. Mut neuvolatäti oli paras. Alkuraskaudesta "sulla on noita vatsanpeitteitä, joten raskausmahaa ei pitkään aikaan tule näkymään" ja loppuraskaudesta "sulla on niin kaunis ja pyöreä vauvamaha eikä yhtään raskausarpia!" :grin:  Jep jep, jotain hyötyä niistä vatsanpeitteistä.. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

On se kyllä niin koomista, miten näkemys mahan koosta vaihtelee kommentoijasta toiseen! Itse olen tässä raskaudessa saanut perättäisinä päivinä kommentit "Sä oot kyllä jo ihan valtava!" ja "Ai niin pian jo LA, sulla on aika pieni maha siihen nähden." :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä todellakin joinain päivinä tulee korvista savua, kun koko ajan ulkonäköä kommentoidaan.

Kuten Retiisi tuossa kirjoitti, tuntuu kuin olisi muka yhtäkkiä vapaata riistaa...

 

Olen naisvaltaisella työpaikalla, jossa eniten ihmetyttää työ"kaverit", joiden kanssa aikaisemmin vain tervehditty, eikä muuten juteltu, niin nyt ovat aivan ylikiinnostuneita mun raskauteen liittyvistä asioista. Vaikka kävelisin vaan käytävällä ohi, niin mulle huudellaan jatkuvasti kommentteja mahan koosta yms.

Maha on ollut tähän asti aika pieni, nyt olen itsekin huomannut nopeaa kasvua parin viikon sisään. Just kommentoi yks työkaveri: "ootpas sääkin nyt ruvennut turpoomaan". Ei kovin mieltäylentävä sanavalinta!

Mahan lääppijöitäkin oon pari kohdannut, ja se on kyllä ihan megaraivostuttavaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mahaa on kommentoitu muutamaan otteeseen enkä ole ottanut siitä itseeni :)

 

Työkavereiden kommentteja:

"Voivoi, siellä se kasvaa." ja pieni mahan silitys päälle

"Masu kasvaa." ja hymyilyt päälle.

"Olen aina tykännyt tanssia vähän runsaampien naisien kanssa" mieskollega pikkujouluissa

"Tykkään tanssia vatsakkaiden naisten kanssa." toinen mieskollega pikkujouluissa.

"Sää oot vähän paisunu tosta keskivartalosta." En muista oliko sana ihan paisunu vai oliko se tukevoitunu, mut joku tollanen vähän epäkorrektimpi, mistä en kuitenkaan jaksanu loukkaantua.

 

Ainoa sukulaisen kommentti:

"Sä oot niin pieni vielä, että ei taida vielä olla laskettu aika lähellä."

 

Kaverin kommentti:

"Sullahan alkaa jo maha näkyä."

 

Miehen kommentti tässä hiljattain:

"Sehän alkaa näyttää ihan vauvamahalta."

Miehen kommentti tänään, kun se silutteli vatsaa:

"Täähän on ihan kiinteä vauvamasu eikä pelkästään läskiä." :D Ei se sana kyllä ollu kiinteä eikä se ollu kovakaan, mut joku sellanen..Ei voi muistaa.

 

Noista kaikista olen kuitenkin ajatellu, että ne tarkottaa vaan hyvää. Sellasesta varmaan iteki loukkaantuisin, jos joku alkais maalailee piruja seinille, että on liian pieni tai liian iso ja sitten jotain uhkakuvia siihen päälle. Viikkoja mulla on nyt siis 25+jotain, et tota mahaa nyt tosiaan pikkuhiljaa alkaa olla.

 

Käytän vaihtelevasti vartalonmyötäisiä ja löysiä vaatteita. Mut eihän toi enää oikein löysienkään paitojen alle piiloon jää. Mut siis se, että kun laitan vartalonmyötäisen paidan päälle, ni tiedostan sen, et sillä saattaa kerätä enempi kommentteja. Eihän sillä pitäis olla merkitystä, että mitä on päällä. Mun mielestä siin on kuitenki vähän sellasta esittelyn makua, kun on vartalonmyötäinen paita. Tosin äitiysvaatemuoti on tällä hetkellä sellasta eikä valinnan mahdollisuuksia ole ihan kauheesti. Niin ja siis hieman tukevana ihmisenä musta on ihan kiva näytellä tota vauvamahaa, kun kerranki on hyvä syy, miksi on iso maha :D Sitten sitä läskimahaa saa taas peitellä lopun elämäänsä, kun makkarat hävettää, niin nautin nyt tästä sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä toisen odotuksessa ahdistaa edelliskertaa enemmän kommentit pienestä mahasta. Nyt menossa 27+ ja eilen työkaveri puoli tuntia päivitteli, että ei ole mitään mahaa ja eipä uskois että oon raskaana ja tuo vieressä oleva (la samaan aikaan) on sentään raskaana olevan näköinen jne. Olin jo tosi vaivaantunut siinä, varsinkin kun on ollut huolta raskaudesta ja myös vauvan kasvusta vähäsen. Tänään onneksi ultrassa lääkäri totesi vauvan vain majailevan syvällä lantiossa, ihan vastasi viikkoja kooltaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noi kokovertailut on justiin inhottavia, tulee vaan sellainen olo, että itsessä/mahassa tai vauvan voinnissa on jotain häikkää  <_< Multa on taasen jo parikin kertaa miespuoliset ihmiset kysyneet, että joko se kohta syntyy! Tiedostan kyllä sen, että mulla on aika selkeä ja isokin maha jo nyt (rv 26+), mutta en kai mä nyt sentään ihan viimeisilläni vaikuta olevan.. Myös yksi työkaveri tuppaa vähän ärsyttämään, kun se jaksaa joka kerta sanoa, että täällähän voidaan paksusti. Ei hän pahaa tarkoita, mutta kun mulla on välillä vähän vaikea sopeutua tähän pyöristyvään olomuotoon, vaikka siihen näin ihana syy onkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskaana sitä on vapaata riistaa ja kommenteilta ei voi välttyä. Kommentointi ei haitannut aikoinaan yhtään, mutta vieraiden en antanut masua taputella, siinä meni selkeä raja. Mielestäni on ihan kohteliasta jos mahaa kommentoidaan positiivisesti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu kivasti sanotut mahakommentit ei haittaa kyllä minuakaan, ne on kivoja. Mutta sitten just kun tulee niitä "sulla on liian iso/pieni maha", niin ne ei tunnu kivalta.

Ja samoin kun anoppi kommentoi että "ootpa kyllä tukevoitunut". Totesin siihen että onneksi suurin osa taitaa olla tuossa mahan kohdilla, niin kehtasi vielä siihen sanoa että "ehei, kyllä sitä on selvästi täälläkin (näyttäen lantiota, reisiä ja takapuolta)". Se kyllä loukkasi ihan niin että itku pääsi kotona.

No joo, ehkä ne on nuo tunteetkin vähän pinnalla näin raskausaikana. :)

Tänään ollaan menossa heille syömään, saapa nähdä minkälaista kommenttia sieltä nyt tulee..

 

24+5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, noi perseen leviimiskommentit vois kyllä jättää sanomatta :D Vaik luonnollistahan sekin on, et lantio leviää, ku pitää tehdä tilaa vauvalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja samoin kun anoppi kommentoi että "ootpa kyllä tukevoitunut". Totesin siihen että onneksi suurin osa taitaa olla tuossa mahan kohdilla, niin kehtasi vielä siihen sanoa että "ehei, kyllä sitä on selvästi täälläkin (näyttäen lantiota, reisiä ja takapuolta)". Se kyllä loukkasi ihan niin että itku pääsi kotona.

No joo, ehkä ne on nuo tunteetkin vähän pinnalla näin raskausaikana. :)

No on kyllä tosi tökeröä kommentointia. Varsinkin, kun suurin osa raskaana olevista - nekin, joille ei juuri kerry vararasvaa - näyttää "tukevoituvan" reisistä ja takapuolesta. Osittain varmaan syynä on lantion luiden leveneminen ja osittain rasvan kertyminen ko. alueelle (josta kropan on sitten helppo käyttää se maidontuotantoon).

Edited by Nox

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ärsyttää kans kommentoijat, liittyi ne sitten mahaan tai muuhun kroppaan.

Varsinki sillon ärsyttää, jos aluksi sanotaan että ootpa tukevassa kunnossa ja kohta kommentoidaan että eihän sun maha oo paljoo ees kasvanu.. tai sitten se että kysytään "joko se kohta syntyy". Nyt siis raskausviikkoja 27+3.

 

Ne positiivisemmat kommentit kauniista raskausmahasta taas saa ihan hyvän mielen, kunhan sitä ei aleta jankuttamaan. Koskeminen on ehdoton ei, se ärsyttää suunnattomasti! :skilletgirl:

Taidan jatkossa taputella takaisin jos joku vielä iholle tulee.. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ei haittaa. Kuitenkin suurin osa mahan kommentoijista/koskettelijoista haluaa huomioida raskautta, eli ihan hyvällä tarkoittavat. Toisilla on vain erilainen tapa osoittaa se huomio. Eri asia tahallaan ilkeät kommentit, mutta en ole koskaan törmännyt sellaisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now