Snazu

Miten raskaus muutti kroppaasi

156 posts in this topic

Laitokselta lähtiessä muutama päivä synnytyksestä paino oli pari kiloa vähemmän kuin ennen raskautta, ja tippui vielä siitäkin muutaman kilon. Olin ennestään sopivan kokoinen, en nyt mielestäni laiha mutta suht hoikka kuitenkin, eikä niistä mitoista laihtuminen näyttänyt enää nätiltä. Olin tietysti iloinen, ettei ylimääräisiä kiloja jäänyt, mutta uskokaa tai älkää, melko mahdotonta kerätä nätisti niitä kiloja takaisin.. Takamus 'katosi' tai ainakin jotenkin latistui, luut törrötti lantiossa, ennen ihan näteistä sääristä tuli luiset rimppakintut. Sormuksia piti kantaa kaulaketjussa pitkään kun oisivat tippuneet sormista.

 

Tissit kasvoi imetyksen aikana, imetys loppui kokonaan kun vauva oli 11kk, nyt siitä on jo 5kk ja tissit on varmaan ainakin kuppia pienemmät kuin ennen raskautta. Tarttis kipeesti sopivan kokosia liivejä ennenkun lässähtävät tyystin. Kiloja oon saanut kai vähän takaisin mutta eihän ne tietenkään noihin luisiin sääriin ja nilkkoihin mene. Sormukset on taas onneks ihan sopivat. Kengän koko ei kasvanut, näkö ois ehkä syytä tarkistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen nykyään tyytyväisempi vartalooni kuin ennen raskautta :)

 

Raskaudesta ei jäänyt kiloja - tai jäi yksi jonka toin laitokselta kotiin, mutta joka suli pois ennen jälkitarkastusta.

 

Olen aina ollut vartaloltani epänaisellinen, koska lantiota ei ole ollut nimeksikään ja hartiani ovat leveät. Raskauden/ synnytyksen myötä lantio hieman leveni ja lopputulos on naisellisempi kuin ennen, koska hartiatkaan eivät tunnu enää niin mahtavilta kuin ennen.

 

Vatsa kyllä pömppää nykyään paljon helpommin kuin ennen, mutta ei se haittaa kun housut näyttävät päällä paremmilta kuin koskaan! Mitään muuta muutosta en ole huomannut, kaikki samat vaatteet, kengät ja silmälasit käyvät nykyäänkin.

 

Tosin, liekö tämä johtuvan siitä, että suhtaudun nykyään vartalooni armollisemmin kuin ennen raskautta - painan saman verran kuin ennen raskautta, mutta silti olen paljon tyytyväisempi itseeni nyt kuin ennen. Hassua :)

Edited by Sharonah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta on tainnut tulla pysyvästi sellanen barbababa vartalolta, enkä todellakaan tarkoita, ett muotoudun mihin vain. Laihduttaminen ottaa tosi koville :( .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vatsassa viela pikkusen loysaa. Luulen sen enimmakseen olevan loysaa ihoa, eika niinkaan rasvaa, ja uskon etta se viela naina tulevina viikkoina kutistuu. Muuten taidan olla jotakukin lahtopainossa, "laskia" on vaan mun mielesta enemman. Juoksin/urheilin muuten 3-5 krt viikossa ennen raskaaksi tuloa, joten taitaa olla ihan juoksemisen puute, joka on aiheuttanut entisen "timmiyden" puutteen. Senkin uskon korjaantuvan kunhan saan alkaa kunnolla juoksemaan.

 

Talla hetkella jumppaan kotona rauhallisesti muutaman kerran viikossa ja kayn pitkilla kavekylenkeilla.

 

Napa on viela ulospain pullistunut. Ja nyt on synnytyksesta siis 6vkoa.

 

Tsemppia liikkumiseen kaikille!! Kylla se siita :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään huomasin, että mun kieleen on tullut sellainen halkeama, sitä ei ollut ennen vauvaa. Ehkä musta on tullut hieman viisaampi, sillä mun luontaisen blondista pääväristä on tullut hieman tummempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun synnytyksestä on vajaat kuusi viikkoa, vatsanahassa on jonkin verran löysää, ja etenkin iltaisin maha pömpöttää entistä helpommin (olin siihen taipuvainen jo ennen raskautta). Rinnat kasvoivat pari kuppia, mutta imetys jatkuu toivottavasti vielä pitkään, joten tästä on paha vielä sanoa. Kiloja ei jäänyt, olin jo kotiin tullessa melkein lähtöpainossa, ja nyt taitaa olla hiukan alle sen. Jalkojen turvotus on laskenut, ja kengät sopivat taas. Kaikki sormukset eivät vielä mahdu (vihkin ja kihlan saan sullottua paikalleen), ja totisesti toivon että alkavat vielä mahtua, tulisi kalliiksi suurentaa useampi rinkula kerralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muuttuihan se,

- ylikiloja jäi + 10, joista vieläkin 5 jäljellä :rolleyes:

- rinnat nykyään löysät ja melkein navassa <_<

- kengänkoko kasvoi n. vuodeksi numerolla, on siis jo palautunut entiseen

- hiukset tuuheni, mutta sekin oli ohimenevä ilo <_<

 

Mut kun tää maallinen tomumaja on nyt sitte lopullisesti runneltu yhden lapsen jälkeen, ei se toisestä todennäköisesti enää hirveesti pahenisi (tai kuulemma laihtuminen tulee aina vaan vaikeammaksi...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla jalka kasvoi puoli nuomeroa ja lantio leveni hiukan. Maidonnousun ja imetyksen vaikutuksesta mun rinnat ovat nyt roikkuvammat ja ehkä hitusen pienemmät kuin ennen raskautta. Imetän vielä 2 krt/vrk, joten eiköhän rinnat vielä pienene lisää, kunhan lopetan imetyksen joskus kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perinteisten raskauskilojen ja -arpien lisäksi mulle jäi ekasta raskaudesta:

...kokoa suurempi jalka.. tai lesti levisi niin et vanhat kengät hiersi pikkuvarpaat rikki, joten kokoa suurempi ostettava :)

...rinnanympärys kesti samana, mut kuppikoko jäi yhtä isommaksi.. kaikki rintaliivit uusiksi :( Toivottavasti tässä raskaudessa ei käy samanlailla, ettei mene taas kaikki uusiksi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on jäänyt selvä vararengas. Alan olla normaalipainossa, mutta tuo ylimääräinen nahka on edelleen alavatsalla. Toki tiukka vatsalihastreeni + muu lihaskuntoharjoittelu voisi sen viedä pois...

 

Tissit on melkolailla samaa kokoa kuin ennen raskautta eivätkä merkittävästi lörpsähtäneetkään. Raskausarpia on, mutten jaksa niistäkään stressata. Viihdyn omassa kropassani paremmin kuin ennen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä painoin synnäriltä lähtiessäni vähemmän kuin ennen raskautta ja paino on siitäkin vielä tippunut, mutta vatsa on muuttanut malliaan. Ennen mulla alkoi pömppö navan kohdalta, mutta nyt se alkaa jo heti kylkiluiden alapuolelta.

Rinnoista en oikein osaa vielä sanoa, kun imetän edelleen. Poika on nyt 5,5kk vanha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysä vatsa. Kaikki kilot hävisivät jo parissa viikossa, mutta vatsa on roikkuva. Näyttää varsin ikävältä lantiofarkkujen kanssa :( No, ehkä jaksaisin ottaa itseä niskasta kiinni ja nähdä vähän vaivaa, jospa saisin vatsankin vielä edes jonkinlaiseen bikinikuntoon kesäksi. Nyt synnytyksestä reilut 2 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli ihan tajuttomasti lisää luomia! Sama juttu nyt toisessa raskaudessa. En tykkää :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vatsassa muuta raskausarpi, löysä masunahka, enemmän läskiä (ja vähemmän lihaksia) vaikka paino alle lähtöpainon (tähän tietysti voisin vaikuttaa jos vain löytäisin ajan), rinnoissa punaisia luomia enemmän, rinnat ei ole pienet ja kiinteät vaan varmasti imetyksen jälkeen pienet ja löysät, paljon pehmeämmät (tähänkin voisin vaikuttaa rahalla :), tukka lähtee, muuttui luonnonkiharaksi ja nivelet ovat edelleen löysät (ihan ympäri kroppaa, pahimmat on selkä, lantio ja sormet). Vyötärönympärys on suurempi, samoin rinnanympärys, alapää löysempi eikä mikään treeni tunnu auttavan *murinaa*. Kaksi raskautta takanapäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on edelleen (lapsi kohta 1v 3kk) ongelmia hormonien kanssa. Raskaana ollessa aloin kärsiä hikoilusta ja sitä jatkuu edelleen. Varsinkin aamuisin hiki saattaa valua kasvoille ihan noroina, tai vähintäänkin on hikikarpaloita kasvoilla ja muutenkin kroppa hikoilee tosi paljon. Ennen en saanut hikeä valumaan kovin helposti rankassakaan liikunnassa (tyyliin joku spinning sai vähän hikeä valumaan), nyt taas on koko ajan tuskainen hiki. Asunnon lämpötila on noin 20c, eli ei ainakaan liian kuuma. Mulla saattaa palella jalkoja mutta muu kroppa on ihan nihkeä. Aina kun tulen ulkoa sisälle on pakko riisua suurin osa vaatteista pois. Kylään on inhottava mennä kun ei voi heittää farkkuja ja paitaa pois ja hillua pelkissä sukkiksissa ja rintsikoissa :girl_haha: Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia? Olen kuullut parilta kaverilta että heillä on samaa vaivaa ja sen kuulemma pitäisi helpottaa parin vuoden sisällä synnytyksestä. Onko tähän olemassa muita apuja kuin jatkuva suihkussa käyminen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomasin vasta äskettäin että jalka on kasvanut ,tai leventynyt, kun vanhat kevätkengät ei mahdu jalkaan. Lantio on myös entisestään leventynyt, ihan kun ei olisi jo entuudestaan tarpeeksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekan raskauden jälkeen painot ippui alle lähtöpainon pahimmillaan -5 kg ja jämähti sitten -2kg tilaan. Tissit pienenivät ja tulivat "tyhjemmiksi". Napa myös venähti lopullisesti. Pieni kaivonapa on enää muisto vain! :) Saas nähdä mitä on jäljellä tokan raskauden ja imetyksen jälkeen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selluliittiä tuli takapuoleen ja reisiin rutkasti lisää. Tissit lurpahtivat, eivätkä enää pärjää "kynätestissä".

 

Liikuin raskausaikana todella paljon ihan synnärille lähtöön asti, joten painoa ei ylimääräistä tullut, kaikki jäi synnärille. Sen sijaan lihoin sitten imetysaikana 7kg, vaikka söin ja liikuin normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt 8 kk synnytyksen jälkeen en huomaa mitään erityisiä muutoksia - paitsi että rinnat ovat imetyksen takia hieman suuremmat eikä niiden tulevasta kunnosta vielä voi sanoa mitään. Vatsa on samanlainen pieni pömppö kuin ennen, mielestäni napakin on aika lailla samanlainen. Vatsaan ei tullut raskausarpia, mutta rintoihin sitäkin enemmän raskauden loppuvaiheessa. Arvet vaalenivat kuitenkin todella nopeasti, eikä niitä enää näy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen raskauden aikana paino nousi +20 kiloa (oma syy, oma vika), joista ehkä viisi jäi synnärille. Syviä raskausarpia tuli aivan törkeästi kyljestä kylkeen ja navasta häpyluuhun saakka. Arvet haalenivat vuosien saatossa, mutta arpinen iho ei koskaan palautunut ennalleen. Kengännumero kasvoi yhdellä koolla pysyvästi. Raskausmyrkytys nosti verenpainetasoa pysyvästi.

 

Toisen raskauden aikana paino nousi vain viitisen kiloa ja ne kaikki jäivät synnärille. Silti tälläkin kertaa tuli ihan h*lvetisti raskausarpia - ja mikä pahinta, navan yläpuolelle ja rintoihin, joihin niitä ei ed. raskaudessa tullut. Puolivälissä raskautta minulle tehtiin laparotomia, koska raskaushormonit olivat provosoineet endometrioomaa, jota en tiennyt minulla olevan ja lääkärit epäilivät sen olevan jotain pahanlaatuista. Siitä muistona ison vatsan 20 viikkoa venyttämä pystyviilto navasta down there. Tissit ovat mennyttä kalua, erityisesti rintojen iho on kärsinyt. Toisessakin raskaudessa sairastamaani raskausmyrkytykseen syön edelleen (3kk synnytyksestä) säännöllistä lääkitystä (beetasalpaajat), joiden lääkäri äskettäin totesi olleen syy äkilliseen astman puhkeamiseen. Sitten on tietysti iso setti kaikenlaista 'pikkuvaivaa' peräpukamista hiuskatoon.

 

Been there, done that, got the t-shirt. Ei sovi raskaus meikäläiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paino nousi n. 5 kg, eikä ole lähtenyt vieläkään. Nyt n. puoli vuotta synnytyksestä. Lantio leveni jonkin verran, rinnat kasvoivat ja vihkisormus ei mahdu enää sormeen. Raskausarvet, ne muutamat, on jo vaalentuneet aika paljon. En kovin pitkään imettänyt, joten kaipa nuo enemmän vai vähemmän pysyviä muutoksia ovat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisen raskauden jälkeen mun jo valmiiksi iso jalka suureni vielä hieman (onneksi ei leventynyt entisestään). Raskausarpia tuli kaksosmasun takia tosi paljon mutta ovat vaaleita jo (5v vanhoja mutta näkyy kuitenkin), mutta en usko että tuon "paremmaksi" tulee luonnostaan. Samaten pystyhaava kiireellisestä sektiosta on vaalennut mutta jää selkeästi näkyviin varmasti. Napa on epämääräinen kuoppainen möykky tuossa jossain keskellä :girl_sad:

 

Nyt viimeisemmästä raskaudesta on vasta 2kk joten pysyvistä muutoksista en tiedä vielä mutta tällä haavaa näyttää siltä että lantio on leventynyt ja olen saanut kurveja oikeisiin kohtiin vaikka olenkin laihtunut. Onneksi jotkut muutokset on myös hyviä, mutta kyllä huonoina päivinä ei tee mieli katsoa peiliin, sen verran runnellulta tuntuu etenkin tuon vatsan takia joskus.

 

Rinnat on olleet aina saman malliset, raskaus on venyttänyt mutta luojan kiitos olen saanut niitä ryhdikkäämmäksi salitreenillä...tiiä sit miten käy jos tässä vielä laihtuu lisää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now