Sign in to follow this  
Followers 0
Amone

Lyhyet odottajat ja äidit

22 posts in this topic

Tässä ensiodottajan viimeisten viikkojen ollessa pian käsillä, aloin miettiä miehen äidin mielipidettä synnytyksen ajankohdasta.

 

Aloitetaanpas alusta. Mulla on pituutta 153 cm ja viikkoja 30+2. Oon jo alkuraskaudesta ollut varma siitä, että maha kasvaa isoksi koska tilaa kasvaa ylöspäin ei oikein ole. Nyt vyötärönympärys on n. 105 cm ja se lienee kasvanut noin 20 cm siitä mitä se oli ennen raskautta. Se ainakin tuntuu suurelta... Henkeä ahdistaa ja olo on tukala, ja voihan se johtua pituudestakin - nopeemminhan ne keuhkot varmaan tulee vastaan lyhyessä kropassa kun pidemmässä?

 

Ja se miehen äidin mielipide: hän itse on lyhyt kans ja molemmat lapset on kuulemma syntyneet etuajassa, ja anoppi on sitä mieltä että mullakin vois vauva syntyä ennen laskettua aikaa koska tila masussa loppuu kesken. Onko tässä mitään perää?

 

Eli löytyykö muita lyhyitä odottajia (varmasti löytyy!), jo aiemmin synnyttäneitä tai ensikertalaisia? Millaisia kokemuksia, tuntemuksia, ongelmia, hyötyjä tai muuta mainitsemisen arvoista on kuulunut raskauteesi, jotka johtuu (tai voisi ainakin kuvitella johtuvan) lyhyydestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon 156cm pitkä ja mulla on kaksi lasta. Maha kasvoi molempia lapsia odottaessa todella isoksi. Mulla on vielä lyhyt selkä, niin eipä se maha oikein muualle sopinut kasvamaan kuin eteen- ja ulospäin. Olihan se välillä hankalaa, mutta en usko, että juurikaan sen hankalampaa kuin pitemmilläkään odottajilla välttämättä. Eniten ärsytti mahan koon hämmästely ja se, etteivät jotkut vakuuttelun jälkeenkään uskoneet, että mahassa on vain yksi vauva :rolleyes:

 

Eka lapsi syntyi rv 38+6 käynnistettynä mun korkean verenpaineen vuoksi ja toinen rv 41+5 käynnistettynä siksi, ettei lääkäri katsonut tarpeelliseksi enää pitkittää synnytystä. Ei siis ainakaan mun kohdalla tuntunut loppuvan tila kesken. Eka lapsi oli 2800g ja toinen 3500g, eli eivät mahassa kasvaneet kovin isoiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pituutta 153 cm ja lapset ovat syntyneet lähellä laskettua aikaa. Ensimmäinen syntyi rv 41 (lapsi oli 3280 g), toinen syntyi rv 39+ (lapsi 3536 g) ja kolmas rv 40+0 (lapsi 3210 g). Maha on tullut näkyviin tosi aikaisin ja on iso, joten ihmiset yleensä luulevat, että raskaus on paljon pidemmällä, mitä se todellisuudessa on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en vielä tiedä noista ajoista koska syntyy - laskettuna aikana, ennen vai meneekö pitkälle - koska en ole täysiaikasita raskautta kokenut, mutta kiinnitin huomiota tuohon että maha tullee hyvin esiin ja varsinkin tämän viimeisen kirjoitatjan mainita että tulee näkyviin tosi aikaisin. Itse olen siis 157,5 cm ja mua kiinnostaisi että onko muillakin samaa "vikaa", että alkaa näkyä vielä aikaisin? Ja milloin teillä?

Edited by Tellus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja se miehen äidin mielipide: hän itse on lyhyt kans ja molemmat lapset on kuulemma syntyneet etuajassa, ja anoppi on sitä mieltä että mullakin vois vauva syntyä ennen laskettua aikaa koska tila masussa loppuu kesken. Onko tässä mitään perää?

 

Eli löytyykö muita lyhyitä odottajia (varmasti löytyy!), jo aiemmin synnyttäneitä tai ensikertalaisia? Millaisia kokemuksia, tuntemuksia, ongelmia, hyötyjä tai muuta mainitsemisen arvoista on kuulunut raskauteesi, jotka johtuu (tai voisi ainakin kuvitella johtuvan) lyhyydestä?

 

157 cm täällä ja takana yksi synnytys. Esikoinen syntyi 40+1 (vedet menivät vähän päälle pari vrk aikaisemmin). Oikeastaan en ole huomannut mitään erityisen kummallista pituuteen liittyen, maha saattaa tulla aikaisemmin ja ulottua "pidemmälle", koska siinä pituussuunnassa ei ole sitä kasvutilaa kovin kummoisesti, mutta itselläni kyllä ennen raskautta hommattu "rasvapanssari" piti sen ns. kauniin raskausmahan aika kauan piilossa eli ensin tuli se rasvalöllyrä eteenpäin ja sen alla oli raskaus...

 

En myöskään huomannut arjessa mitään suuria ongelmia, samanlaisia sukanlaitto-ongelmia ja vaikeuksia kumartumisissa on ollut pidemmilläkin ihmisillä. Kaiken kaikkiaan sanoisin (oman kokemuksen perusteella), ettei lyhyys vaikuta mitenkään kovin kummoisesti raskauteen tai synnytyksen alkamisen ajankohtaan. Nyt toisessa raskaudessa erona on ollut oikeastaan vain se, että ne vähäisetkin vatsalihakset ovat edelleen kateissa edellisen raskauden jäljiltä, joten pötsi on nyt jo samoilla paikkeilla kuin esikoisesta paljon pidemmällä, mutta tämäkin on yksilöllistä ja käy aika monille pidemmillekin toistaan odottaville.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pituutta 158 cm  ja minut on varustettu lyhyellä keskikropalla. Odotan esikoista ja olen viikoilla 20+0. Maha tuli melko aikaisin esiin ja alkoi olla jo aikaisessa vaiheessa tiellä. En usko, että ainakaan kovin paljoa menee yli lasketun ajan. Kyllä sitä täälläkin vähän jo kauhistellaan, että kuinka isoksi tuo maha tuosta pääsee kasvamaan. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen 149cm ja kaikissa kolmessa raskaudessa pallo on ollu valtava.Mulla on myös lapsivettä kertyny tooodella paljon ja nyt viimisessä raskaudessa lääkäri epäili tuon veden määrän johtuvan juurikin pituudesta.Esikoinen syntyi 41+3,keskimmäinen 39+ jotain ja kuopus 38 ja jotain muistaakseni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen 148 cm pitkä ja kolme raskautta on takana. Yhdessäkään ei maha kasvanut mitenkään valtavaksi eikä olo muuttunut sen tukalammaksi kuin olin kuvitellutkaan. Kohtu ei siis painanut keuhkoja, tosin jokaisessa raskaudessa maha oli melko matalalla koko ajan. En koe, että lyhyys olisi vaikuttanut mitenkään erikoisemmin raskauden kulkuun eivätkä lääkäritkään ole pituudesta mitään sanoneet. Kaikki synnytykset on käynnistetty/käynnistyneet kohdunsuun kypsymisen ja hepatogestoosin vuoksi ennen rv 37 ja lapset ovat olleet normaalikokoisia viikkoihin nähden (kolmekiloisia tai alle). Ilman hepatogestoosiakin synnytykset olisivat kenties käynnistyneet ennen laskettua aikaa, mutten usko, että syynä on minun pituuteni, vaan muut seikat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse oon 158cm, paino raskauden alussa oli 52,5kg ja tänään aamulla 63kg. Vyötärön ympärys ennen 67cm ja nyt 95cm. Viikkoja nyt 33+2.

Toki itse huomasi mahan jo mukamas saman tien kun plussa tuli testiin, mutta oikeasti se alkoi näkymään ehkä siinä rv12-14. Rv19 asti sain töissä pidettyä mahan piilossa, ja vasta silloinkin yksi työkaveri sen huomasi. Sf-mitta on mennyt keskikäyrän yläpuolella ja vauvan kasvukäyrä taas keskikäyrän alapuolella. "Paikat" on sellaiset että ei ole estettä alatiesynnytykselle, tilaa on.

Mua lyhyemmällä työkaverilla on pienempi maha tällä hetkellä kuin mulla, vaikka la on kuukautta aiemmin. Toinen lyhyt työkaveri näytti oman mahansa kanssa ihan sopusuhtaiselta.

Yksilöllisiä eroja on paljon; välillä tulee vastaan pitkä odottaja altavan mahan kanssa ja toisista pitkistä mahaa ei huomaa edes kuukautta ennen la:ta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen 157cm ja mulla oli molemmissa raskauksissa todella pieni maha. Varsinkin ensimmäisessä ihmiset eivät uskoneet minun jäävän äitiyslomalle, koska maha oli vielä siinäkin vaiheessa pieni. Sainkin kuulla jatkuvasti päivittelyjä mahan pienuudesta ja siitä mihin sen lapsen olen piillottanut. Ja loppuraskaudessakaan painoa ei ollut juurikaan yli 60kg. Toki tyttökin oli pieni (2700g), mutta ei tässä toisessakaan se maha ollut mikään valtava ja tyttö oli 3,5kg. Molemmat ovat syntyneet rv 39. Toisessa raskaudessa oli tosin kovia yläselän kipuja, olisikohan johtuneet siitä, että tytöllä ei ollut niin paljoa tilaa ja tunkeutui kylkiluiden alle. Muuten ei lyhyydestä ollut mielestäni mitään "haittaa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jenny-Maria, minkä kokoisena sun esikoinen syntyi (jos saa kysyä)? :)

 

Toki saa. 49 cm ja 2940 g. Tiesin, ettei meidän mitoillamme (157, 165) tule mitään 60-senttistä lasta, vaikka täysiaikainen olisikin. Yleensä esikoiset ovat käsittääkseni pienempiä kuin toiset painokset, katsotaan, mihin tämä toinen raskaus vie. Olen ollut itse syntyessäni 40+0 mitoilla 49 cm ja 3180 g, mies lähes samoissa lukemissa (nämä tosin 31 ja 35 vuotta sitten, mutta kuitenkin).

 

Muistan ollessani valmennuksessa vakuuttunut siitä, että mahassani on jotain "vikaa", kun erään mamman (LA omani+muutama pv) maha oli jättimäinen omaani verrattuna. Lopputuloksena oli kyllä 2,5 kg painavampi ja lähes 9 cm pidempi lapsi, että siinä se "vikakin" vähän selittyi. :grin:

 

Noin arjen suhteen oikeastaan ainoa lyhyemmälle äidille haasteita aiheuttava juttu on ollut tähän mennessä ns. kotikäyttöön olevat rattaat, joissa ei voi säätää aisaa. Tuntuu, että työntöaisa on lähes rinnoissa kiinni...Se on tosiaan ainoa juttu, mikä on tähän mennessä ollut haasteena. Esikoinen oppi kävelemään 1 v 1 kk iässä ja siinäkin omasta lyhyydestä on se etu, että ei ole tarvinnut selkä vääränä kävelyttää lasta, on selvinnyt aika vähällä kumartelulla ja vääntymisellä.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta kuulostais äkkiseltään siltä, että meille lyhyille syntyy ihan normiajassa lapsia mutta ilmeisesti ainakin useimmiten sellaisia normaalipainoisiakin, ettei ainakaan yli nelikiloisia tainnut olla vielä kukaan kommentoineista saanut? Sekin kuulostaa musta lohduttavalta, meillä on kyllä muutenkin vauva ollut kasvukäyrältään siellä alakäyrän tuntumassa, joten ehkä saan kuitenkin synnyttää sellaisen keskivertokokoisen lapsen. :)

 

Mulla on myös selkäkipuja ollut aika paljon ja oonkin kohta 1,5 kk ollut sairaslomalla sen takia. Aamuisin on olo ihan hyvä mutta iltaa kohden turvotuskin varmaan lisääntyy niin paljon että olo on tosiaan tukala sekä istuessa että maatessa (sekä kyljellään että selällään) ja kävely muuten vaan rankkaa. Kohtu on kuulemma "oppikirjan mukainen" eli hieman eteenpäin kallistunut, siksi ei siis ainakaan mitenkään piilossa tämä maha ole. Ja se rasvakerros mullakin piti vauvamasun pitkään vain lihoneen näköisenä (vaikka paino on edelleen vain n. 2 kg noussut lähtöpainosta), muoto on vieläkin vähän hauska mutta toki tunnistaa selkeästi jo vauvamahaksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minua huoletti ekassa raskaudessa vauvan koko ja alatiesynnytyksen onnistuminen, kun mies on puolestaan isokokoinen ollut jo syntyessäänkin. Lääkäri lohdutti, että suuresta isästä huolimatta vauva mukautuu yleensä äidin mittoihin mahassa ollessaan ja tavallisesti alatiesynnytys onnistuu ainakin vauvan koon puolesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niis se vielä piti sanoa, että äitini joka on mua lyhyempi parisen senttiä, sai mut 2vk etuajassa (sektio) ja mä painoin 3,6kg ja olin 50,5cm pitkä, kun taas mun vauvasta on la:n painoarvio tällä hetkellä 3kg tai jopa alle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen 154cm pitkä ja odotan ensimmäistä. Maha on vieläkin sellainen, että oikealla vaatetuksella raskautta ei välttämättä huomaa. Vauva kuitenkin kasvaa ihan normaalisti, mutta pikkaisen keskikäyrän alapuolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen 158cm, paino ennen raskauksia 53kg ja vyötärönympärys n.66cm. Ensimmäisen kohdalla en mitannut vatsan ympärystä, mutta kakkosesta synnyttämään lähtiessä se oli 115cm!

 

1.lapsi syntyi rv 42+0, 54cm, 3720g

2.lapsi syntyi rv 40+1 50cm, 3850g

 

Esikoinen käänsi kylkeä viikko ennen laskettua ja toinen käänsi itsensä perätilaan ja seuraavana päivänä takaisin vielä viikko ennen laskettua. Kuulemma oli paljon lapsivettä ja tilavat oltavat.. Sain myös paljon ihmettelyjä vatsani koosta ja valtavahan se oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisikin päivittää tänne juttuja, kun oon tänne aiemminkin vastaillut.

 

1. raskaus:(lähtöpituus&paino&vyötärönympärys) 158cm, 52,5kg, 67cm ja enimmillään vatsanympärys oli tasan 1metri. Lapsi syntyi 40+2 ja oli 51cm pitkä ja painoi 3585g.

2. raskaus: 157cm, 50,5kg, 70cm (kait) ja ympärys tällä hetkellä 85cm. Nyt menossa rv 24+3.

 

Ekan raskauden jälkeen pituudesta hävisi multa 2cm, ja joista toinen on tullut takaisin, mystistä :D

Ekassa raskaudessa myös lapsen painoarviot meni koko ajan alakanttiin, ja vielä viikkoa aikaisemmin la:n painoksi ultralla arvioitiin 3kg.

Tässä toisessa raskaudessa maha alkoi näkymään kunnolla vasta lähempänä puoliväliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nipinnapin 160 (okei 159 ja jotain, aina saa pyöristää) ja mulla on kaikissa kolmessa raskaudessa maha näkynyt nopeasti ja ollut valtava, esikoisesta sf-mitta meni yli käyrien, näistä muista pyörinyt yläkäyrän tuntumalla. Pojat olleet yli nelikiloisia ja 53,5 ja 53 senttisiä, kolmannesta ei vielä tiedetä. Mulla on muutamia ylimääräisiä kiloja, ei kuitenkaan pahasti ja vatsanympärys oli tässä raskaudessa rv 32 jo 116cm.

Eihän äidin pituus vaikuta millaan tavalla lantion tilavuuteen eli sitä on turha pelätä etteikö lyhyt ihminen pystyisi isompaakin lasta synnyttämään.

Oon itse tullut kropan rakenteessa isänäitiini, joka on varreltaan sellaiset 155cm ja siro, kuitenkin synnyttänyt viisi isoa lasta ongelmitta. Isoin lapsista oli rapiat 6kg ja 55cm (on ihan muutaman kerran käynyt mielessä et oisko mummulla ollut radi, nyt ainakin vanhemmalla iällä hällä on 2.tyypin diabetes).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ :D  Mulle tuli ihana mielikuva susta synnärillä pidättelemästä ja huutamasta ettet tasan synnytä tätä, jääköön sisälle vaan!

 

Mutta tosiaan täytyy hattua nostaa kaikille jotka ovat synnyttäneet (ja yhä joissain paikoissa synnyttävät) ilman kivunlievityksiä, tarkkoja kokotutkimuksia ja vaikka mitä muuta. Kyllä meillä täällä nykyään on niin rattoisat oltavat siihen verrattuna :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon vaivaiset 154 cm. Maha kasvanut jo kivasti, mutta mulla on lääkärin mukaan kohtu tosi edessä ja tuntuu jo. Saa nähdä, millainen pulla musta tulee ja syntyykö laskettuna aikana. Mies koko ajan päivittelee, että miten mä pystyn synnyttämään kun oon niin tappi. No äitini on saman mittainen ja hyvin saanut kolme mukulaa pyöräytettyä joten enköhän mäkin selviä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0