Iridessa

Tyhmät kysymykset lapsettomuushoidoista, vol. 2

486 posts in this topic

Oon varannut lääkärin loppuviikkoon julkiselta puolelta ja toivon että

sitä kautta voisi saada jotain apua tähän vauvakuumeiluun. Ollaan yritetty aktiivisesti 6kk,

ja nyt kokeilen saisiko oman iän(35) perusteella julkiselta puolelta jo jotain apua tilanteeseen.

Ajan antanut sairaanhoitaja ei ainakaan tiennyt, että iän perusteella voisi päästä

julkiselle hoitoihin jo ennen kuin vuoden yritys on täynnä. Tietääkö joku täällä asiasta enemmän?

Jos ei julkisen jonoihin pääse, niin voisikohan perusterveydenhuollosta kuitenkun pyytää

jotain verikokeita esimerkiksi vaihdevuosihormonien osalta?

Itseä pelottaa, että ikää on jo liikaa. Viime kierrossa gyne myös epäili etten välttämättä

ovuloinut ollenkaan, vaikka sainkin ovistikkuun plussan. Kierron lopulla myös tiputtelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärrän Riirii hyvin huolesi, sillä eipä tämä ikä (itse olen jo 36-vuotias) mitään herkkua näissä hommissa ole :unsure: Me ollaan hoidoissa julkisella puolella ja ihan niissä mun virallisissa papereissa lukee, että mikäli nainen on yli 35-vuotias, niin hakeutuminen hoitoihin jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen on perusteltua. Lisäksi niissä myös lukee, että sen jälkeen kun nainen on täyttänyt 40 vuotta, häntä ei enää hoideta, eikä edes tutkita julkisella puolella. Siinäkin mielessä mun mielestä hoitoon on siis hyvä koittaa hakeutua ennemmin kuin myöhemmin. Mutta näissä käytännöissä saattaa toki olla kuntakohtaisia eroja, joten toivottavasti teillä olisi samat käytännöt ainakin tuon puolen vuoden yrityksen suhteen kuin täällä.

 

Ennen kuin mä pääsin eteenpäin hoitoihin yliopistolliseen sairaalaan, perusterveydenhuollossa tehtiin alustavat verikokeet. Lisäksi miehen piti käydä simppatestissä. Ne verikokeet olivat kuitenkin aika yleisen tason hommeleita - esim. kilpirauhasarvot, hepatiitti jne. Mutta alku se oli jo sekin. Eikö Lugesteronit auta sulla tuohon loppukierron tiputteluun? Mulla ne vei sen kokonaan pois. Tsemppiä, toivottavasti apu löytyisi pian! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Töhö! Tällä perusteella en mene lääkäriin anteeksipyydellen vaan toivon, että ottaa tosissaan.
Luget auttoi mulla tiputteluun, mutta pelkään, että sotkin kierron kun käytin niitä pari päivää "ekstraa" ja viime kierto oli ennätyspitkä.
Ovisplussa tosin tuli vielä "normaalin rajoissa" tänään kp12 (yleensä ollut kp13-14). Tosin lisähuolena tänään
vuotoa, ovisvuoto?, mutta ärsyttää tuokin kummallisuus, kun en oo ennen moista huomannut.

 

Niin ja lugeista se, että ne tosiaan piti tiputtelun täysin poissa, mutta koska käytin niitä "liikaa", niin resepti riittää

vaan tähän kiertoon ja sitten täytyisi mennä jonnekin pyytämään uusi resepti. En viitsisi enää mennä tavalliselle yksityiselle

gynelle, kun samalla hinnalla päästäisiin yksityiselle jo ensikäynnille lapsettomuuspuolellekin, mutta siihen taas on iso kynnys.

Eli voisikohan siltä yleislääkäriltä loppuviikosta pyytää uutta reseptiä niihin Lugeihin? Se ainakin nyt ratkaisisi tilanteen hetkeksi.

Mulla on vieläkin vaan epäselvää se lugejen annostus, kun en usko, että se mun lääkärin määräämä 7 päivää 4 päivää ovisplussasta eteenpäin

olisi riittävää...plääh.

 

Mutta mahtavaa, jos se puoli vuotta on ainakin jossain kunnassa peruste. Tietääkö joku miten Helsingissä/Pääkaupunkiseudulla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mähän sotkin myös Lugejen kanssa alkuun kiertoni, olet saattanut tilanteestani jonkun viestini joskus lukeakin mm. tuolla Lugesteron-keskustelussa. Ja kun mulla on käytössä myös alkukierrossa Letrozolet, niin nekin vedin sitten sen seurauksena väärässä kohtaa kiertoa :huh: Nyt olen kuitenkin löytänyt itselleni sopivalta vaikuttavat käyttöpäivät Lugeihin :) Eli mulla annostus on 1 x 200 mg / päivä ja ne on määrätty siten, että aloitan käytön neljä päivää positiivisen ovulaatiotestin jälkeen, jatkaen 10 päivän ajan. Mitä muiden Luge-käyttäjien kanssa olen jutellut, niin tuo mun aloituspäivä vaikuttaa olevan aika yleinen käytäntö, mutta käyttöajan pituus riippuu ilmeisesti jonkun verran myös kunkin käyttäjän kierron pituudesta. Liian lähelle kuukautisten alkamisajankohtaa niitä ei munkaan kokemuksen mukaan kannata käyttää tai ne tosiaan voivat pantata kuukautisvuodon alkamisajankohtaa. Kun aluksi käytin Lugeja kp 26 asti (mun kierto on siis 28-29 päivää) kävi niin, että menkat alkoivat myöhässä, mutta uusi kierto olikin alkanut jo "salaa" muutamia päiviä ennen varsinaisen vuodon alkua, mikä vaikeutti uuden kierron todellisen kulun laskemista. Kaksi kiertoa meni lääkärin epäilyksen mukaan tästä syystä metsään: ekassa ovulaatio tuli niin aikaisin, että se meni meiltä huti ja toisessa en ovuloinut ollenkaan, mikä saattoi johtua siitä, että mässytin tosiaan Letrot väärässä kohtaa. Mutta kun muistaakseni juuri sun lääkäri sanoi, ettei niitä tarvittaisi enää sen jälkeen kun mahdollinen alkion kiinnittyminen on jo tapahtunut, niin senkään takia en ole huoletta käyttänyt Lugeja enää viime kuukausina kierron kalkkiviivoille asti. Viime kierrossa ovisplussasin kp 11, joten Luget kp 15-24, jolloin menkat tulivat kp 30 eli lähes ajallaan. Tässä kierrossa ovisplussasin taas kp 11, joten Luget kp 15-23, sillä mulla on niitä enää yhdeksän tablettia jäljellä :D

 

Mä en ole hoidoissa pääkaupunkiseudulla, mutta yhdessä suurimmista suomalaiskaupungeista kumminkin. Jos sulla on nyt loppuviikolla lääkärikäynti terveyskeskuksessa, niin ehkä kannattaa korostaa sille yleislääkärille ikäsi lisäksi myös tuota kierron keskellä tulevaa välivuotoa sekä loppukierron tiputtelua. Nimittäin HUSin sivuilla ainakin mainitaan, että "Naistentautien yksiköihin lapsettomuustutkimuksiin tullaan lähetteellä, yleensä noin vuoden kestäneen raskausyrityksen jälkeen. Lapsettomuuden hoitoon liittyvät tutkimukset kannattaa kuitenkin aloittaa aikaisemmin, mikäli tiedossa on raskauden alkamista vaikeuttava tilanne".

 

Ja kysy ihmeessä samalla siltä yleislääkäriltä uutta Luge-reseptiä. Lugesteronhan sisältää luonnollista keltarauhashormonia, jota kropassa erittyy loppukierrosta muutenkin, joten sen määräämiseen / käyttöön luulisi olevan kuitenkin aika matala kynnys - varsinkin kun sulle on määrätty sitä jo aiemminkin. Osin sen takia mäkin alunperin hakeuduin omaterveyskeskukseen, kun olin huolissani menkkoja edeltävästä tiputtelusta ja toivoin myös tällöin Lugesteron-reseptiä yleislääkäriltä. Siinä samalla hän kuitenkin laittoi meidät myös jonoon lapsettomuushoitoihin, ikäni huomioiden... ja tässä sitä nyt ollaan. Ja kappas vaan, samassa veneessä ollaan näköjään nyt tuon oviksen paikkeilla olevan vuodonkin kanssa... mulla on nimittäin myös käynyt muutamassa kierrossa niin, että kierron puolivälin paikkeilla tulee hiukan ruskeaa vuotoa / valkovuoto on rusehtavaa. Niin kävi myös tässä kierrossa eilen (kp 15). Se loppui kuitenkin siihen, kun aloitin tosiaan eilen illalla taas Lugejen käytön... mutta kyllä sitä aina jää miettimään, että mistä se kertoo, eikä vaikuta kovin lupaavalta :( Tuskin tuo alkion kiinnittymisvuotoakaan on, jos ovis on ollut vasta kolme vuorokautta aiemmin. Ja niissä aiemmissa kierroissakaan, joissa olen "tuhruillut" kesken kiertoa, en ole ainakaan ollut raskaana. Olen maininnut tästä ongelmasta aina myös lapsettomuushoidoissa omalääkärilleni, mutta hän ei ole oikein ottanut kantaa asiaan tai ylipäätään vaikuttanut pitävän sitä erityisen merkittävänä ongelmana. Toisaalta hyvä niin - ehkä se ei sitten ole ainakaan merkittävä este mahdolliselle raskautumiselle - mut itseä se kyllä mietityttää / huolettaa silti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Töhö! Sun kommenteista on suuri apu  :lipsrsealed:

Tosi samalta kyllä kuulostaa sun tilanne kuin munkin sekä iän, että erinäisten tiputtelujen suhteen.
Hyvä myös jos lapsettomuuslääkäri ei ole pitänyt puolivälin tiputtelua pahana.

Hyvä tietää, että yleislääkäri voi ehkä uusia tuon Luge-reseptin. Ja täytyypä tosiaan toivoa, ettei
vaadi sitä vuoden yritystä, mutta jos niin, niin eiköhän me sitten suunnata yksityiselle puolelle.

Tuo HUS:in sivujen teksti kuulostaa aika ehdottomalta, mutta korostan siis tiputteluja.
 

Joo ja Lugeista, niin se gynegologi, joka määräsi niitä mulle sanoi, ettei niitä tarvittaisi enää
sitten jos alkio on jo kiinnittynyt, että oma keltarauhanen pitäisi huolen lopusta. 
 

Edited by riirii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loistavaa, jos pystyin olla avuksi - näissä hommissa on kaikki mahdollinen vertaistuki tarpeen! :lipsrsealed: Jos sulle selviää joltain lääkäriltä lisää informaatiota koskien tuota ovulaation paikkeilla tapahtuvaa tiputtelua, niin vinkkaahan mullekin... olisi kiva saada siitä vähän selkeämpää informaatiota, kuin pelkkä omalääkärin pään nyökyttely  :huh: Lievänä se vuotohäiriö jatkui näköjään vielä tänäänkin, valkovuoto on ollut vaaleanpunaista. Vähän se nyt kyllä taas laskee uskoa tämänkin kierron onnistumista koskien... mut katsotaan ja toivotaan parasta! Jännät paikat mellä molemmilla, ei muuta kun taas piinailua päin ;) Toivottavasti sun loppuviikon lääkärikäynti olisi myös (kirjaimellisesti) hedelmällinen!  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt pukkaa todella tyhmää kysymystä.... Miten sitä alkioiden säilytyssopimusta käytännössä jatketaan HUS:ssa? Jostain olin ymmärtävinään, että kirjallisesti? Onko jotain valmista lomaketta jossain (en netistä surffaten löytänyt) vai pitääkö tehdä jonkinlainen vapaamuotoinen paperi? Meillähän on siis tilanne, että on se alkuperäinen sopimus hukassa, ja viimeiksi soitellessa PAS tuloksista hoitaja sanoi, että se sopimus saattaa olla 3 v tai 5 v voimassa. Jos on vaan 3 v voimassa, niin tässähän on jo todella kiire selvittää tää asia... Pakko vissiin vaa soitella sinne ja kysellä, että löytyykö heiltä sieltä sitä sopimusta....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Töhö mullakin vuotohäiriö jatkui pari päivää. Huomenna olisi vasta Lugejen aloitus riippuen nyt mitä kommenttia tulee yleislääkäriltä tänään.

Rebekka kannattaa varmaan soittaa ja kysyä tuosta. Tärkeä asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rebekka: Valitettavasti tuohon en kyllä osaa sanoa mitään... toivottavasti joku muu osaisi :)

 

Riirii: Mites lääkärillä meni... saitko Luge-reseptin uusittua? Entä saitteko lähetteen jo julkkarin hoitoihin? Ja ottiko hän kantaa tuohon kierron puolivälin tiputteluun?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo lääkärillä käyty. Ja ei auta ikä :dash2: , vaan vuosi pitää odottaa hoitoihin pääsyihin erityisesti, kun meillä on takana jo yksi onnistunut raskaus. Plääh. Sain läheteen verikokeeseen, jossa varalta katsotaan kilpirauhasarvot ja prolaktiini. Lääkärin mielestä mun pitää vain lopettaa stressaaminen. Vuotohäiriöt ei olleet hänen mielestään huolestuttavia. Käynti oli hiukan sekava, kun lääkäri oli myöhässä ja huonettakin piti vaihtaa kesken käynnin, joten unohdin pyytää Luge-reseptin uusinnan. Eli ei mennyt niinkuin Strömsössä tämä nyt. Lekuri suositteli kuitenkin käymään hiukan ennen ovista vielä uudelleen gynellä jossain seuraavassa kierrossa, jolloin voisi vielä varmistaa ovuiloinko. Eli ehkä mä nyt sitten menen vielä gynelle viimeistään alkuvuodesta ja pyydän samalla uusimaan Luge-reseptin. Mulla riittää luget vielä tähän kiertoon ja sitten aattelin pitää joulun yli "lomaa" tästä vauva-asian miettimisestä. Onkohan jotain haittaa, jos sitten onkin pari kiertoa ilman lugeja siis muuta kuin, että toki jos mun keltarauhasen toiminnassa nyt jotain häikkää on, niin tuo apu on sitten pois käytöstä.

 

Mun planB on, että jos tilanne on edelleen tämä kevättalvella, niin mennään sitten perustutkimuksiin yksityiselle, jos saan miehen suostumaan. Lähetteen julkiselle, kun voisi siis saada aikaisintaan toukokuussa, joten mahdollinen hoidon aloitus julkisella menisi jonnekin ensi syksyyn tai vieläkin kauemmaksi.

 

Ehkä positiivisena asiana täytyy ajatella, että koska toisaalta mitään varsinaista isompaa vikaa ei luultavasti pitäisi olla, niin jospa luomuihme nyt yllättäisi tässä lähitulevaisuudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi nihkeys, vai niin siinä lääkärikäynnissä nyt kuitenkin kävi... ristiriitaistakin sinänsä, kun joka tuutista tolkutetaan, että hedelmällisyys alkaa hitaasti laskea 35. ikävuoden jälkeen, vaikka siltikään siihen ei saa yhtään sen nopeammin apua :huh: Mutta jos keskitytään tilanteen hyviin puoliin, niin ainakin nyt lähiaikoina katsotaan jo nuo verikokeet sekä ultraamalla se ovulaatio - asia siis kumminkin etenee. Ja jos teillä alkaisivatkin hoidot vasta ensi syksynä, niin samassa aikataulussa mäkin niissä olen eli aloitin ne 36-vuotiaana nyt elokuussa... ja siltikin olen toiveikas, että vielä jossain kohtaa tärppää  :lipsrsealed: Toivotaan kuitenkin, että teillä tärppäisi jo sitä ennen! Mahdollisuudet ovat ainakin hyvät, sillä iso osa naisistahan kuitenkin raskautuu ensimmäisen yritysvuoden aikana :)

 

Hyvä, jos sunkaan lääkäri ei pitänyt kierron puolivälin vuotohäiriöitä huolestuttavina. Ehkä meidän ei sitten vaan kannata miettiä niitä, jollei lääkäritkään mieti... eiköhän raskaaksi ole tultu mahdottomammissakin tilanteissa kuin pienen tuhruilun seurauksena ;) Ja mitä tuohon Lugesteron-hommeliin tulee, niin en usko tauosta olevan mitään haittaa. Joka tapauksessahan niiden käyttö on aina kiertokohtaista, joten sitten menet vaan luomuna hetken aikaa. Itsekin itse asiassa jätin ne syyskuun kierrossa käyttämättä, kun mulla oli silloin ovuloimaton kierto. Ajattelin, että mitäpä sitä sitten Lugejen kanssa turhaan pelaamaan, jollei munasarjoissa kerran tapahdu mitään - ja siitä olikin lopulta hyötyä, sillä sen seurauksena sain kiertoni takaisin täysin kohdilleen.

 

Olisi kiva kuulla, miten sulla jatkossa menee, miten kävi verikokeissa ja ultrassa sekä muutenkin kuulumisia tämän asian tiimoilta... mä kirjoittelen tällä hetkellä enimmäkseen sekä täällä lapsettomuuspuolen "Letrozol ORION 2,5 " -ketjussa että sitten tuolla kuumeilupuolen "vanhat (30+) ekakertalaiset" -ketjussa. Palataan ja mukavaa viikonloppua! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos myötätunnosta Töhö. Se merkitsee paljon. :lipsrsealed: Tämä vauvakuumeilu kun tuntuu välillä niin hyvin yksinäiseltä hommalta.

Toivottavasti tuhruilut ei tosiaan haittaa, eikä se jos Lugeista sitten pitää taukoa. Verikokeen varasin loppuviikkoon, joten tulee olo, että voi tehdä ainakin jotain :) Ja toivottavasti meillä molemmilla tärppää pian! Jos siihen tärppiin nyt jollakin aika-akselilla kuitenkin uskaltaisi vähän luottaakin. Jotenkin mua huvittaa miten kesällä vielä laskin mahdollisia syntymäkuukausia ja pohdin miten työt menisi sitten suhteessa niihin. Nyt vaan toivoo, että joskus! se tärppi tapahtuisi. Hyvä puoli toki pikkujoulukauden kannalta, että saa juhlia rauhassa.

 

Kurkkasinkin noita ketjuja, joihin olet kirjoitellut ja samoin olisi kiva kuulla miten sulla menee. Mä oon kirjoitellut lähinnä suljetun puolen vauvakuume -ketjuissa yli 30-vuotisissa ja Kakkosen kuumeilijoissa. Mukavaa ensi viikkoa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sama juttu, ties miten monet kerrat olen jo ajatellut jotain tulevaisuuden menoja suunnitellessa, että "silloin olen varmaankin raskaana" tai "silloin olen kenties jo äitiyslomalla", mutta mitä vielä... tässä sitä porskutetaan, ilman että raskaus on tiettävästi vieläkään edes alkanut :wacko: No, toivottavasti tosiaan vielä joskus... odottavan aika on pitkä, mutta jospa se kirjaimellisesti vielä palkitsee meidät molemmat! :lipsrsealed:

 

Tsempit sinnekin piinailuun! Täällä kp 22 (dpo 10) eli viikon päästä alkavat menkat, jos ovat alkaakseen. Mitään raskaustyyppisiä oireita alavatsan nippailua lukuun ottamatta ei ole ollut, mutta toisaalta eipä ne "oireet" aiemmissakaan kierroissa mistään ole kertoneet. Mä voisin tulla jossain kohtaa moikkaamaan sua ainakin sinne vauvakuume -puolen "yli 30-vuotisiin"... sinnehän kuulutaan molemmat :) Meikäläinen kun ei "kakkosen kuumeilijoihin" kuulu ja teikäläinen taas ei luonnollisestikaan noihin "ekakertalaisiin"... :lol:

Edited by Töhö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka kauan teillä joilta on otettu S-prog arvo loppukierrosta on mennyt tulosten saamisessa?

 

Itseltä otettiin 24.11 to verikoe (olen yksityisellä, mutta koe otettiin keskussairaalan labrassa). Menkat alkoi 27.11 ja laitoin tuolloin s.postia gynelle, että näytteen ajankohta oli varmasti liian myöhäinen, koska kierto jäi lyhyeksi. Vastasivat 30.11, että eivät voi s.postilla ottaa kantaa ja tulosten tullessa soittavat/kirjallinen ohjeistus tulee kotiin. Lähinnä hain tuolla s.postilla, että olisi voinut tässä kierrossa uusia kokeen, kun mielestäni oli liian myöhään otettu. Tähän ei gynelle vastannut mitään.

 

Turhauttaa, kun kierrot vain menee "hukkaan" ja odotellaan labratulosta. Meillä nyt yk 18 menossa ja miehen simpat oli kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Virallinen testipäivä olisi ke 21.12. mutta olen eilen ja tänään saanut vahvistuvat viivat raskaustestiin. Onko tuo virallinen testipäivä sellainen, että mahdollinen plussa "hyväksytään" vasta silloin? Eli jos soittaa aiemmin, käskevät palata asiaan. Vai voinko soittaa tuloksesta jo aiemmin, jos huomennakin näyttää testiviivojen suhteen hyvältä?

 

Onko veritesti automaattinen juttu ivf:n jälkeen, vai riippuuko klinikasta? Meillä oli hoitona OI mutta haluaisin silti tietää hcg-arvot... onkohan testiin miten vaikea päästä? Yksityisellä siis ollaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä soitin vasta virallisena testipäivänä, vaikka sain plussan aikaisemmin, mutta mun virallinen päivä olikin sunnuntai. Olisi sinne varmasti voinut soitella jo aikaisemmin. Veritestiä ei tehty, toki, jos olisin ehdottomasti sen halunnut, sellainen olisi otettu. Sanoivat sieltä, että kyllä ne tuplaviivat testissä riittää. Yksityisellä mekin oltiin hoidoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli hoitona OI + inseminaatio yksityisellä ja ei ollut veritestiä. Mutta uskoisin myös, että sen kyllä halutessaan saa... Tuskin on edes kovin kallis juttu.

 

Ja samoin soitin vasta virallisena testipäivänä, vaikka eka haalea plussa tuli lähes viikkoa ennen ja vahvistui hyvin.

 

Edit. Ja onnea plussasta Rosetta! <3

Edited by *Kiira*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset vastauksista ja onnittelusta. :) Soitin klinikalle tänään, ja hyvä että soitin, kun joulutauko painaa päälle. Oma lääkärini oli ehtinyt jo lomalle, mutta onneksi klinikka oli muuten vielä auki. Meillä (ainakin yhtenä) ongelmana on ohut kohdun limakalvo (kiinnittymisongelmat), ja sen vuoksi ihan suosittelivat kahta veritestiä mulle. Toinen otettiin tänään ja toinen otetaan n. 48h kuluttua ensimmäisestä. HCG-arvon mahdollisesta ja toivottavasta noususta voi sitten päätellä, onko kiinnittyminen onnistunut ja eteneekö raskaus tässä varhaisessa alkuvaiheessa normaalisti. Parempi olisi ollut, jos ensimmäinen veritesti olisi otettu huomenna eli dpo 14, mutta tuon joulutauon takia otettiin nyt sitten jo tänään, jotta toisenkin testin tulokset ehtivät varmasti tulla ennen joulua. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko munasolujen keräystä yksityisellä tehdä jossaki kevyessä nukutuksessa tyyliin mitä käytetään esim kaavinnassa? En usko että selviäisin muuten. Sairaalakammo, piikkikammo ja puudutuspiikit saa mut pyörtymään en tiedä miks en voi hammaslääkärissäkään ottaa puudutusta. Ainoa mistä ei tullu pyörrytystä oli synnytyksessä repeämien ompelussa ku puudutettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko munasolujen keräystä yksityisellä tehdä jossaki kevyessä nukutuksessa tyyliin mitä käytetään esim kaavinnassa? En usko että selviäisin muuten. Sairaalakammo, piikkikammo ja puudutuspiikit saa mut pyörtymään en tiedä miks en voi hammaslääkärissäkään ottaa puudutusta. Ainoa mistä ei tullu pyörrytystä oli synnytyksessä repeämien ompelussa ku puudutettiin.

Yksityisellä tarvittaessa nukuttavat. Mulla sama ongelma, olen pari iltaa itkeskellyt kun olen miettinyt ivfää ja punktiota. Mulla kaavinta oli tosi epämukava kokemus, tietysti siihen sotkeutui henkinen puoli. Tuntuisi ylivoimaiselta että joku sorkkisi alapääät nukutettuna. En kyllä tiedä kuinka voi antaa pistää jonkun järkyn piikin alakertaan. Kerran tippa laitettu ja itkin kivusta. Tosi noloa, ka pelkään että punktiosta en vaan selviytyisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksityisellä saa tosiaan halutessaan kevyen nukutuksen keräystä varten, julkisella puolella pitää varmasti hyvin perustella nukutuksen tarve sen saadakseen. Tavallaan hassua, sillä toipumiseen tarvitsee joka tapauksessa potilaspaikan ja lähtiessään tarvitsee saattajan käytettiin humautusta tai pelkkää puudutusta ja kipulääkkeitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku, onko vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta hyötyä lähinnä silloin, jos on PCO, vai olisko siitä iloa näissä asioissa muutenkin? Kilpirauhasen vajaatoimintaan mulla on jo lääkitys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now