Iridessa

Tyhmät kysymykset lapsettomuushoidoista, vol. 2

486 posts in this topic

Mä taas mietin sellaista, että miksi IVF-hoidoissa tarvitsee ensin lamata kaikki hormonitoiminta, ja sitten vasta ruveta kasvattelemaan niitä follikkeleita? Eikö sitä voisi suoraan mennä siihen kasvatusvaiheeseen menkkojen alettua? Tuntuu jotenkin tyhmältä...

Lyhyessä kaavassahan ei lamauteta vaan aloitetaan suoraan stimulaatio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla pari tyhmää kysymystä inssistä..

 

Miten itse toimenpide menee ja kauanko siinä kestää? Onko se samantapainen kuin aukkari? Ei kumminkaan varmaan ole kivulias?

 

Entäs onko teillä ollut mies mukana toimenpiteessä vai ootteko olleet siellä yksin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kestää n.30 sek. Siihen tietty lisäksi riisuutuminen ja sängylle meno. Katetrin kanssa ne ruiskutetaan eikä tunnu missään. Itse olen joka kerralla ollut yksin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitti, noin mä vähän ajattelinkin. :)

 

Mua on hämännyt se, että lapsettomuusklinikalla käydessäni siellä melkein kaikki on muut on pariskuntana paikalla. (En siis mitenkään kyttäile muita ihmisiä, mutta vaikee sitä on olla huomaamatta..) Ajattelin että oonko mä outo kun ei näe tarvetta siihen että mies tulee mukaan inssiin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ oon kiinnittänyt samaan huomiota. On mullakin mies joskus mukana. Pääasiassa käyn kuitenkin yksin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä aika ummikkona näistä hoidoista liityn ketjuun mukaan..

 

Itse sain lähetteen lapsettomuushoitoihin(tays) ja nyt eka käyntikerta takana. Ainakin mulla aikaa varatessa varta vasten sanottiin, että mies mukaan myös ja kaikki muutkin oli parisunnittain odotushuoneessa. Johtuuko sitten siitä, että heti tutkittiin miehen siittiötaso, joka oli ok. Ja käynnillä multa tutkittiin munanjohtimien aukiolo (ok) sekä kohtu, limakalvot ja munasarjat, joissa oli kypsymässä muutama, pco:ta ei ollut kuitenkaan ja kaikki oli ihan normaalisti sinä kierron vaiheessa (kierto tosin epäsäännölinen) ja sain terolut-reseptin. ja mä sain lähetteen kierron lopussa ja alussa verikokeisiin. Ainakin itsestä tuntui, että homma pyörähti heti kunnolla vauhtiin.

 

Mutta kertokaas te muut viisaammat, että mitä tutkimuksia tullaan seuraavaksi tekeen? Onko teillä tehty nuo samat tutkimukset heti alussa? Ja muakin kiinnostaa, pitääkö mies olla jatkossa mukana, kun pääasiassa mua tutkitaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ensikäynnillä nimenomaan piti olla molempien. Sen jälkeen mä oon ainakin käynyt yksin ultrissa, mutta tokihan sinnekin saa ottaa puolison mukaan jos tuntuu siltä. :)

 

Ensikäynnin jälkeen mulle tehtiin aukkarin lisäksi kierronkartoitus, jossa alkukierrossa otettiin verikokeita, sitten katsottiin ultralla follikkelin kasvua ja todennettiin ultralla että munasolu on irronut ja sen jälkeen otettiin vielä progesteroni-verikoe.

 

Mä jouduin ravaamaan ekassa kierrossa ultrassa 5-6 kertaa, koska folliklelit ei kasvanut eikä siten ovulaatiota tapahtunut. Seuraavassa kierrossa kävinkin sitten vaan kaksi kertaa, ennen ja jälkeen ovulaation. Normaalisti varmaan kierronkartoituksessa käydään ultrassa vain se pari-kolme kertaa, mulla kävi vaan huono tuuri kun osui anovulatorinen kierto just silloin.

 

Meille lääkäri nimenomaan sanoi ettei miehen tarvitse tulla käynneille mukaan. Me käydään yksityisellä, mutta sillä ei varmaan ole merkitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taas oon halunnu miehen mukaan kaikille muille paitsi ultrakäynneille. Siis jos tarkotuksena on ollu pelkästään ultrata ja kattoa mikä sinä kierronpäivänä on tilanne. Mä oon halunnu miehen mukaan siksi että yhteinen projektihan se on, ja oon halunnut (ehkä itsekkäästi?) että mieskin tuntee että ME ollaan hoidoissa, eikä niin että minä käyn hoidoissa ja vaan joskus miestäkin tarvitaan.

 

 

Mulla olis taas IVF-hoidoista sellanen kysymys, että siinä punktion aikana kun imetään munasolut, niin sehän tehdään emättimen kautta, eikö? Niin rupesin sitä miettimään, että siinähän täytyy se seinämä kuitenkin lävistää. Että meneekö se neula emättimen- vai kohdunseinämän läpi? Jos kohdun, niin eikö se reikä sitten siellä kohdussa voi haitata kiinnittymistä? Tietenkin jos suoraan emättimen seinämän läpi niin sehän ei tietty niin paljoa vaikuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tietoa yksityisen puolen jonoista Turussa? Oon tehnyt päätöksen, että jos tässä kierrossa ei tärppää, niin sitten on aika hakea apua asiaan. Toisaalta en usko, että tässäkään kierrossa tärppiä tulee, mutta silti aattelin varata aikaa vasta kun tiedän. Jos taas aikaa ensikäynnille joutuu odottamaan pitkään, niin sitten pitää soittaa pian ettei sitten joudu turhaan odottelemaan... Myös jos löytyy kokemuksia (hyviä ja huonoja) yksityisen puolen hoidoista Turussa, niin kuulen mielelläni :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä taida yksityiselle olla jonoa. Itse oltais päästy Turun väestöliittoon samana päivänä, kun sinne soitin. Julkiselle on jonoa. Turun VL:ssa oli kiva lääkäri ja muutenkin jäi sieltä hyvä fiilis. Me tosin siirryttyttiin julkiselle ihan hintojen takia eikä montaa kertaa ehditty siellä käymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hermi0ne: meillä meni niin, että ensi käynnin jälkeen (simppa- ja hormonitestit tehty) oli vuorossa veriteitse tarkkuvien tautien (HIV, hepatiitit) ja klamydian testaus. Nyt sitten odottelemaan se 3kk, että hoitoihin oikeasti päästään... odottavan aika on pitkä! :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä minulle tehtiin kaikki tarvittavat tutkimukset oman kunnan terveyskeskuksessa ja mies kävi simppatesteissä yksityisellä. Tämän jälkeen odottelimme kuukauden verran kunnes tuli kutsu polille, mutta tähänkin väliin mahtui polin kesätauko, että kolmen kuukauden kuluttua tutkimuksista pääsimme hoitoihin :) Taitaa mennä eritavalla nuo asiat eripaikkakunnilla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka!

 

Tällaista tulin taas kysymään, että saatiin vihdoin tämän kuun loppuun aika sinne lapsettomuuspolille, mutta onkin suunnittelukäynti vaikka noita (mun mielestä) turhia käyntejä on käyty jo useampi. Osaako kukaan viisaampi sanoa, että voinkohan mahdollisesti jo tuolloin saada esim. Clomifen-lääkityksen vai pitääkö TAAS odotella usea kuukausi että sen saan? Ongelma kun on ollut tiedossa jo lähes puoli vuotta ja suututtaa, kun ongelma olisi varmasti helppo hoitaa hormoneilla.

Kiitos jos joku voi auttaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Varmasti saat :). Sitä varten se on, että siellä suunnitellaan hoito ja saat tarvittavat lääkkeet jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en olisi noin positiivinen, täällä helsingin päässä naikkarilla me ainakin ravattiin vaikka kuinka monta kertaa ennenkuin mitään oikeasti tapahtui. Meillä oli jo yksityiseltä lähete IVF:ään ja perusverikokeet ja simppakoe tehtynä. Silti kesti13 kk ennenkuin IVF-kierto aloitettiin. Mutta muualla maassa ollaan onneksi nopeampia. Ja meillä tuohon odotusaikaan sisältyi yksi inssi, joskaan en ymmärrä miksi sitä tehtiin koska meillä oli niin huonot simppatulokset (ja loppujen lopuksi tehtiin ICSI eikä IVF). Ainut syy mitä keksin on odotusajan "lyhentäminen" vaikka näinkin meillä meni yli 6 kk hoitotakuusta..

 

Mutta onneksi muualla ollaan tosiaan nopeampia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tyksissä ainakin näin on. Itse olen saanut reseptit yms jo suunnittelukäynnillä. Sitä ennen olin käynyt jo tyksin määräämillä verikokeilla.

 

Toiv Laura24 sait vastauksen kysymykseesi. Tosiaan, poleilla on erilaiset käytännöt ja toimintatavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon alottanu tän kirjottamisen ehkä viidesti koska tää on niiiiin tyhmä kysymys, että oksat pois!  :grin: Mua on mietityttäny tää ihan hirveesti ja löysinpä nyt sitten paikan mistä voisin asiaa kysäistä.

Elikkäs kun siis jos (en tiedä hoitojen nimiä) siirretään vaikka 2-3 alkiota ja yksi niistä vain kiinnittyy ja onnellisesti päättyy 9 kuukauden päästä raskauteen niin mitä niille muille tapahtuu? Tuleeko ne vaan ulos jotenkin? Pohdin joskus hoitoja ja miten ne menee nii tää kysymys heräs mielessäni  :rolleyes: Auttakaahan uteliasta tyhmää! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

happpy, Suomessa siirretään yleensä max. 2 alkiota, koska monikkoraskaus on aina riski, myös keskenmenon riski on suurempi. Osalla molemmat alkiot kiinnittyvät ja myös myöhemmässä vaiheessa toisen kehitys voi keskeytyä. Tällöin toinen alkio saattaa vuotaa pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jäin tämmöstä miettimään, kun kävin yksityisellä gynellä joulukuun puolivälissä ihan perustarkastuksessa ja samalla puhuttiin meidän tilanteesta. Ultrattiin samalla kohtu ja munasarjat. Limakalvoja kehui hienoiksi ja sanoi myöskin että ei olisi mitään endoon viittaavaa. Munasarjoista ei sanonut oikein mitään (juu, tiedän että aukiolotutkimus on ihan erikseen), mutta eikös monirakkulaisuus näy ihan tavallisessa ultrassa? Kaverilla nimittäin todettiin PCO ultralla kun selvittelivät toooodella epätasaisen kierron syytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thalia: Joo kyllä se PCO näkyy myös tavallisessa ultrassa, helminauhamaisina munasarjoina. Joskus lääkärit eivät kuulemma sano potilaalle siitä vaikka löytäisivätkin monirakkulaisuuteen viittaavaa, jos ei mitään oireita kummemmin ole. Varuultahan voi pyytää nähdä potilaskertomuksen jos mietityttää! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Laura24 :)

 

Mä itseasiassa sain mukaan ne kuvat ja kertomuksen myös. Aikani googlettelin (tajusin ehkä kaksi sanaa koko tekstistä vaikka itsekkin työskentelen terveysalalla, joskaan en näiden asioiden parissa :blink: ) sen verran sain selville että kohtu on ainakin eteenpäin kallistunut, yleisin asento näemmä (joo, olen tosi hyvin perillä kaikesta :grin: ). Puolustukseksi sanottava että yritystä sen verran kauan takana, että tuli alussa jo jonkilainen ähky näitä asioita kohtaan, ja sitten kun alkoi näyttämään että ei tämä käykkään ihan sormia napsauttamalla niin ei viitsinyt itseään enempää kiusata. Nyt kun tutkimukset starttaa virallisesti huomenna niin nyt alkaa taas pienen pieni toivonkipinä nostamaan päätään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka! Vielä sitä pitää kysyä, että onko kukaan teistä ollut Keski-Suomessa hoidossa? Mietin, että onkohan aukkari pakko tehdä ennen kuin saa Clomeja tms? Mulle sanottiin viimeksi, että perustutkimukset on tehty mutta tuota aukkaria ei kuitenkaan ole tehty. V*tuttaa jos hoitojen aloitus siirtyy vielä vain perhanan aukkarin tekemisen vuoksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laura24: En ole Keski-Suomessa hoidossa, mutta itse sain clomit ja muut lääkkeet heti ensimmäisellä käynnillä.. Josta nyt jo puoli vuotta. Minulla ei ole tehty koko aukiolotutkimusta vieläkään eikä kuulemma edes tehdä, koska eivät näe syytä sille miksi olisivat tukossa. Eli kannattaa varmaankin kysästä tuota asiaa.. Mutta meillä tehtiin näin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now