Iridessa

Tyhmät kysymykset lapsettomuushoidoista, vol. 2

486 posts in this topic

En tiedä kuuluuko tää tänne, mut tyhmä kysymys onkin. Eli miten ihmiset on saanut aikataulutettua lapsettomuustutkimukset/hoidot työn kanssa? Mulla on säännöllinen päivätyö (8-16) ja klinikka on 150km päässä eli vapaata on otettava koko päivä. Meidän työpaikan ohjeistuksen mukaan lapsettomuushoitoihin saa palkatonta työlomaa tai virkavapaata. Mutta ongelma on se, että en todellakaan haluaisi kertoa asiasta omalle lähiesimiehelle. Hän nimittäin on melkoinen juorukello ja päivittelee jatkuvasti, että kuka seuraavaksi voisi jäädä äitiyslomalle. 

 

Onko töissä siis pakko kertoa mitä varten sitä palkatonta hakee vai voisikohan työterveyshuollon sotkea jotenkin tähän kuvioon?

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

rain: Tännekin ketjuun ajattelin kommentoida kun tuo sun kirjoitus jotenkin koskee omaa työtä ja itseäni. Itse toimin esimiehenä ja mulla on vaitiolovelvollisuus kaikesta siitä mitä työntekijä mulle luottamuksella sanoo. Juoruilu ei siis suotavaa, ja ainakin itselläni sellainen mielikuva että sillä saa itsensä aika liriin pomona.

 

Työterveyshuoltoon ei ainakaan meillä kuulu lapsettomuus yms. jutut koska ne ei liity tavallaan työterveyteen tai siis siihen mihin sitä työntekijällä on oikeus maksuttomasti käyttää. Tes:in mukaan kyllä sitten joitain raskauteen liittyviä asioita voi olla niin ettei siitä menetä työaikaa. Sekavasti selitetty, toivottavasti sait selkoa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos! Ymmärrän tuon vaitiolovelvollisuuden, mutta tuntien hänet tiedän, että joskus lipsahtaa muiden ihmisen yksityisasioita omiinkin korviin. Ja usein hän vetoaa myös siihen, että "no te olette myös vaitiolovelvollisia, teille voin kertoa"-tyyliin. Ja se on varmaa, että vähintään käytös minua kohtaan muuttuisi.

 

Työterveyteen ei toki lapsettomuusasiat liity. Sairaudenhoito meillä tosin kuuluu. Mut lähinnä haluaisin vain saada palkatonta vapaata ilman että tarvitsisi kertoa tutkimuksien/hoitojen laadusta ainakaan esimiehelle. Mielummin kertoisin hänen esimiehelleen tai sitten työterveyshuoltoon.

 

Edit: Hoksasinkin, että minulla on heti vuoden vaihteen jälkeen mahdollisuus käyttää lomia! Eli silloin ei tarvitse ainakaan selitellä minne on menossa.

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

rain: Periaatteessahan ei välttämättä tarvi kertoa palkattoman syytä? Itselleni ainakin tullut sellaisia tilanteita että työntekijä pyytänyt henkilökohtaisiin menoihin palkatonta, en ole kysellytkään/vaatinutkaan tietoa siitä miksi haluaa koska työntekijän palkastahan se on pois... Toki tuossakin voi olla erilaisia toimintatapoja ihmisillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hann2014, toivottavasti näin. Toki kauhuissani ajattelin jo, että multa aletaan tivaamaan syytä. Mut joo eiköhän kaikki järjesty :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei meillä kyllä sais... Mutta tietenki riippuu esimiehestä kuinka hövelisti se palkattomia jakelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen ainakin lomalla ensi viikolla kun on punktio (ei palkallista meilläkään).

 

Mietin vaan sitä ohjetta, kun miehen lähetteessä lukee "Pidättäytymisaika ennen näytteenottoa täytyy olla 2-4 vrk, ei yli 7 vrk." Että mitähän tämä käytännössä tarkoittaa??

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oon ymmärtänyt, että tarkottaa sitä, että edellisestä siemensyöksystä tulee olla vähintään 2-4 päivää (=ei siemensyöksyä edellisiin 2-4 päivään), mutta kuitenkaan edellisestä siemensyöksystä ei tulisi olla yli 7 päivää. En tiedä oliko huonosti selitettyä, itekin aina saa miettiä tuota.  En oikein muuten osaa sanoa.

 

 

Mun kysymykseni koskee hoitojen aikataulua. Kuinka nopeasti ensikäynnistä on päästy hoitoihin? Mainitse vielä oletko ollut hoidoissa julkisella vai yksityisellä.

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

miipsu: Toi tarkoittaa tosiaan sitä, että se ihanteellinen pidättäytymisaika on sen 2-4vrk. Ja ehdottomasti ei saa olla pitempää pidättäytymisaikaa kuin 7 vrk. Optimaalinen väli vaihtelee poleista riippuen (joissain on 2-5 vrk, jossain 3-4 vrk). Toi vaihteluväli lienee sillä, että kun ei se nyt oikeasti ole tunnin päälle sen optimaalisen näytteen saanti, niin tarvitse turhaan sitä stressata, mutta että kun tuolla välillä on edellinen tyhjennys suoritettu, niin tiedetään, että näytteessä on tarpeeksi yksilöitä ja ne on tuoreita.

 

rain: Me ollaan julkisella, ensikäynti oli tammikuussa 2014, ja ensimmäinen ICSI olisi voitu tehdä jonon puolesta huhtikuussa 2014, mutta koska kierto ja pääsiäinen osui huonosti yhteen, niin hoito siirrettiin toukokuulle. Meillä oli tehty osa tutkimuksista jo yksityisellä valmiiksi (mm. miehen näyte ja mulla aukkari), julkisella tehtiin sitten lisäksi tutkimuksia siinä tammi-maaliskuun välillä. IVF-jonoon meidät kuitenkin laitettiin jo heti silloin ensikäynnillä, kun tilanne oli sen verran selkeä, noilla tutkimuksilla lähinnä haluttiin lisäselvyyksiä, jotka olisi sitten tarvittaessa hoidossa huomioitu (niissä ei sitten onneksi löytynyt enää mitään lisäongelmia).

 

Ed: tarkennetaan vielä: meillä lähete polille lähti marraskuun puolivälissä, ja tieto ensikäyntiajasta tuli alle 2 viikossa, ja meni siis tuonne tammikuulle (polihan on jouluna useamman viikon kiinni). Suunnitteluaika meillä oli maaliskuussa, jolloin sitten lyötiin lukkoon toimintasuunnitelma, kun ne viimeisetkin tutkimustulokset oli tulleet, ja myös päätettiin hoidon ajankohta. Niin ja mekään ei olla pk-seudulla.

Edited by Murkelo

Share this post


Link to post
Share on other sites

rain - meillä kesäkuussa gyne laittoi lähetteen lapsettomuuspolille (julkiselle) ja ensimmäinen aika oli syyskuussa, josta lähetteet verikokeisiin, aukkariin ja spermanäytteeseen. Me emme ole pääkaupunkiseudulla hoidoissa, joten aikataulu oli yllättävän nopea. Ja ensimmäinen inseminaatio olisi ollut jo lokakuussa mutta ovulaatio sattui viikonlopulle, joten jäi OI:ksi ja kotihommiksi.

Edited by Kiiwinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

rain, me saatiin muistaakseni aika julkiselle lapsettomuuspolille lähetteestä noin 2,5 kuukauden kuluttua. Ennen ensikäyntiä multa oli otettu labrat ja mieheltä siemennestenäyte. Ensikäynti oli joulukuun alussa ja hoidon suunnitteluaika saatiin tammikuun puoliväliin. Ensikäynnin ja suunnitteluajan välissä tehtiin miehen lisätutkimuksia sekä otettiin lisälabroja. Aukkaria ei tarvinut tehdä, koska hoitona oli suoraa ICSI. Eka hoito alkoi heti helmikuussa, kun se mun kierron puolesta oli mahdollista. Olin positiivisesti yllättynyt, kuinka nopeasti kaikki sujui julkisella. Meillä ei siis periaatteessa ollut enää jonoa IVF/ICSI-hoitoon tuon ensikäyntiajan saamisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs sitten jos terolutit eivät saakkaan vuotoa aikaiseksi? Ensimmäinen kerta kun vuoto ei ole alkanut 10 päivän kuurin jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soita lääkärille. Todennäköisesti tulee ohjeeksi tehdä testi ja jos on nega, niin uusi kuuri tupla-annoksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko tätä jo jossain kohdin täällä kysytty mutta kysyn kuitenkin uudelleen...

 

Eli pistin pregnylin kp16 eli 22.12. Testauspäiväksi lääkäri antoi maanantain 5.1. en kuitenkaan tällöin testannut koska tuolloin olisi ollut vasta kiertopäivä 30, itsellä kun tuo kierto on yleensä 33-34 ja menkkajomoja ja poltteluita on olltu ja on edelleenkin tänään kp33. Onko kenelläkään siis kokemusta siitä pitkittääkö tuo pregnyl kiertoa joka tapauksessa vai voiko toivoa olla jostain muusta vai onko kierto joka tapauksessa se sama vaikka pstäisitkin piikin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mikä hoito sulla siis on? Ovulaation induktio? Pregnylin ei kyllä pitäisi juuri vaikuttaa kierron pituuteen, enemmän vaikuttaa käytetyt tukilääkkeet, jos niitä on (esim. Lugesteron). Pregnyl vaan irrottaa sen munasolun, luteaalivaihe ja sen ylläpito hoidetaan muilla konsteilla.

 

Ed: Koska Pregnyl on pistetty kp16, niin testipäivä kp30 on laskettu sillä, että se on 14 päivää ovulaatiosta, jonka se Pregnyl siis tekee. Todellisuudessahan se munasolu irtoaa 48 tunnin sisällä piikistä, mutta siis jo kp32 (eilen?) olisi kyllä varmasti näkynyt testissä, jos olisi näkyäkseen. Kun ovulaatio on aikaansaatu Pregnylillä, joka on paljon tarkempi verrattuna esim. clomeihin, niin ei kannata niin verrata tavalliseen kiertoon.

Edited by Murkelo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Murkelo vastauksesta!

 

Joo, juuri tuo ovulaation induktio, letrozoleja söin alkukierrosta ja sitten tuo irroituspiikki...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mua käskettiin insseissä tekemään aamulla.

Edited by Nodu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein inssiin epävirallisen, cittarin liuskatestin illalla ja digitaalisen aamulla. Liuskatestistä sai jo vähän tuntumaa koska oli tummenemaan päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vässykkä - muuten aamuisin paitsi silloin, kun ovulaatio oli lähellä ja viikonloppu välissä. Silloin poli erikseen ohjeisti tekemään aamuin illoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietitytti vaan ristiriitaiset tiedot testaamisesta. Clearblue neuvoo testaamaan heti aamuvirtsasta, mutta lääkäri sanoi, että liian pitkä virtsaamisväli saa hormonipitoisuuden laimenemaan. Aamupäivällä oli parempi ajankohta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Clearbluen hymynaamoilla voi testata heti aamusta, muilla ei. Näin mulle on kerrottu. Itse käytin pelkkiä hymynaamoja, muiden kanssa en jaksanut säätää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Meillä on tulossa ivf-hoito tässä kevään aikana. Alkionsiirron ja mahdollisen testipäivän välissä olisi tarkoitus käydä pienellä matkalla. Mutta saanko lentää silloin? TAYSiin ollaan menossa, ja sieltä pitäis lähiaikoina tulla papereita, mutta mä malttamattomana haluaisin jo tietää... Suunnittelukäynnillä lääkäri kyllä nimenomaan kyseli matkoista ja todettiin siinä että ei osu päällekkäin siirron eikä testauksen kanssa, mutta varsinaisesti lentämisestä ei ollut puhetta. Olettais toki että olis maininnut josko on kiellettyä, mutta mietityttää nyt kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kai lentämistä missään kielletä, mutta itse en tehnyt turhia matkoja enää raskausaikana. Atlantin yli lentäminen vastaa säteilyssä röntgenissä käyntiä (jota ei tehdä raskaana) joten tällä logiikalla itse välttelin turhia matkoja jotta kaikki pienetkin altistukset jäisivät saamatta.

 

Mutta totuus lienee se, että lentämisellä on häviävän pieni tai olematon vaikutus :), ainakin lyhyillä lennoilla. Enkä ole kuullut että missään olisi kielletty lentämistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa lentää. Itse lensin kolmisen vuotta sitten juuri alkionsiirron ja testipäivän välissä, plussatestin tein ulkomailla ja lensin vielä takaisinkin. :) Monet klinikat haluaa, että asiakas käy veritestissä testipäivänä, se on siis ehkä syynä siihen, että pitäis olla Suomessa testipäivänä. Meillä tuo matka osui klinikan kesätauon ajalle, eli en olis veritestiin päässyt kuitenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now