Sour Puss

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 5

577 posts in this topic

Meillä on huomenna labrakokeet (rv 9+2), pitikö niihin olla syömättä/juomatta? Pissanäytehän sinne viedään itse.

 

Ensimmäisellä neuvolakäynnillä tuli niin mahdottoman paljon asiaa, että osa jäi rekisteröimättä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^muistaakseni ei tarvinnut :) Kun siis kyseessä se "normi" alkuraskauden verinäyteseula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin, että ei tarvi olla syömättä/juomatta. Oon menossa vähän myöhemmin itsekin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tietoa neuvolakäyntien korvaamisesta KVTES:n piirissä, eli miten on, kuuluvatko neuvolakäynnit palkalliseen työaikaan, jos on itse virka-aikaan töissä eli käytännössä ei pysty järjestämään neuvoloita vapaa-aikaan. KVTES:ssä lukee, että synnytystä edeltävät lääketieteelliset tutkimukset eivät pidennä työaikaa (=ovat palkallisia?) ja erikseen soveltamisohjeissa että myös muun terveydenhuoltohenkilön kuin lääkärin tutkimukset katsotaan tähän. Mun pomo kuitenkin väittää, että vain jotkut lakisääteiset (mitäköhän nekin on, kun terveydenhuoltolaissa sanotaan vaan että pitää järjestää odottavalle äidille yksilöllinen seuranta...) käynnit on palkallisia ja niitä ois tyyliin 3 kpl raskauden aikana ja kaikki muut neuvolat palkattomia? Kivasti saa yrittää tehdä ylitöitä, jos pitää kaikki miinussaldot korvata...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Souls, kyllä taitaa sun työnantaja huijata. Kannattaa varmistaa asia=mustaa valkoisella liitosta.

 

Voiko näillä viikoilla tuntea sikiön liikkeet kipuna? Tulee tuohon kohdun kohdalle hipaisuja, jotka on jnvk kipeitä. Vai onko mahan murinaa? :)

Edited by Kipinä

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, ajattelinkin että jos pomo pysyy kannassaan, niin kysyn vielä liitosta. Toi KVTES on vaan niin monimutkaisesti kirjoitettu, että tuntuu että sitä voi tulkita ihan miten vaan... Ja pomo sanoi että ois kysynyt asiaa luottamusmieheltä. Mun pomo on kyllä sikäli reilu, että en usko että hän yrittäisi tietoisesti huijata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joittenkin (en osaa eritellä) tessien mukaan lääkärineuvolat (eli myös ultrat) on palkallisia, mutta tosiaan nuo itse neuvolakäynnit terkkarilla ei.

Se mikä järki ja logiikka tuossa on, on mullekin vähän epäselvää.

 

souls sun työnantaja voi siis olla ihan oikeassa.

Edited by virgot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu niin tessistä. Esimerkiksi SELlin tessissä on mustaa valkoisella "jos neuvolakäyntejä/raskauden aikaisia tutkimuksia EI voida käydä työajan ulkopuolella, on käynnit palkallisia." Pitää vaan viedä sit todistus palkanlaskijalle käynnistä. Suosittelen oikeastaan vaikka heti ottamaan yhteyttä liittoon ja kysymään asiasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

KVTESissä on erikseen annettu tulkintaohjeita pykälille ja siellä on sanottu, että synnytystä edeltävät lääketieteelliset tutkimukset (ei puhuta mistään lakisääteisyydestä) lasketaan työaikaan kuuluvaksi ja siellä tulkintaohjeessa on erikseen mainittu että sekä lääkärin että muiden terveydenhuoltoalan ammattilaisten tekemät tutkimukset (ja jopa raskauteen liittyvät laboratoriokokeet) lasketaan näihin. Siitä päättelin että kaikki neuvolakäynnit ois palkallisia, mutta kun tuossa sopimuksessa on niin monimutkaiset sanankäänteet, että eihän sitä ymmärrä kuin juristi...

 

Muoks siis esim se että KVTESissä ei suoraan sanota että nuo ovat palkallisia, vaan siellä sanotaan että ne eivät aiheuta pidennystä työaikaan... Minkä mä tulkitsen niin että se tarkoittaa palkallisuutta, mutta voisi teoriassa tietysti tarkoittaa myös sitä, että käynnit ovat palkattomia, mutta tunteja ei tarvii tehdä sisään vaan tuo vähennettäisiin vaan palkasta. Ehkä tarvii tosiaan ottaa yhteyttä liittoon...

Edited by Souls

Share this post


Link to post
Share on other sites

Souls löysin tällaisen vastauksen ihan KT Kuntatyönantajien sivuilta:

 

c) Raskaana oleva työntekijä ilmoittaa työnantajalle, että hänellä on varattuna tutkimusaika äitiysneuvolaan 3 viikon päästä klo 15.00 ja 7 viikon päästä klo 9.00. Tuleeko 4 §:n 2 momentin 5-kohta sovellettavaksi vai ei ja miten työnantaja voi ottaa tutkimukset huomioon tulevien työvuorojen suunnittelussa? Onko työnantajalla oikeus saada työntekijältä selvitys tutkimuksista äitiysneuvolassa?

c) 5-kohdan määräys koskee synnytystä edeltäviä lääketieteellisiä tutkimuksia ja työnantajan on myönnettävä työntekijälle vapautus työstä, mikäli tutkimus on suoritettava työaikana. Tällöin ko. aika on kuitenkin palkallista aikaa.

 
Raskaudenaikaisissa tutkimuksissa tulee pääsäännön mukaan kuitenkin käydä työajan ulkopuolella aina kun se on mahdollista. Tällöin työntekijän työaikajakson säännöllinen työaika ei jää vajaaksi (ks. kohdan 4 vastaus 1). Mikäli työntekijän tulee käydä tutkimuksissa työaikana, tulee poissaolosta ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen työnantajalle tai niin pian
kuin se on mahdollista (ks. kohdan 5 vastaus 1).
 
Työntekijän on pyynnöstä esitettävä työnantajalle selvitys tutkimuksen liittymisestä raskauteen sekä sen suorittamisen välttämättömyydestä työakana ja tutkimukseen kuluneesta ajasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos! Löysin tuon saman tekstin ja lähetinkin pomolle, mutta kiistan aiheena ei olekaan se ovatko jotkut synnytystä edeltävät käynnit palkallisia, vaan se lasketaanko kaikki neuvolakäynnit tuohon - pomo siis sanoo että 3 kpl lakisääteisiä neuvolakäyntejä vain on palkallisia, ja mä en ole löytänyt KVTESistä miltään tällaista mainintaa, saati sitten että olisi olemassa jotkut 3 lakisääteistä neuvolaa. Eli mun mielestä kaikki th/lääkärineuvolat ja ultrat on palkallisia, ainoat palkattomat on perhevalmennukset. Pomon mielestä 3 kpl neuvolakäyntejä on palkallisia, muut palkattomia. Se ei vielä selvinnyt mitä nuo 3 ovat (lääkärineuvoloita on 2 kpl, ultria on 2 kpl jne.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi täällä on tällainen ketju, niin tällainen ummikko voi kysellä tyhmiä kysymyksiä. :grin:

 

Mitenhän on, kun itsellä iltaisin lenkillä käydessä alkaa vihloa alavatsaan. Eilenkin piti pysähtyä ja himmailla jonkun aikaa, ja sitten helpotti. Nimenomaan tää kipu tulee iltaisin lenkillä, mietin, että onko maha niin turvoksissa, että se jotenkin provosoi tota kipua? Pitäiskö iltalenkkeilyä jättää vähemmälle ton kivun takia?

 

Toiseksi, uskaltaako kahvakuulalla harjoitella normaalisti näin alkuraskaudessa? Siis varsinkin liikkeitä, joissa kuulaa heilautetaan voimakkaasti eteen-taakse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kukkis85: Lenkkeily ja liikkuminen on suotavaa ja sallittua omien tuntemusten mukaan. Noita vihlomisia voi tulla ilman liikkumistakin, jotka kuuluu kohdun kasvuun ja kropan muokkautumiseen, mutta toki kannattaa sellaista tekemistä keventää, mikä kipua aiheuttaa. Kun jotain on tekemässä ja se alkaa tekemään kipeää, pitää vähentää tahtia :) Kahvakuulailua kävin harrastamassa 5kk tienoille, sen jälkeen alkoi maha olemaan vähän edessä ja jättäydyin pois tunneilta. Niin kauan, kuin itsestä hyvältä tuntuu, voi siis kahvakuulailuakin harrastaa. Tietysti muutamia liikkeitä piti mahan kasvaessa vähän muokata ja  varovaisuutta noudattaa kuulan kanssa, ettei kuula olisi esim. mahaan osunut, mutta mielestäni kuulailussa tätä varovaisuutta on noudatettava aina, oli raskaan tai ei :)

 

36+6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on paitsi häntäluu kipeä (joka kai on normaalia), niin se muljahtelee istuessa todella inhottavasti. Onko kellään muulla samaa/onks tää ihan normaalia? Tuntuu siis, kuin häntäluu vaihtaisi paikkaa ja muljahtelisi eri paikkoihin jatkuvasti. Suoraan sanottuna melko inhan tuntuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuunnellaanko neuvolakäyntien yhteydessä yleensä aina sydänäänet? Tai jos se ei ole aina automaattisesti tapana, niin kuunnellaankohan, jos toivon niin? Edellisellä kerralla lääkäri kuunteli, vaikka menin sinne periaatteessa ylimääräiselle käynnille muussa asiassa. Nyt ois torstaina terveydenhoitajan vastaanotto, joten onkohan sielläkin mahdollista kuunnella. Jotenkin rauhoittaa aina kummasti mieltä, kun saa ne äänet kuulla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Tuohon muljahteluun en osaa sanoa, musta tuli vaan erityisen tietoinen häntäluun olemassaolosta joskus rv 12 jälkeen. Kesti kuukauden päivät, sit loppui.

 

^ Meillä on kuunneltu aina ja oon saanut ylimääräisiä aikoja sydänäänten kuunteluun neuvolakäyntien väliin, jolloin ei siis tehty muuta kuin kuunneltiin vain sydänäänet, kun vain pyysin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostaa tällainen kun moni sanoo alkuraskauden oireissa tunteen, että koko ajan vajuu housuun jotain, niin valuuko sinne oikeasti jotain vai onko se vaan sellainen tunne? :D  Muissa kierroissa ei tällaista ole ollut ja tunne on todella hämmentävä  :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla ainakin valkovuodon määrä on lisääntynyt tosi paljon ja siitä tulee sellainen koko ajan kostea olo ja joskus tuntuu kuin housuihin oikein holahtaisi jotain. No ei mulla ainakaan valumalla ole valunut, pieniä määriä saattaa kyllä olla housuissa asti välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein eilen ja tänään haamujen haamut, enkä uskalla edes toivoa että ne muuttuisivat plussiksi. Mutta, mulla on alakerrassa vihlovaa kipua, ihan kuin tuntuisi jossain häpyluussa asti? Onko kellään ollut vastaavaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla oli alkuraskaudessa todella pahoja vihlaisuja, osa veti ihan kaksin kerroin lattialle. Tuntuivat sellaisilta vihlovilta krampeilta ja, vaikka kipeistä kuukautisista olen aina kärsinyt, oli noi jotain ihan uutta. Parin kuukauden sisään helpotti, eikä sen jälkeen ole ollut :) Kuulemma joko kohdun kasvukipuja tai kiinnittymisestä johtuvia kipuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksestasi Onda! Kuulostaa samalta, sen lisäksi tuntuu että tuo koko alaosasto on aivan kosketusarkakin nivusia myöten. Kuuluukohan pakettiin vai olisko kuitenkin jotain asiaan liittymätöntä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli tuollaisia samanlaisia tuntemuksia, ja tällä hetkellä mennään 5+6 viikoilla :) Eli eiköhän kuulu asiaan. Tai kerro ihmeessä jos noista pitäisi huolestua :D Mulla kyllä loppuikin jo moiset tuntemukset tällä viikolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostaa tällainen kun moni sanoo alkuraskauden oireissa tunteen, että koko ajan vajuu housuun jotain, niin valuuko sinne oikeasti jotain vai onko se vaan sellainen tunne? :D  Muissa kierroissa ei tällaista ole ollut ja tunne on todella hämmentävä  :blink:

 

Mulla ei tullut mitään housuun, vaikka tuntui tosiaan vähän väliä että holahtaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuntui kans että jotain valuisi housuihin - kuin kuukautisissa. Mutta oli vain valkovuotoa (jota sivumennen sanoen lääkäri kommentoi että onpas sitä paljon).

 

Neuvolakäynneistä työajalla -  meillä on intrassa samat säännöt kaikille ja ekan raskauden aikana käynnit muuttui omalla ajalla käytäviksi lukuunottamatta lääkärikäyntejä ja ultria. Nyt tokan raskauden aikana oli näköjään palauduttu fiksulle linjalle eli sai käydä työajalla, mulla siis normi 8-16 työaika eli päällekkäin menisi aina. Labrat = verikokeet kävin ottamassa omalla ajalla (ja kyllä siihenkin matkoineen ja jonottamisineen meni kivasti työaikaa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now