Sour Puss

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 5

577 posts in this topic

^ tuo vaikutus supistuksiin varmaan tosiaan riippuu tyypistä. :)

 

Mua ärsyttää tässä se, että vuosia saunominen oli tukalaa enkä jaksanut siellä kauaa olla ja nyt kun oma lämmönsäätely taas pelaa, tulee muista syistä mälsä olo. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alku/keksiraskaudessa saunominen sai olon aika heikoksi, tuntui että happi loppuu ja piti välillä ihan rynnätä saunasta pukkariin hengittämään ettei taju lähde. Nyt sitten vika kolmannes, ja en löydä kovilla lauteilla hyvää asentoa istua, ja saunomiset jää lyhyiksi siksi :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuraskaudessa saunominen ei oikein sujunut kun siellä tuli aina huono olo, siis kuvotus paheni. Sitten oli pieni normaalikausi, mutta nyt muutaman viikon ajan saunassa rupeaa huippaamaan. Viimeksi tuli myöskin jotenkin tukala olo. Siirryn suosiolla alalauteelle, jos tulee heikotuksen tuntemuksia.

 

BTW, mun ruotsalainen työkaveri muuten totesi, että en varmaankaan voi käydä saunassa, "in your condition"!!!!

Tähän se silmiä pyörittelevä hymiö....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin saunassa vain kerran koko raskauden aikana, koska asun ulkomailla. Silloinkin varoin lämmittämästä vatsaa liikaa (kun siitä oli varoiteltu), mutta muuten se oli hyvä kokemus eikä tullut huonoa oloa. Olisin halunnut saunoa enemmän :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää ooon käyny kyllä ihan normaalisti eikä ei oo tullu mitään heikotuksia. Toisaalta en kyllä muutenkaan tykkää kovin kovista löylyistä.

 

Päähän saattaa alussa sattua ku meen saunaan mutta se ilmeisesti johtuu isosta lämpötilaerosta ja häviää aina muutamassa minuutissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en voinut käydä saunassa ollenkaan kummankaan raskauden aikana. Ekan kohdalla koitin pari kertaa, mutta verenpaineiden takia piti lopettaa. Saunahan vaikuttaa verenpaineisiin, ja mulla on muutenkin todella matalat paineet jotka vaan aleni raskauden aikana. Normaalitilassakin meinaan välillä pyörtyä saunassa tai viimeistään sen jälkeen… 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aika jännä, nimittäin mulla on myös matala verenpaine ja raskausaikana oli extra matala ja mulle tuli saunassa aina hyvä olo, koska se nosti paineen ylemmäs normaalitasolle :D Saunoin läpi raskauden normaalisti eli noin kerran viikossa, joskus parikin kertaa. Tykkään maata lauteilla ja ison mahan kanssa joutui olemaan kyljellään ja se ei kyllä ollut hirveän mukavaa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ymmärtänyt, että verenpaine laskee/voi laskea saunassa. Lämpimässä verisuonet laajenevat ja veri kiertää paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä erittäin tyhmä kysymys: onko raskausoireiden, etenkin pahoinvoinnin, vahvuudella jokin yhteys raskauden "onnistumisen" todennäköisyyteen? Kun tuntuu että täällä moni lohduttaa itseään tai muita pahoinvoinnista kärsiviä sanomalla, että tietääpähän kaiken olevan kunnossa. Minulla on suunnilleen kaikki raskausoireet paitsi pahoinvointi, ja mietin että pitäisikö tässä nyt jotenkin huolestua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei ole. Tieteellistä näyttöä asiasta ei ole, joten uskomusta kaikki tyyni. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos huojentavasta vastauksesta. Noin ajattelinkin, mutta tässä tulee ihmeellisen herkäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko tulla kertoo että mulla ei oo ollu mitään klassisia oireita. Pahoinvointia, mielitekoja, hajuherkkyyttä, mieliala vaihteluita.. Rv 32+6 eikä syytä epäillä vauvalla mitään hätää olevan vaikka ainut oire onkin vatsan kasvaminen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoinvoinnin ajatellaan johtuvan hormonitasojen noususta. Toiset ovat herkempiä hormonien aiheuttamille oireille ja voivat olla huonovointisia tavallisen kuukautiskierronkin aikaan. Pahoinvoinnin rajuus tai vähyys ei tosiaan kerro mitään siitä, kuinka kroppa tai istukka toimii, vaan ainoastaan yksilöllisestä ominaisuudesta reagoida hormonimuutoksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoinvoinnin ajatellaan johtuvan hormonitasojen noususta. Toiset ovat herkempiä hormonien aiheuttamille oireille ja voivat olla huonovointisia tavallisen kuukautiskierronkin aikaan. Pahoinvoinnin rajuus tai vähyys ei tosiaan kerro mitään siitä, kuinka kroppa tai istukka toimii, vaan ainoastaan yksilöllisestä ominaisuudesta reagoida hormonimuutoksiin.

 

OK, tuo onkin järkeenkäypä selitys. En olekaan yleensä kärsinyt hirveistä PMS-oireista tms. No, nautitaan sitten Marsipaanimakeinen ja muut pahoinvoinnittomat olostamme rauhallisin mielin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt tämmöinen ehkä tyhmä kysymys, johon en oikein Googlesta saanut vastausta: maksaako neuvolakäynnit ja ultrat ja muut jotain, ja jos niin mitä (suunnilleen)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei maksa mutta jos joutuu esim. äitiyspoliklinikalle ni se maksaa sen vajaa 40e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos luteaalivaihe on vähemmän kuin sen perus 14 pvää, niin kuinka noi laskurit laskee raskausviikot? Mun logiikalla se 5+0 tms tulee aiemmin esim 11 pvän luteaalivaiheella? Vai? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on luteaalivaihe ollut ainakin aina n. 11 päivää ja lasketunajan olen laskenut laskureilla ovulaation mukaan, koska se on lyhyemmissä kierroissa se luotettavin tapa. Jotkut laskurit kai laskee vaan sen 28 päivän kierron mukaan ja yleisesti kai noissa laskureissa on muutenkin oletuksena se, että ovulaatio on kp14. Esim. tästä nykyisestä plussa tuli dpo12 (eka kaappihaamu dpo11), eli 3+5. Ja jos oot esim. tuon kierron tuolla fertilytyfriend:illä kartoittanut, niin sehän antaa automaattisesti sen lasketun ajan sitten sen ovulaation mukaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo. Ff laskee oikein eli oviksesta :) voisinko sitten neuvolaan vähän huijata koska vikat menkat oli? Vai? Meinaa jos mulla laskee menkoista, sain ekan haamun jo 2+5 :P Mulla ovis oli kp 13 ja lutis 13pv.

Edited by Kukka15

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ varmaan kannattaa kertoa ihan niinkuin asia on :) meillä terkka laittoi kyllä ekan la:n sen 28 pv kierron mukaan vaikka kerroin et ei oo mahdollinen (mulla pitkä kierto) mut pääsin sit ultraan ihan neuvolassa jo rv 9 raskauden keston määrittämiseksi. Sieltä saatu la vastas ovista melkein päivälleen ja sillä on menty. Toki käytännöt vaihtelee kunnittain jne eikä kaikilla oo ultraa saatavilla että ihan miten tykkäät :) nt-ultrassa sitä sit viimeistään säädetään, eikä se la oo kuitenkaan ku vaan yks päivämäärä, joku 5% vauvoista syntyy tasan silloin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisaalta esim just toi nt-ultra ja seulat pitää ottaa tietyillä viikoilla että ne on luotettavat, joten jos kovasti heittää todellisuus tosta 28sta niin ainakin vaatisin neuvolassa/ajanvarauksessa huomioimaan. Ihan parilla päivällä nyt ei toki liene väliä. Käytännöt neuvoloissa taitaa vaihdella aika lailla et meneekö kiekon ja kuukautisten mukaan vai uskovatko omia laskuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt tämmöinen ehkä tyhmä kysymys, johon en oikein Googlesta saanut vastausta: maksaako neuvolakäynnit ja ultrat ja muut jotain, ja jos niin mitä (suunnilleen)?

 

 

Ei maksa mutta jos joutuu esim. äitiyspoliklinikalle ni se maksaa sen vajaa 40e.

 

Täydentäisin amanitan vastausta vähän. Minttusuklaa, kannattaa katsoa oman kuntasi neuvoloiden nettisivuilta, mitkä käynnit ja tutkimukset teillä tarjotaan kunnan puolesta. Jos niiden lisäksi haluaa jotain muuta, siitä pitää maksaa itse. Esim. Helsingissä ensimmäinen kunnallinen ultra on vasta viikon 12 kieppeillä tehtävä nt-ultra. Me kävimme yksityisellä ar-ultrassa viikolla 7 ja se maksoi meille 120 euroa. Täysi hinta olisi ollut 180, mutta lääkäri laittoi sinne jonkin lääketieteellisen perusteen, miksi piti saada Kela-korvaus ja siksi emme siis joutuneet maksamaan kaikkea itse. Tästä eteenpäin toivon mukaan meille riittää kunnan tarjoamat palvelut. Haluttiin vaan tuo ar-ultra kun olin malttamaton ja halusin tarkistaa, ettei ole tuulimuna tai kohdun ulkoinen raskaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko mitään lihasrelaxanttia nitä void käyttää? Kauhee niskajumi ja hedari, eikä lääke ja venyttely nyt auta. Hierojalle aika varattu, mutta kaikkivoipa tiger balsami olis muka kielletty??!!

 

Onko mitään millä vois helpata??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now