Sour Puss

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 5

577 posts in this topic

Onkohan muuten normaalia, että vauva on tavallista hiljaisempi supistusten takia? 

 

 

Väittäisin huikean yhden raskauden kokemuksella hiljaisuuden johtuvan enemmänkin siitä, että tilaa alkaa olla niukemmin. Esikoinen ei erityisemmin "riehunut" loppuraskaudesta ja aika usein päädyin kiskomaan sitten sokermehuja ja tökkimään mahaa liikelaskennan parissa. Jos asia epäilyttää, kokeile tosiaan jotain sokeripitoista mehua tms. ja liikelaskennastakaan ei ole mitään haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Onkohan muuten normaalia, että vauva on tavallista hiljaisempi supistusten takia? 

 

 

Väittäisin huikean yhden raskauden kokemuksella hiljaisuuden johtuvan enemmänkin siitä, että tilaa alkaa olla niukemmin. Esikoinen ei erityisemmin "riehunut" loppuraskaudesta ja aika usein päädyin kiskomaan sitten sokermehuja ja tökkimään mahaa liikelaskennan parissa. Jos asia epäilyttää, kokeile tosiaan jotain sokeripitoista mehua tms. ja liikelaskennastakaan ei ole mitään haittaa.

 

 

Kiitos Jenny-Maria. :) Vauva rupesi onneksi liikkumaan enemmän nukkumaan mennessä. On koko raskauden ajan ollut hyvin rauhallinen ja herätellä on saanut milloin Jaffalla, milloin suklaalla. Kerran jouduttiin lähtemään näytillekin kun liikelaskenta ei täyttynyt niin liekö siitä jäänyt vähän ylivarovainen olo. Mutta tosiaan ihan järkeenkäypää, että tila alkaa pikkuhiljaa käydä vähiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkaako kenelläkään muulla yön aikana sattumaan alavatsaan, kun rakko täyttyy? Itse herään joka yö siihen, että alavatsaa oikein kivistää ja pissalla käyminen tuntuu siihen auttavan. Alkaako se rakko vaan painaa niin ikävästi kohtua täyttyessään vai mistä tässä on kyse? Muutenkin mulla kyllä tuntuu tuo kohdun seutu olevan melko "hellä" koko ajan, kaikenlainen paineleminen tuntuu tosi ikävältä. Tosin olettaisin sen johtuvan endosta ja sen aiheuttamista kiinnikkeistä, kun mulla on ollut oikeastaan koko raskauden ajan melko endomaisia kipuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on kanssa tota kipuilua. En välttämättä muuten edes huomaa, että olis mitenkään erityisesti pissahätä, mut alkaa vaan sattua alavatsaan ja tuntuu ainakin se pissaaminen auttavan. Mulla on kyllä ollu päivisinkin samaa.

 

En siis tiedä, mistä siinä on kyse. Olis pitäny neuvolassa kysyä, mut en hoksannu. Jotenki olen ajatellu, ettei se mitään vaarallista ainakaan ole. Veikkaisin kans tuota, et rakko painaa kohtua tai toisinpäin ja siitä se kipu. Mitään paineluarkuutta mulla ei ole, joten se voiski johtua siitä sun endosta. Vaikka kaipa sekin voi olla ihan yksilöllinen ominaisuus muutenki, että joillain sattuu ja toisilla ei :)

 

Mutta jos joku viisaampi osais vastata, ni muakin kyllä kiinnostais se oikea selitys tähän kipuiluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysi rakko voi aiheuttaa supistuksia :) Ei sen tarvitse olla edes mitenkään äärimmilleen täynnä, jos vauva sattuu vielä lisäksi painamaan sitä vähän pahasti niin voi laukaista supistuksen. Mulla se oli pahimmillaan joskus raskauden puolivälissä, mutta nyt loppupuolella ei jostain kumman syystä vaivaa yhtä pahasti, vaikka todella epämukavalta kyllä tuntuu puolitäysikin rakko keskellä yötä. Mulla se täyden rakon aiheuttama kramppi/supistus ei ollut ihan yhtä paha kuin synnytyssupistus, mutta aika lähelle pääsi kyllä ja ihan säikähdin ekalla kerralla! Niin ja tosiaan pissaamisen aloittaminen vielä hetkellisesti pahensi tunnetta, mutta laukesi sitten kun alkoi paine rakossa vähentyä. Luulin ensin, että onko mulla jo pissatulehdus mutta ei ollut :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös kivisteli vatsaa öisin rakon ollessa täysi loppuraskaudesta menkkamaisesti. Vasta synnytyksen ollessa käynnissä tajusin että ahaa, ne oli tosiaan supistuksia, kestivät vain pitkään jomotellen ja toki lievempinä kuin synnytyssupistukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan sairastanut enterorokkoa raskaana? Mitä lääkärit sanoivat? Olen yrittänyt etsiä tietoa ja kysynyt neuvolastakin, mutta saanut kahdenlaisia vastauksia: toiset sanoo, että ei ole mitään haittaa ja toiset taas sanovat, että se voi olla vauvalle vaarallinen. Hieman hermostuttaa, kun lähipiirissä enteroa on nyt esiintynyt ja itsellä vielä noin kuukausi laskettuun aikaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällainen mieltä häiritsevä kysymys on noussut kahden eri gynekologin vastaanotolla esiin: Näyttääkö lääkäreiden käyttämä raskauskiekko jotenkin eri tavalla raskausviikot kuin miten ne lasketaan vau.fi:ssä ja neuvolan tietokoneella? Tosiaan kaksi alan erikoislääkäriä on päätynyt samaan erimielisyyteen raskausviikoista oman laskutapani kanssa, joka siis perustuu tuohon vau.fi:hin ja täsmää neuvolan laskutavan kanssa. Eikö siis hedelmöittymispäivä ole 2+0?

 

 

Mullapas oli nyt niin, että soitin neuvolaan ekaa käyntiä varatakseni ja ne laskivat mun la:n 21.6. vaikka itse kaikilla nettilaskureilla saan 22.6. :) Ihmettelen tuota itsekin, että miten ihmeessä.. Eihän siinä siis ole kuin päivän ero, mutta olis ihan mielenkiintoista tietää mistä se johtuu :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolan tietokoneohjelma antaa LA:n kuukautisten perusteella. Miksi se on eri kun vau.fi:n laskuri, en kyllä tiedä. Mä luottaisin ehkä siihen neuvolan laskuriin.

 

Joku kyseli miksi lääkäri saa eri LA:n. Se voi johtua siitä, että lääkäri on katsonut sitä vanhaa manuaalista raskauskiekkoa. Siinä on muutamissa kohdissa vähän tulkinnan varaa, eli nuoli osoittaa kahden päivän väliin. Mitään merkitystähän sillä ei ole, että onko LA nyt päivä 1 vai 2, kun vauva syntyy kun syntyy. Ymmärrän kyllä, että itse haluaisi jonkun tarkan päivämäärän.

 

Raskauden alussa LA lasketaan aina menkkojen mukaan (toki lapsettomuushoidoissa tämä menee alkion iän/siirtopäivän mukaan). Jos ultrassa eroa tulee useampi päivä, niin sitten LA:ta voidaan muuttaa. Parista päivästä sitä ei vielä muuteta. Eli vaikka äiti itse on varma, että ovulaatio oli kp 10 tai kp 20 niin ei laskettua aikaa muuteta, jos sikiön koko ultrassa väittää muuta. Ultra antaa raskuden keston sikiön koon perusteella. Alkuraskaudessa sikiö on niin pieni, että mittavirheitä voi tulla, mutta sehän tarkentuu kun sikiö kasvaa.

Edited by Hilda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan sairastanut enterorokkoa raskaana? Mitä lääkärit sanoivat? Olen yrittänyt etsiä tietoa ja kysynyt neuvolastakin, mutta saanut kahdenlaisia vastauksia: toiset sanoo, että ei ole mitään haittaa ja toiset taas sanovat, että se voi olla vauvalle vaarallinen. Hieman hermostuttaa, kun lähipiirissä enteroa on nyt esiintynyt ja itsellä vielä noin kuukausi laskettuun aikaan...

En ole itse sairastanut, mutta esikoinen sairasti enterorokon kun odotin toista lasta (raskaus oli yli puolivälin tuolloin). Silloin sanottiin, että ei ole vaarallinen vaikka itse sairastuisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hilda: Kiitos vastauksesta :) Eihän tuo päivän heitto mitään olekaan, eikä mihinkään vaikuta, mutta ihan mielenkiintoista, että niillä on eri laskurit :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää olin tässä raskaudessa niin kiero, että valehtelin kierron alkupäivän neuvolassa niin, että tuli LA oviksen mukaan :) Meillä oli kunnon lääkestimulaatiot ja oviksen tuloa seurattiin tarkkaan. Musta on ihan väärin, että joku 28 päivän kierron mukaan toimiva tietokoneohjelma sais päättää päivän paremmin kuin meidän lapsettomuuslääkäri! Mutta Se kiekkohomma on vielä asia erikseen.

 

Ja enterorokko on jännittänyt täälläkin, kun esikoisen tarhassa sitä on liikkeellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mulla laitettiin äitiyskorttiin LA sen mukaan, miten meillä meni lapsettomuushoidot. Kun menkoilla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. Hölmöä, jos joku terkka sitten haluaa olla niin jäärä, että tuijottaa vaan konetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liittyy synnytykseen mutta

 

mulla on reilusti (liikaa) lapsivettä ja vauva ei oo todellakaan kiinnittynyt.

 

Mitäs jos lapsivedet menee? Pitääkö heittäytys samantien makuuasentoon ja soittaa ambulanssi? Näin oon kuullu, mua ei oo mitenkään neuvottu.

 

Nyt rv37

Share this post


Link to post
Share on other sites

alisia: sinulla on jo niin hyvät viikot takana, että kun vedet menee niin otat vaan rauhallisesti, liikut varovasti autoon ja siirrytte synnyttämään :) tsemppiä loppuviikoille! ♥

 

Mutta tarkasta ihmeessä vielä neuvolasta jos asia huolettaa, kun tietää taustasi paremmin :)

Edited by norppaaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alisia84, jos vauva ei ole kiinnittynyt ja lapsivedet menee, niin rauhassa kipität sängylle tai sohvalle pitkälleen ja soitat synnärillä, sieltä ne neuvoo sitten tarkemmin että miten toimia. Harvemmin ne vedet menee kaikki kerralla, vaan yleensä tulee vähän kerrallaan. Näin meille kerrottiin, että tuossa tilanteessa tulee toimia, kun oltiin synnytyssairaalan tutustumiskäynnillä. :)

Edited by athella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ainakin jo viime yönä tullut jotain, kun yökkärissä (vaaleasta näki heti) oli pienet läiskät nännien kohdalla. Hieman kyllä ihmetytti, mutta kait se voi jo nyt alkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarviiko alkaa huolestumaan...kun koko päivän on maha ollut kipeä, kivistävää kipua koko mahan alueella. Pieni on kyllä liikkunut, mutta todella paljon vähemmän kuin yleensä. Tuntuu myös että aiemmin pääalassuin asento olisi muuttunut, enkä enää tunnista miten pieni on mahassa..osin siksi että maha tuntuu kovalta. Eli kuin yhtä pitkää supistusta ollut koko päivän.. Nyt viikkoja 37+3 ja seuraava neuvola tiistaina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista!

 

Teepannu, soita synnärille ja kysy mitä mieltä ovat! Usein vauvat kyllä hiljenee ennen synnytystä mutta jos kovin hiljaista on, niin käyrille vaan. Ja jos mahassa on kramppi päällä, niin sillonki syytä ehkä kysyä asiaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän voi toki tulla myöhässä vastaukset

 

Toisilla maitoa alkaa erittymään aikasin ja paljonkin tyyliin joutuu ihan liivinsuojia aktiivisedti käyttämään.. Ja ihan normaalia on.

 

jatkuvassa kivussa kannattaa ottaa panadolia ja juoda vettä, tottakai jossei liiku näytille ja käyrille, muuten tietty voi seurailla. Mutta aina voi soittaa ja kysyä!!!

 

Kysyvä kun tieltä ei eksy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole yhdessäkään raskaudessa tihkunut rinnoista nestettä raskausaikana. Silti synnytyksen jälkeisessä maidonnousussa ei ollut juurikaan ongelmia, ja täysimetykselle päästiin molemmilla aiemmilla kerroilla.

 

Eli normaalia on, vaikkei tihkuisikaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on juuri oikea kysymys tähän ketjuun: saanhan mä ottaa miehen mukana ar-ultraan? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kaupungissa ei ole mahista 3D/4D -ultraan. Meinasin, että jos sitten myöhemmin mentäis siihen jonnekin toiseen kaupunkiin.

Mietin, että saako siitä vaavista tarkkaa kuvaa ollenkaan kun olen ylipainoinen ja mahassa on paljon läskiä. Että olisko tuo mulle vaan rahantuhlausta :ph34r:

 

Anyone? Pretty please?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now