Xim

Kohdunulkoinen raskaus

387 posts in this topic

Onko täällä muita, joilla on ollut kohdunulkoinen raskaus?

 

Epäonnekseni jouduin sen kokemaan viime kesänä. Raskaus oli vielä erikoisessa paikassa, kohdunkaulassa.

 

Miten nopeasti uusi raskaus on alkanut teillä muilla? Tuosta on nyt 8 kuukautta, eikä uutta raskautta kuulu eikä näy. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli myös kohdunkaularaskaus, joka keskeytyi rv 11+5 toukokuussa 2007. Uusi raskaus lähti toisesta yrityskierrosta ku:n jälkeen, LA meillä on nyt toukokuussa.

 

Tsemppiä Xim!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tsempityksestä Lumikko. :)

 

Kyllä meillekin vielä joku päivä se vauva tulee, toivottavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös täällä koettu kohdunulkoinen raskaus. Aloitettiin yritys 07/07 ja joulukuussa -07 (rv 8) odotus muuttui itkuksi. Oli kiinnittynyt vasempaan munatorveen ja munatorvi jouduttiin poistamaan. Nyt siis mennään oikean puolen varassa, joka toimi ensimmäisen kerran tässä kierrossa. Tulen sitten kertomaan tärppäsikö!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä myös valitettavasti kuulun tähän porukkaan..Mulla ulkoinen raskaus oli kesällä 06. Rv 8 mulle tuli järkyttävän kipeä maha ja siaraalassa selvis että kohdunulkoinenhan se on. Mahaani vuoti järkyttävästi verta kun munanjohtimeni oli revennyt. Jouduin leikkaukseen ja kaavintaa, meillä kun toinen vauva oli kohdussa.. Ensin tähystyksellä katkaistiin johdin, mutta se ei auttanut ja toisessa leikkauksessa se poistettiin kokonaan. Paranemiseen meni hetken aikaa ja häät oli tulossa seuraavana kesänä. Mitään ehkäisyä ei otettu käyttöön uudelleen kun päätettiin että uusi raskaus saisi alkaa häistä huolimatta. Noh mitään ei kuulunut ja häiden jälkeen menin lääkäriin joka totesi et mulla on pco tyypiset munasarjat..clomit sain ja tulin raskaaksi, mutta sitten viime joulukuun alussa meidän pieni Helmi todettiin kuolleeksi rv 11+4. Nyt taas hoidot jatkuu ja loppua ei näy..

 

Siinähän sitä kirjptusta taas tuli..vähän asian vierestäkin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesken mennyt, kohdun ulkoinen 4/2004. Raskaus tuli vähän yllätyksenä, mutta olisi se vauva saanut syntyä.

 

Välillä käytettiin vaihtelevasti ehkäisyä, kunnes häiden jälkeen aloitettiin aktiivinen yritys, jota kestikin 9 kk ennen kuin Vilpsu ilmoitti tulostaan (5/2007). Mitään syytä tuolle aikaisemmalla kohdun ulkoiselle ei löytynyt, kun ei tutkittu, paitsi klamydia moneen kertaan ja kertaakaan sitä ei ollut. Vilpsu, jos ei olisi lähtenyt siitä kierrosta kehittymään, mistä lähti, olisi käynnistetty tutkimukset ylimääräisten tiputteluvuotojen takia. Aina mun menkat on olleet kipeät, runsasvuotoiset ja pitkät, joten lääkärit on joskus vihjailleet endon mahdollisuudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips!

Kävin kurkkimassa, sillä omassa raskaudessani minun pitää olla tarkkaavainen nyt alkuraskaudessa.

Voisitteko kokeneet myös kertoa millaisia kipuja/tuntemuksia teillä oli kohdunulkoisessa raskaudessa ja kuinka se huomattiin? Guuglettamallahan näistä löytyy paljoltikin kokemuksia, mutta siltikin olisi kiva kuulla niitä myös teiltä.

 

Jos siis ei liian araksi.

 

~ jeenu rv4+2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuudennen viikon alussa alkoi tiputtelu vuoto, joka oli rakenteeltään ruskeaa limaa eikä niinkään verta. Tilasin ajan gynegologille, minut skannattiin seitsemännen viikon alussa eikä kohdussa näkynyt mitään. Lääkäri epäili kohdunulkoista ja lähetti minut naisten polille seurantaan. Seuranta toteutettiin parin päivän välein toistuvilla verikokeilla joissa seurattiin raskaushormonin määrää veressä ja skannauksilla. Seitsemännen viikon puolessa välissä alkoi kuukautiskipuja muistuttavat vatsakivut ja kuukautisvuotoa muistuttava kirkasverinen vuoto. Kivut kestivät kaksi päivää ja päättyivät siihen kun vuodon mukana ulos tuli "kudoskimpale" ja myöhemmin päivällä jotain joka muistutti kalvoa. Vein kudospalasen sairaalaan ja toivoin että kyseessä olisi ollut normaali kekenkenmeno ja että loput raskauskudoksesta olisi vihdoin tullut ulos, mutta patologisten tutkimusten jälkeen vastaus oli, etteivät he pystyneet varmuudella sanomaan mitä kudosta se oli ja koska raskaushormonit jatkoivat nousua päättivät lääkärit leikata minut yhdeksännen raskausviikon alussa, vaikka kohdun ulkoista raskautta ei näkynyt skannauksessa. Tähystys leikkauksessä lääkärit löysivät kohdun ulkoisen raskauden vasemmasta munanjohtimesta, mutta he saivat sen onneksi leikattua ilman että munanjohdinta tarvitsi poistaa. Tiputteluvuoto loppui vasta neljä päivää leikkauksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näinhän se täälläkin sitten kävi :unsure:

 

Plussasin 14.6. ja vähän yli viikon ehdin ihmetellä, kun sitten Naistenklinikalla todettiin oikeassa munajohtimessa kohdunulkoinen raskaus. "Oireina" oli toispuoleinen alavatsakipu, joka oli jaksottaista, sellaista kuukautiskivun oloista.

 

Raskaushormonit oli jo todella korkealla, yli viidentuhannen, joten sain hoidoksi metotreksaattipiikin. Seuraavalla viikolla hormonit eivät olleet laskeneet tarpeeksi, joten jouduin ottamaan toisen piikin. Siitä pari päivää meni, niin tuli selkeä tyhjennysvuoto.

 

Ketutti ja ketuttaa edelleen, varsinkin kun nyt kierto tuntuu menneen totaalisen sekaisin, eikä tiedä milloin voi yrittää uudelleen...Meillä tärppäsi ensimmäisestä yrityskierrosta, joten vauvakuumetta ei ehtinyt aiemmin tulla, mutta nyt se on kova...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ketutti ja ketuttaa edelleen, varsinkin kun nyt kierto tuntuu menneen totaalisen sekaisin, eikä tiedä milloin voi yrittää uudelleen...Meillä tärppäsi ensimmäisestä yrityskierrosta, joten vauvakuumetta ei ehtinyt aiemmin tulla, mutta nyt se on kova...

 

Minä sain myös metotreksaattipiikkejä ja minun käskettiin odottaa yksi kierto ennen uutta yritystä. Kävin myös jälkitarkastuksessa, jossa ultratiin ja tarkastettiin että kaikki on kunnossa.

 

Jaksamista ja halauksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se että olet vuotanut 300ml vatsaan tarkoittaa luultavammin sitä että leikkauksen yhteydessä on poistettu munajohtimen vierestä sen verran sinne aikaisemmin vuotanutta verta. Ei ole kovin suuri määrä.

Tsemppiä toipumiseen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kaikki kohdunulkoisen kokeneet!

 

Täällä myös yksi kohtalotoveri... Eka kohdunulkoinen todettiin kesällä -06, hoidettiin leikkaamalla, vasemmassa munatoressa oli mutta munanjohdin pystyttiin säästämään kun ei ollut revennyt.

 

Toinen raskaus alkoi 10/06 pelonsekaisin tuntein, nyt asukki kuitenkin oikeassa paikassa kohdun suojassa. Raskaus sujui hyvin ja nyt neiti onkin jo 1v 3kk. Haaveista tuli sittenkin totta ja Taivaan Isä soi meille edes yhden lapsen.

 

Nyt kolmas raskaus ja TAAS KOHDUNULKOINEN..nyt hoitoina metotreksaattipiikit joista tullut sivuoireita, en ole saanut mitään foolihapposuojaa hoitoihin. Pyytäisinkin jotan toista kertomaan omasta solumyrkkyhoidosta kohdunulkoisessa, tuliko haittavaikutuksia? Tämä on ollut todella raskasta kun nyt on jo 5 vko menossa hoitoja ja hcg arvo vielä 500!!! Kadun jo nyt kun en heti pyytänyt leikkaukseen. Toisesta piikistä tuli päänsärkyä, huimausta, väsymystä, lihaskipuja selkään ja niskaan ja jalkoihin, välistä pakottaa käsiäkin... Sairaalasta vain sanoivat että kyl ne pitäs pian helpottaa, mut mitään foolihappoa ei meinatakaan antaa... Miksi kun netissäkin lukee metotreksaatin pakkaussekosteessa että tarvitaan foolihapposuojaus kun näin suuria annoksia annetaan???? Ja foolihapolla voidaan lieventää sivuoireita!!!

 

Kertokaa joku omasta kokemuksestanne näistä hoidoista.

 

Neljättä raskautta ei enää edes huvita yrittää, on mennyt tässä hoitojen lomassa halut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Vieraalle: Minä en saanut mitään foolihappoa ja minua hoidettiin myös metotreksaattipiikeillä. Sain kaksi piikkiä viikon välein, mutta en saanut mitään sivuoireita. Hitaasti ne arvot lähtivät laskuun, kului useampi viiko että päästiin siihen alle kymmeneen ja seuranta voitiin lopettaa. Minullahan raskaus oli kohdunkaulassa ja leikkaus olisi ollut ihan vihoviimeinen vaihtoehto, koska verenvuotoa voi olla mahdotonta saada loppumaan tuossa kohdassa. Tällöin olisi pitänyt poistaa koko kohtu.. :(

 

Mutta tsemppiä sinulle vieras, toivottavasti arvosi lähtevät laskuun!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertoisitteko mulle, millainen raskaus tuo kohdunulkoinen oli ennen kuin se kunnolla oireili ja paljastui. Siis oliko teillä ylimääräisiä vuotoja, tuliko "menkat", oliko normaaleja raskausoireita, oliko alkumetreillä raskautta jotain vatsatuntemuksia jo, tai oliko mitään mistä epäilitte aiemmin, että kaikki ei olisi hyvin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime yö meni sairaalassa. eilen päivystykseen hillittömän vasemman puolen alavatsa ja -selkäkivun sekä vuodon takia. ultraamalla kohdusta ei löytynyt mitään, mutta munasarjasta jotain. eli kohdun ulkopuolinen raskaus ja keskenmeno. jouduin sairaalaan, koska oli leikkausuhka. onneksi leikkausuhka väistyi, kun arvot alkoi tippumaan.. nyt sitten loppuviikko saikulla ja kontrolliverikokeissa käytävä kerran pari ainakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin kohdunulkoinen raskaus 09/07 ja raskaus oli tuolloin ihan alussa...ehkä viikolla 5. Raskaustestin tehtyäni (oli odotettu ja iloinen asia) samana päivänä alkoi tapahtua. Tulin huonovointiseksi, mutta ajattelin että ihan normaalia raskauspahoinvoitia varmaan. Aloin oksentaa ihan kunnolla ja sitten seurasi ihan helvetilliset vatsakivut...pyöriskelin sängyssä muutaman tunnin kunnes sitten mut vietiin päivystykseen, jossa kohdunulkoinen todettiin. Alkio oli jäänyt siis munajohtimeen. Mulle tehtiin laparoskopia, eli tähystysleikkauksella alkio "lypsettiin" pois munajohtimesta, jota ei onneksi tarvinnut poistaa. Sisäistä verenvuotoa oli. Sitten annettiin vielä metotreksaatti pistos ja mulle suositeltiin 3 kk. yritystaukoa.

 

Kun yritys taas aloitettiin, neljän kuukauden kuluttua tulin jälleen raskaaksi, joka meni heti alussa kesken. Tästä keskenmenosta 5 kk. tulin jälleen raskaaksi ja nyt olen viikolla 33+0. Eli vuosi kului kohdunulkoisesta tämän raskauden alkuun, jonka nyt oletan menevän loppuun asti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä tainnu mulla keskenmeno mennä niin kuin piti.. :rolleyes: vuotaa yhä ja tänään tehdyssä verikokeessa arvot on vielä korkealla viime viikkoiseen verrattuna.. :mellow: torstaina taas verikokeeseen ja perjantaina gynen polille aika. taitavat ultrata, ettei ole jäänyt mitään minnekkään.. toivottavasti en joudu leikkuriin.. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten kävi?

 

Kohdunulkoinen täälläkin, vaikka ultrassa puoltoista viikkoa sitten oli olevinaan raskauspussi, mutta olikin sitten pseudosäkki. Tiistainaamuna alkoi mahakivut yltyvinä, keskiviikkoa vasten yöllä menin sairaalaan ja nyt olen sitten yhtä munanjohdinta köyhempi ja kilon (verta) kevyempi. No, henkikulta on tallessa vielä, samoin toinen munanjohdin, eli eikun eteenpäin vaan.

Edited by inkkumaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sielä se löydös edelleen oli, mutta veriarvot oli jo alkaneet laskemaan. vuotoa on yhä, ja vuotaa osa vatsaonteloon. ei pitänyt vaarallisena, mutta jos veriarvot ei tarpeeksi pian laske, niin sitten kokeillaan lääkkeitä, joilla se löydös saadaan "kuihdutettua" pois. huvittavaa on se, että tuo löydös ei ole tyypillinen kohdun ulkoisen löydös.. :rolleyes: mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ole, koska gynen mukaan kohdussa ei ole ollut mitään vaan limakalvot yms. on hyvät ja normaalit.

 

eli seuraavat pari viikkoa rampataan yhä verikokeissa... :rolleyes: ja toivotaan, että löydös pienenisi, eikä alkaisi häiritsemään myöhemmin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now