Sign in to follow this  
Followers 0
Nappula93

Karsta vauvan päässä

23 posts in this topic

Heippa! 

Meiän tyttönen on melkein 2kk ikänen, ja tuossa jokunen päivä sitten huomasin karstaa hänen päässään. Sitä on suurimmaksi osaksi päälaella. Neuvola on vasta parin viikon päästä, joten kysynkin täällä, että millä sen saisi poistettua? Sen nyt ainakin tiedän ettei kynsillä sitä kannata mennä raaputtamaan.

Kiitos kaikille vastauksista! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on aina annettu ohjeeks, että öljyä laittais päähän ja sitten joku puuvillainen(?) myssy ja jos viitsi, ni peräti yön ajaks. Sitten sen pitäs lähteä suht helposti. :girl_smile:  Ja kyllä me on tuommosen öljyymisen jälkeen hennosti kammalla lappeellaan avitettu sitä karstaa irtoomaan. Tosiaan pitää kamman sillai vaakatasossa ja varoo aukiletta.

Harja mun mielestä vaan levitti ja teki epäsiistin näköseks. Ja sit tuon käsittelyn jälkeen voi halutessaan varmasti huuhtasta vedellä hiuksia.

Meillä tuo karsta oli jatkuva ongelma, jos sille ei jotain tehny. Öljyn idea on siis pehmittää sitä karstaa, jotta se irtoo helpommin.

 

 

:lipsrsealed: Anerina

 

 

Edit. Sen verran vielä, että en muista yhtään mitä öljyä me käytettiin ja mitä öljyä saatiin ehdotukseks käyttää.

Edited by Anerina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos sinulle! :)

Meiltä löytyisi kotoa pari purkkia ihan tuota LIbero Oil-hoitoöljyä, voisikohan sitä kokeilla tuohon päänahkaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm. En mä usko, että se ainakaan huono vaihtoehto ois. Kun jotenkin mulla on sellanen muistikuva, että juurikaan sillä öljyllä ei ollu merkitystä. Oliiviöljyä tai muita tommosia en nyt välttämättä ite laittais, mutta varmaan tuo mainitsemasi sopii hyvin tarkotukseen. :girl_smile:

 

Ja tosiaan tuli mieleen, että päähän jää sit sen jälkeen öljyseks eli tosiaan hyvin voi pesasta sitten vedellä sen jälkeen.

 

Toivottavasti tuo öljyhoito auttais teillä.

Meillä se tepsi, kunhan sen vaan muisti tehdä säännöllisesti. Välillä lipsuttiin ja tosi nopsaan taas kerty karstaa. :girl_sad:  Eikä sitä sitten jotenkin huomannukaan, ku oli paljon tummaa tukkaa peittämässä.

 

 

:lipsrsealed: Anerina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyypä sitten varmaan huomenna tuota kokeilla :) Olis kiva saada pää vähän siistimmän näköiseksikin ennen ristiäisiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä rapsuttelin sitä karstaa pois harsolla, laitoin vähän rasvaa, mitä nyt silloin sattui olemaan, jotain ihan kaupan perusrasvaa ja annoin hetken imeytyä ja sitten harsolla hinkkailin kevyesti pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse laitoin vauvaöljyä ja annoin vaikuttaa hetken. Sitten äp harjalla sitä harjasin ja töpöttelin harjasten reunalla niin kauan, kun vauva ei tuntenut oloaan epämukavaksi. Tein tämän aina ennen kylpyä, että sai pestä isoimmat öljyt sen jälkeen pois. Aika monta kertaa sai tehdä, että lähti kaikki pois. Ei ole tullut enään takaisin sen jälkeen. Neuvolassa ohjeistivat myös, että oikein sitkeää karstaa voi esim. täikammalla hellästi öljyn kanssa rapsutella tai jos vauvalla paljon hiuksia on tuolla kammalla helpompi kuin harjalla.

 

Kuulemma karsta ei lähde itsestään vaan se täytyy poistaa, näin sanoivat meidän neuvolasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulemma karsta ei lähde itsestään vaan se täytyy poistaa, näin sanoivat meidän neuvolasta.

 

Sama täällä. Jännä tosin sinänsä myös se, että lääkärissä käydessäni lääkäri puolestaan juuri sanoi, että voi rapsutella ihan käsinkin...heh. Muistelen, että joku tuttu raportoi nykyään kouluikäisen tenavansa päässä olevan hieman vähempihiuksisia kohtia niissä paikoissa, joissa oli sitkein karsta, jota ei saanut pois.

 

Joku suositteli Ceridalin rasvaa, mutta sitä oli ainakin esikoisen aikaan niukalti saatavana, joten apteekista tarttui jotain muuta samantyyppistä kouraan, kun kysyi vauvan päässä olevaan karstaan rasvaa.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä huomasin apteekissa Mitosyl-sarjan rasvan, joka on tarkoitettu karstan poistoon. Onko kellään kokemusta tämän toimivuudesta? Kallis puteli näkyi olevan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan tapeltu karstan kanssa tässä jo muutama kuukausi. Aina tulee uudestaan, vaikka kuinka yritetään rapsutella pois (ja rehellisyyden nimissä ihan joka päivä ei jaksakaan...). Ceridalia käytetään ja ihan käsin rapsutetaan, äp harja ei ole riittävä ja kammalla on mun mielestä vaikeampi. Olisi kyllä ihan kiva, jos tuo karsta viitsisi lopullisesti lähteä. Rapsuttelun myötä ei päälaella paljoa hiuksiakaan ole :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeilkaas apteekista saatavaa Ducray Kelual emulsiota - sitä päähän vaikuttamaan ja jonkun ajan kuluttua pestään shampoolla pois. Lähtee oikeasti hyvin eikä tartte sen kummemmin rapsutella! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin vauvan karstaan on tuo kelual ollut tosi tehokasta! Laitan ensin sitä noin vartiksi päähän, pesen vauvashampoolla hiukset ja harjaan vauvaharjalla pään. Sen jälkeen laitan vielä perusvoidetta (Aqualan L - pehmittää mun mielestä paremmin kuin öljy) ja myssyn päähän, annan vaikuttaa jonkun aikaa ja harjailen loput karstat pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, tarkistin laatikosta ja saamaa Kelualia se oli, joka apteekista lykättiin esikoisen aikaan kouraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tuolla melkein 3-vuotiaalla vielä tosi sitkeässä tuo karsta päälaella. Poistelin sitä vauvana useinkin, mutta aina se kasvoi takaisin! Nykyään on hiuksia aika paljon enemmän, mutta kyllä sen katsoessa sieltä näkee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama vika täällä nelikuisella vauvalla - karstaa on ja kehittyy edelleen. Nyt olen tihentänyt tahtia eli kaksi kertaa päivässä harjaan äp-harjalla karstahituja pois, sekä olen myös niitä "laattoja" sorminkin rapsutellut irti. Öljyä lähes joka päivä. Neuvolan tätiltä saatiin öljyksi parafiiniöljypurkki, mutta tosiaan öljy kuin öljy lienee yhtä hyvää.

Onkohan toi kelual jotain myrkkyä jos ne noin nopsaan, vartissa, tehoaa karstaan tehokkaasti?

 

Vähän on pelottanut toi että kasvaako tuohon päähän enää hiuksia kunnolla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä suihkuttelin Ceridalia pojan päähän, myssy päähän pariksi tunniksi ja sitten muistaakseni harsolla pyyhin pään, toisinaan riitti pehmeällä harjalla harjaaminenkin. Lähti tosi nopeasti, vaikka karstaa oli ihan kiitettävä määrä pahimpana aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoisella ei vauvana ollut karstaa, mutta noin 1,5v huomattiin parturissa. Sitä en sitten millään yrittänyt poistaa, kun niin pitkät hiukset jo. Otin puheeksi neuvolassa ja silloin minulle sanottiin tuo ettei se lähde itsekseen vaan on poistettava. Oli kyllä mielenkiintoinen yritys uhmakkaalta lähemmäs 2v:lle laittaa öljyä päähän ja lisäksi vielä harjalla rapsutella. Viimeksi, kun katsoin oli aika hyvin lähtenyt.

 

Pikkuveljellä taas oli runsaastikkin vauvana karstaa ja sen, kun sain pois ei ole nyt ainakaan tullut enään uudestaan. Saa nähdä tuleeko taas myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella oli vauvana tuollaista sitkeää karstaa. Sitkeällä tarkoitan, ettei sitä ollut määrällisesti kovinkaan paljoa, mutta oli todella vaikeaa saada irtoamaan, ja aina sitä tuli uudestaan. No, luulimme jo tuossa ikävuosien 2-3 aikana, että karstaa ei enää juuri muodostuisi, mutta tänä syksynä olen sitten taas saanut pehmitellä ja harjailla sitä 4-vuotiaan päästä oikein urakalla. Ilmeisesti esikoiselle alkaa muodostua päälaelle karstaa, jos hänen päänahkaansa ei pese tarpeeksi usein shampoolla. Aluksi poistelimme karstaa öljyllä (oliiviöljyä päähän ennen saunomista) ja Ducrayn Kelual DS -shampoolla, ja sen jälkeen hänen hiuksensa on pesty pari kertaa viikossa Ducrayn Elution-shampoolla. Vauvalle näitä shampoita ei voi käyttää, mutta ajattelin mainita vinkkinä taaperoiden ja leikki-ikäisten karstaongelmiin (ja itsekin noita käytän, varsinkin tuo Elution-shampoo hoitaa hyvin näin talvella kuivaa, hilseilevää päänahkaani).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on vauvan päähän useat kerrat laitettu öljyä sekä perusvoidetta, ja karsta onkin melkein kadonnut :)

Silloin kun karstaa oli enemmän, vauva useat kerrat yritti vasemmalla kädellään takaraivolta jotenkin raapia tms. Käsi oli koko ajan päässä, ja hän tarrasi hiuksista kiinni ja koitti niitä repiä. Nyt kun karsta on melkeinpä kadonnut, vauva edelleen tekee tuota samaa välillä. Pelottaa, että se saa raapaistua kynsillään pään ihon rikki tai jtn. Voiko olla, että päänahka kutisee jonka vuoksi tekee tuota? Tai mistä muusta voisi johtua? Edelleen rasvaan päätä joka toinen päivä, ihan apteekin herkälle iholle tarkoitetulla perusvoiteella, se toimii karstaan öljyä paremmin. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin kurkkaamaan ketjua kun meidän 2-vuotiaalla on edelleen paljon karstaa ja sitä vaan tulee ja tulee ja tulee vaikka kuinka poistelisi. Kiitän siis noista shampoomerkkivinkeistä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on molemmilla lapsilla ollut karstaa, esikoisella vielä jopa 3-vuotiaana sitä ilmeni. Ei niin tiheään toki kuin vauva-aikana, kummaltakaan ei tarvinnut poistaa sitä kuin kerran pari kuukaudessa jos sitäkään. Laitoin siis ihan perus vauvaöljyä ja myssy päähän, vähintään tunnin annoin vaikuttaa. Sitten rapsuttelin kammalla pois, meidän tytöillä niin paksut hiukset ollut aina ettei se vauvaharja olisi auttanut mitään :D tein "hoidon" siis aina ennen pesulle menoa ja pesin sitten lapsen hiukset vauvashampoolla, joskus jopa kahteen otteeseen kun ei helposti irronnut öljy hiuksista.

 

esikoiselta siis noin vuosi sitten poistin viimeistä kertaa sitä eikä ole sen jälkeen ilmennyt, kuopuksella taas pelkästään vauva-aikana. Kyllähän siinä rapsutellessa saattaa vähän hiuksia irrota mutta luulen että se on pientä verrattuna siihen jos karstan jättäisi päähän eikä hius pääsisi kasvamaan.

Edited by Mannu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin karstaa tytöllä ihan kiitettävästi ja en sitä kyllä joka viikkokaan ole jaksanut aina rapsutella, tytöllä kun on tässä iässä jo melko pitkät ja tuuheat hiukset, joten urakka on aina melkoinen, kun tyttö ei hoito-operaatiosta pidä lainkaan ja menee vaan hötkyämiseksi, riehumiseksi ja lopulta pelkäksi itkuksi ym. :( tiedän kyllä, että pitäis tuo asia hoitaa väh.kerta viikkoon.

 

Omaa valitusta: (Joskus tuntuu, että kun vauvan kanssa on niin monia asioita, joita olis hyvä usein päivittäin/viikottain tehdä (ihon hoito, vauvahieronta, kynnet, karsta, leikit, soseiden maistelu, ulkoilu, ehkä joku harrastus, kylpyhetket, nukkumiset tän ikäisen kohdalla vie aikaa paljon vuorokaudessa, imetys plus että äitikin harrastaa, tekee kotitöitä, käy kaupassa), niin välillä vaan tuntuu, ettei millään kaikkea ehdi edes joka päivä, joitain ei edes viikottain (just toi karsta, varpaan kynnet). Tai sitten se on vaan niin, että minä en ehdi... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neilimo, ymmärrän tunteen tuosta ehtimisestä!

 

Minä kuittaan, että näyttää meidän vauvalle kasvavan hiusta suht normaalisti vaikka oikeesti vähän jo pelkäsin "rajun" karstanpoiston pitkäaikaisvaikutuksia. Nyt ollaan jo jonkun aikaa pysytelty ihan karstattomina, avaimena taisi olla apteekin perusvoiteen käyttö päänahkaan öljyn sijasta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0