Kukkaislapsi

Mitä tarkoitatte keskeytyneellä keskenmenolla?

13 posts in this topic

Niin, siinäpä se kysymys sitten olikin.

 

Olen hämmästellyt pitkään kun ehkä joka toinen keskenmenoista puhuva tuntuu käyttävän sanoja "keskeytynyt keskenmeno" samassa lauseessa. Onko se jokin tietty keskenmenon tyyppi, vai keskenmeno joka meinasi mennä kesken muttei mennytkään (sitä se sananmukaisesti kai tarkoittaisi), vai mitä ihmettä? Olen törmännyt tähän vasta nyt näitä foorumeita lukiessani ja lause tuntuu vaan niin oudolta että pakko tarkistaa millainen aukko minulla on sanavarastoissani.

 

Kiitos vastauksista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on takana kaksi keskeytynyttä keskenmenoa. Menneet siis kesken ilman, että mitään vuotoa yms olisi ollut edeltävästi. Vastakohtana spontaani keskenmeno, joka alkaa vuodolla. Näin mulle lääkäri on selittänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Juuri kuten Hannelore kirjoittikin, eli keskeytyneessä keskenmenossa alkio/sikiö on menehtynyt kohtuun ja tämä huomataan yleensä vain ultraäänellä/dopplerilla (esim. mulla ultrassa rv13 alkio vastasi rv9). Usein näissä joudutaan siis turvautumaan kohdun lääkkeelliseen tyhjennykseen ja/tai kaavintaan. Käsittäisin että tuo termi tulee siitä, että raskaus on keskeytynyt mutta keskeytyminen on jäänyt puolitiehen, eli tyheneminen ei ole alkanut itsestään.

Edited by suvituuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtaako kenelläkään olla mitään tietoa tai käsitystä siitä, mitä noin niinkuin luonnontilassa, ilman nykyaikaisen lääketieteen interventiota, tapahtuisi keskeytyneelle keskenmenolle? Nykyäänhän nämä tosiaan todetaan ultralla ja kohtu tyhjennetään keinolla tai toisella. Ison osan ihmiskunnan historiaa näin ei tietenkään ole ollut, eikä isossa osassa maailmaa edelleenkään. Alkaako kkm kuitenkin lopulta vuotaa itsekseen jossain vaiheessa? Vai olisiko siinä todennäköisemmin edessä hengenvaarallinen kohtutulehdus? Aika yleisiä keskeytyneet keskenmenot tuntuvat kuitenkin olevan, vai vääristääkö tällainen nettipalstan lueskelu vain käsityksiä siihen suuntaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama juttu täällä, helmikuussa 2013 oli keskeytynyt keskenmeno. Mitään vuotoa ei ollut missään vaiheessa, eikä merkkejä siitä, että alkion kehitys olisi pysähtynyt ja sydän lakannut lyömästä. Ihmeellisiä mahakipuja oli vain öisin mutta luulin niitä kohdun kasvukivuiksi.

Minulla kkm havaittiin 11+1 nt-ultrassa, ja alkio oli menehtynyt joskus rv 8.

Äitiyspolilla sain esilääkityksen, ja sitten tyhjennyslääkkeiden kanssa kotiin ja kotona tein (onneksi onnistuneesti) lääkkeellisen tyhjennyksen.

Vuoto oli todella runsasta, ja supistukset ennen vuodon alkamista aivan kauheita, mutta olo helpotti heti kun kohtu tyhjeni..

 

Uskon että hoitamattomana voisi johtaa pahaankin kohtutulehdukseen, eli vuoto ei välttämättä alkaisi itsestään. Minullakin alapää alkoi haisemaan oudohkolle, mutta en osannut siitä huolimatta epäillä keskenmenoa.

Edited by Khadeija

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaia mä olen miettinyt kans tuota samaa: mulla todettiin kkm ultrassa 12+6 ja samana aamuna oli tullut veriviiru paperiin ja kummasti menkkajomotusta oli ihan hiukan ilmassa. Sikiö (Vai alkio?) oli ollu kuolleena 2 viikkoa joten kai se elimistö sitten jossain vaiheessa sen lykkää pihalle. Mulla alkoi raju vuoto jo niillä valmistavilla pillereillä eli en tarvinnut periaatteessa ollenkaan sitä tyhjennyspilleriä mutta kyllähän ne sitten varmuudeksi syötti 10 pilleriä jälkikäteen :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaia: Kuvittelisin, että suuri osa ainakin hyvin aikaisin kuolleista sikiöistä tulee ulos itsestään jossain vaiheessa. Käsittääkseni Englannissa suositaan spontaanin tyhjentymisen odotusta varhaisilla viikoilla tapahtuneiden keskeytyneiden keskenmenojen hoidossa. Minun pääni ei kyllä olisi kestänyt sellaista sitten mitenkään, vaikka kroppa ehkä olisi saattanut toimia toivotulla tavalla. Osa keskenmenoista ei kyllä tyhjene kunnolla itsestään ja seurauksena voi olla paha kohtutulehdus ja pahimmillaan kuolema. Kyllähän historiasta ja kirjallisuudesta löytyy roppakaupalla keskenmenoon kuolleita naisia. Onneksi on nykyaikainen lääketiede.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En olisi kyllä minäkään pystynyt vaan odottelemaan, että koskahan keskenmeno alkaisi spontaanisti. Itselläni on ollut myös keskenmeno-raskauksissa myös pahoinvointia ja muita oireita, joten niidenkään kanssa ei olisi ollut kyllä mukavaa kärvistellä turhaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla todettiin keskeytynyt keskenmeno (6+1) vkolla 7+5. Lääkäri selitti että raskausoireet näissä tapauksissa jatkuvat normaalisti, kohtu luulee kantavansa vielä elävää alkiota/sikiötä ja kohdun koko kasvaa jne. Minullakin alkoi viimeviikolla vielä iltapahoinvointi eli oireet voi jopa näköjään lisääntyä. Kohtutulehduksen vaara siis on jos ei poisteta "ajoissa".

 

Tuleeko cytotecin ottamisen jälkeen polilta automaattisesti seurantakäynti jollekin lähipäivälle? Vai pitääkö mennä yksityiselle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tosi kurjaa, että joudut kirjoittelemaan tälle puolelle.

 

Itselläni takana kaksi keskeytynyttä keskenmenoa ja ne hoidettiin cytoilla. Kummastakaan poli ei tarjonnut kontrollia, mutta ekasta kävin itse yksityisellä pari viikkoa tyhjennyksen jälkeen, kun oli epävarma olo tyhjennyksestä. Tokasta vuosin cytojen jälkeen reilusti, joten luotin tyhjennyksen onnistumiseen. Toki polilla sitten tarkastettiin kohdun tilanne, kun hoitoja jatkettiin. Moni on seurannut hcg:n poistumista tekemällä kotitestejä. Siitäkin saa jonkinlaista tietoa.

 

Kovasti voimia petite :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No onpas syvältä jos ei kontrollikäyntiä tule automaatisesti.. Ehdottomasti sen haluan.

Ja Kiitos ~~~ Hannelore <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut yksi keskeytynyt keskenmeno, mutta ehkä vielä vähän normaalia kivuliaammalla tavalla. Ensinnäkään en tiennyt olevani raskaana. Kun menkkojen piti tulla, vuosin verta paljon ja ne kivut, makasin ekan vuorokauden sykkyrällä kylmällä lattialla. Mutta enhän mä mitään tajunnut, ehkäisyä kun oli käytetty ja mulla oli normaalistikin melkoisen kivuliaat ja runsaat menkat. Seuraavia kuukautisia ei sitten kuulunutkaan. Tein testin, se oli positiivinen. Ehkäisy oli edelleen käytössä, joten positiivisen testin jälkeen menin kipinkapin ultraan, saadakseni nähdä tilanteen. Noh, siellä oli rippeet jäljellä, keskeytynyt keskenmeno tuli diagnoosiksi ja siitä suoraan kaavintaan, koska olin jo niin pitkällä ettei lääkkeellistä keskeytystä voitu tehdä, vaikka siis ei mulla ollut enää kuin rippeet jäljellä. Kiire oli kuitenkin, koska tulehdusvaara oli iso. Mulla on oikeesti todella hämärät muistot kaikesta mitä ultran jälkeen tapahtui, olin täydellisesti shokissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi keskeytynyt keskenmeno täällä takana vuodelta öö.. 2011 alkuvuosi? Jotenkin nuo ajallisesti on niin kipeitä asioita että unohtuu kokonaan ne ajankohdat ja niiden tarkat ja täsmälliset kirjaamiset. Meillä oli rakenneultra ja siellä huomattiin kuollut sikiö. Yöksi hoitoon ja kemiallinen tyhjennys. Koskaan en kaavintaan joutunut vaikka lähellä oli (ei meinanneet tulla kaikki ulos).

Edited by Liljana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now