uhra

Kalaöljykapselit

55 posts in this topic

Yksityisessä neuvolassa kätilö suositteli aloittamaan omega 3 ja 6 -rasvahappojen syönnin.

 

Apteekissa en oikein saanut palvelua, mutta päädyin itsekseni ostamaan Lysin Omega-3 Forte -kalaöljykapseleita, koska siihen ei ollut lisätty ylimääräisiä vitamiineja. Tuoteselosteessa ei kuitenkaan sanota, paljonko kapseleita pitäisi syödä ja kuinka usein.

 

Syökö kukaan teistä tämmöisiä valmisteita? Kuinka usein niitä tulisi syödä? Entä voiko syönnistä olla jotain haittaa, onko niissä esim. raskasmetalleja tms.? Ja voiko tuoteselosteeseen luottaa niin, että tuotteessa ei sitten ole mitään semmoista mitä paketissa ei lue (esim. A-vitamiinia)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen syönyt noita samoja kapseleita suunnilleen raskauden alusta alkaen. Keittiön kaapissa olevassa pakkauksessa ainakin lukee: Annostus: 1-2 kapselia päivässä. Ohjeen mukaista annostusta ei saa ylittää. Mä söin niitä alkuun yhden kapselin päivässä mutta viime aikoina olen lisännyt kahteen. Ensinnäkin mä en juurikaan syö kalaa ja luulen että hyvien rasvahappojen saanti ravinnosta voi olla tiukassa, ja toisekseen mä olen lukenut että raskaus lisää niiden tarvetta todella paljon etenkin raskauden puolenvälin jälkeen, sikiön keskushermoston kehityksen takia.

 

Mun käsittääkseni noissa Lysin kapseleissa ei ole lisättyä A-vitamiinia, ja itse olen ainakin luottanut siihen mitä pakkauksessa sanotaan. Esim. joissain Möllerin kapseleissa on lisättyjä vitamiineja.

 

En tiedä voiko niiden syömisestä olla jotain haittaa. Toivottavasti ei. :unsure: Liikaa niitä ei saisi syödä (siis enempää kuin mitä ohjeessa sanotaan), koska se vaikuttaa veren hyytymiseen. Vaikea uskoa että niissä olisi mitenkään merkittäviä määriä raskasmetalleja. Mulle ei ole suoraan sanottuna tullut mieleenkään. Mä yhdistäisin raskasmetallit ja korkeat A-vitamiinipitoisuudet kalanmaksaöljyyn, mutta sitähän ei raskauden aikana saa syödä, ja kalaöljy on eri asia. Mutta voithan sä aina ottaa yhteyttä valmistajaan ja kysyä, jos se huolettaa. :) Itse luulisin että ei tämä ainakaan sen vaarallisempaa ole kuin että söisi päivittäin kalaa. Ehkä turvallisempaakin, jos ne puhdistavat öljystä kalan mahdollisesti sisältämät raskasmetallit.

 

Googlaamalla löytyi mm. tällainen artikkeli kalaöljystä ja kalanmaksaöljystä:

 

http://www.kaypahoito.fi/terveysportti/eki...ikkeli=tab00022

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa vältettävät ruoka-aineet -tiedoteketjussa on toiseksi viimeisimmässä viestissä linkki Lääkelaitoksen tuoreeseen ohjeistukseen lääkkeistä raskauden ja imetyksen aikana. Sieltä löytyy pitkät jutut kalaöljystä. Pääpointti on, että laadukkaat valmisteet on turvallisia, eli "vakavasti otettavat" firmat seuraa ettei kapseleihin pääse ympäristömyrkkyjen jäämiä ym. Itse olen syönyt Möllerin kapseleita 2 per päivä (niitä tavallisia, ei niitä joihin on lisätty A-vitamiinia). Mitään esim. postimyynnistä ulkomailta tilattua tai muuta erikoista ei-apteekissa-myytävää valmistetta en itse söisi.

 

Voin muutenkin suositella tuota Lääkelaitoksen ohjetta, on todella kattava ja hyvä.

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä syön Bioteekin (muistaakseni) E-Epa -valmistetta, eli käytännössä Omega 3 -kapseleita. Otan yhden kapselin päivässä arkisin, olen huomannut että viikonlopputauko on minulle hyvä, koska ihoni alkaa rasvoittua enemmän jos syön noita ihan joka päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön Multivitan raskaus-kalaöljytabletteja satunnaisesti. Jos syön kalaa sen 2krt viikossa tai enemmän, en syö niitä tabuja, jos tulee syötyä kalaa harvemmin, niin sitten otan niitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloin syödä nyt vikan kolmanneksen aikana, kun luin jostakin, että nyt kun aivot kehittyvät vauhdilla, niitä olisi hyvä napsia. Kaksi tablettia menee päivässä, jokin norjalainen valmiste se oli...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lysin Omega Fortea söin yritysaikana, odotusaikana ja nyt imetysaikana yhden kapselin päivässä. Terve hyväihoinen tyttövauva syntyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen syönyt Lysin kapseleita alkuraskaudesta saakka säännöllisesti 1/ pvä. Lisäksi olen, lähes joka viikko, syönyt kalaa kerran viikossa. Lysi -merkkisiä on monia, erilaisilla vitamiinilisillä, mutta käyttämäni valmiste on pelkkää kalaöljyä. Lisäksi syön Ladyvita -raskausmonivitamiinia 3/ pvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon syönyt satunnaisesti (n.2-3xvko) raskauden alusta lähtien Multi-Tabs-Raskaus Omega 3 -nappuloita, ja kuvittelisin että ne on turvallisia, kun ovat raskaanaoleville tarkoitettuja. Syön niitä siksi, koska oma ihoni on ollut aikanaan hirvittävässä kunnossa, ja yritän nyt tehdä omaa osuuttani, että pienokainen ei joutuisi kärsimään iho-ongelmista kuten äitinsä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen syönyt päivittäin yhden tbl Lysin omega-3 fortea. Soitin teratologiseen muissa asioissa ja samalla työtekijä kysyi monivitamini yms valmisteiden käytöstä. Hän sanoi, että sitä ei suomessa suositella, siis omega 3 valmisteiden käyttöä yleensä, koska sitä ei ole tutkittu ja juuri tuon puhtauden vuoksi. Sanoi, että tunnetun valmistajan tuotteita voisi uskaltaa käyttää, mutta tuotteiden testauksesta ei ole tietoa. Kyllä pieni ahdistus tuli päälle! Lysi on Oriolan joka on pohjoismainen yritys, mutta.. Toivottavasti tuote on nyt turvallinen! Oriolan ja Lysin sivuilta löysin kuitenkin, että tuotteet on valmistettu makrillin ja anjoviksen lihasta, jotka on pyydetty Islannin puhtailta ja kylmiltä vesiltä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

HUI, minä olen myös syönyt koko raskauden yhden tabletin päivässä Lysin Omega-3 kalaöljytabletteja. Neuvolassakin olen asiasta maininnut ja siellä sanoivat sen olevan ihan hyvä juttu. uskaltaakohan niitä nyt sitten kuitenkaan syödä jos sanoivat sieltä noin? :blink:

Aika hurjaa, olen todellakin ajatellut, että niitä kannattaa syödä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös minä syön päivittäin Lysin omega3 forte kapseleita x 2. Ihan neuvolan suosituksesta/määräyksestä, kun en kalaa syö lainkaan. Apteekista oon ne ostanut, ja sielläkin myyjä selosti, kuinka ne on puhtaita valmisteita.

 

Pakkausselosteessahan lukee mm.

Tärkeitä raskauden, imetyksen ja lasten varhaiskehityksen aikana, sillä niillä on suuri merkitys aivojen, näkökyvyn sekä luuston kehitykselle.

Lysi-tuotteet ovat erittäin puhtaita ja turvallisia käyttää. Lysi tarkkailee kalaöljyjen laatua jatkuvasti. Lisäksi pyyntikausittain kalaöljyt lähetetään laajaan analyysiin, jossa tutkitaan dioksiini- ja pcb-pitoisuudet. Lysi kalaöljyt alittavat EU:n raja-arvot kymmenkertaisesti. Lysin kalaöljyissä ei ole kalan proteiineja jäljellä. Herkimpien kala-allergikkojen kannattaa kuitenkin kokeilla tuotetta varovasti.

 

Mutta hieman kyllä jäi myös ihmetyttämään tuo Taaperon saama vastaus teratologisesta palvelusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä söin myös Lysin omega3 kapseleita aluksi, mutta sitten uutta pakettia apteekista ostaessani tuli puheeksi raskaus, ja apteekin "täti" sanoi ettei omega3-valmisteita suositella raskauden aikana! Kuulema se multitabsin raskaus-omega3:kin on poistettu markkinoilta juuri siksi, kun noiden turvallisuutta ei ole tarpeeksi tutkittu. Jäi sitten omegat ostamatta... Mikä lie nyt sitten oikea tieto, mutta tuo kyllä säikäytti, että multitabsin valmistekin on vedetty pois markkinoilta... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis ymmärsin, että teratologinen ei voi antaa kunnon kyllä vastausta, koska tuotteita tosiaan ei ole tutkittu tieteellisesti ja heidän antamat vastaukset perustuvat niihin. Työntekijä jätti asian omaan harkintaani, mutta ei siis kieltänytkään omega-3:n syömistä. Painotti juuri tuota merkin valmistajan luotettavuutta, mutta mistä sellaisen sitten tietää! <_< Mainitsin syöväni Oriolan tuotetta ja hän mainitsi sen olevan pohjoismainen, mutta ei ottanut oikein kantaa suuntaan tai toiseen onko se hyvä. Ilmeisesti eivät oikein voikkaan.. Eilen en sitten ottanut kapselia, mutta nyt alan kallistua sen kannalle että niitä uskaltaa syödä. Toiseksi vaihtoehdoksi olen miettinyt Mölleriä.. Uskon kuitenkin, että omega-3:t olisi tärkeitä saada ja kalaa en saa syötyä millään tarpeeksi..

 

Niin ja neuvolassa tosiaan mainitsin syöväni tuota, eikä terveydenhoitaja ainakaan maininnut asiasta mitään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin jäi häiritsemään tää juttu niin paljon, että soitin itsekin teratologiseen tietopalveluun. Siellä farmaseutti puhui kalaöljykapseleista yleisesti ja oli sitä mieltä, että ne ovat luontaistuotteita ja kaikkia ei ole tutkittu riittävästi ja joissain taas tutkituissa olisi ollut jotakin raskasmetallejakin. Sama juttu, jätti oman harkinnan varaan syönkö niitä vai en. Toisaalta se, että omani on ostettu sentään apteekista, ei mistään postimyynnistä ja omissani (Lysin) on suomalaiset selosteet, niin vaikuttavat ainakin ihan hyvältä asialta farmaseutin mukaan. Lopulta hän sanoi, että voin jatkaa niiden syöntiä, kun en sitä kalaakaan kerta syö. Farmaseutin mukaan mitään tutkittua tietoa ei ole myöskään kuitenkaan siitä, että yleisesti kalaöljykapseleista olisi mitään haittojakaan todettu.

 

Joten kyllä mä ainakin jatkan niiden syöntiä ja uskon, että ainakin Lysin tuotteet on hyviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäisiköhän niitä sit kuitenkin alkaa taas syömään...?! :huh: Kun kalaa ei tosiaan tule syötyä kuin todella harvoin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa pohdin minäkin. :blink: Jotenkin kallistun kuitenkin siihen, että jatkan Lysin kalaöljytablettien syömistä. Kalaa en kuitenkaan saa syötyä tarvittavaa määrää ja onhan kaloissakin välillä niitä epäpuhtauksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kuvitellutkaan, että näistä voisi olla jotain haittaa kun ihan neuvolasta tulleissa lappusissa omega-tuotetta suositeltiin :blink:. Itse syön Möllerin "sydämelle" kapseleita, joissa on mm. omegat ja foolihappoa, ei a-vitamiinia. Ja siis juuri näitä kapseleita niissä neuvolan lapuissa suositeltiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä ole tullut ajatelleeksikaan nuita mahdollisia haittapuolia. Kaikkissa niissä artikkeleissa ym. joista olen kalaöljyvalmisteista lukenut on korostettu vain niitä hyviä puolia, siis myös raskauden kannalta. Erään tutkimuksen mukaan mm. ehkäisee synnytyksen jälkeistä masennusta. Ja muutoinkin olen saanut käsityksen, että ovat hyväksi mm. aivojen kehityksen kannalta yms. Mutta tiedäpä taas häntä... mikä on totta ja mikä ei! Hulluksi kait tässä odotusaikana tulee, kun kaikkea "normaaliakin" tarttee ruveta pohtimaan, että onko haitaksi vai hyödyksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen syönyt Epaa kaksi tablettia päivässä tokalta kuulta asti. Mulla oli niin mieletön himo loheen, ettei meillä olisi muuta syötykään jos mä olisin saanut päättää. Mies kävi hakemassa mulle tabut ja viikon popsimisen jälkeen lohen himo loppui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloitin kans syömään noita Möllerin Sydämelle -kapseleita. Neuvolasta suositeltiin ko. valmistetta, joten ostin sitten sitä. Oon ottanut nyt 1 kapselin päivässä, mutta viimeistään vikalla kolmanneksella otan sitten 2 per pvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lukenut aiheesta viime aikoina paljonkin tutkimuksia, enkä jättäisi omega3:ia pois raskaana tai imettäessä. Lyhykäisesti tiivistettynä: sikiö tarvitsee EPA+DHA:ta mm.keskushermostonsa kehittymiseen, ja jos näitä ei ole tarpeeksi, ne otetaan tietenkin äidin vastaavista kudoksista. Seurauksena aivosumu, masennus ja muistin hataruus (joissa tietysti voivat muutkin tekijät vaikuttaa, mutta rasvahapoilla on ehkäisemisessä erityisasema). Täällä ollut käytössä ainakin Bioteekin DUO, Vitamar, Cardiomega (jossa myös pieni määrä D-vitamiinia mukana) ja Tolosen E-EPA. 2-4 kapselia/vrk kapselin tehosta riippuen.

 

 

http://www.harmonia.fi/terveys/yritys/tutkimukset?id=13072354-tutkimuksia-kalaoljyn-kaytosta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan syönyt Vapaa kierto-kalaöljykapseleita? Voikohan niitä turvallisesti käyttää raskauden aikana? En ole uskaltanut ottaa niitä kun en oikein tiedä ovatko hyväksi vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now