duudeli

Jäähypenkki

93 posts in this topic

En löytänyt tästä aiheesta omaa ketjua, joten päätin perustaa erikseen oman vaikka tätä jonkin verran taaperon tapakasvatusketjussa sivutaankin...

 

Mun mielestä tälle silti voisi olla ihan omakin ketju. Jos oon kuitenkin ollut vain puusilmä ja tällainen on jo, niin pahoittelut ja ohjatkaahan meikäläinen kädestä pitäen sitten sinne valmiin ketjun luo! :)

 

Meillä poika 1,5v karmea tuholainen. Kotona on sataviismiljoonaa kiellettyä asiaa, vaikka lapsilukoilla ja muilla erilaisilla tavoilla on koitettua vähentää jatkuvaa kieltämisen tarvetta. Joskus tuntuu, ettei päivisin muita sanoja ehdi sanoakaan kuin EI ja sen perään klassiset selitykset miksi ei..
 

Tässä ketjussa saa vapaasti puhua ja kysellä minkä ikäisen lapsen jäähyttämisestä tahansa, vaikka mulla onkin tässä valmiina takataskussa muutama kysymys joihin itse kaipaan vastauksia:
 

Minkä ikäisenä jäähyilyn voi teidän mielestänne aloittaa? (Voisimmeko me tuon 1,5veen kanssa jo?)

 

Miten jäähypenkin käyttö kannattaa aloittaa? 

 - esim. jos kiellettyjen asioiden listalle saisin tästä lonkalta heitettyä 20 asiaa joita päivittäin joudutaan monen monta kertaa kieltämään, niin lähteekö kaikki kielletty samantien jäähytettävien listalle vai pitäisikö aloittaa näin pienen kanssa ensin vaikka vain isoimmista asioista?

- miten näin pienen kanssa kannattaisi ensimmäiset kerrat jäähypenkillä toimia, jotta lapsi ymmärtäisi pointin? Kuinka kauan lasta voi istuttaa? Pitäisikö alkuun vanhemman istua lapsen vierellä?

 

Mistä asioista (pientä taaperoa) saa jäähyttää ja mistä ei?

- onko siis jotain, mikä "kuuluu ikään" mistä ei saa jäähyttää? Itkupotkuraivari lattialla ei (ymmärtääkseni) ole syy jäähyyn, mutta jos pettymyksen ilmaisuun liittyy lahkeessa roikkumista, puremista tai läpsimistä, saako raivostuneen taaperon viedä jäähylle?

- entäs jos tulet paikalle kun kielletty toiminta on jo hetken aikaa jatkunut? Saako silloin jäähyttää?

 

Täytyykö kaikesta antaa varoitus?

- mitä jos kyseessä on kielletty ja mahdollisesti vaarallinen teko joka on ehdottoman kiellettyä ja jolle ei voi antaa mahdollisuutta että niin kävisi uudestaan? 

- Entäs esimerkiksi (meillä jo onneksi ohi mennyt) tapa jossa ruokailu päättyy kiitos-sanan sijaan siihen että lautanen heitetään lattialle. Tämä ei ole vaarallista, mutta siinä mielessä ongelmallinen tapa ettei lapsella ole enää nälkä joten lautasta ei kannata enää nostaa pöydälle ja pöydästä poistaminen on juuri sitä mitä hän kaipaakin koska on saanut jo vatsansa täyteen ja tahtoo pois pöydästä. Kun "puhuttelu" ei auta, millä tehostaa sanomaa että tämä on kielletty?

 

Muoks: Ja vielä...

 

Kuinka pienestä viette jäähylle?

Vai onko kaikki hyvien tapojen vastainen käytös jäähypenkin arvoista?

 

 

 

Toivottavasti aiheesta pystytään vaukkarimaiseen tapaan puhumaan hyvässä hengessä, vaikka varmasti joissain asioissa ollaan eri mieltä :)

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan tuohon kysymykseen: Kuinka kauan lasta voi istuttaa? Täällä paikallisessa ryhmäperhepäiväkodissa on käytäntö, että minuutti per ikävuosi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäisenä jäähyilyn voi teidän mielestänne aloittaa? 

 

Aloitettiin pojan kanssa suunilleen 1,5v iässä. Nyt poika 3v2kk ja edelleen jäähypenkki käytössä.

 

Miten jäähypenkin käyttö kannattaa aloittaa? 

 
Meillä ollaan alusta asti viety jäähylle kaikesta kielletystä. Meillä annetaan aina ensin varoitus. Jos ei varoituksesta huolimatta lopeta huonoa käytöstä viedään jäähylle. Jäähypenkillä selitetään lapselle miksi joutui jäähylle. Aikuinen lähtee pois ja mikäli lapsi karkaa jäähyltä palautetaan hänet takaisin. Palautettaessa lapselle ei puhuta, koska puhe palkitsee. Aika alkaa siitä, kun lapsi on istunut karkaamatta paikalla sen minuutti/ikävuosi. Jäähyn lopuksi kerrotaan vielä lapselle, että miksi joutui jäähylle ja annetaan halit. 
 

Mistä asioista (pientä taaperoa) saa jäähyttää ja mistä ei?

 

Minä olen vienyt jäähylle puremisesta, hiuksista repimisestä ja lyömisestä. Vaikka kuinka olisi pettynyt ei silti saa purra, lyödä eikä repiä hiuksista. Sen sijaan itkeminen ja lattialla "itkupotkuraivarit" eivät ole jäähyn aihe.

 

- entäs jos tulet paikalle kun kielletty toiminta on jo hetken aikaa jatkunut? Saako silloin jäähyttää? 

Kyllä minä ainakin olen jäähyttänyt.

 

Täytyykö kaikesta antaa varoitus?

Vaaralliset tilanteet on asia erikseen, mutta muuten varoitan aina. 
 

Kuinka pienestä viette jäähylle?

Oma poika on sen verran kovapäinen, että aika herkästi vien jäähylle. Mielestäni kaikesta kielletystä kannattaa viedä sinne jäähylle, koska silloin lapsi tajuaa tekevänsä väärin. 

 

 
Edited by Pamisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ole koskaan oppinut jäähyttämään, mutta luen mielenkiinnolla ketjua, koska jotenkin jäähy tuntuu ainoalta kasvatuksellisesti hyväksyttävältä rangaistukselta lapselle. Joo, vanhin lapseni on jo neljä eikä minulla siis edelleenkään ole yhtään toimivaa keinoa. Minä en ole saanut jäähyä toimimaan, koska lapset ei yksinkertaisesti pysy siinä ja tarkoitus kai kumminkin olisi että lapsi pysyisi siinä itse. Keskimmäisen kyllä vein välillä juurikin kunnon itkupotkuraivareiden aikaan sänkyynsä rauhoittumaan, mutta en niinkään rangaistukseksi vaan koska sitä ei vaan saanut millään muulla keinolla lopettamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä alan olla ihan pulassa tämän meidän pojan kanssa, mutta pelkään että jos aletaan yks kaks jäähyttämään kaikesta kielletystä ei täällä kukaan nuku eikä syö vaan voidaan yhtä hyvin pistää teltta pystyyn ja kamiina päällesinne jäähynurkkaan..

 

Jotain olisi siis syytä tehdä, kun kovapäiselle lapselle ei tosiaan ole mennyt mikään kaunis ojentaminen perille ja tosiaan ainoana hyväksyttävänä rangaistuksena meillä on tämä enää kokeilematta... Kiellot kun on vaan sanahelinää tuon korvissa.

 

Mä haluan vaan tietää tarkkaan mitä teen, kun tämän projektin aloitan, etten luovuta siksi etten itsekään tiedä mitä teen ja myös jotta osaan olla johdonmukainen ja tuloksia on odotettavissa.

 

Mua hämmentää eritoten sellaiset tottelemattomuudet jotka poikkeuksetta tapahtuvat vain kerran - kuten tuo esimerkkini lautasen lattialle heittämisestä... Varoitusta ei voi antaa koska lautasta ei vaan enää anneta lapselle, mutta tämä on joka aterialla toistuvaa huonoa käytöstä, johon ei saada kielloilla eikä pöydästä poistamisella otetta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan pikaisesti neuvolapsykologin ohjeistaneen jäähypenkille laiton vasta lähempänä kolmea vuotta, jolloin lapsi ymmärtää paremmin syy-seuraussuhdetta. Pienemmälle pitäisi riittää "rangaistukseksi" tekemisen kieltämisen ja esim. väärin käytetyn lelun pois ottamisen. Myös jotain liikennevalomerkkejä neuvottiin pienellä käyttämään.

 

Itse en ota kantaa siihen, mikä toimintatapa olisi oikea, mutta me otettiin jäähy käyttöön vasta 2,5-vuotiaalle ja sitä ennen kiellettiin tai vietiin lapsi pois tilanteesta. Välillä kokeiltiin huomiotta jättämistä esim. kun joka ruokailulla lapsi lopulta kaatoi maidon pöydälle. Ei siis vahdittu niinkään negatiivista käytöstä vaan palkittiin kehuilla jos maitolasi pysyi pystyssä koko ruokailun ajan. Muoks. Olihan meillä myös miettiminen pienenä käytössä eli jos teki jotain tyhmää, lähetettiin omaan huoneeseen miettimään. Pois sai tulla kun oli miettinyt. Tavallaan siis jäähy, mutta ei mitään penkkiä tai aikaa. Ehkä enemmänkin pois tyhmän teosta ohjaamista.

Edited by Mango

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuon pojan riehumisesta on seurannut tähän mennessä pikaisesti laskettuna 3000e laskua... :( Lisää tulee koko ajan, ihan sama kielletäänkö vai jätetäänkö huomiotta. Poika ihan täystuho, jopa keittiön tuoleista pari jo hajonnut tuon käsittelyssä, kun tuon mielestä on hauskaa ihan vain kaataa tuoli - nostaa se pystyyn ja kaataa taas uudestaan.. Naapurit valittavat ja tavarat menevät säpäleiksi. Tänään hajosi televisio...

 

Haluaisin vaan tietää, mitä joku ammattilainen tälle tekisi.... mä en enää osaa kun itkeä, kun turhauttaa oma voimattomuus ja laskujen kasautuminen. Maksan jo kolmea puhelinta ja kahta tietokonetta samaan aikaan, kun tuo rikkoo nopeammin kuin ehdin maksaa näitä pois. Eikä näitä ole siis hänelle annettu, toisen läppärin pudotti pianon päältä alas kun kiipesi nuottitelinettä pitkin muutaman askelman ja sen jälkeen lattiaharjalla töni sen alas. Ehti tämän tehdä sillä aikaa kun mä olin vessassa, kohta ehtii vielä enemmän kun on vauvakin joka vie huomiota...

 

Jäähypenkki on nyt siis ainoa, mitä ei olla kokeiltu. Mä olen epävarma siitä, onko tuo tarpeeksi vanha ymmärtämään sen merkitystä, mutta alan olla jo aika epätoivoinen. Ja selvästi tuo ainakin ymmärtää, että "ei" on pelkkä sana, joten sitä ei tarvitse totella...

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi duudeli, ei kuulosta mukavalta teidän tilanne :(. Toivon mukaan lapsen kasvaessa tilanne helpottuu, kun ymmärrystä omien tekojen seurauksista tulee lisää. Jäähyä kannattaa toki kokeilla, jos muut kivet on käännetty. Kyllä minä ainakin laittaisin isoista asioista suoraan jäähylle, pienistä toistuvista varoittaisin ensin pari kertaa. Toivottavasti joku viisaampi osaa antaa paremmat ja käytännöllisemmät vinkit jäähyttämisestä. Voimia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika oli 1,5-2,5v todella uhmakas. Ei toimineet varoittelut eikä lelujen pois ottaminen. Neuvolasta sain vinkin jäähyttämiseen ja neuvolatätin mukaan jo 1,5v on tarpeeksi vanha ymmärtämään jäähyn tarkoituksen. Ja tosiaan tuo minuutti/ikävuosi on se tärkein juttu! 1,5v ei malta istua viittä minuuttia paikallaan, vaan hänelle se 1,5min tuntuu jo ikuisuudelta. 

 

Mango, mainitsi että isoista jutuista laittaisi suoraan jäähylle, mutta pienistä varottaisi pariin otteeseen. Ongelmaksi tässä voi osoittautua se, että lapsi ei enää tiedä mistä varoitetaan kaksi kertaa, mistä kolme ja mistä taas joutuu suoraan jäähylle. Omasta mielestäni se parhaiten toimii yhtenäinen linja. Meillä se on ollut yksi varoitus, jos ei tehoa niin jäähylle. Se varoitus antaa lapselle mahdollisuuden välttää jäähy. Kuitenkin lapselle on selvää, että jos käytös jatkuu joutuu jäähylle. 

 

Chimelli, tosiaan tarkoitus on saada lapsi pysymään jäähyllä. Sen takia onkin tärkeää, että lapsen karatessa jäähyltä hänet palautetaan sinne. Olen joskus palauttanut poikaa jäähylle kymmeniä kertoja, mutta aina lopulta jäähy on saatu suoritettua loppuun. Jos jäähyltä karkaavalle lapselle antaa periksi tajuaa lapsi voittaneensa sinut, koska sinä olet antanut periksi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niin, ymmärrän että tuon takia ei toimi, että lapsi on aina voittanut minut. Mutta kun lapsi ei pysy siinä penkillä edes sekuntia että ehtisin lähteä mihinkään! Se meni suunnilleen niin että nostan lapsen penkille, se hyppää siitä pois, nostan sen takaisin ja taas se hyppää pois, eli joudun seisomaan siinä vieressä nostelemassa sitä siihen penkille. Koska lapsen mielestä se on huippuhauska leikki, se voisi jatkaa sitä ikuisuuksiin. Minusta se ei ole hauskaa, joten olen aina hävinnyt. Voihan se olla että se olisi jo joskus tunnin päästä alkanut kyllästyttää lastakin ja sitten vihdoin lapsen mielestäkin se olisi ollut ikävää ja toiminut rangaistuksena, mutta silloin lapsi ei olisi enää edes muistanut mistä se johtuu! Ja koska minulla on muitakin lapsia kuin yksi, ei ole mahdollisuutta käyttää tuntikausia aikaa pelkästään yhteen lapseen. Jäähyleikki on siis päättynyt esim. siihen että vauva on herännyt päiväunilta ja on ollut pakko lähteä hoitamaan sitä.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mango, mainitsi että isoista jutuista laittaisi suoraan jäähylle, mutta pienistä varottaisi pariin otteeseen. Ongelmaksi tässä voi osoittautua se, että lapsi ei enää tiedä mistä varoitetaan kaksi kertaa, mistä kolme ja mistä taas joutuu suoraan jäähylle. Omasta mielestäni se parhaiten toimii yhtenäinen linja. Meillä se on ollut yksi varoitus, jos ei tehoa niin jäähylle. Se varoitus antaa lapselle mahdollisuuden välttää jäähy. Kuitenkin lapselle on selvää, että jos käytös jatkuu joutuu jäähylle.

Uskon myös johdonmukaisuuden varsinkin pienellä, mutta kyllä laittaisin kolmevuotiaan suoraan jäähylle/miettimään jos vaikka pudottaisi läppärin tahallaan. Muuten ehdottomasti kaksi varoitusta ja sitten jäähylle ikävuosien mukaiseksi ajaksi. Ja aina palautus jos karkaa ja uudelleen selitys miksi tähän päädyttiin. Tämä voi olla pienelle taaperolle hankalaa, koska hänen voi olla hankala vielä käsittää omien tekojensa seurauksia. Mutta ehdottomasti jäähyä kannattaa kokeilla jos muut keinot saada pieni pois pahan teosta ei toimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites saako jäähyllä oleva lapsi vaikka huutaa/kirkua/itkeä jäähyllä ollessaan. Meillä 4 v. harvoin joutuu jäähylle, mutta ärsyyntyy asiasta aina niin, että huutoraivoaa. Pitäisikö olla siis hiljaa paikoillaan sen jäähyajan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites saako jäähyllä oleva lapsi vaikka huutaa/kirkua/itkeä jäähyllä ollessaan. Meillä 4 v. harvoin joutuu jäähylle, mutta ärsyyntyy asiasta aina niin, että huutoraivoaa. Pitäisikö olla siis hiljaa paikoillaan sen jäähyajan?

 

Meillä poika saa huutaa, kirkua ja itkeä. Ei olla vaadittu olemaan hiljaa. Tärkeintä on olla jäähypenkillä koko vaadittu aika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on olut jäähypenkki kotona ja päiväkodissa. Tuun joskus paremmalla ajalla ehkä turisemaan lisää. Nyt vaan pikaisesti duudelille, että ottakaa nyt se jäähy käyttöön enne vauvan syntymää, kun sulla on vielä enempi aikaa palauttaa poika sinne, kädet kantaa ja pitää rimpuilevaa lasta ym. Ja jotta teillä olisi joku keino sitten jos/kun lapsi lyö tai muuten on välivaltainen vauvaa kohtaan.

 

Noin pientä en ihan joka asiasta viitsisi jäähdyttää, kyllä se sitä tapakasvatusta ehtii vielä oppia lisää myöhemminkin. Varsinkin jos lapsi on kovapäinen, niin metodi "pick your battles" on parempi, koska muuten te ootte siellä tosiaan koko ajan eikä siinäkään ole järkeä, koska lapsi turhautuu entistä enemmän ja sua harmittaa kun päivä menee siinä ja molemmilla on vaan entistä huonompi olo. Joku lautasen tiputtaminen on ärsyttää, mutta oikeasti pitää uskoa, että se on vain vaihe ja mustakin jättää vaan mahdollisimman paljon huomioimatta, todeta vaan, että ai, valmista tuli, nyt noustaan, kiitos.

 

Ja miljoonasti tsemppiä. Mä tiedän aika lailla millainen olo sulla on on ja haluaisin vaan sanoa että se oikeasti vielä joskus helpottaa, vaikka päivät ja viikot ovatkin varmasti juuri nyt loputtoman pitkiä. Meillä oli kamalaa vuoden verran eli n. 1,4-2,4 vuotiaana, nyt jo tosi hauskaa ja ihanaa. M. En edes muista koska jäähyä olisi käytetty kotona. Varmaan lähinnä joskus kun mätki siskoaan muka vahingossa. Tämäkin on menossa kyllä parempaan. Päiväkodissakin istui just joku iltapäivä nurkassa kun menin hakemaan kun oli hyppinyt pöydillä, mutta aika vähän sielläkin. Väkivaltainen ei ole siellä ollut enää pitkiin aikoihin.

T: lastani ei samaksi enää uskoisi.

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Lainie! Mulla meinasi itku tulla jo sun viestiä lukiessa.. Raskaudella voi olla vaikutusta ;)

 

Sitä mä vähän olin tosiaan miettinyt, että onko ihan tarpeellista alkaa heti jäähyttämään ihan kaikesta kun niitä asioita sitten kyllä riiiittttäääää... Hyvä, että joku muukin on sitä mieltä ettei siihen täysehdottomuuteen ja täydellisen käytöksen metsästykseen tarvitse kerralla lähteä ja jäähypenkki voi silti toimia.

 

Näin paljon pahaa tekevän kanssa olenkin joutunut ihan oman jaksamisen ja mielenterveyden takia toteuttamaan tuota "pick your battle" metodia, koska ei kukaan vaan jaksa huutaa aamusta iltaan.. Siis ei lapsi enkä minä :P Se on toisaalta tehnyt itestä epävarman, että johtuuko tämä kaikki kuitenkin sitten siitä että tuon tyylin takia olen epäjohdonmukainen?

Siitä olen kuitenkin aina pitänyt kiinni, että turhaan ei kielletä vaan ne kiellot viedään aina loppuun (eli siihen että toiminta päättyy) asti.

 

Mutta tosiaan itse jäähypenkkeilyyn liittyen, tehdään siis ehkä niin että valitaan nuo pari useiten toistuvaa "isointa" juttua joista viedään jäähylle. Näihin kuuluu meillä nyt mm. ruokapöydälle kiipeäminen, nuottihyllyä pitkin kiipeäminen sekä keittiön tuolien kuljettaminen pois ruokapöydän äärestä (avuksi kiipeämiseen).

Aika kiipeilypainotteista on tällä hetkellä siis :grin: Nyt jo "muodista" on onneksi poistunut kissanhiekkalaatikoilla leikkiminen (eli hiekan heittely) ja television kaiuttimien kaataminen, mutta näistä jäähytetään myös jos universumi kostaa mulle tämän kun sanoin noiden menneen jo ohi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen aihe! Varmasti otan jäähypenkin käyttöön, kunhan tulee sen aika. Poika nyt 6kk. Paljon on askarruttanut jo tosiaan, että miten tää homma käytännössä toimii. Vaikka onkin tullut Supernannya katsottua! :D

 

^ Niin, ymmärrän että tuon takia ei toimi, että lapsi on aina voittanut minut. Mutta kun lapsi ei pysy siinä penkillä edes sekuntia että ehtisin lähteä mihinkään! Se meni suunnilleen niin että nostan lapsen penkille, se hyppää siitä pois, nostan sen takaisin ja taas se hyppää pois, eli joudun seisomaan siinä vieressä nostelemassa sitä siihen penkille. Koska lapsen mielestä se on huippuhauska leikki, se voisi jatkaa sitä ikuisuuksiin. Minusta se ei ole hauskaa, joten olen aina hävinnyt. Voihan se olla että se olisi jo joskus tunnin päästä alkanut kyllästyttää lastakin ja sitten vihdoin lapsen mielestäkin se olisi ollut ikävää ja toiminut rangaistuksena, mutta silloin lapsi ei olisi enää edes muistanut mistä se johtuu! Ja koska minulla on muitakin lapsia kuin yksi, ei ole mahdollisuutta käyttää tuntikausia aikaa pelkästään yhteen lapseen. Jäähyleikki on siis päättynyt esim. siihen että vauva on herännyt päiväunilta ja on ollut pakko lähteä hoitamaan sitä.

 

Ja varsinkin tämä, mistä Chimelli kirjoitti, että mitä tuossa tilanteessa tehdä? jos ei edes ehdi lähteä paikalta, kun lapsi jo hyppää tuolista ja pitää sitä vaan hauskana leikkinä? 

 

Oli mulla joku muukin ihmetys mielessä, mutta nyt unohtu jo! Palaan siis asiaan, kun muistan!  :grin:

 

 

Muoks. (nyt muistinkin) Eli käytättekö tätä jäähytekniikkaa myös silloin, kun olette kyläilemässä? 

Edited by wilmusti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä asustaa kaksi hyvin vilkasta, energiaa pursuavaa lasta, jotka ovat istuneet jäähyllä 1,5 vuotiaasta lähtien (lapsilla ikäeroa reilu vuosi). Jatkuva kieltäminen tuntui pelkältä sananhelinältä, eikä tuntunut toimivan sadoista toistoista ja joka kerta huonoon käytökseen puuttumisesta huolimatta.

Vasta jäähyllä istuminen sitten molemmille teki konkreettiseksi, ettei ihan mitä vain saa tehdä. Toimi meillä siis tosi hyvin, vaikka virallisesti lapset olivat "liian nuoria" jäähyille. Uhmakkaan ja vilkkaan lapsen kanssa minä siis suosittelen aloittamaan jäähyt suositeltua aikaisemmin. Rajat ja niiden kunnioittaminen ovat kuitenkin tosi tärkeitä jo ihan lapsen turvallisuuden vuoksi.

 

Kuten täällä kirjoitettiinkin, jäähyn vaiheet ovat tärkeät.

Ensin varoitus tiukalla äänensävyllä (meillä varoituksen saa kerran), jos ei uskota, selityksen kanssa jäähylle. Jäähyllä jätetään lapsen huutamiset täysin huomiotta ja jäähy kestää minuutti/ikävuosi ilman karkaamisia.

Ennen vapauttamista lapselle kerrotaan uudestaan syy jäähyllä istumiseen. Lapsen pitäisi katua vilpittömästi tekoaan ja pyytää anteeksi tai muuten jäähy jatkuu (esim 30 sek, jonka jälkeen pyydetään uudestaan vilpitön anteeksipyyntö). Tämä on sitten se vaihe, jota ei tietenkään voi edellyttää 1,5 vuotiaan osaavan. Meillä odotettiin kuitenkin jollain tavalla katuvaa asennetta (esim. nyökkäys vastaukseksi siitä, oletko pahoillasi). Tässä kohtaa täytyy siis vanhemman soveltaa niin, että mennään oman lapsen kehitystason mukaan. Kuitenkin jäähyn pitäsi aina päättyä siihen, että lapsi myöntää omalle ikätasolleen sopivalla tavalla tehneensä väärin. Uhmakasta lasta ei siis pitäisi vapauttaa jäähyltä. Jäähyn tarkoituksena on myös harjoitella rauhoittumista.

 

Minä olen istuttanut lapsia pienestä pitäen kaikesta kielletystä jäähyllä. Varoitusta pitäisi aina uskoa. Lasten ollessa pieniä helpotin omaa elämää sillä, että jotain ei niin fiksuja juttuja sai tehdä (esimerkiksi tavaroiden levittämistä tietyistä kaapeista). Toisaalta sitten ne jutut, jotka olin kieltänyt olivat kiellettyjä aina. Jos täytyy oman mielenterveyden takia toteuttaa tuota "pick your battle" metodia, näin saa rajattua pois epäjohdonmukaisuuden ongelmaa.

 

Ilman varoitusta meillä joutuu jäähylle sellaisista asioita, jotka lapset hyvin tietävät erityisen kielletyiksi. Nämä ovat sellaisia ehdottoman EI:n asioita, (ennakoin lapsen tekemistä ja varoitan muita kiellettyjä asioita terävämmin jo ennen kuin mitään tapahtuu). Nämä liittyvät pääasiassa turvallisuuteen, mutta myös arvokkaan omaisuuden rikkoutumiseen tai suureen sotkuun. Meillä lapset ovat hyvin oppineet olemaan uhmaamatta tekemällä näitä. Meillä uhma ilmenee lievempien kielettyjen asioiden tekemisenä. Lapset kyllä oppivat eron näiden välillä (esim. autotielle juokseminen versus tyynyn heittäminen).

 

Meillä vanhempi lapsi on nyt 3-vuotias. Hän varsinkin väsyneenä ja huonovointisena ahkeraan testaa rajoja. Joinain iltoina tuntuu, että hän vain istuu pelkästään jäähyllä. Väsyneenä ei tunnu mikään menevän perille, mutta seuraavana päivänä meillä on aina todella kiltti lapsi. Sitten voi taas kulua jopa viikkoja ilman yhtään jäähyä pelkän varoituksen riittäessä. Kurinpito, johdonmukaisuus ja jäähyllä istuttaminen voivat olla kovaa työtä, mutta se on työtä huomista varten. Vaikka tänään tuntuisi, ettei jaksa, pian kova työ palkitaan :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on jäähy käytössä kaikkialla. Tilanteen mukaan toteutan yleensä heti, mutta joskus tilanteen vaatiessa ilmoitan, että heti kotona joudut jäähylle.

 

Tuossa karkaamisongelmassa tärkeää on, ettei jää tappelemaan lapsen kanssa ja vahtimaan, ettei tämä vain pääse karkaamaan. Minusta pitää aina pyrkiä lähtemään pois edes muutama askel, ennen kuin nappaa karkkulaisen takaisin jäähylle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jäähypenkin käyttö aloitettiin kesällä, kun Pampula oli 1v 4kk ikäinen ja piti hauskimpana leikkinä ikinä autotielle juoksemista eikä mikään kielto tuntunut auttavan. Ekat jäähykerrat vaativat kymmeniä palautuksia, mutta varmaan jo kolmannella kerralla meni perille eikä lapsi enää yrittänyt karata jäähyltä eikä, mikä tärkeintä, juossut autotielle. Tällä hetkellä jäähy on meillä käytössä kaikesta kielletystä. Kieltäminen aiheuttaa useimmiten vain uhmakkaan raivokohtauksen, joka loppuu jäähyllä minuutissa. Ja, mikä parasta, myös mä ehdin laskea kymmeneen ja rauhoittua, eikä mun tarvitse karjua pää punaisena lapselle. Mä kyllä uskon, että tuo lapsi hahmottaa aika hyvin sen syy-seuraussuhteen, että jos hän ei tee, kuten vanhemmat sanoo, tulee rangaistus. Jäähyn jälkeen useimmiten se juttu, josta ei tahtonut tulla mitään, onnistuu hienosti. Jäähyn ohella meillä kasvatetaan toki pyrkimällä kehumaan myönteistä käytöstä. Se ei vaan ainakaan tuollaisen tulisen ja kivipäisen uhmaikäisen kanssa mitenkään riitä, vaan välillä on hyvä ottaa aikalisä ja käydä miettimässä, mitä tuli tehtyä. Kannustan siis ottamaan jäähypenkin käyttöön ja toivotan hyvin pitkää pinnaa harjoitteluvaiheeseen. Pari Supernannyn jaksoa voisi vaikka toimia esimerkkinä siitä, mitä Se voi aluksi olla. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niin, ymmärrän että tuon takia ei toimi, että lapsi on aina voittanut minut. Mutta kun lapsi ei pysy siinä penkillä edes sekuntia että ehtisin lähteä mihinkään! Se meni suunnilleen niin että nostan lapsen penkille, se hyppää siitä pois, nostan sen takaisin ja taas se hyppää pois, eli joudun seisomaan siinä vieressä nostelemassa sitä siihen penkille. Koska lapsen mielestä se on huippuhauska leikki, se voisi jatkaa sitä ikuisuuksiin. Minusta se ei ole hauskaa, joten olen aina hävinnyt. Voihan se olla että se olisi jo joskus tunnin päästä alkanut kyllästyttää lastakin ja sitten vihdoin lapsen mielestäkin se olisi ollut ikävää ja toiminut rangaistuksena, mutta silloin lapsi ei olisi enää edes muistanut mistä se johtuu! Ja koska minulla on muitakin lapsia kuin yksi, ei ole mahdollisuutta käyttää tuntikausia aikaa pelkästään yhteen lapseen. Jäähyleikki on siis päättynyt esim. siihen että vauva on herännyt päiväunilta ja on ollut pakko lähteä hoitamaan sitä.

 

 

Tuossa karkaamisongelmassa tärkeää on, ettei jää tappelemaan lapsen kanssa ja vahtimaan, ettei tämä vain pääse karkaamaan. Minusta pitää aina pyrkiä lähtemään pois edes muutama askel, ennen kuin nappaa karkkulaisen takaisin jäähylle.

 

Meilläkin lähden aina pois vaikka lapsi hyppäisi penkiltä pois. Tarjoan lapselle näin mahdollisuuden palata itse takaisin. Lasta ei siis saa jäädä kyttäämään jäähylle tai pitämään kiinni. Jäähyn tarkoitus on antaa lapselle mahdollisuus miettiä tekemisiään ja rauhoittua. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kuinka kauan lapsen annetaan sitten olla poissa penkiltä ennen kuin palautetaan?

Mitä sitten jos ei oikeasti pysty palauttamaan lasta takaisin, kun pitää vaikka hoitaa vauvaa?

 

Ja Isasalle autotielle juoksemisesta, oliko teillä siis aina jäähypenkki mukana kun kävelitte jossain?  :huh:

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chimelli, onhan tuolla puistot täynnä penkkejä.;) Jäähypenkin pointti ei käsittääkseni ole se tietty tuoli, jolle istutetaan vaan se, että lapsi laitetaan hetkeksi miettimään tekoaan ja muistutetaan ennen ja jälkeen jäähyn syystä. Eli jäähyillä voi muualla kuin kotonakin. Useimmiten nykyään onneksi kylässä toimii pelkkä varoitus. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ajattelinkin että varmaan mikä tahansa penkki käy, täälläpäin vaan ei niitäkään taida niin paljon olla. Mutta kaipa se lapsi voi istua vaikka maassakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kuinka kauan lapsen annetaan sitten olla poissa penkiltä ennen kuin palautetaan?

Mitä sitten jos ei oikeasti pysty palauttamaan lasta takaisin, kun pitää vaikka hoitaa vauvaa

 

Jos minä en kuopuksen hoitamisen vuoksi ehdi reissussa laittamaan temppuilevaa esikoista heti jäähylle, ilmoitan, että heti kotona joudut jäähylle. Tämä tavallaan käy välittömästä rangaistuksesta, koska jo ajatus tulevasta rangaistuksesta toimii tehokkaasti rangaistuksena ennen varsinaista jäähyä.

Samalla tavalla minusta voi toimia, jos jäähy jää kesken. Ilmoitat vain lapselle, että jäähy jatkuu heti, kun olet saanut välttämättömät asiat hoidettua. Lapsi joutuu näin siis odottamaan tietäen, että joutuu takaisin jäähylle.

 

Karkailu on lähinnä totutteluvaiheen ongelma. Tämän vuoksi useamman lapsen kanssa helpottaisi, jos aloittaa jäähyt sellaisena ajankohtana, että olisi useamman päivän toinen käsipari apuna esim. viikonloppuna. Tämän jälkeen pahimmat karkailut ovat jo toivottavasti laantuneet.

 

Karkulaisen palauttasin samantien. Lähinnä siis kehottaisin kääntämään lapsen selän ja pyrkimään poistumaan lapsen luota. Jos lapsi tämän vuoksi ehtii karkaamaan pitemmälle, sitten vain perään rauhallisesti ja puhumatta palautetaan lapsi takaisin jäähylle. Varmaan vasta sitten, kun lapsi on hieman tottunut jäähyllä istumiseen, voisi kokeilla antaa lapselle hieman aikaa, jos tämä vaikka itse ymmärtäisi palata takaisin.

 

Ulkoillessa jäähypaikkana toimii hyvin esimerkiksi puun juurella istuminen tai mikä tahansa selkeä piste, jonka luota ei saa poistua.

Edited by Mirel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe, pitää ihan kirjoittaa siitäkin syystä että jää merkintä.

Meillä esikoisen kanssa,  (tyttö 2.5 vuotta) ei ole koskaan tarvinnut edes miettiä mitään jäähypenkkejä tai muitakaan rangaistuskeinoja, ollut "lempeäluontoinen" siinä suhteessa että on totellut kun kielletään. Sitä miten tulevaisuudessa käy niin on tietenkin mahdoton sanoa. Poika joka nyt 1v3kk alkaa jo nyt näyttämään ihan eri luontoiselta, ollut aina kovapäinen (oppinut taistelemaan asemastaan siskonsa kanssa). Lapsesta näkee, että hän kyllä tietää ja ymmärtää sanan "ei" ja tietää mikä on kiellettyä mutta silti sitä pitää tehdä.Olen kuitenkin kovin toiveikas tämänkin kovapäisyyden kanssa kun on jättänyt joitakin kiellettyjä tekemisiä kuitenkin pois eikä tee niitä kuin silloin kun oikein kiukuttaa. Tosin itse olen huomannut, että todella monet tottelemattomuudet johtuu siitä, että poika vain haluaa huomiota.

 

Tuo jäähypenkki joskus itselläkin kävi mielessä, että missä iässä sitä voi alkaa hyödyntämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now