Lia

Uudet ja erikoiset nimet

181 posts in this topic

Kastetuissa oli Lumikki :rolleyes:

 

Lehdessä myös juttu nimistä ja niiden yleisyydestä jne. Jutussa harvinaisia etunimiä mainittuna: Ninnuida, Vadelma, Meamolla, Repo, Peippo, Säihke, Raparperi, Virta, Hymy, Tilli, Muru, Tahko, Nuotti, Rymy, Puromatti.

 

Siitä vaan valitsemaan tai keksimään :D

 

Jutun mukaan myös yli 60 prosenttia tällä vuosituhannella annetuista erilaisista nimistä on sellaisia jotka on Suomessa annettu vain kerran. 2000- luvulla tytöille on annettu yli 12500 eri nimeä ja pojille n. 8900 nimiä. Ja artikkelissa nimenomaan puhutaan etunimistä. On siinä valinnanvaraa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vadelma on jännä nimi, vaikka se ilmeisesti on harvinainen niin koska Kirsikat yms ovat yleisempiä niin tuo Vadelma kuulostaa suht normaalilta nimeltä verrattuna Muruun, Nuottiin tai Raparperiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuosta tulikin mieleen, et mä tiedän tytön nimeltä Nektaria. Jos hedelmäteemalla jatketaan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kuulin nimen Urmas. Tuntui alkuun jotenkin "ihan normaalilta", mutta lopulta tajusin, että tiedän kyllä Armas-nimen, mutta tuo Urmas oli uusi tuttavuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta nimipäiväkalenterissa on paljon nimiä joita ei etuniminä ole annettu vuosikymmeniin. Hyvin näkee nimien muutoksen kalenterista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Urmas oli siis mulle uusi tuttavuus kyllä :) voihan siinä olla paikkakuntaerojakin, et mitä nimeä tullut vastaan ja mitä ei.

 

Tänään vastaan tuli Tildi (n).

Share this post


Link to post
Share on other sites

:ph34r: Ville-Galle :rolleyes: Oikeesti.

Kävin lueskelemassa ja pitipä tämä nostaa, kun jos tästä julkkiksesta puhutaan niin Galle on oikeasti tyypin sukunimi ja Ville-Galle artistinimi. :)

 

 

Mä tiedän lapset Etta (n), Jaajo (m) ja Moora (n) ihan lähipiiristä. Kaikki kaiketi suht harvinaisia, Jaajo täällä olikin ehkä jo mainittu.

Mulla oli muitakin mielessä mutta ajatus hukkui..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei ollut hänestä kyse :D En uskonut että olis hänen oikea nimi mutta tähän törmäsin siis LAPSEN oikeana etnimenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei ollut meidän tyttö päässyt listalle, vaikka 80-99, 00-09 ja 10-15 jokaisena jaksona annettu alle 5. Oli kyllä periaatteessa sama nimi mutta ilman väliviivaa. Monta muuta (saamelais)tuttua löytyi kyllä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, toi oli aika kiero listaus, kun siinähän oli listattu postinumeroittain suosituimpia nimiä, ja koska postinumeroita on niiiiin paljon ja osa vähäväkisiä, niin harvinaisiakin nimiä on listalla - ja sitten toisaalta yleisiä nimiä ei välttämättä ole, jos ne ei oo osunu sinne ihan kärkijoukkoon millään postinumeroalueella.

 

Tässä vielä bongauksia kirkollisista:
Irena, Aire ja Majken naistennimiä ja Eskil, Aleksius ja Arimo miestennimiä. Arimon olen kyllä jossain muuallakin lähiaikoina kuullut tai nähnyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua nauratti tuolla Chandalinan linkin listassa tämmöinen nimi: Elli-Då'mnn

Kun musta toi näyttää että siinä on yritetty kirjoittaa joku "fiksu" nimi mutta joku taapero on lätkässyt räpylänsä näppikselle kesken kirjoittamisen :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elli-Då'mnn on kolttasaamelainen nimi :)

Edited by Ida-Mari

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikku Kakkosessa oli poika nimeltä Pujo, ihan muutama sen niminen Suomessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atmo, poika. Saattaa olla jopa uniikkinimi, vain yhdessä vuosivälissä ne perinteiset alle 5. En ollut ennen törmännyt mutta silti jopa yllätyin, että noin harvinainen. :o Kuulostaa niin normisuomalaiselta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sohvia :blink: Feissarimokista bongattu.

 

Ja tästä tuli mieleen. Törmäsin kerran töissä pikkutyttöön, jonka nimi oli Sindi.

Edited by anjusha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now