Solina

munajohdinten aukiolotutkimus

500 posts in this topic

Mulla ei tuntunut lainkaan kipua. Koko toimenpide tuntui tavalliselta gynen tutkimukselta, joka vain kesti vähän tavallista kauemmin. Olin ottanut tuntia aikaisemmin 2x400 mg Ibusalin ja itse toimenpiteen aikana keskityin pysymään rentona ja hengittämään rauhassa ja syvään. Eli ei hätiä mitiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla pitäis olla tässä kuussa tutkimus ja pelottaa aivan järkyttävän paljon! Oon muutenkin niin kipu herkkä ollut aina,kaikki papa kokeet yms oon vaan itkenyt läpi.. Joka kerta tulee tippa linssiin kun vähänkin sorkitaan.. :D mutta pakkohan se on siihen mennä,toivotaan nyt ettei tukoksiakaan löydy..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin keväällä tuo aukiolotutkimus. Kyllä sen kesti, vaikka vähän sattuikin. Molemmat johtimet tukossa, joten nesteet valui ulos jo koko tutkimusen ajan. Mies kannattaa ottaa mukaan jos vaan pääsee. Tuloksen kun kuulee heti, niin on sitä mukavampi yhdessä sulatella. Turha sitä etukäteen on pelätä. Kaikki vaan on kestettävä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin Väestöliitolla kyseinen tutkimus. Sain suonen kautta rauhoittavaa lääkitystä, kun kerroin pelkääväni toimenpidettä. Mukavasti humahti päähän ja rentoutti.

 

Kivusta sen verran, että noin minuutin tuntui ilkeältä, kovalta menkkakivulta, kun laite pistettiin kohtuun. Hellitti sitten. Veden pumppaaminen ei tuntunut oikein miltään. Koko homma oli ohi 10 minuutissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei sattunut aukiolotutkimus, vaikka en ollut muistanut edes ottaa etukäteen sitä suositeltua särkylääkettä. Eihän se koskaan mukavaa ole, kun tuollaisia gynekologisia toimenpiteitä tehdään ja ronkitaan, mutta varsinaista kipua en tuntenut ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin juuri aukiolotutkimuksesta. Otin ennen tutkimusta 600 buranan mutta siltikin se kävi todella kipeää. Kipu hellitti heti, kun katetri otettiin pois. Kaikesta huolimatta jäi hyvä mieli koko toimenpiteestä ja olisin valmis menemään siihen uudestaan milloin vain.

 

Jäljellä ollut munajohdin oli auki, mikä oli tietysti hyvä uutinen. Nyt vain toivotaan, että tuo tutkimus puhdisti johdinta ja meitä nyt viimein onnistaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minä kävi eilen tutkituttamassa johtimeni! katetrin laitto sattui kuin rankat menkka kivut,mutta kun vettä alettiin pumpata sisään,luulin että multa lähtee taju! sattui aivan törkeästi,mutta vain muutaman sekunnin ja sitten katetrikin vedettiin jo pois ja kerrottiin että auki olivat. :) Kamalaa siis oli mutta ihan max 5sek.,eli ei siis todella niiiin paha kuin kuvittelin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tuon tutkimuksen jälkeen työkykyinen samana päivänä? Vai saako siitä loppupäivän sairaslomaa? Mulla edessä ensi kuussa ja jännittää kieltämättä vähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ainakaan mulle ei käynyt edes mielessä, että olisi ollut tarvetta sairaslomalle. Oma tutkimukseni sujui helposti ja kivuttomasti - kuin olisin käynyt ihan perusgynellä, joka vain kesti vähän pitempään. Mutta ilmeisesti tuntemukset ovat hyvin yksilöllisiä eli jos sattuu ja tulee kurja olo, luulisi lääkärin voivan kirjoitaa loppupäivän saikkua. Tai sit syytät äkillistä migreeniä/vatsakipua/tms ja menet vain kotiin. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tutkimus sujui aika kivuttomasti eikä ollut juurikaan epämiellyttävä. Siitä oli ehkä hyötyä, ettei putkisto ollut tukossa, vaikka toiselle puolelle jouduttiinkin ruiskimaan enemmän tavaraa. Paljon pahempi oli hartiapistos, joka yllätti mut täysin. Osasin kyllä varautua siihen, että sellainen iskee, mutta se oli niin voimakas, etten saanut hengitettyä kunnolla. Se iski siinä vaiheessa, kun olin lähdössä klinikalta pois ja kesti nukkumaanmenoon asti. Särkylääkettä otin kyllä ennen toimenpidettä ja se varmaan vähän auttoi siinä, ettei homma tuntunut niin ikävältä. Hartiapistokseen ei sitten perussärkylääke auttanut yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

juu itselläkin tuli tuo hartiakipu niin että jouduin sitten ottamaan lääkettä myös siihen,mutta en sitten tiedä että johtuiko se tutkimuksesta vai jännityksestä..

ja itse ainakin menin ihan töihin tutkimuksen jälkeen,vaikka masu hieman reistailikin vielä pari päivää sen jälkeen,tavallaan kuin olisi närästänyt..

mutta ei tutkimusta ainakaan pelätä tarvitse,nopeasti se on ohi ja kipukin on niin yksilöllistä.. joillain sattuu ja jotkut eivät tunne mitään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään, jolla on ollut paljon kiinnikkeitä, saatu johtimia edes vähän auki ja raskaus on alkanut? Luin jostain, että munanjohtimien auvaukseen olisi olemassa myös lääke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin tuo aukiolotutkimus tänään, mitään en tuntenut ja kaikki oli todella hyvin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu,muakin kiinnostais tietää että kuinka monella on alkanut raskaus aukiolotutkimuksen jälkeen.. Kun olen kuullut että se voisi jotenkin "huuhdella" paikat ja sitten voisi helpommin natsata..? ;)

Tosin mulla on kyllä tutkimuksen jälkeen jo toinen kierto menossa,että täällä ei näytä ainakaan toimivan.. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu,muakin kiinnostais tietää että kuinka monella on alkanut raskaus aukiolotutkimuksen jälkeen.. Kun olen kuullut että se voisi jotenkin "huuhdella" paikat ja sitten voisi helpommin natsata..? ;)

Tosin mulla on kyllä tutkimuksen jälkeen jo toinen kierto menossa,että täällä ei näytä ainakaan toimivan.. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin munanjohtimien aukiolotutkimus tänään ja hieman jännitin mahdollista kipua etukäteen, mutta kaikki oli kunnossa enkä tuntenut tutkimuksen aikana oikeastaan mitään muuta kuin pientä paineen tunnetta (otin 2 x 400 mg Buranan puoli tuntia ennen). Tammikuussa 2010 meillä on sitten ensikäyntiaika varattuna OYS:n naistenklinikalle, sitä odotellessa.

Edited by iidanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhdellä ystävällä on alkanut molemmat raskaudet aukiolotutkimuksen jälkeen vaikka mitään tukoksia ei olekaan löytynyt. Itsellä oli myös odotukset korkealla mutta eipä ollut meillä vaikutusta... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään aukiolotutkimuksessa. Ei varsinaisesti sattunut, mutta ei se mukavaltakaan tuntunut. Johtimet oli auki ja mitään kystia ei löytynyt. Nyt jälkeenpäin juilii inhottavasti, ihan kun menkat alkaisivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun lääkäri sanoi, että kannattaa etsiä tietoa kaikista tutkimuksista ja hoidoista netistä, mutta että aukiolotutkimuskeskustelut kannattaa jättää lukematta :P Kuulemma lähes aina tutkimuksen jälkeen lääkäri saa kuulla, ettei se nyt niin kamalaa olekaan. Omakohtaista kokemusta asiasta mulla tosin tulee olemaan vasta ensi vuonna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle tehtiin aukiolo tutkimus tänään. Itse tutkimus ei juuri tuntunut miltään mutta lääkäri joutui siirtämään kohdunkaulan aukkoa pihdeillä jotta saisi katetrin sisälle ja tämä kohta sattui minua hetken aika ilkeästi, sen hetkellisen kovan nipistävän kivun jälkeen kun katetri oli paikallaan olikin kipu ohi. Pahempaa kun kipu minusta oli oikeastaan se epämukava tunne kun sitä reittiä yritettiin avata katetrin pistämistä varten.

Toimenpiteen jälkeen sain luvan nousta eikä mitään kummaa ollut.

Vasta kotiin tultaessa alkoi alavatsaa sattumaan vähän ja vertakin vielä tihkuu.

Ennen toimenpidettä otin 800mg buranaa ja se kyllä kannatti koska kohtu ei supistellut ja itse toimenpide meni helposti kun välineet oltiin saatu sisään :)

Molemmat tuubat auki ja nyt on taas toiveikas olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin aukiolotutkimus syyskuussa (ei ongelmia) ja raskaus alkoi luomusti seuraavasta kierrosta, meillä oli varattu jo aika ekaan inseminaatioon. En tiedä mitä merkitystä milläkin oli, mutta näin meillä. Niin ja itse tutkimus ei tuntunut juuri miltään, taisin yhden panadolin ottaa jälkikäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun lääkäri sanoi, että kannattaa etsiä tietoa kaikista tutkimuksista ja hoidoista netistä, mutta että aukiolotutkimuskeskustelut kannattaa jättää lukematta :P Kuulemma lähes aina tutkimuksen jälkeen lääkäri saa kuulla, ettei se nyt niin kamalaa olekaan. Omakohtaista kokemusta asiasta mulla tosin tulee olemaan vasta ensi vuonna.

 

Voisinkin tuoda tännekin tän mun kauhukertomuksen :D Eli tutkimus tehtiin sittenkin jo viime vuoden lopulla. Tutkimuksessa avustajana oli opiskelija tmv. joka oli tosi mukava, mutta ei ollut tehnyt tuota tutkimusta ilmeisesti ennen. Ennen kuin lääkäri oli tajunnut sanoa, että ilmaa & vettä pitää mennä pikkuhiljaa tasaisesti, opiskelija oli ruutannut niistä jompaa kumpaa oikein kunnolla. Olin varma, että multa menee taju ja oksennan. En ihan heti muista milloin olisin tuntenut yhtä kovaa kipua (tai no, muistan, mutta pitäähän sitä nyt olla vähän dramaattinen B) ).

 

Loppututkimus oli ihan ok (ainakin verrattuna siihen alun kipuun) ja selvisin hengissä. Ne huomasi, etten ole kovin hyvässä hapessa ja kyseli koko ajan kestänkö. Lopulta se oli ohi ja ne talutti mut pukuhuoneeseen enkä saanut laittaa ovea kiinni, kun ne pelkäsi, että pökrään sinne. No, ei se kauhen kaukana kyllä ollutkaan :P

 

Kaksinkerroin taipuneena tappelin kipua & huimausta vastaan ja sain jotenkin housut takaisin jalkaan. Sairaalasta ulos käveleminenkin oli vielä aika koettelemus. Mulla tuli olkapisto molemmille puolille ja ne tuntui on/off kipuna muutaman päivän. Myös alavatsakivut kestivät melko kovina useamman päivän. Olin ennen tutkimusta ottanut 1g Panadolin, mutta en usko että siitä oli mulle mitään apua.

 

Jälkikäteen olen nähnyt tuosta tapauksesta jopa kerran painajaista :blink: Eli mun kokemus oli aikasta kamala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now