Riikka79

OYS

187 posts in this topic

^Kiitos infosta. :)

Itse synnytin siellä maaliskuussa -14 ja tosiaan vauva pestiin ja kapaloitiin, eikä meiltä kyselty mitään. Onpa sitten tosiaan muuttunut vähän toiminta.

Elokuussa olen taas menossa sinne synnyttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuu sitten kertomaan miten elokuussa meni. Mä meen sitten marraskuussa. Esikoinen on syntynyt LKS:ssä, ja kuulemma on eri meininki OYS:ssä ainakin synnytyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon menossa oysiin synnyttään n. 3vk sisään. Viimeksi joulukuussa 2012 siellä synnyttänyt. Mielenkiinnolla odotan onko kovinkin erilaista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans yks jonka olis määrä mennä Oysiin. Mielenkiinnolla odotan uusmpia kokemuksia teiltä muilta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mulla kans esikoinen syntyi joulukuussa -13 ja kuopus nyt helmikuussa -16. Suhtautumistapa oli tosiaan muuttunut. Vauvaa ei pesty, ihokontaktiin kannustettiin ja tuttia ei kysymättä annettu. Meillä tosin sitten annettiin, kun piti saada tutkimuksia tehtyä. Mutta siitä tosiaan kysyttiin ja ei ois annettu, jos ei olisi sitä haluttu. 

 

Itse synnytyksestä ei oo oikeastaan pahaa sanottavaa. Vähän nyrpeä oli synnytysvastaanoton ihminen kun mentiin toista kertaa ja tilanne ei ollut edennyt, mutta haluttiin jäädä (onneksi jäätiin, vauva oli sylissä reilun kolmen tunnin päästä siitä). Ja ei muutenkaan ollut mikään ystävällisin ihminen. Mutta näitä nyt tietysti aina välillä tulee vastaan. Kuitenkin jo vastaanotossa käytiin esitietolomaketta läpi. Synnytyksessä mukana oli kätilö ja opiskelija, ponnistusvaihe sattui olemaan just vuoron vaihtuessa, joten siinä vaiheessa oli sitten kaksi kätilöä ja kaksi opiskelijaa :D 

 

Mulla oli tavoitteena mahdollisimman luomusynnytys ja se kyllä huomioitiin tosi hyvin. Pääsin ammeeseen ja siellä kuunneltiin jossain vaiheessa sydänääniäkin, ettei mun tarvinnut nousta pois. Kaikesta kysyttiin, että oisko ok jos tehtäis näin. Ainut, mikä jäi kaihertamaan, oli se etten päässyt jakkaralle ponnistamaan ja että jälkeisvaiheessa laitettiin oksitosiinipiikki. Molemmat tosin johtui ihan siitä, etten älynnyt ajoissa sanoa ja ponnistaminenkin alkoi niin äkkiä, etten ehtinyt siirtymään. Joka tapauksessa tosi hyvät muistot jäi synnytyksestä ja ihmisistä siellä. Tähän kyllä varmasti vaikuttaa myös kiiretilanne, esikoista synnyttäessä synnäri oli täynnä ja hyvä kun mulle edes löytyi vapaa kätilö, nyt oli tosi rauhallista. 

 

Osastollakin kaikki hoitajat oli mukavia. Apua olisi saanut tarvitessaan, mutta itse tykkäsin olla enemmän rauhassa ja sainkin olla rauhassa. Toiveena oli päästä mahdollisimman pian kotiin. Poika syntyi keskiviikkoiltana vähän ennen kymmentä ja kotiin päästiin perjantaina iltapäivällä. Aamupäivällä oltais päästy jos ei olisi tarvinnut tehdä vauvalle vielä lisätutkimuksia. Vierihoitopolilla piti käydä sitten vielä sunnuntaina. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi hyvää kokemusta takana, viimeisin kesäkuulta. Lapsivedenmenon vuoksi svolle, esikoisen kohdalla osastolle odottelemaan käynnistymistä ja nyt kuopuksen kohdalla suoraan saliin. Molemmilla kerroilla ihanat kätilöt, eka kerralla jokaisessa vuorossa oli mukana myös opiskelija, nyt kesäaikaan ei. Vähäisiä toiveita kuunneltiin ja kivunlievitysvaihtoehtoja tarjottiin. Kuten muutkin on maininneet, niin vauvaa ei salissa enää pestä, meilläkin eka kylvetys oli tällä kertaa vasta kotona. Ihokontaktiin ja ensi-imetykseen salissa tsempattiin, osastollekin siirrettiin vauva puseron alla. Osastolla oli tällä kertaa rauhallista ja saatiin kolmen yön sairaalassaoloaika olla huoneessa ihan itseksemme. Imetykseen pyysin ja sain hienosti tukea (näin jälkiviisaana tätä taisin jäädä kellastuneen esikoisen aikaan kaipaamaan, vaikka silloinkin opastettiin), henkilökunta oli avuliasta ja ystävällistä.

Edited by suvituuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuoretta kokemusta täältäkin.

 

Aamuvarhain kävimme yhden "turhan" reissun siellä, laittoivat meidät vielä kotiin kun en ollut tarpeeksi auennut. Kätilö sanoi kyllä, että osastollekin saa jäädä odottelemaan mutta en halunnut. Hän sanoi vielä lähtiessämme, että heti saa tulla takaisin, jos tuntuu siltä ettei kotona pärjää.

 

Muutaman tunnin kuluttua olimme siellä uudestaan ja silloin olinkin onneksi jo 6cm auki, joten pääsimme suoraan saliin vaatteidenvaihdon jälkeen. Sanoin kätilölle joka otti meidät vastaan, että haluaisin mahd pian epiduraalin, niin hän yritti että ei enää tässä vaiheessa kannata kun olen niin paljon auki, että kohdunkaulanpuudute riittää. Salissa meidät vastaanotti onneksi toinen kätilö, joka sanoi heti että ilman muuta onnistuu ottaa epiduraali, jos sen haluan.

Epiduraalin sain ja parin tunnin päästä alkoikin ponnistusvaihe. Kalvojenpuhkaisuvaihe ei aivan tainnut mennä oppikirjojen mukaan, kun myöhemmin huomasin vauvan päässä jälkiä kyseisestä toimenpiteestä, mutta ne haavat on onneksi jo parantuneet.

 

Juuri ennen ponnistusvaihetta vaihtui kätilöillä työvuoro ja ponnistusvaiheeseen mukaan tullut kätilö oli kyllä ihana! Hän osasi jotenkin tosi hyvin tsempata ja ohjeistaa läpi ponnistusvaiheen.

 

Käytännöt tosiaan olivat hieman muuttuneet sitten viime käynnin. Vauvaa ei pesty (pyyhittiin kyllä, koska vauva oli kakannut lapsiveteen) ja osastolle meidät kuskattiin vauva mun mekon alla.

 

Osaston henkilökunta tuntui suurimmaksi osaksi olevan melko nuorta, muutaman vanhemman hoitajan/kätilön näin.

 

Kaikenkaikkiaan hyvä kokemus kyllä, koin että mun toiveet huomioitiin mahdollisuuksien mukaan hyvin (lukuunottamatta svon kätilöä).

 

Toivottavasti muutkin kirjoittavat kokemuksiaan, näitä on kyllä mielenkiintoista lukea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin 7 vuotta sitten Oysissa, ja hyvät muistot jäi. Henkilökunta oli ystävällistä ja osastolla olokin oli ihan mukavaa. Olin ensisynnyttäjä eikä ollut kovin täyttä, joten saatiin perhehuone.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin kuulla tuoreita kokemuksia OYS:istä. Vähän olen kuullut siitä ja kova halu on tällä hetkellä karata takaisin pk-seudulle lasketun ajan tienoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oysista vain hyvää sanottavaa maaliskuun 2019 reissulta! Suunniteltu sektio ja meni tosi hienosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now