Sign in to follow this  
Followers 0
kiikaroi.haikaraa

Jälkitarkastus aina km:n (tyhjennyksen) jälkeen?

67 posts in this topic

Kun kohdalleni osui keskeytynyt km, minulle tehtiin kaavinta ja sanottiin, että jälkitarkastusta ei tarvita ellei jotain oireita (kuume, hajua tmv) ilmene.

 

Onko kaikilla ollut näin vain onko jälkitarkastus aina tehty?

 

Lisäys: Minulle ei tehty edes tuota Raikulin mainitsemaa pissatestiä (ehkä kaavinnassa ei aina tartte? :huh: ).

Edited by kiikaroi.haikaraa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekaan ei tarkastusta määrätty, vaikka semmosen oisin halunnut. Näin on meillä päin käytäntö. Ainoa mikä tehdään, on 5-6 viikon päästä keskenmenosta pissatesti terveyskeskuksessa. Eli siitä katsotaan, ettei oo enää raskaana.

 

Jos pissatestin tulos on plussa, niin sitten vasta pääsee verikokeisiin ja ultraan.

 

Jos en ois joutunut kaavintaan, oisin varmaan varannut ultra-ajan yksityiselle varmistaakseni, että kohtu on varmasti tyhjä.

 

Pitkältä kyllä tuntuu nämä viikot odottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen oli tk:n labrassa verestä tehtävä raskaustesti muistaakseni 4 viikkoa keskeytyksen jälkeen.

 

Kaavinnan jälkeen ei ollut minkäänlaista jälkitarkastusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kaavinnan jälkeen sekä jälkitarkastus että verestä otettava kvantitatiivinen raskaushormonin määritys. Spontaanin km:n jälkeen taas en jälkitarkastukseen päässyt, vaikka olisin halunnut. Kävin sitten yksityisellä.

 

Fiksu lekuri määrittää jälkitarkastuksessa myös potilaan henkistä tilaa. Siihen kun ei mitään labrakokeita ole vielä kehitetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys ja ennen kuin lähdin osastolta kotiin annettiin minulle aika jälkitarkastukseen. Jälkitarkastus sisälsi sisätutkimuksen, ultrauksen ja paljon asiallista ja kannustavaa faktaa keskenmenosta. Olin oikein tyytyväinen saamaani hoitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kaavinnan jälkeen minun piti käydä jälkitarkastuksessa. Ensin labra-arvot ja sitten yllä mainitunlainen käynti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä sairaaloissa teitä on hoidettu?

 

Itsellä kaksi km:a puolen vuoden sisään. Eka hoidettiin Lohjalla ja kaikki meni ok, jälkitarkastukseen sai automaattisesti ajan sairaalasta. Nyt tämän toisen km:m kanssa taistellut Jorvissa.... yksityisellä lopulta kävin ja hyvä niin, kohtutulehdus ja kaavintaan Kätilöopistolle kun Jorvissa ois ollu aikoja vasta helmikuussa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin myös Jorvin potilaana, eikä kyllä ollut puhettakaan, että olisin heille päässyt jälkitarkastukseen ultrattavaksi. :angry: Arvauskeskukseen olisi pitänyt mennä sisätutkimukseen ilman ultran mahdollisuutta. Yksityiselle menin hetkeäkään epäröimättä...ja myös mun kohdallani hyvä niin, sillä kohdun tyhjentyminen ei ole sujunut ihan mutkitta <_<

 

Omien kokemusteni pohjalta suosittelen kyllä kaikille keskenmenon läpikäyneille ultraukseen menoa vaikka sitten yksityiselle puolelle, on kyllä hintansa väärti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin on näreet! Sapettaa niin tämä julkinen ns.terveydenhuolto :angry:

 

Lohduttavaa kuulla etten ole ainoa Jorvin polkema "asiakas". Omaan neuvolaankin annoin palautetta kun edes siellä ei ole lääkäriä ja terkka hoki, että kaikki vuodot (jatkunut 5vkoa) on ihan normia..... ja p**kat.

 

Heidi Nilsson on hyvä gyne (toimii Ulappatorin lääkäriasemalla Espoossa ja Femedassa Helsingissä). Ensimmäinen lääkäri joka tuntui ymmärtävän surun ja tuskan sanoen, että km:ssa sinä menetit lapsen... Sinne menen uudestaan, jaksa enää tapella näiden arvauskeskusten kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jorvissa olin minäkin ja kävin yths:llä jälkitarkastuksessa. Jorvissa vaan todettiin, että sitten itse menee jonnekin tarkastukseen. Ja musta on outoa, että pitäisi mennä paikkaan, jossa ei ole ultrauksen mahdollisuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko antaneet palautetta Jorviin? Kai niillä lääkäreillä pitäis joku hoitovastuu olla. Eikä tällälailla sysätä ihmisiä oman onnensa nojaan. Ite ajattelin laittaa jollekin potilasasiamiehelle viestiä, vaikka tuskin se mitään muuttaa.... mutta ainakin on yritetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläpäin lääkkeelisen tyhjennyksen (joka tehtiin kotona) ohjeena oli kotona tehtävä raskaustesti :huh: . Jos se olisi näyttänyt plussaa 4-6 viikon kuluttua tyhjennyksestä olisi saanut jotain muuta palvelua. Varsin halpa ratkaisu tämä kunnalle, joskin aika kenkku keskenmenon kokeneelle :o . Itse kävin yksityisellä ultrassa, halusin varmistaa että kaikki oli kunnossa. En oikein ymmärrä miksi km-kokeneet jätetään niin yksin jos raskaus päättyy näin. Neuvolaan kun soitin sanottiin vain että ei tarvitse täällä sitten käydäkän enää. Tuo puhelu ei ainakaan omaa oloa kohentanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maisa: Järkyttävää toimintaa neuvolasta!

 

Meilläpäin sain kuitenkin mennä vielä käymään neuvolassa km:n jälkeen. Olin kahdesti juttelemassa terkan kanssa. Luulin eka, että myös jälkitarkastus (lääkärin tekemänä ultrien yms. kanssa) tehtäis siellä, mutta turha luulo.... No onneksi pääsi kuitenkin tunteita purkamaan jollekin. Henkistäterveyttä kun ei noi lääkärit yleensä noteeraa mitenkään. Annoin myös omaan neuvolaan palautetta, että voisivat hankkia jotain materiaalia myös km:sta. Tuntuu niin julmalta kun ekalla käynnillä tungetaan mukaan kauhea pino "ihanaa meille tulle vauva"-kirjoja. Mitäs sitten kun ei tulekaan....

 

Joo.......katkeran naisen tilitystä......

Edited by onnenvarjo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuntuu niin julmalta kun ekalla käynnillä tungetaan mukaan kauhea pino "ihanaa meille tulle vauva"-kirjoja. Mitäs sitten kun ei tulekaan...

 

Nimenomaan! Mä poltin omat brosyyrini ekan km:n jälkeen. Huvittavaa oli, kun menin uudessa raskaudessa neuvolaan, täti oletti että mulla on kaikki visusti tallessa. :huh: Joo, tulee varmasti niitä lehtisiä luettua sen kaiken menettäneenä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aivan järkyttävää! Onneks en ehtinyt varailla neuvola-aikoja, koska sinne ei soittoaikana vain pääse linjalla läpi :huh: . Minulla on siis takana kohdunulkoinen raskaus, joka hoidettiin poistamalla toinen munatorvi, ja varhainen spontaani km. Kumpaankaan en saanut Oysista jälkitarkastusta, kotona tehtävä raskaustesti kuulemma riittää. Onneksi ei ole tullut ongelmia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, mullekkin sanottiin Jorvissa että kotona tehtävä raskaustesti riittää <_< Kavintaan siis päädyin viikolla 11.Toinen lekuri samassa paikassa sentään puhui että avoterveydenhuollossa VOI käydä yleislääkärillä tarkastuksella, ei sisällä ultraa. Joo, en olis luottanut siihen että tk-lääkäri vilkaisulla näkee onko kohtu kunnossa. Menin siis yksityiselle jäkitarkastukseen.

Onneksi en ehtinyt tuolloin neuvolaan ( siirsin ekaa aikaa etteenpäin) olisi varmasti tosiaan tuntunut pahalta kun olisi niitä vauvakirjasia ehtinyt saada sylin täyteen. Nyt ollaan neuvolassa käyty jo, täytyy toivoa parasta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oulussa keskenmenon kokeneista ei kyllä välitetä paskaakaan. Itse sain lähetteen tk:hon 5-6 viikon päästä keskenmenosta pissatestiin. Varailin sitten sieltä aikaa, ja hoitaja ei ollenkaan ymmärtänyt, mistä oli kyse tai miksi halusin jälkitarkistuksen. Minä olin vielä enemmän ymmälläni, miksi vastaanotto oli tuollainen, kun lähetteen olin naistenpolilta saanut.

 

Sitten mulle vain sanottiin, että "jos välttämättä haluat" tehdä sen pissatestin, niin kaupunginsairaalaan voi viedä näytteen. Tilasin tuloksista puhelinajan, ja puhelimessa hoitaja totesi testin olevan negatiivinen. Kun yritin kysellä, osaako raskaushormonin tasoa määrittää, niin se vain jankutti sitä, että negatiivinen on tulos.

 

Sama olisi ollut tehdä testi kotona.

 

Tällä hetkellä näyttää olevan asiat ihan hyvin, kierto on lähtenyt uudestaan käyntiin ja en usko kohdussa kaavinnan jälkeen enää olevan mitään. Mutta tosi paha maku tuosta jälkihoidosta kyllä jäi. Oon sitten käynyt purkamassa pahaa mieltäni työterveyspsykologille, koska kaupunki ei tämmöisistä epänaisista halua huolehtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se mikä musta oli tosi mielenkiintoista oli se, että tosiaan minkäänlaista keskusteluapua ei keskenmenon jälkeen tarjottu. Pahoiteltiin vain asiaa ja sanottiin, että näin sitä vain välillä käy. Ja eihän ne sairaanhoitajat yms. muuta oikein voi tehdäkään. Mutta se tosiasia, että asiasta vain oletetaan selvittävän omin avuin/omin kustannuksin, tuntui aika karulta. Mulla oli sentään ihana mies tukemassa, ilman häntä en olisi mitenkään selvinnyt, mutta entäs ne joilla ei ole samanlaista tukirinkiä ympärillään? Mitäs jos ei osaa vaatia sitä apua siinä vaiheessa? Ja sitä jää ihan yksin tilanteen ja ajatustensa kanssa :( Ihan kamalaa!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ettekö te tosiaan muut ole saaneet mennä omaan neuvolaan juttelemaan? Ihan käsittämätöntä miten eri tavalla kaikki hoidetaan riippuen paikkakunnasta.

 

Jätetäänköhän muiden ns.tautien hoidossa ihmiset näin heitteille.... jos susta löytyy joku kasvain tai jotain.... että sori, näin vaan käy joskus. Pärjäile. Vai voiko näitä edes verrata keskenään....

 

Ja toi on pahinta, että siinä myllerryksessä kun maailma heittää ympäri niin pitäs osata VAATIA hoitoa. Eihän sen niin pitäs mennä, vaan siinä vaiheessa kuuluis jokaisen automaattisesti SAADA hoitoa! Karu on maailma....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, kaipa mäkin olisin voinut mennä neuvolaan juttelemaan, mutta ei kukaan edes ehdottanut sitä. puhuttiin vain jälkitarkastuksen järjestämisestä itse. Itse olin tosiaan niin sekaisin, että miehen piti soittaa mun puolesta neuvolaan ja perua ensimmäinen lääkärinaika, joka olisi ollut 1½ viikon kuluttua. Ei tullut tosiaan mieleenkään ottaa kehenkään yhteyttä, että olisi päässyt puhumaan. Miehen kanssa ja myöhemmin perheiden ja kavereiden kanssa käytiin asiaa lävitse. Tosiasia on, että keskenmenon sattuessa ihminen jää aika yksin ilman ammattiapua!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tosiasia on, että keskenmenon sattuessa ihminen jää aika yksin ilman ammattiapua!

 

Toi on niin totta! Itseasiassa mullekin yks ystävä sanoi, että menet neuvolaan juttelemaan. En ite tajunnut, että sekin paikka on olemassa. Ei siinä tilassa tajua mistään mitään.... ja taju vieläkin ajoittain kateissa vaikka aikaa kulunut nyt 5 viikkoa. Tai onko se paljon vai vähän... Jälkipuinnit nyt kuitenkin vain jatkuu ja jatkuu. Kuukauden päästä kaavinnan jälkeiseen jälkitarkastukseen. Tuntuu ettei tämä lopu ikinä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en meidän neuvolaan olisi mennyt juttelemaan, vaikka sitä olisi ehdotettu. Kun soitin terkkarille peruuttaakseni seuraavan äitiysneuvola-ajan, käytiin seuraavanlainen keskustelu:

 

minä: Täällä Tättärä Tättäräinen, moi. Peruuttaisin sen mun ylihuomisen äitiysneuvola-ajan, kun viikonloppuna tuli keskenmeno mutta tullaan kyllä Pörriäisen 1-vuotisneuvolaan sovitusti.

terkkari: Ai, kiva. Nähdään sitten.

minä: Juu, hei hei.

terkka: Hei hei!

 

Pörriäisen neuvolassa sitten ei puhuttu muutama päivä aiemmin tapahtuneesta keskenmenosta mitään, mutta kun olimme lähdössä, terkka ojensi mulle jonkun keskenmenosta kertovan monisteen. Meidän terkan kanssa en kyllä haluaisikaan jutella tunnoistani yhtään mitään, mutta silti tuo käytös ihmetyttää.

 

Keskenmenosta en ole varsinaisesti keskustellut (siis siten, että kerron, miltä ihan oikeasti tuntuu) kuin mieheni ja yhden ystäväni kanssa, mutta minulle tuo keskusteluapu on ollut ihan riittävää. Keskenmenosta on nyt 2,5 kk enkä enää ajattele sitä edes ihan joka päiväkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sillon kun meillä todettiin np-ultrassa elokuussa että kehitys on pysähtynyt, niin asian vielä varmistanut lääkäri antoi sellaisen lapun, missä oli myös jonkun sairaalan psykologin numero, johon ois voinu soittaa ja varaa ajan jos ois halunnut mennä keskustelemaan. Samassa paperissa oli ohjeet lääkkeellisestä tyhjennyksestä, johon menin seuraavana päivänä. Näin siis Hyvinkään sairaalassa ainakin.

 

Ei kyllä itselle ois ihan heti tullut mieleen soittaa neuvolaan, ja mennä sinne pallomahojen ja pikkulasten sekaan odottelemaan että pääsee neuvolatätin kanssa juttusille. Tosin tässä raskaudessa neuvolatäti halusi jutella keskenmenosta ekalla käynnillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli kohdunulkoinen raskaus ja sitä kyllä seurattiin Jorvissa tarkkaan. No, voi olla että olin erityistapaus koska raskaus oli niin harvinaisessa paikassa (kohdunkaula) ja raskausmateriaalin poissaaminen ei onnistunut helposti. :/ Minulle myös tarjottiin Jorvista mahdollisuutta psykologin juttusille, mutta sinne en sitten koskaan mennyt.. vaikka varmasti olisi hyvää tehnyt. Neuvolaan en ollut edes ehtinyt soittaa, joten sielä en kaivannutkaan mitään apua asian kanssa.

 

Mielestäni jokaiselle keskenmenon kokeneelle pitäisi tarjota jälkitarkastus ja mahdollisuus keskusteluun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, jos siihen on halua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0