Sign in to follow this  
Followers 0
kiikaroi.haikaraa

Jälkitarkastus aina km:n (tyhjennyksen) jälkeen?

67 posts in this topic

Mulle sanottiin, että jälkitarkastukseen pitää mennä 4-6 viikon kuluttua keskenmenosta. Mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Sairaalasta sanottiin, että saan ite varata ajan ihan mistä ite haluan, mutta gynekologia suosittelivat.

 

Tohon jälkitarkastukseen liittyen: Missä ootte käyny jälkitarkastuksessa? Julkisella vai yksityisellä? Julkiselle gynekologille ei taida päästä ilman lähetettä jostakin? Oon tässä tätä nyt pähkäillyt, kun tosiaan gynekologia suositeltiin, niin silloin pitäs varata aika yksityiseltä, MUTTA mietin, että tekeekö se yksityinen gyne kuitenkin ihan saman ku julkisen lääkäri eli määrää vaan vaikka verikokeen?? Miten teijän jälkitarkastus on hoidettu? Kannattaako mennä yksityiselle? (yksityinen gyne saattaa tietty herkästi ultrata ja siitähän tulee kiva lisälasku..) Mut kyllä ultrattiin lääkkeiden annon jälkeen, ennen kun lähdin sairaalasta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin terveyskeskuslääkärillä jälkitarkastuksessa 3,5 viikkoa kaavinnan jälkeen. Teki sisätutkimuksen ja otettiin verikoe, jonka mukaan hCG oli alle 1. Kaavinta tehtiin siis Kättärillä ja sen yhteydessä ultrattiin kyllä tarkkaan, että kaikki matsku oli varmasti tullut ulos, koska tässä vaiheessa oli jo kestänyt spontaanin keskenmenon alusta melkeen kaksi viikkoa (aina vaan jäi jotain kökköjä kohdunkaulalle jumiin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin molemmilla kerroilla jälkitarkastuksessa neuvolalääkärillä: hän ultrasi ja laittoi vielä lähetteet verikokeisiin. Kun soitin neuvolaan ja peruin neuvola-aikaa, niin olisin saanut mennä ajallani terkan luo puhumaan asiasta. Ja hänen kanssaan saan mennä puhumaan vieläkin jos siltä tuntuu. Ja kaavinta-lapuissa luki kanssa sairaalan psykiatrin yhteytiedot ja sairaalapastorin. Aika piti varata itse 3-4 viikon päähän keskenmenosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei olisi ollut mitään muuta kuin virtsanäyte "jälkitarkastuksena". Kävin kuitenkin nyt viikon jälkeen sairaalassa kipujen vuoksi ja siinä yhteydessä sitten tarkistettiin ultralla, että on raskausmateriaalit poistuneet. Lisäksi kävin verikokeessa, tosin mulle ei selvinnyt mitä siitä tutkitaan. Tulehdusarvot varmaankin, mutta entäpäs raskaushormonien lasku? Virtsanäytteeseen menen kesä-heinäkuun vaihteessa. Tällä kertaa oli tosi tylyn oloinen lääkäri, toisin kuin edellisellä kerralla oli todella mukava, joka jutusteli kanssani tulevasta. Myös neuvolatädin kanssa keskusteltiin asioista.

Edited by preciosa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain keskenmenon viime syyskuussa ja pari päivää sen jälkeen kun olin ottanut tyhjennyspillerit lähdin itse päivystykseen tulehdusepäilyn takia. Siellä sitten tutkittiin tarkasti ja kohtutulehdushan siellä oli ilmaantunut. Sen jälkeen varasin viiden viikon päähän jälkitarkastusajan omalle lääkärilleni ja siellä kyllä tutkittiin kaikki mahdolliset perin pohjin ja lääkäri kovasti tuntui välittävän, kyselikin että miten olen voinut henkisesti ja tarvitsenko jonkun "ulkopuolisen" tukea. Tutkimuksen jälkeen toivotteli kovasti onnea uuteen yritykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain keskenmenon rv 12 ja mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Missään vaiheessa ei ollut puhetta mistään kontrolleista. Lääkäri vaan sanoi että jos kohtu ei ala tyhjentyä parin päivän sisällä tai tulee kuumetta ym. niin ota uudestaan yhteyttä. Kun kyselin jälkitarkastuksesta niin sanottiin ettei sellaista tarvita jos mitään ongelmia ei ilmene. Näin siis Espoossa. Menin sitten oman mielenrauhan vuoksi yksityiselle kontrolliultraan parin viikon kuluttua keskenmenosta, jossa todettiin että kohtu on tyhjentynyt ja kaikki ok. On se jännä että silloin kun on raskaana niin kyllä seurataan kovinkin tarkkaan neuvolassa ja muualla, mutta kun tulee keskenmeno niin tuntuu ettei ketään enää kiinnosta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt keskenmenosta 2 viikkoa aikaa. Silloin 2 viikko sitten ultrattiin ja todettiin, ettei siellä enää mitään elävää ole. Rypäleraskausepäilyjen takia piti mennä uudestaan muutama päivä myöhemmin, jolloin lääkäri totesi kohdun tyhjenneen ihan hyvin, tosin limakalvo oli edelleen todella paksu. Molemmilla kerroilla otettiin verikokeet ja raskaushormonitaso ei ollut laskenut tarpeeksi, joten käskettiin käydä viikon päästä (eli tämän viikon alussa) uudestaan verikokeissa. Lääkäri soitti seuraavana päivänä tuloksia ja hormonitaso ei ollut vieläkään laskenut riittävästi, joten sanoi, että pitää varata aika parin viikon päähän jälkitarkastusta varten esim. terveyskeskuksesta. Tuolloin keskenmenosta olisi kulunut n. 4 viikkoa. Ajattelin soittaa YTHS:lle ja varata sieltä ajan. Katsotaan nyt, mitä siellä sitten tehdään.

 

Meilläkin kävi niin, etten itse pystynyt soittamaan neuvolaan peruakseni seuraavaa neuvola-aikaa, vaan mies soitti puolestani. Terkka oli todella pahoillaan ja jutteli mieheni kanssa pitkään, ja oli todella kannustava tulevaisuuden suhteen. Itselle jäi hyvä kuva meidän terkasta tuon käydyn keskustelun perusteella, vaikka siihen en itse osallistunutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä meni eilen raskauskesken rv 7+4 ja kyseessä ilmeisesti tuulimuna. Pientä tuhruttelua oli tullut viime lauantaista lähtien ja koska vuoto eilen aamuna oli runsaampaa, hakeuduin lääkärille jossa tehtiin tutkimukset verikokeineen. Olin jo kotona kun lopullinen keskenmeno sitten tapahtui iltapäivästä.

 

Minulle oltiin jo ensi viikoksi varattu kontrolli-uä ja verikokeet, joten kokemukseni perusteella ihmettelen miksi esim. kaavinnan läpikäynneille ei järjestetä automaattisesti kontrollikäyntiä :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä kaavinnan jälkeen on jälkitarkastus. Ts. ei kaavinnan tehnyt sairaala sitä tee, mutta ohjeistavat kyllä että 3-4 viikon kuluttua kaavinnasta jälkitarkastus omalla terveysasemalla (Ajan varaamisesta täytyy siis itse huolehtia.). Näin siis ainakin Kättärillä. Itse varasin ajan (kaavinnasta tuolloin 3,5 viikkoa) omalle gynekologilleni, koska luotan enemmän hänen osaamiseensa ja asiantunteukseensa tässä tilanteessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takana tuulimuna, joka lähti vuotamaan spontaanisti sekä lisäksi lääkkeet tyhjentämisen varmentamiseksi. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei jälkitarkastusta tarvita ja uuden yrityksen voi alkaa yksien kuukautisten jälkeen. Vuodon loputtua varasin kuitenkin ajan yksityiselle gynelle reilun 2 viikon päähän tm-diagnoosista. Hänen mielestään oli hyvä tulla tarkastuttamaan kohdun tila, vaikka kuulemma nykyään sitä ei jokainen lääkäri näe tarpeelliseksi. Kohtuni oli täysin puhdas ja saimme luvan alkaa uuden yrityksen. Itse tarkkailin ennen lääkäriaikaa raskaushormonin laskemista, eikä r-testissä näkynyt mitään enää päivää ennen gyneä.

 

Jotenkin jälkimakuna on se, että itse saa huolehtia kaikesta jälkihoidosta muutenkin. Vuodon ja hirveiden kipujen vuoksi jouduin silloin yöllä toisella paikkakunnalla ollessani päivystykseen, eikä ennen aamua saanut oikeastaan mitään selvyyttä tilanteeseen. Eikä siinä tilanteessa osannut kyllä oikein edes kysellä mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omien kokemusten perusteella suosittelen ainakin lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen kontrolliultraa pian vuodon loputtua. Vaikka sitten yksityisellä, jos julkinen ei tarjoa. Itsellä oli jäänyt kohtuun raskausmateriaalia, joka olisi ainakin viivästyttänyt seuraavia kuukautisia ja pahimmillaan aiheuttanut tulehduksen. Yksityinen gyne määräsi lääkkeet, joilla limakalvo "kuorittiin" siistiksi ja näin tilanne saatiin nollattua. Kummastuttaa tosiaan välillä julkisen priorisoinnit, kun keskusteluapua olisi saanut, mutta jälkitarkastusta ei tipu ennen kuin on tavallaan liian myöhäistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin keskeytynyt keskenmeno yksityisellä, josta sain lääkkeellisen tyhjennyksen lääkkeet ja josta myös varasin kontrolliajan kahden viikon päähän. Silloin todettiin, että kohtu ei ole tyhjentynyt kokonaan ja laitettiin lähete Jorviin kaavintaan. Jorvissa kysyivät multa, että onko mulla jälkitarkastus selvä ja sanoivat samalla, että kunnallisella puolella sellaista ei ole ollenkaan tarjolla, eli mun kannattaa mennä lähettäneeseen yksityiseen yksikköön se hoitamaan. Musta on myös kummallista, että kunnallisella puolella ei olisi ollut tarjolla mitään, sillä mä ainakin haluan varmistua, että kaavinnan jälkeen kaikki on kunnossa.

 

Lisäksi mä olen vähän myös pettynyt neuvolaan yms. Ehdin käydä ensimmäisellä neuvolakäynnillä, joten keskenmenon jälkeen mun piti perua neuvolalääkäriaika sekä tulevat ultra-ajat. Molemmissa paikoissa sanottiin vaan, että kiitos peruutuksesta ja näkemiin eikä lainkaan kyselty, miten voin. Toisaalta kaavinnan yhteydessä Jorvissa puolestaan oltiin tosi empaattisia ja yksityiseltä aikaa varatessani ja kertoessani, mitä haluan, ne aina kysyvät, miten voin ja tuntuvat olevan aidosti kiinnostuneita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sanoivat samalla, että kunnallisella puolella sellaista ei ole ollenkaan tarjolla,

 

Aika erikoista, kun kuitenkin HUS:n toisessa sairaalassa eli Kätilöopistolla ohjeistetaan kirjallisesti käymään jälkitarkistuksessa n. 5-6 kuuden viikon kuluttua. Ja ainakin ymmärsin tämän tarkoittavan julkista puolta eli neuvolalääkäriä. Aika olisi tosiaan pitänyt varata itse.

 

 

Mä en jälkitarkistuksessa käynyt kaavinnan jälkeen, kun ei ollut kipuja tai mitään ja menkatkin tulivat tasan 6 viikon päästä kaavinnasta. Jos niitä ei olisi näkynyt, olisin mennyt tarkistettavaksi.

 

Ja mä sain ainakin Kättärilä sairaanhoitajalta todella hyvää kohtelua. Hoitaja oli todella empaattinen ja peruutti puolestani Naistenklinikalle tulleen ajan np-ultraan, jotta ei tarvinnut itse tuota onneksi hoitaa.

 

Tsemppiä toipumiseen!

 

 

 

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaalasta sain molemmilla km-kerroilla ohjeet mennä jälkitarkastukseen yksityiselle tai kunnalliselle, valinnan mukaan. Kaavinnan jälkeen kävin kunnallisella, jossa lääkäri katsoi paikkoijen kunnon silmämääräisesti, muttei tosiaan olisi ollut mitään ultramahdollisuutta. Käynti oli siis nähdäkseni täysin turha, koska kun ei ollut ollut mitään vuotoja, kipuja tai muitakaan ongelmia enää viikkoihin, mitä sitä emättimessä tai kohdunsuulla olisi voinut näkyä, mitä en olisi itse tajunnut ongelmaksi? Nyt lääkkeellisen jälkeen mietin, jättäisinkö jälkitarkastuksen kokonaan väliin. Etenkin jos raskaustesti tässä jonain päivänä näyttäisi negaa. Kunnalliselle en ainakaan mene, koska jos menen jälkitarkastukseen, haluan ultrauksen. Mutta voiko olla, että jotain raskausmateriaalia olisi jäänyt sisälle vaikka testi olisi negatiivinen? Muuten lääkkeellinen tyhjennys kotona sujui mielestäni hyvin ja vuotokin loppui 1,5 viikossa kokonaan. Todennäköisesti tässä kuitenkin tulee niin epäluuloiseksi tyhjennyksen onnistumisesta, että löydän itseni yksityiseltä lähiviikkoina...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen jälkitarkastukseen menemistä.

 

Itse menin yksityiselle ultraan kolme viikkoa keskenmenon jälkeen, kun kunnallisella ei ultraa suostuttu tekemään. Jotenkin vaan tuntui siltä, ettei kaikki ole nyt hyvin (vaikka vuotokin siis oli jo loppumassa eikä mulla mitään ihmeempiä oireita ollut) ja eihän sitten ollutkaan vaan istukkaa oli jäänyt kohtuun ja tämän keskenmenon "kruunasi" sitten kaavinta kolme viikkoa virallisen keskenmenon jälkeen. Nyt kaavinnasta alle viikko, mutta mahdollisimman pian aion taas mennä taas jälkitarkastukseen ja ultraan, koska pelkään että lisää yllätyksiä on vielä tulossa... Kaikki on nyt mennyt niin pyllylleen, että oon ihan varma, että seuraavaksi mulla on vielä kohtutulehdus tai jotain. Pistää vihaksi, kun kärsimystä on jo muutenkin ollut tarpeeksi.

 

Mulla toki myöhäisempi keskenmeno, mutta ilmeisesti ei ole mitenkään harvinaista, että kohtuun voi jäädä vielä jotain istukanpalasia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo. Aika jo varattu, vaikka onkin tunne, että ei olisi ollut välttämätöntä. Mutta eipähän tarvitse miettiä. Ei sitä kuitenkaan halua ottaa riskejä rahansäästön vuoksi. Ja jos on tulossa vielä jokin käänne, ottaa sen mieluummin aiemmin kuin myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ameliina", unohdinkin tossa sepustuksessani mainita, jota höyrypäissäni kirjoittelin, että mulla siis raskaustesti näytti negaa tai haamujen haamua kolme viikkoa keskenmenon jälkeen ja silti oli tosiaan sitä raskausmateriaalia jäänyt kohtuun. Eiköhän sulla todennäköisesti ole kaikki "hyvin", mutta saahan siitä käynnistä sit ainakin mielenrauhan jos ei muuta :) Jospa tässä kohta päästäis uuteen yritykseenkin.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen käymään km:n jälkeen tarkastuksessa. Mietin itse aika kauan, miksi menisin koska koko keskenmeno on nyt ohi, ja papakokeet yms on hoidettu. Kun kävin gynekologilla ihan vain perustarkastuksessa, minulta löytyi monirakkulainen munasarjaoireyhtymä ja endometrioosi/ suklaakystia kohdun suulta. Sain pitkään kiertoon terolutin. Kaiken kukkuraksi lääkäri mainitsi lapsettomuuspolille lähetettä tammikuuhun mennessä. Tuon lauseen kun kuulin, tajusin tilanteen. ONNEKSI kävin ihan vain tarkastuksessa.. Huomenna aloitan syömään terolutteja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa uskomattomalta, miten oman onnen nojaan ihmiset jätetään keskenmenon jälkeen girl_mad.gif

Itse olin tyhjennyksessä Hyvinkään sairaalassa, missä psykiatrinen sh tuli juttelemaan ja tarkistamaan henkisen voinnin kun ensimmäiset lääkkeet oli annettu ja sain samalla puhelinnumeron johon soittaa, jos tarvitsee keskusteluapua. Jälkitarkastukseksi (kaavinnan jälkeen) tosin riitti verikoe 3-4 vk kuluttua, mutta lääkäri tenttasi kyllä voinnin ja tuntemukset tarkkaan puhelimessa soittaessaan tuloksia. Valmiiksi varattuja neuvola-aikoja (Mäntsälässä) peruttaessa neuvolatätikin tarjosi aikaa keskusteluun ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei missään vaiheessa tarjottu mitään jutteluapua mistään suunnalta. Kun soitin neuvolaan kun peruutin neuvola-ajat, siellä hoitaja vain sanoi, "haluatko jättää soittopyyntöä?" Olin niin kiukkuinen että en halunnut mitään typerää soittopyyntöä joten annoin olla koko asian. Lopulta kävin itse työterveyshuollon kautta juttelemassa kun töissä oleminen alkoi olla vaikeaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin tulen tänne suosittelemaan jälkitarkastusajan varaamista yksityiseltä! Mulle kävi niin, että lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen kaikki meni mielestäni ihan normaalisti, vuotoa oli reilusti ja raskaustestikin näytti negatiivista. Sitten noin 1,5 kk jälkeen varasin ajan yksityiseltä, koska halusin saada mielenrauhan outojen vuotojen vuoksi. Vuosin ensin niukasti neljä päivää (luulin kuukautisiksi) ja sen jälkeen viikon tauko ja vuosin taas viikon. Ultrattaessa todettiin, että kohtu ei ole tyhjentynyt kokonaan ja jouduin vielä kaavintaankin!

 

Mun mielestä on pöyristyttävää, että näitä ei seurata tarkemmin! Mä olisin saanut jälkitarkastuksen omasta terveyskeskuksesta, mutta se olisi ollut pelkästään tavallinen gynekologinen tutkimus. Jos olisin mennyt sinne niin sielläkään ei olisi selvinnyt mitään. Tiedän sen siitä, koska yksityinen lääkäri teki sen saman ennen ultraamista ja totesi kaiken olevan kunnossa. Ultrattaessa vasta selvisi, että näin ei olekaan :girl_mad:

 

Varsinkin toi ottaa päähän, että jälkitarkastuksena pidetään raskaustestin tekemistä kotona. Sehän ei tosiaan välttämättä kerro mitään, että se testi on negatiivinen... Ja täytyy vielä todeta, että mulla oli kyseessä tuulimunaraskaus ja lääkkeellinen tyhjennys tehtiin viikoilla 8+6.. Eli ei välttämättä riipu raskauden kestostakaan tuo tyhjentymisen onnistuminen. Halusin vain kertoa tämän, koska itsekin pähkäilin kauan, että viitsinkö maksaa yksityiselle jälkitarkistuksesta. Olisi pitänyt mennä sinne jo paljon aikaisemmin..

Edited by *Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin spontaanin, alkuraskauden keskenmenon ollessa käynnissä ultrassa, jossa todettiin, että kohtu on tyhjentynyt lähes kokonaan ja sikiötä siellä ei enää ole. Vuoto oli sitä ennen jatkunut noin vuorokauden. Koska kohtu oli lähes tyhjä, mä sain vaan ohjeet tehdä raskaustestin kotona kolmen-neljän viikon päästä vuodon loppumisesta ja jos testi vielä olisi näyttänyt plussaa, niin olisi pitänyt ottaa yhteyttä ja silloin asiaa olisi vielä tutkittu tarkemmin. Totesivat myös, että jos testi näyttäisi negaa, ei kuulema tarvittaisi mitään jälkitarkistusta. Ilmeisesti tuossa tapauksessa jälkitarkistusta ei tarvittu, kun kohtu oli kuitenkin jo pääosin tyhjentynyt (vähän myöhemmin jäin miettimään, että mitä jos kaikki ei menekään niinkuin pitäisi, mutta siinä surressa ei tullut kyseenalaistettua lääkärin mielipidettä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin kävin aikanaan ekassa km:ssa, joka oli viikolla 8, tarkastuksessa ja katsottiin että kohtu alkoi olla jo tyhjä, pientä vuotoa oli viellä tulossa, mutta puhdas muuten.

 

 

Varmaan täytyy huomenna soitella yksityiselle ja varata aika tarkastukseen :girl_to_take_umbrage2: Nyt siis km rv 6:lla :girl_sad:

Edited by Sinikello5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0