h4izuli

Vauvan kanssa matkustaminen

328 posts in this topic

Siirsimme yleiseltä puolelta ketjun tänne ja yhdistin kaksi samanlaista ketjua, joten jatkakaamme keskustelua matkailusta vauvan kanssa tässä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olemme esikoisen kanssa matkustaneet aika paljon, mutta kaukomatkat olemme jättäneet väliin. Mua pelottaa kyllä sekin, että vauva sairastuisi mahatautiin. Vielä enemmän pelottaa kuitenkin se, että miehen kanssa sairastuisimme. Saan itse herkästi reissussa mahataudin, ja jos miehen kanssa sairastuisimme yhtä aikaa niin kuka hoitaisi lasta/lapsia? Luultavasti suurin osa ihmisten kaukomatkoista lasten kanssa menee hyvin eikä mitään ongelmia tule, mutta en halua ottaa sitä riskiä että meillä ei menekään. Mulla on ollut matkakohteen valintakriteerinä juomakelpoinen vesijohtovesi, sellaisissa kohteissa en yleensä itse sairastu (kop kop), joten sinne uskallan vauvan huoltajanakin matkustaa.

Lomista sen verran, että iän karttuessa ovat etenkin lentomatkat muuttuneet haasteellisemmiksi. Helpoin matkakumppani oli 3 kk vauva. Kesällä testataan miten lennot onnistuvat 2v. uhmaikäisen kanssa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin ensimmäisen kerran ulkomailla lapsen kanssa neidin ollessa noin ½v.

Voin kyllä suositella kovasti pienen lapsen kanssa reissaamista. Tietysti matkalle on kuitenkin lähdettävä sillä asenteella, että nyt mennään lapsen ehdoilla. On hyvä huomioida ainakin alkuun lentomatkan pituus ja mä olen aina raahannut omat matkikset ja soseet, äidinmaidonkorvikkeet ja jopa vaipat mukanani. Näin ei tule ainakaan turhaan uusi makuja tai stressia sopivien tuotteiden löytämisestä.

 

Alle vuoden ikäisen kanssa on niin helppo matkustaa, sillä on jo oma rytmi, meillä ainakin nukuttiin siloin vielä kahdet pitkät päikkärit joten jäi myös aikaa vain kaksistaan löhöillä. Meillä on siis aina ollut kunnon huoneistot, eli ollaan panostettu aika paljon hotellin laatuun. Ja alle vuoden ikäinen ei juuri vielä juokse omille teilleen tai karkuun. :lol: Helppoa, verrattuna ainakin taas noin 1½-2 vuotiaan uhmakkaan matkustamiseen.

Tosin ollaan uhmailijankin kanssa tehty pari reissua ja kyllä se on lapsikin ollut aina ihantohkeissaan jokaisesta reissusta. Paikan valinta on vaan todella ratkaiseva.

 

Mä siis suosittelen kovasti, kunhan muistaa valmistella matkan lapsenkanssa erityisen huolella. Ja sitä sitten tosiaan mennään lapsen ehdoilla, oikea asenne auttaa! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys junalla liikkumisesta: Jos on mukana matkarattaat, ei ihan pienimmästä päästä mutta taittuvat kuitenkin melko kapeaksi paketiksi, pitääkö paikka varata sen mukaan että rattaille ois oma tila? Rattaissahan lapsen ois ehkä paras istua, mutta sylissäkin varmaan menis. Kyse siis 9kk vauvasta. Onko junassa siis tuollaisia rataspaikkoja (tai onko se sit sama kun invapaikka) ja voiko sellasen varata? Lemmikkivaunussahan on myös hyvin tilaa ja meidän vauva tykkää kovasti katsella pörrökavereita, en vaan sit tie mitä lemmikinomistajat tykkäis meistä rattainemme siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääkö lentäessä huomioida jotain erityistä, jos lapsella on putket korvissa? Entä jos ne ehtii irrota ennen matkaa, mutta tärykalvo ei ole vielä umpeutunut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos kukaan matkustanut taaperon kanssa yöjunassa? Kertokaa kokemuksia! Edessä myös pieni laivamatka ja sitten muutama vuorokausi hotellissa Tallinnassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Matka on varattuna Thaimaaseen ja lähtö on elokuussa B) Poika on silloin 1v2kk. Mukaan lähtee ystäväpariskunta, joilla on tyttö 1v5kk. Innolla odotetaan reissua

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tyhmä kysymys junalla liikkumisesta: Jos on mukana matkarattaat, ei ihan pienimmästä päästä mutta taittuvat kuitenkin melko kapeaksi paketiksi, pitääkö paikka varata sen mukaan että rattaille ois oma tila? Rattaissahan lapsen ois ehkä paras istua, mutta sylissäkin varmaan menis. Kyse siis 9kk vauvasta. Onko junassa siis tuollaisia rataspaikkoja (tai onko se sit sama kun invapaikka) ja voiko sellasen varata? Lemmikkivaunussahan on myös hyvin tilaa ja meidän vauva tykkää kovasti katsella pörrökavereita, en vaan sit tie mitä lemmikinomistajat tykkäis meistä rattainemme siellä.

 

 

Tulee vastaus vähän myöhään, mutta tulee kuitenkin :)

 

Mä reissasin Intercityllä Tku-Hki ja pyysin paikan invavaunusta, jossa on mahdollista istua invapaikalla rattaiden kanssa, jos muuten ko. paikat ovat vapaana. Muutoin rattaat olisivat joutuneet konduktöörin suojiin (meillä ei siis sateenvarjomalliset rattaat vaan kasaan menevät Gracot).

 

Takaisin tullessa tulimme vanhalla pikajunalla, jolloin rattaat joutuivat jäämään "eteiseen" kasaan ja poitsu oli mun sylissä/istui vieressä koko matkan.

 

Ei varmasti ole epäselvää, että menomatka oli miellyttävämpi kuin paluumatka. :rolleyes:

 

Noita invapaikkoja on IC:ssä parhaiten (3 per juna), mutta vissiin myös Pendolinoissa. Pikajunassa voisi kuulemma konduktöörin vaunussa olla joskus mahista pitää rattaita, tuolloin vain oli koko vaunu varattu täyteen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kaikki jotka olette yksin lentaneet vauvan kanssa long haul lennon. Itse olisin mahdollisesti lentamassa Usan Orlandoon marraskuussa, vauva silloin 7kk. Kuinka sujuu esim vessassa kaynti jos ei ole saanut kaukaloa ja vapaata paikkaa vieresta? Oletteko vain istuneet ja pitaneet vauvaa sylissa 7-8 tuntia? Ja kuinka sujuu vaippojen vaihto vessassa? Olen toki lentanyt monta kertaa mutta ei naihin tule kiinnitaneeksi huomiota lapsettomana :) Mietin vain etta kannattaisiko vaan kaivaa kuvetta ja maksaa kahdesta paikasta. Jollei sita kaukaloa saa niin ainakin olisi tyhja tila vieressa mihin laskea tarvikkeita jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei kaikki jotka olette yksin lentaneet vauvan kanssa long haul lennon. Itse olisin mahdollisesti lentamassa Usan Orlandoon marraskuussa, vauva silloin 7kk. Kuinka sujuu esim vessassa kaynti jos ei ole saanut kaukaloa ja vapaata paikkaa vieresta? Oletteko vain istuneet ja pitaneet vauvaa sylissa 7-8 tuntia? Ja kuinka sujuu vaippojen vaihto vessassa? Olen toki lentanyt monta kertaa mutta ei naihin tule kiinnitaneeksi huomiota lapsettomana :) Mietin vain etta kannattaisiko vaan kaivaa kuvetta ja maksaa kahdesta paikasta. Jollei sita kaukaloa saa niin ainakin olisi tyhja tila vieressa mihin laskea tarvikkeita jne.

 

Jos koneessa on tilaa ovat lentoemännät aina järjestäneet tyhjän paikan viereen kun olen lentänyt yksin. Se helpottaa kummasti, vaikka kaukaloa ei olekkaan. Täydessä koneessa lapsi sitten on sylissä koko ajan. Vessassa olen käynyt muksu sylissä jos kukaan ei ole tarjoutunut lasta sillä välin pitelemään. Yleensä joku avulias aina löytyy. Vessassa on pieni hoitopöytä.

Suurin ongelma omasta mielestäni on syöminen lapsi sylissä. Kannattaa varata itselle helppoa evästä eikä luottaa siihen, että saa ateriansa suuhun asti.

 

Alle vuosikkaan kanssa en toisesta paikasta maksaisi, mutta 1-2 vuotiaan kanssa yhdellä paikalla taiteilu on melkoista. Kyllä siitä kuitenkin hengissä selviää...

Edited by kiuru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kiuru! Luinkin sun lentokokemuksia aikaisemmalta sivulta. Jannittaa lentaa yksin vauvan kanssa niinkin kauas. Ja pelkaan etta jos en varaa ylimaaraista paikkaa niin silloin kone on takuulla tayteen buukattu. Ja jos taas varaan niin sitten todnak se on puoli tyhda. You're damned if you do jne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vain suinkin on mahdollista, buukkaa toinenkin paikka! Se helpottaa ihan varmasti matkaa, kun saa vauvan kaukaloon (tarkoitan nyt omaa turvakaukaloa). Sitten on tietysti niitä lentsikan baby bassinetteja, mutta niissä on painoraja. Vaippojen vaihto näyttää käyvän vessoissa ihan hyvin, suurimmassa osassa lentsikoista vessoissa on hoitopöydät. Emännät kyllä kertoo, että missä niistä. Mitään tilaihmeitähän ne vessat eivät ole, mutta näyttää tuo onnistuvan.

 

Turvakaukalosta vielä sen verran, että se on vauvalle turvallisin onnettomuustilanteessa.

 

 

 

Hei kaikki jotka olette yksin lentaneet vauvan kanssa long haul lennon. Itse olisin mahdollisesti lentamassa Usan Orlandoon marraskuussa, vauva silloin 7kk. Kuinka sujuu esim vessassa kaynti jos ei ole saanut kaukaloa ja vapaata paikkaa vieresta? Oletteko vain istuneet ja pitaneet vauvaa sylissa 7-8 tuntia? Ja kuinka sujuu vaippojen vaihto vessassa? Olen toki lentanyt monta kertaa mutta ei naihin tule kiinnitaneeksi huomiota lapsettomana :) Mietin vain etta kannattaisiko vaan kaivaa kuvetta ja maksaa kahdesta paikasta. Jollei sita kaukaloa saa niin ainakin olisi tyhja tila vieressa mihin laskea tarvikkeita jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin poitsun kanssa pari viikkoa sitten pohjosessa auton kanssa. Ei päästy lentämään kun pojalle tuli korvatulehdus. Ensin kauhistelin sitä automatkaa mutta ajattelin että pysähdytään sitten niin usein että pärjätään. Menomatkalla pysähdyttiin kolme kertaa ja tulomatkalla kerran. Tulomatka tultiin yötä vasten. Kaikki meni loistavasti. Poika ei nukkunut yhtään sen enempää kun yleensäkään. Leluja sai olla mukana ja välillä laulettiin ja pelleiltiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitten on tietysti niitä lentsikan baby bassinetteja, mutta niissä on painoraja.

 

Meillä oli ainakin erään matkan aikana bassinet ihan siinä jaloissa, kun ko. koneessa ei ollut niitä pidikkeitä seinässä. Poika istuskeli siinä sitten ja leikki. Takaisintulomatkalla koneesta löytyi pidikkeet ja poika nukkui siinä "ilmassa". Missään vaiheessa meiltä ei kysytty paljonko poika painaa tms. Toisaalta meidän poika onkin aika laiheliini... Pituudesta kyllä alkoi olla hiukkasen pieni koko koppa.

 

Luulisin, että voisi saada sen kopan siihen eteen VAIKKA lapsi olisikin jo hieman isompi tms. Ongelmaksi muodostuu tietty se, että mahtuu lapsi sinne ylipäätänsä.

 

Joku pohti sitä, että kannattaako ottaa turvakaukalo mukaan. Meillä on ollut kahdella pitkällä lennolla turvakaukalo koneessa hattuhyllyllä. Mun mielestä ihan ehdottoman tärkeä autoillessa ja ilman sitä en olisi suostunut matkustamaan autolla...

Edited by JackieO

Share this post


Link to post
Share on other sites
Me käytiin poitsun kanssa pari viikkoa sitten pohjosessa auton kanssa. Ei päästy lentämään kun pojalle tuli korvatulehdus. Ensin kauhistelin sitä automatkaa mutta ajattelin että pysähdytään sitten niin usein että pärjätään. Menomatkalla pysähdyttiin kolme kertaa ja tulomatkalla kerran. Tulomatka tultiin yötä vasten. Kaikki meni loistavasti. Poika ei nukkunut yhtään sen enempää kun yleensäkään. Leluja sai olla mukana ja välillä laulettiin ja pelleiltiin.

 

Meillä olisi elokuussa reissu pyhälle autolla ja mä olen etukäteen kauhistellut matkaa neidin kanssa. Tuurilla mennään vielä matkailuautolla, joten yöksikin voisi pysähtyä nukkumaan. Matkaa tulee noin 960 kilsaa :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan lähdössä Pohjois-Kreikkaan kaverin luo elokuussa... Just katoin, että siellä on jo nyt melkein 40 astetta. Voi tuska ja kurjuus, kun mua ahdistaa ja hermostuttaa toi kuumuus!! Pliis kertokaa, että me selvitään hengissä sieltä... Tai siis että vauva selviää (silloin vajaa 8kk)... :(:unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neiti oli 5kk, kun ekaa kertaa mentiin junalla Kokkolasta Parkanoon eli lähes 3h matka. Hyvin se meni, vaikka meitä taisi kyllä jännittää enemmän. Neiti oli kaukalossa ja sylissä. Kaukalo mukana sen vuoksi, että haettiin mulle auto sieltä ja sitten köröteltiin sillä kotia. Se meni sitten vähän huonommin. Neiti ei halunnut olla kaukalossa yhtään, vaan tissillä ja sylissä. :(

 

Toinen junamatka tuli tuossa pari kuukautta sitten Tampereelle ja se meni hyvin, samoin kuin nyt Helsingin matka (x 2). Kannattaa ottaa makuuvaunupaikat, jos juna lähtee yöllä. Meillä neiti valoo n.1h ja nukahtaa kyllä helposti sitten mun viereen junassa. :D

 

Lentämisestä ei oo kokemusta, mutta kaveri on matkustanut pienen kanssa jo ulkomaille ja nyt kun on toinen niin ovat jo käyneet hänenki kanssaan ulkomailla. Hyvin on kuulemma mennyt lennot. Nousut ja laskut tissi suussa... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suunnittelen tässä risteilymatkaa puolivuotiaan kanssa ja itse risteilyyn liittyen olen saanut aika hyvin jutut selville, mutta bussimatka vähän jännittää. Paikallisbussissa matkustaminen on helppoa hommaa, sen kun lykkää lapsen rattaineen autoon. Pitkänmatkan autossa mietityttää turvallisuus. Rattaiden istuimen ottaminen bussiin ei onnistu eikä kyllä auttaisikaan, eihän se ole turvaistuin. Pitääkö vauvan siis istua turvattomana koko parinsadan kilometrin matka sylissä? Turvakaukaloa ei tekisi mieli raahata mukaan eikä sitä taida saada edes kiinni bussissa kun ei ole kolmipistevöitä. Ihanko oikeasti vauva matkustaa yhtä turvallisesti kuin kauppakassi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskaltaisitko lähteä vauvan/pienen taaperon kanssa Egyptiin?

 

Meidän perhettä on houkuteltu lähtemään joulukuussa viiden muun aikuisen ja kahden lapsen (11 ja 5 v) kanssa Egyptiin Hurghadaan. Kyseessä on neljän tähden hotelli ja all inclusive matka. Oma poikamme on tuolloin juuri täyttänyt 1 vuoden. Maan hygieniataso ja vatsataudin vaara pelottaa ja sanoimmekin jo ei, mutta kieltämättä vähän polttelisi tuo reissu.. Todennäköisesti pysymme kannassamme ja jätämme väliin tällä kertaa, mutta kyselen kuitenkin mielipiteitä ja kokemuksia sellaisilta jotka ovat käyneet Egyptissä lapsen/vauvan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokemuksia lentämisestä PIENEN vauvan kanssa??? Kuun lopussa olisi lento Ouluun Hgistä reilun kuukauden vanhan muksun kanssa. Mukana on toki myös mieheni ja esikoisemme, joka on myös sylilapsi, mutta kokenut lentäjä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltais viikonloppuna lähdössä laivalle ja nyt huomasin et kaikilla pitäis olla joku henkilöllisyystodistus mukana vaikka mentäis vaan ahvenanmaallekin saakka. Mitä hittoa :angry: Meillä on passit, mutta eihän pojalle ehdi saamaan henkilökorttia näin lyhyen ajan sisällä. Kuinka usein noita kysytään? Olin pari vuotta sitten firman kokouksella päiväristeilyllä eikä mulla silloin ainakaan ollut mitään mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin viime kesänä laivalla, passit oli mukana meillä kaikilla kolmella, mutta ei niitä kysytty missään muualla kuin lähtöselvityksessä.

 

Tallainen oli Viking Linen sivuilla:

 

Matkustajan on pyydettäessä todistettava henkilöytensä ja ikänsä. Lain vaatimat matkustajatiedot tulee ilmoittaa varauksen yhteydessä. Tiedot tarkistetaan lähtöselvityksessä.

Henkilöyden todistaminen

 

Suomi-Ahvenanmaa-Ruotsi ja päinvastoin:

Pohjoismaiden kansalaisilta ei vaadita passia. Kaikkien matkustajien on

kuitenkin pyydettäessä todistettava henkilöytensä voimassaolevalla

henkilötodistuksella, esimerkiksi:

- Ajokortti

- Passi

- Kuvallinen kela-kortti

- Kuvalla varustettu 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti*

 

Yksi noista siis riittää, näin ainakin ymmärtäisin. Voithan toki soittaa ja kysäistä, jos asia vaivaa. Mukavaa matkaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajokortti ja kuvallinen kelakorttihan eivät oikeasti ole henkilötodistuksia, eikä niiden virallisesti pitäisi kelvata myöskään matkustusasiakirjaksi. Vauvalla tuskin ajokorttia olisikaan. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi oli ihan Viking Linen sivuilla, en sitten tieda kelpaako se vai ei :unsure:

 

Veljen perhe kävi Ahvenanmaalla, eikä lapsilla ollut edes passia. Eli ei kai niitä sitten tarvita :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now