-Heidi-

TAYS -Tampere

702 posts in this topic

Peruspositiivinen olo jäi osastolta. Synnytystilanteessa oli vuoron vaihto ja myöhemmin selvisi, että kätilöillä oli ollut kiirettä, kun salit täynnä, mutta todella ammattitaitoisesti synnytykseni hoidettiin, vaikka toimenpidesynnytykseen jouduttiinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Positiivinen olo jäi synnytyksestä ja osastolla olosta. Ammattitaitoista porukkaa ja synnytyksessä olleet kätilöt todella ihania, varsinkin ponnistusvaiheen kätilö! Siellä oli mun synnytyksen aikaan myös aika kiireistä, mutta ei se pahemmin omassa synnytyksessä näkynyt. Sain kaikki puudutukset sun muut ihan ajallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan jäi positiivinen fiilis, vaikka ensin pelkäsinkin jonkin verran siskon huonosti menneen/ hoidetun synnytyksen takia. Ensimmäinen synnytyssalin kätilö oli vähän "tympeä", mutta toinen kätilö olikin aivan ihana. Mulla oli kätilönä sellainen suht nuoren oloinen Tiina(?) ja hän kyllä jaksoi tsempata loistavasti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle jäi kanssa salissaolosta hyvä fiilis - tuntui että minusta ja vauvasta todella välitettiin. Osastot olivat aivan täynnä ja itse jouduin 4A:lle. Sieltä ei niin hyvää muistoa sitten olekaan.. Tosin se johtuu varmaan kiireestä. LO5:lta hyvät fiilikset kolmelta ekalta viikolta, mut vika päivä sit laski sitä fiilistä kertalaakista kun alkoi kesälomat ja tuuraajat painaa päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tays oli synnytyspaikkana mielestäni perushyvä. Synnytyksen hoitaneet kätilöt olivat jämäköitä ja hyvällä tavalla "äidillisiä" ja ottivat ohjat käsiinsä, kun omat voimat alkoivat ehtyä. Osastolla oli ruuhkaista (ensimmäinen päivä meni meillä käytävällä) ja kätilöt todella kiireisiä. Perusjutut toki ehtivät hoitaa ja ainakin meille osui mukavat hoitajat, mutta esim. imetysasentoja ei kukaan ehtinyt kanssani katsoa ja kahden osastolla valvotun yön jälkeen lähdettiin kotiin toipumaan.

 

Suurin miinus Tayssissa on perhehuoneiden puuttuminen ja se ainainen kiire, joka johtuu työntekijäpulasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahden hengen huoneet on kyllä syvältä. Vaikka oma lapsi antaisikin nukkua, niin naapurin napero voi huutaa ja pitää koko porukan hereillä. Meinasin sanoa jotain yöhoitajalle, kun huonekaverin vauva oli huutanut kolme tuntia ja hoitsu tuli ehdottamaan äidille lisämaidon antamista "jotta saat nukkua", että eipä siinä huoneessa kukaan nukkunut. En ensin pitänyt perhehuoneita tärkeinä, mutta niissä saisi ainakin nukkua silloin, kun oma lapsi nukkuu,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin tuon unen puutteen minäkin koin kaikkein raskaimpana koko synnytyksessä. Oma vauva tilaili maitoa imien yöt läpeensä (ei sentään itkenyt ja pitänyt toista äitiä hereillä), ja kun vauva imemisestä uupuneena nukahti, niin huonekaveri laittoi tv:n ja valot päälle, joten omat unet jäi koko sairaalassaoloajalta pariin tuntiin. Perhehuoneessa perhe saa elää oman vauvan rytmin mukaan, eikä yön pimeitä tunteja tarvitse jaksaa yksin, vaan isäkin pystyy kantamaan vastuuta vauvan hoidosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kahden hengen huoneet on kyllä syvältä.

 

Nämä kahden hengen huoneet ovat kyllä luksusta verrattuna entiseen, ennen siinä samassa huoneessa oli kolme synnyttäjää, vauvaa ja hyvällä tuurilla kolme innokasta isääkin aamusta iltaan. Happi loppui ja kuuma oli kuin hornan kattilassa, rauhattomuudesta puhumattakaan. Nyt kun olin tuossa kahden hengen huoneessa, ja vessa/suihku lähellä (eikä ne hirveät, kalseat rivivessat ja suihkut siellä käytävällä) tunsin olevani kuin hotellissa :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nämä kahden hengen huoneet ovat kyllä luksusta verrattuna entiseen, ennen siinä samassa huoneessa oli kolme synnyttäjää, vauvaa ja hyvällä tuurilla kolme innokasta isääkin aamusta iltaan. Happi loppui ja kuuma oli kuin hornan kattilassa, rauhattomuudesta puhumattakaan. Nyt kun olin tuossa kahden hengen huoneessa, ja vessa/suihku lähellä (eikä ne hirveät, kalseat rivivessat ja suihkut siellä käytävällä) tunsin olevani kuin hotellissa :lol:

 

 

Näin just. Mä jouduin siis just neloselle niihin kolmen hengen huoneisiin, kahden onnellisen äidin ja vauvan väliin ja oma muksu lastenosastolla. Ei paljoo naurattanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin tykkäsin, synnytys suju ihan jees loppuviimen. Olin 2a:lla 2hlön huoneessa ja naapurin muksu huusi ympäri vuorokauden. Meidän Tyby imi nopsaan ja nukkui 4-5h syöttöjen välissä inahtamatta ja minä samaten. Oman pieneenkin inahdukseen heräsin, mutta naapuripoitsu sai huutaa vaikka kuinka ja mä vaan nukuin.

 

Se tilanahtaus ja työntekijäpula on kyllä kurja. Mekin oltiin eka yö käytävällä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kokemus oli pelkästään positiivinen. Synnytys kun sujui nopeasti, niin salissa oli koko ajan sama, ihana kätilö. Kätilö kuunteli toiveitani ja toteutti ne parhaansa mukaan, mutta otti ohjat tarvittaessa jämäkästi käsiinsä. Synnytyksen jälkeen päästiin tytön kanssa 2B-osastolle ja olin positiivisesti yllättynyt kahden hengen huoneista. Olin odottanut joutuvani johonkin viiden mamman kämppään :rolleyes: Kiirehän osastolla oli jatkuva, joten kukaan ei käynyt keskustelemassa kanssani synnytyksestä ja hoitajaa joutui välillä odottamaan, mutta muuten kokemus oli oikein positiivinen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla jäi päällisin puolin tosi hyvä maku. Poika oli ensimmäisen yön teholla ja lisäksi vielä kaksi yötä LO5:lla ja eritoten niiden henkilökuntaa mun täytyy kehua todella paljon. Itseä tosin kävi ärsyttämään omalla osastolla, kun synnytyksen jälkeisenä päivänä, mulla oli verenpaineet pilvissä, niin päivähoitaja määräsi pakkolepoon (lopulta pitkin hampain suostui siihen, että mies vei mut pyörätuolilla LO5:lle) ja iltahoitaja taas sanoi "tottakai sä menet vauvan luo, koska ei ne sun paineet sillä ainakaan laske, että sä makaat erossa lapsestasi". Mä sitten lopulta "karkailin" siltä hoitsulta, joka oli muta pakkolepoon määränny, huikkasin vaan jollekin muulle käytävällä meneväni lastenosastolle :rolleyes: Toinen ärsyke oli se, että osa hoitsuista kantoi taukoamatta 100 mg ketorinia ja muistuttivat, että kannattaa ottaa seuraava tabu jo ennen kuin edellisen vaikutus lakkaa ja toisilta taas piti ruinaamalla ruinata ja sittenkin sai vain 500 mg panadolin, joka oli ihan vuoristoilmaa. Niin ja olihan siellä se yksi (oikeasti tosi herttainen!) yöhoitsu, jonka piti aina ennen vuoron vaihtumista klo 6 aamulla tulla mut herättämään verenpaineen mittausta varten, kun muut antoi aamuvuoron hoitaa..

 

Eli siis negaa tulee vain siitä, että voisivat vähän enemmän yhtenäistää käytäntöjään ja antaisivat ihmisen nukkua silloin, kun lapsi ei ole vierihoidossa ja äiti saisi nukkua aamupalaan asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin oli verenpaineet korkeella synnytyksen jälkeen, sen takia mua ei sieltä päästetty pois ennen kun kuudentena päivänä. Vauva joutui heti lastenosastolle ja oli hirveää kun koko paikka vilisi äitejä vauvoineen. Olin koko ajan ihan hajalla siellä, ja jotkut kätilöt päästeli kyllä sammakoita suustaan vauvani tilaan liittyen. <_< Myös lastenosastolla oli yks kärttyinen akka.

 

Synnytyskätilö oli tosi mukava, sellanen nuori kikkarapää. Vauvan synnyttyä vaihtui semmonen vanhempi kuivemman oloinen kätilö, ihan mukava mutta mielummin sen toisen kanssa synnytin.

 

Täytyy kyllä vielä sanoa, että suurin osa oli mukavia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan hyvät fiilikset jäi. Salissa ehti olla kolme eri kätilöä, eikä kukaan ollut ihan toivoton. Loppusynnytyksestä ei tosin enää oikein ole edes muistukuvaa kun meni niin nopsaan ja oli itse niin uupunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvät fiilikset jäi, voisin mennä toistekin :).Ehkä se oli parasta, että kaikki hoitajat antoivat yhteneviä ohjeistuksia eikä kenestäkään jäänyt mitään negatiivista sanottavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksessä oli aivan ihana kätilö, joka jaksoi tsempata ja oli jämäkkä ja ymmärtäväinen. Synnytyslääkäri oli vähä tampio, anteeks nyt vaan :rolleyes: , ja sille mä ärähdinkin jonkun kerran siellä ähkiessä.

 

Osastolla (muistaakseni 2a) oli ihana henkilökunta, kiire vaan aika valitettavan huomattava... Kaikkea sai pyytää ja pyytää moneen kertaan. Synnytyksen jälkeen mun piti päästä vielä leikkaussaliin operoitavaksi, niin sitä odoteltiin noin 10h. Voin sanoa, että oli aika tuskaa. :wacko: Pariin päivään en päässy sängystä ylös, ja mies onneksi oli sairaalassa hoitamassa vauvaa ja hakemassa mulle ruokatarjotinta yms. Muuten ois voinu se hoitajien kiire alkaa ottaa tosissaan pattiin.

 

Jos ois mahdollista saada lisää henkilökuntaa, niin sit ei mulla varmaan ois mitään pahaa sanottavaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etukäteen jännäsin, että minkalaista kohtelua mahtaa kiireisessä sairaalassa saada mutta yllätti sitten oikein positiivisesti, kuinka hyvin kaikki menikään :lol:

 

Osastot oli täynnä ja 4A:lle jouduin minäkin 3 hengen huoneeseen ja käytävä vessa-suihkurivistöön, mutta sekin meni siinä sivussa, pääasia että sai ystävällistä kohtelua ja opastusta. Synnytys käynnistyi juuri vuoron vaihdon yhteydessä ja saatiin pitää sama erittäin mukava kätilö koko synnytyksen ajan, en ollut tullut edes ajatelleeksi että henkilö olisi tosiaan voinut vaihtua kesken kaiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksestä jäi hyvä kokemus. Osastolla olosta myös enimmäkseen. Olin 2B:llä. Minusta imetysohjaus oli kyllä varsin ala-arvoista ja lisäksi riippui ihan vuorohoitajasta miten neuvoivat, yhtenäinen linja tuntui puuttuvan joissain asioissa. Tilat olivat minusta mahtavat ja ruoka hyvää. :P Huonekaveriksikin sattui mukava tyyppi jonka miehen ja isompien lastenkin kanssa juttu luisti hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetysneuvontaa oli kyllä tarjolla ihan laidasta laitaan. Toiset eivät neuvoneet ollenkaan, toiset miten sattuu ja osa ihan oikeasti silleen et siitä oli apua. Tarvittaessa kävivät jopa nänniin kiinni :D Siis LO5:lla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi hyvät tuntemukset on jäänyt molemmilla kerroilla synnytyssalista ja osastolta. Sen sijaan synnytysvastaanoton porukka ei todellakaan ole tasalaatuista. Välillä osui (oli tarvetta käydä siellä muutamaan kertaan) tosi mukavaa henkilökuntaa välillä ihan käsittämättömän kärttyisiä akkoja. Kokonaiskokemus jokatapauksessa reilusti plussan puolelle :) !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olenkohan mä tosiaan ollut samassa paikassa synnyttämässä kuin muut tähän ketjuun vastanneet...? :unsure: En löydä omasta kokemuksestani muuta positiivista kuin synnytyssalissa loppuvaiheessa avustaneen kätilön, joka oli aivan huippu.

 

Kivunlievitystä en lukuisista pyynnöistämme huolimatta ensin saanut ja sitten, kun svo:n kätilö vihdoin vaivautui petidiinipiikin antamaan, se ei auttanut enää yhtään. Salissa ensimmäinen kätilö lykkäsi mulle puoliväkisin ilokaasumaskin naamalle muttei neuvonut, miten sitä olisi pitänyt hengittää "oikein". Epiduraalia hän ei tilannut heti enkä sen takia koskaan sitä sitten saanutkaan (kaikki salit olivat täynnä ja lääkäri siksi kiireinen -> kun hän lopulta ehti meidän saliin, ei puudutetta enää voinut antaa, koska mua alkoi ponnistuttaa). Sen sijaan mulle laitettiin jossain vaiheessa kohdunkaulapuudute vaikken sitä halunnut, koska jotenkin arvasin, että sen laittaminen aiheuttaa vain lisää tuskaa ja niinhän siinä kävikin; Puudutetta laitettaessa huusin tuskissani ilokaasumaskiin ja itkin, olo oli täysin nöyryytetty ja lannistettu, tuntui että halusin vain kuolla pois. Puudute laitettiin turhaan, koska se ei vienyt kipuja yhtään pois. Kätilöillä vaihtui salissa vuoro jossain vaiheessa ja iltavuoroon tullut oli tosiaan aivan huippu! Hänen tultuaan mulle tuli ensimmäistä kertaa koko koettelemuksen aikana sellainen olo, että olen hyvissä käsissä ja että ehkä tästä vielä selvitään. Jälkeenpäin en pitkään aikaan edes muistanut mitään synnytyksestä, muistikuvia on palautunut mieleen vasta kuukausien mittaan pikku hiljaa. Sitä ennen jouduin luottamaan kätilön ja miehen kertomuksiin.

 

Synnytyksen aiheuttaman shokin ja järkytyksen jälkeen olisin tarvinnut apua ja neuvoja vauvanhoidossa ja muutenkin, sen sijaan mut jätettiin osastolla (2B) jokseenkin oman onneni nojaan, vaikka sanoin heti sinne mennessä omahoitajalle, etten tiedä vauvanhoidosta mitään. (Jälkeenpäin sain kuulla, että mut vastaanottaneen hoitajan olisi kuulunut "perehdyttää" mut osaston tapoihin, mm. siihen, että pitää itse soittaa kelloa aina, kun tarvitsee hoitajan opastusta/apua.) Yöt menivät valvoessa, koska huonekaverin poika huusi klo 23 - 05 välisen ajan joka yö lähes taukoamatta, lapsen äiti sen sijaan veteli pojan huudosta huolimatta sikeitä ja jopa kuorsasi.

 

Tiitiäinen syntyi sunnuntaina iltapäivällä ja tiistai-iltaan mennessä olin kaikesta kivusta, järkytyksestä ja valvomisesta niin väsynyt ja lopussa, että romahdin täysin, kun mies oli illalla lähdössä sairaalasta kotiin. Vasta siinä vaiheessa osaston hoitajatkin havahtuivat tilanteeseen: Omahoitaja tuli ensin keskustelemaan meidän kanssa, Tiitiäinen otettiin yöksi kansliaan hoitoon ja mulle annettiin vahvempaa kipulääkettä sekä korvatulpat. Seuraavaksi päiväksi järjestyi vielä tapaaminen synnytyksen loppuun hoitaneen (huippu)kätilön kanssa. Olisivat pitäneet meidät sairaalassa vielä yhden yön mutta minä halusin kotiin ja onneksi pääsinkin.

 

Kaiken kaikkiaan koko sairaalassaoloajasta jäi täysin ylikävelty olo enkä halua synnyttää enkä muutenkaan joutua sairaalaan enää koskaan.

Edited by Nasu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^sulla on käynyt huono tuuri :angry: tosi kurja kokemus!!! toivottavasti kuitenkin uskaltaudut touhuun uudelleenkin jonain päivänä <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now