-Heidi-

TAYS -Tampere

702 posts in this topic

Synnytys sujui kyllä hyvin ja oli hyvä, kun opiskelija oli mukana touhuamassa ja tietenkin hällä oli enemmän aikaa meille. Synnytyssalit on vaan on oikeesti ihan hirveessä kunnossa, ne oikein huutaa remonttia, mutta ilmeisesti päättäjistä on ihan sama millaisissa oloissa uusia veronmaksajia syntyy.

 

Jouduttiin tilan puutteen vuoks osasto 4A:lle, josta ei oo kyllä hirveesti positiivista sanottavaa. Kolmen hengen huone, yläkerrassa tehtiin remonttia ja tuntui, että katto tulee alas. Kätilöt oli aina jossain kahvilla tai jossain missä lie. Ensisynnyttäjä, jonka muksu joutuu lastenosastolle tarvitsee mun mielestä enemmän tukea, kuin synnyttäjä, jonka lapsi on siinä vierihoidossa. Tukea ei pahemmin herunut. Annettiin vaan ne lirpetit, että lue tuosta tietoa. Kyllähän ne kyseli joskus, että onko jotain kysyttävää.. mistäs minä olisin tietänyt mitä pitäis kysyä?? Lastenosastolla opettivat lypsykoneen käytön. Niitä kumirenkaita näin lasten osastolla ekaa kertaa ja piti 4A:lta niitä piti etsiä kaksin käsin. Jos joskus synnytän vielä ja jos meinaavat laittaa 4A:lle, niin ei tule kauppoja.

 

Synnytystä ei käyty läpi synnytystä hoitaneen kätilön kanssa, vaan 4A:n jonkun kätilön kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mulle ei muuten lastenosastolla edes mainittu tuosta lypsyhuoneesta, vaan yks toinen äiti ystävällisesti vinkkas et kannattanee ruveta lypsään ja opetti sit samalla miten sitä käytetään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mammeli, itseasiassa mulle kävi samalla tavalla. Siihen tuli sitten yks hoitaja, joka ihmetteli kovaan ääneen, että "EIKÖ NE OLE SIELLÄ OMALLA OSASTOLLA SITÄ NEUVONEET???"

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes: Ihan positiivinen kokemus oli ensisynnyttäjälle! Henkilökunta ystävällistä ja kaikki sujui mallikkaasti, kaksoset synnytin siis viime vuonna. Ehkä miinuksena voinee sanoa, että parin päivän päästä synnytyksestä sanottiin, että saan valita, menenkö päiväsaliin, käytävälle vai kotiin! Ilmoitin, että ei tartte kahta kertaa käskeä, kiitos näkemiin!

Mutta ymmärtäähän sen, paikkoja on niin vähän, ja synnyttäjiä paljon... oli vielä ruuhka-aika kesällä!

 

Mutta mitä pienistä, pääasia kuitenkin sujui hyvin! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: Mitä kaikkea TAYSissa saa talon puolesta? Lähinnä pikkutavaraa mietin kuten liivinsuojat, rintakumit, siteet yms. Entä onko siellä synnyttäjille kaurapusseja? Tietäisi pakata/olla pakkaamatta omaan sairaalakassiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liivinsuojia ei varsinaisesti saa, mutta muutamia näytteitä oli Liberon/Pampersin kasseissa. Rintakumin saa tarvittaessa, samoin siteet (tavallista huomattavasti isompia). Geelipusseja on jonkin verran, mutta valmennuksessa suositeltiin ottamaan oma mukaan. Lansinoh-voidetta saa purkillisen ja tietysti kipulääkettä. Lähes legendaariset verkkopikkarit ja -rintsikat sekä putkisukat tulee talon puolesta, myös yöpaidat ja aamutakit.

 

Omat tohvelit/sisäkengät kannattaa ottaa, kun silloin saa varmasti sopivankokoiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Liivinsuojia ei varsinaisesti saa, mutta muutamia näytteitä oli Liberon/Pampersin kasseissa. Rintakumin saa tarvittaessa, samoin siteet (tavallista huomattavasti isompia). Geelipusseja on jonkin verran, mutta valmennuksessa suositeltiin ottamaan oma mukaan. Lansinoh-voidetta saa purkillisen ja tietysti kipulääkettä. Lähes legendaariset verkkopikkarit ja -rintsikat sekä putkisukat tulee talon puolesta, myös yöpaidat ja aamutakit.

 

Omat tohvelit/sisäkengät kannattaa ottaa, kun silloin saa varmasti sopivankokoiset.

 

Kiitoksia vinkeistä! Lisää saa toki ihan mielelläänkin laittaa. :) Muistinpas tuossa kun sukista puhuit kuinka kamalia ne onkaan. Taidan pakata omat sukat mukaan, etenkin jos on omat tossut niin niihin voi olla ikävä tunkea sairaalasukkia. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy minunkin kertoa omista, kohta vuoden takaisista kokemuksistani...

Synnytysvastaanotosta eikä kätilöstä ole yhtään pahaa sanaa sanottavana, kaikki olivat ystävällisiä, asiantuntevia ja tehokkaita. Lääkäri sen sijaan oli töykeä, jopa ilkeä. Kritisoi meitä ja kätilöäkin synnytyssalissa asiattomasti.

 

Sitten osastolle 2 A:lle päästyäni aluksi kaikki meni hyvin ja mukavasti, sitten kun vauva joutui LO5:lle, meidän unohdettiin. Lastenosaston hoitajat olivat aivan loistavia, mutta omalla osastollani olin kuin ilmaa. Pyynnöistä huolimatta en saanut särkylääkettä enkä apuakaan usein. Kurja viikko kokonaisuutena. Seuraavalla kerralla haluan jo seuraavana päivänä kotiin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seuraa lisää tyhmiä kysymyksiä...

 

Voiko TAYSiin otta kontrolliultraan mukaan jonkun muun kuin miehen henkiseksi tueksi? Mies ei pääse seuraavalla kerralla mukaan mutten haluaisi mennä yksinkään jos vaikka on jotain huonoja uutisia. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^voi ottaa. just kattelin äitipolilla kaveruksia joista toinen oli siis ihan vaan tukihenkilö..ei siis puoliso. lapsia ultraan ei saa mukaan mutta ei kai sillä muuten ole väliä kuka sielä on mukana..

 

mulla on nyt 3 kokemusta taysista. ja taas ei ole kun pelkkää hyvää sanottavaa...saleissa ei ollut edes kiire ja kätilö istuskeli meidän kanssa lähes koko synnytyksen ajan. ja kiva kätilö olikin..ja hemmetin ammattitaitoinen! saatiin myös valita mille osastolle vauvan kanssa tahdotaan...

 

oltiin siis kaiken kaikkiaan 4aalla, salissa ja 2beellä ja kaikille täys 10 toiminnastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos vastauksesta, Mama! :) Uskallan siis mennä sinne jonkun muunkin kanssa. Tuleva mummo vois olla aika varteenotettava vaihtoehto. :rolleyes: Ja kiva kuulla, että sulla on pelkästään hyviä kokemuksia muutenkin tuolta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meneeköhän mulla puurot ja vellit sekasin jos sanon että meillä ei päässy kukaan sinne ultraan mukaan. Oisin miestä ottanu mukaan mutta mulle sanottiin että miehet pitää jättää pois kun siellä huoneessa oli naisia vähissä vaatteissa ja näin ollen sinne lekurin huoneeseen en saanu miestä mukaan. Tää siis siellä synnytysvastaanotossa. Mut onko se poli sitten jossain muualla? Ja siellä eri käytäntö?

 

Mulla jäi kyllä tosi hyvä kuva TAYSista ja varsinki niistä kaikista opiskelijoista. Eka olin ihan sitä vastaan että kukaan tulis synnytykseen mukaan mutta meillä oli aivan ihana opiskelija siellä sitten mukana jolla oli aikaa istua heittämässä läppää meijän kanssa. Toki mulle iskettii tippaa suoneen moneen otteeseen mutta mä olin niin ilokaasuissani että hihittelin vaan että kokeile johonki toiseen kohtaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiyspoli on eri paikka. SVO:lle ei ole miehillä asiaa, vaan pitää jäädä siihen käytävälle odottelemaan, mutta olen ollu siinä käsityksessä, että äippäpolin tutkimuksiin saa ottaa lapsen isän tai muun tukihenkilön mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juurikin äitiyspolista on kyse. Ja mies kyllä oli siellä viimeksi mukana. Siinä huoneessa ei siis muita vähäpukeisia naisia ole samaan aikaan tutkittavana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei mulla oli puurot ja vellit sekasin :lol: Me oltiin siellä synnyttämässä jo ja oisin miehen ottanu mukaan ultraan lekurin luo muttei päästäneet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskoisin kanssa, että ultraan saa ottaa mukaan kenet vaan, paitsi ei lapsia. Ainakin Treen keskusäitiysneuvolassa oli ilmoitus, että lapsia ei saa ottaa ultriin mukaan, mutta käsittääkseni kenet vaan aikuisen saa ottaa. Korjatkaa, jos olen väärässä! :rolleyes: Meillä kyllä mies kävi ahkerasti kaikissa ultrissa mukana, joten ei omaa kokemusta muista vaihtoehdoista!! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo..svo:lla mies ei saa tulla mukaan ees siihen käyrälle...ellei sitten satu saamaan paikkaa niistä sivuhuoneista ja sielä ei oo muita.

 

toi on muuten hassu juttu että lapset ei pääse mukaan ultraan. tai kyllä mä sen ymmärrän ettei sinne ahtaaseen koppiin tahdota mitään seitsemän lapsen lestadiolaisperheitä mutta että jos yksi taapero siinä iskän sylissä on niin ketä se häiritsee? sitä lääkäriäkö? me käytiin vammalassa rakenneultrassa ja kyllä meidän taapero oli tervetullut ultraan..lapsenvahdin saaminen voi päiväsaikaan olla niin hankalaa että sitten jää iskältä ultrat väliin kun ei saa ottaa lasta mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla jäi ristiriitaiset fiilikset Taysista. Jouduttiin roikkumaan svo:lla koko päivän ennenkuin pääsin saliin. Oli kamala ruuhka ja kaikki paikat täynnä. Suihkua ja petidiiniä sekä kaurapusseja tyrkyttivät, kun minä oksensin käytävällä kivusta...Svo:n tarkkailupaikatkin oli täynnä :angry: Vuoron vaihduttua vihdoin yksi kätilö sai asioihin vipinää ja pääsin saliin ja epiduraali tilattiin alhaalta valmiiksi eli lääkäri kävi sen heti antamassa.

 

Synnytyksen jälkeen pääsin onneksi 2a:lle, mutta olin verenhukasta niin heikkona etten päässyt vuorokauteen sängystä ylös. Hoitajien kiireen kyllä huomasi, kun mieskään ei voinut siellä koko ajan päivystää. Imetysohjausta sain, kun itse pyysin samoin vauvan kylvetys opastettiin. Vauvan bilirubiinien vuoksi vietin 8 vuorokautta osastolla ja se oli ihan liikaa, kun nukkuminen oli tosi vähäistä ja poika huusi vuorokaudet läpeensä sinivaloissa. Lopulta yhtenä yönä ottivat kansliaan, kun repesin ihan täysin :( Kaksi viimestä vuorokautta vaan tarkkailivat arvoja, mutta kotiin ei päästy eikä kukaan kertonut mahdollissuudesta, että hoitaja olisi kotona käynyt mittaamassa arvot niinkuin meidän naapureille tarjottiin. No toki parhaansa siellä yrittävät, mutta sääliksi käy kun seuraa sitä kiireen määrää :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kätilö tulee kotiin tamperelaisilla mikäli kotiutuu yhden vuorokauden kuluessa synnytyksestä. ulkopaikkakuntalainen (mutta siis pirkanmaalainen) saa kätilön kotiin jos kotiutuminen tapahtuu 2vrk synnytyksestä. Lysy-hoidoksi tätä kutsuvat ja tarkoittaa siis sitä että äiti ja vauva ovat edelleen kirjoilla sairaalassa ns. lysy-osastolla vaikka ovatkin kotona. kätilö sitten tulee kotiin ja ottaa painon ja keltasuusarvot. mikäli arvoissa on kohoamista tai painossa jotain häikkää niin jatkaa kotikäyntejä päivittäin kunnes tilanne on ohi.

 

tarvittaessa äiti ja vauva voivat palata osastolle. tamperelaisilla on "huonompi kohtelu" koska tampereen kaupunki ei ole halunnut kysesistä palvelua ostaa asukeilleen yhtä laajasti kun muut pirkanmaan sairaanhoitopiirin kunnat.

 

mutta siis me oltiin tuon palvelun piirissä ja ei voi kun kehua! kätilö tuli laitteineen ja kun tarvetta kotikäynnille ei enää ollut, soitti vielä ja varmisti että kaikki sujuu ennen kun "kirjasi meidät ulos osastolta"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäipä Naksulle ikävä kokemus TAYSista. Me kotiuduttiin myös lysyn piirissä. Vaikka olin ensisynnyttäjä niin päästiin jo 2 päivänä kotiin. Meillä kävikin sitten kätilö kotona vissiin kolmena päivänä kun vauvan bilirubiinit oli koholla. Musta tää oli tosi hyvä käytäntö, mä pystyin ite lepäileen paljon paremmin kotona kun siellä sairaalassa.

 

Meillä poika syntyi keskellä yötä ja oltiin valvottu jo sitä edellinenki yö joten olin aika väsyksissä synnytyksen jälkeen. Vielä kun vauva ei nukkunut öisin ollenkaan ensimmäisinä öinä ja piti hyssytellä sitä siellä ettei naapurin vauva herännyt niin alko ite olla kyllä aika kypsä siellä oloon. Kerran joku tuli viimeisenä yönä sanomaan että anna vauva kansliaan että saat edes vähän nukuttua mutta sitte poika tuotiinki mun luokse jo tunnin parin päästä taas. Tuo on ainoa negatiivinen mikä mulle on jäänyt mieleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voihan,mikä meininki on Taysissa ollut. Taidetaan tosiaan valita Vammala... :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

TAYSin hyviin puoliin pitää lisätä tuotekassit :rolleyes: , joita on vähemmän jaossa esim. VASissa. Vammalassa synnyttäneet ystäväni ovat hämmästelleet Pampersin, Liberon ja Lansinohin juttuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noi tuotekassit on jääny multa kokonaan tiedostamatta. Kukaan niistä maininnu mitää sairaalassa eikä kukaa kaverikaan tajunnu vinkata niistä. Tai sitten niitä ei vaan ollu. Mutta toi on jääny vähä niin ku harmittamaan :lol:

Edited by Anno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne olikin jaossa siellä käytävän päässä (2a). Huoneeni oli siinä alkupäässä, mutta onneksi huonekaveri vinkkasi asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksi kokemusta Taysissa synnyttämisestä, ja molemmista jäi ihan hyvä mieli.

 

Ekalla kerralla synnytys oli pitkä ja eteni hitaasti, silloin tuli vietettyä useampi tunti svo:lla synnytyksen etenemistä odotellen ja suihkussa istuen... Synnytyssaliin päästiin, kun kohdunsuu oli muistaakseni 3-4cm auki ja sielläkin vietetiin melkein kahdeksan tuntia ennen kuin vauva syntyi... :rolleyes: Kivunlievitystä sain juuri toiveideni mukaan, ja ne tehosi hyvin.. Mutta henkilökunnasta ei ole kauheesti enää muistikuvia, muuta kuin se, että useampi harjoittelija ja yksi kandikin siinä oli mukana. Osastolla (2A tai 2B) hoitaja vaihtui tiuhaan, mutta imetysopastusta sain aina, kun tarvitsin ja muutakin vauvanhoitoon liittyvää opastusta. Sairaalassa vietettiin yhteensä viisi päivää, kun itse halusin että imetys sujuu kunnolla, ennen kuin lähdemme kotiin. Maitokin siis nousi vasta neljäntenä päivänä.

 

Toisella kerralla synnytys oli huomattavasti nopeampi, ja vaikka svo:lla (ja koko sairaalassa) oli silloin melkoinen ruuhka, niin pääsin heti tutkittavaksi ja 45 minuutin päästä siirryttiinkin jo synnytyssaliin. Kivunlievitystä toivoin, mutta tällä kertaa se jäi haaveeksi kun synnytys etenikin niin vauhdilla. Toisen synnytyksen kätilöistä on paremmat muistikuvat, ja sellaisia aika viileän asiallisia he olivat, ei siis mitään lässyttelijöitä. Vauva syntyi juuri vuorojen vaihdon aikaan, eli synnytyksen hoiti eri kätilö kuin sitten jälkeisvaiheen. Pääsin jälleen samalle osastolle (2A tai 2B), sain viimeisen huonepaikan; seuraava joutuikin jo käytävälle... Osastolla hoitajilla oli selkeästi kädet täynnä töitä, ja lieneekö tuosta kiireestä ja myöskin siitä, että olin toissynnyttäjä, johtui että hoitajia kävi luonani aika harvoin. Tällä kertaa minkäänlaista opastusta en enää saanut, vaan hoitajat vaan olettivat että hoidan imetyksen yms. itse. Tämä todella yllätti, vaikka en varsinaisesti mitään opastusta tarvinnutkaan...Osastolla oltiin vauvan kanssa jälleen viisi päivää vauvan alhaisten kalkkiarvojen takia.

 

Molemmilla kerroilla annoin vauvan kerran-pari kansliaan hoitoon, että sain itse vähän nukuttua paremmin. Mun mielestä on hyvä, että tuollainen vaihtoehto on olemassa, vaikka osastolla pyritään muuten siihen vierihoitoon! Ja molemmilla kerroilla vauva sai alkuun vähän lisämaitoa, kun mulla ei sitä vielä itsellä juuri tullut. Ainoa negatiivinen puoli, mikä tästä jälkimmäisestä kerrasta jäi mieleen, on se että synnytystä käytiin niin vähän läpi... Itse olisin halunnut käydä sen läpi nimenomaan synnytyksen hoitaneen kätilön kanssa, mutta sehän käytiin vaan osastonhoitajan kanssa läpi. Tosin tämä jälkimmäinen synnytys oli niin nopea, että ei kai siinä ollut edes paljon läpikäymistä, mutta itsellä jäi siitä vähän pelko koko hommaa kohtaan... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now