-Heidi-

Mikä hoitomuoto


162 posts in this topic

Ma olen talla hetkella kotona, mutta syyskuussa (kun poika on 10kk) meille tulee au pair ja mina palaan toihin 3pv/vk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahta lasta hoidetaan kotona vuorotellen miehen kanssa. Sovitellaan työvuorot niin että hommat hoituu. Luultavasti jatketaan näin niin kauan että nuorimmainen on ainakin kaksi vuotias, mutta mieluiten kolme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on perhepäivähoidossa. Hän oli niin pieni(10kk) aloittaessaan hoidossa, että tuo oli paras vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kotona hoitaja. Sain vähän vahingossa töitä, kun poika oli noin vuoden. Tarkoitus oli olla kotona pidempään, mutta työkokemustakin on saatava, joten päädyimme tähän ratkaisuun. Kallistahan se on, mutta Kela ja kunta onneksi tukevat. Ja meillä kävi niin älyttömän hyvä tuuri hoitajan kanssa, että en kyllä tätä vaihtoehtoa tällä hetkellä vaihtaisi mihinkään! Syksyllä tosin siirrytään sitten päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle, kun ikää on yli 2 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika on kaupungin ryhmäperhepäivähoidossa. Mä tykkään. Siellä on kaksi hoitajaa ja kahdeksan alle 3v. lasta. Koska poika piti laittaa hoitoon tosi pienenä (8,5kk), on toi vaihtoehto ollut musta tosi paljon parempi kuin päiväkoti. Ja tossa on se hyvä puoli, että jos toinen tätsyistä sairastuu, niin ei tartte kuskata lasta mihinkään varahoitopaikkaan, vaan tuolla on aina paikalla toinen tuttu täti ja sitten toisen tilalla joku sijainen. Paikka on rivitalon päätyasunto ja siinä mielessä kodinomainen. Ja koska paikassa on vain alle 3v lapsia, niin tuntui suht turvalliselta viedä poika noin pienenä sinne. Ei jää niin paljoa muiden jalkoihin ja muut pikkuiset ovat ottaneet "uuden vauvan" tosi innolla mukaan kuvioihin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä lapset on vuoropäiväkodissa enkä tykkää mutta muita vaihtoehtoja ei nyt ole.Hyvät puolet on että hoitopäiviä on vähän koska minulla viikolla vapaita ja miehellä viikonloput aina vapaat.Alle kuusitoista päivää tulee kuussa hoitopäiviä.Huonointa on että ryhmä on iso ja ikä-haarukka 1v-6v..Meidän alle 2v on jo kerran saanut nenilleen niin että oli veri lentänyt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poitsu aloitti päiväkodin ollessaan 1v. 4kk. Kesällä tulee 4kk loma sieltä ja syyskuussa jatkuu taas. Äitini auttaa kesällä hoitamisessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on poika ryhmiksessä ja ollaan kyllä tykätty. Parasta se, ettei tarvitse pelätä sitä että hoitotäti sairastuu ja sitten jonnekin varahoitoon olisi mentävä. Nyt on ainakin paikka ja joku tädeistä tuttu, vaikka siellä sijaisia välillä onkin.

 

Itse myös päiväkodissa työskennelleenä voisin mieluusti laittaa lapseni sinnekin. Paikasta tietysti riippuen, mutta mä tykkään päiväkotien järjestelmällisyydestä ja niinkuin joku jo mainitsi, niin paljosta ohjelmasta sekä retkeilystä.

 

Kotona mieluiten lastani kuitenkin hoitaisin, mutta näillä nyt mennään siihen asti jos meille toinen lapsi joskus suodaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on perhepäivähoidossa. Hain päiväkotiin mutta silloin kaikki paikat olivat täynnä ja perhepäivähoitaja asuu tässä lähellä. Kesällä poika jää sitten kotiin kun vauva syntyy.

 

Perhepäivähoidosta olen muuten tykännyt mutta hoitajan loma-ajat ja sairastelut tietävät sitten varahoitoa. Nytkin hoitajalla on kolmen viikon talviloma, joten ihan tuota aikaa ei saatu itse järjestettyä.

 

Sitten joskus kun palaan toisen lapsen saannin jälkeen töihin niin haluaisin lapset päiväkotiin. Kahden lapsen varahoitokuviot ovat varmaankin vieläkin hankalammat kuin yhden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin juuri tietää, että tyttö pääsee meen lähipäiväkotiin :D . Kävi pieni tuuri, vielä maaliskuun alussa meille sanottiin, että ei ole toivoakaan saada tyttöä tuohon päiväkotiin, mutta onneksi joku pienokainen jää kotiin äidin jäädessä äitiyslomalle ja me saadaan paikka. Pääsyynä tuohon päiväkodin valintaan oli se, että kuljen itse kyseisen päiväkodin ohitse joka tapauksessa matkalla töihin. Päiväkoti on kuvataidepainotteinen ja tekevät paljon erilaisia retkiä ja tutustumisia eri kohteisiin. Kyseisessä päiväkodissa on myös tytön serkku (eskarissa) ja he ovat olleet koko ajan tyytyväisiä päiväkodin toimintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö on ollut yksivuotiaasta lähtien (nyt siis 2,5-vuotias) ryhmäperhepäivähoidossa. Ollaan tykätty siitä juuri noiden samojen syiden takia kuin muutkin "ryhmisläiset" tässä ketjussa. Ko. ryhmiksessä on aika eri-ikäisiä lapsia, 1-vuotiaasta 4-vuotiaisiin, mikä on ihan hyvä asia. Lapsia on 8, hoitajia 2 + harjoittelija osan päivää. Tyttö on viihtynyt hyvin. :)

 

Oltiin oikeastaan ensin laittamassa tyttöä päiväkotiin, mutta kun ei saatu paikkaa lähipäiväkodeista, päädyttiin yksityiseen ryhmikseen. Oli ihan loistava päätös. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poitsu oli perhepäivähoidossa 1½v.-4½v. Nyt ollut viime elokuusta päiväkodissa... Täällä meilläpäin on kyllä perhepäivähoidon asiat melko hyvällä mallilla, kun varahoito järjestettiin aina samassa päiväkodissa niin eipähän tarvinnut kuskata vieraisiin paikkoihin, vieraitten ihmisten keskelle.

Itse päiväkodissa 7vuotta työskennelleenä en mielelläni olisi alle 2v lastani päiväkotiin laittanut. Ihan vaan siitä syystä, koska ryhmäkoot ovat nykypäivänä niin suuria ja henkilökuntaa minimimäärä. (joskus jopa sen alle). perhepäivähoidossa lapselle riittää aikuisen huomiota ja ympäristökin on pienelle tutumpi ja turvallisempi.

Tokihan perhepäivähoitajissakin on eroja, mutta itselle nyt sattui todella hyvät kokemukset kyseisestä hoitomuodosta. Ja huom! Tämä siis MINUN mielipiteeni.... B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö kohta 1v10kk aloitti hoitouransa perhepäivähoitajalla 11kk:n iässä ja on viihtynyt siellä tosi hyvin. Itsestäni tuntui paremmalta laittaa noin pieni päiväkodin sijasta perhepäivähoitoon ja olen edelleen tyytyväinen että näin tehtiin. Hoitotäti on ihana ja luottamus on sataprosenttista. Parin vuoden sisällä varmasti siirretään päiväkotiin, mutta nyt näin on hyvä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväkoti. Olisin halunnut ryhmäperhepäivähoitoon, mutta ei vaan päässyt. Nyt olen kuitenkin ihan tyytyväinen tähän ratkaisuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällähetkellä tyttö 1 v 4 kk on kotihoidossa á la mummu ja sen jälkeen muutaman kuukauden päästä olisi haaveena perhepäivähoito. Meille on kyllä todettu että meidän tyttönen pärjäisi varmasti päiväkodissakin vallan mainiosti luonteensa puolesta mutta jotenkin kodinomaisemmalta tuntuisi oma "hoitotäti"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän valinta oli päiväkoti. Yksi suuri syy tämän hoitomuodon valintaan oli se, että päiväkoti sijaitsee kotimme alakerrassa. Aamut sujuvat näppärästi, kun yksi ulkovaatteiden pukemisrumba jää väliin. Lisäksi olin saanut seurailla päiväkodin toimintaa "aitiopaikalta" useamman vuoden ajan ja meno siellä vaikutti mukavalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi tällä hetkellä kotona, ikää vasta 9,5 kk.

 

Vuoden 2009 alusta toivottavasti ryhmis, jossa kolme hoitajaa ja 12 lasta. Täällä alle 3-vuotiaat eivät pääse päiväkotiin. Jotenkin en diggaa perhepäivähoitajista, mutta toivottavasti meille sattuu hyvä tapaus, jos tyttömme "joutuu" perhepäivähoitajalle eikä pääse haluamaamme ryhmikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ihan ehdottomasti päiväkoti!!!!

- aina joku tuttu hoitaja, jos kaikki hoitajat olisikin sijaisia niin tilat on tutut kuitenkin! Ei heittelyä varahoitoon jos hoitaja sairastuu kuten pph on vaarana.

- kontrolli. Päiväkoteja valvotaan paremmin, hoitajat "valvovat" mysö toisiaan.

- ruoka. Allergisen lapsen äitinä voi helpommin luottaa ruokavalion toimivuuteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alunperin hain perhepäivähoitopaikkaa, mutta viime tipassa vaihdoin päiväkodiksi. Yhtäkkiä hoksasin, että en vaan yksinkertaisesti uskalla luottaa pientä lasta yhden hoitajan varaan. Kuten täällä on moni maininnut, päiväkodissa hoito on kontrolloidumpaa ja aikuisia on useita paikalla.

 

Tyttö aloitti päiväkodissa 1-vuotiaana ryhmässä, jossa on seitsemän lasta, iältään 1-4v. Aina on tutut hoitajat, eikä varahoitopaikkoja tarvitse. Meidän päiväkodissa lapset on "jaettu" ryhmittäin ja heille on kullekin omat tilat ja omat hoitajat, joita on tarvittava määrä suhteutettuna lasten määrään ja ikiin. Eli ei ole pelkoa siitä, että pienet jäisivät jalkoihin, vaan minä sitä vastoin ajattelen, että useampi silmäpari on aina parempi. ;)

 

Plussaa on myös se, että päiväkodissa touhutaan lisäksi koko päiväkodin voimin ja on erilaisia teema-päiviä yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika 4-v on parhaillaan pph:lla, mutta vaihtaa syksyllä päiväkotiin. Nykyiselle pph:lle riittää, että lapset lapset leikkivät nätisti ja kerhossa saa sitten askarrella ja laulaa. PK:ssa saa tuon kaiken, oppii olemaan isossa ryhmässä ja voi sitten jatkaa eskarilaisena tutussa paikassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotihoito toisen vanhemman kanssa olisi ollut ykkösvaihtoehto, mutta siihen ei ollut valitettavasti varaa. Tyttömme 1v3kk on päiväkodissa. Siellä ollut 10kk ijästä lähtien. :) Hienosti on sopeutunut ja viihtyy todella hyvin. Tuo lähipäiväkoti olikin meidän ensisijainen vaihtoehto. Me olemme olleet tyytyväisiä valintaamme, varsinkin kun tuo alkusairastelu alkaa olla pikkuhiljaa ohi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset ovat n.3v asti kotona mun hoidossa. Tänään just soitin päivähoidon ohjaajalle (tai mikä se titteli nyt onkaan) ja sain kuulla, että tytöt pääsevät perhepäivähoitajalle syyskuussa. Ollaan tosi iloisia, koska pieni ryhmä ja kodinomainen ympäristö tuntuivat mukavammalta vaihtoehdolta kuin päiväkoti. Toisaalta olen itse ollut 4v lähtien isossa päiväkodissa eikä ole juuri traumoja jäänyt, mukavaa siellä oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä pari viikkoa poika on kotona äidin hoidossa, sitten 1-5 kk kotona isän hoidossa ja sitten menee perhepäivähoitoon fammulle.

 

Perhepäivähoitoon päädyttiin monesta eri syystä. 15 km:n säteellä on tasan yksi päiväkoti ja se on yksityinen eikä käsittääkseni ota noin pieniä. Ja onhan se kiva viedä poika tutulle hoitajalle kun kerran häneltä paikka vapautuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika aloitti 10 kk ikäisenä perhepäivähoidossa, vaikka ykkösvaihtoehto olisi ollut päiväkoti. Meille hoitopaikan tarve tuli nopeasti, kun alunperin suunniteltu hoitaja peruuttikin viimehetkellä, eikä sitten päiväkotipaikkaa järjestynyt. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä perhepäivähoitoon, vaikka alkuun olimme tosi epäileväisiä hoitomuodon suhteen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now