Vervetti

Varhaisraskauden ultra

386 posts in this topic

Eilen oli alkuraskauden ultra, menin sinne viikolla 6+6, todellisuudessa oli 6+5. No eipä heittäny, ku päivän. Kohdusta löytyi 8mm kokoinen sikiö. Ja sydänäänet kuuluivat hyvin. Kävin, siellä aikaisemmin tässä ketjussa mainitussa, Kaarinassa yksityisellä ja hinnaksi tuli kela-korvausten jälkeen 70e. Ja niiden nettisivuilla lukee kyllä valmiiksi jo ne hinnat kela-korvausten kanssa. Pieni hinta siitä, että tietää kaiken olevan hyvin. Ja kun olin juuri kesällä käynyt Pulssissa gynellä, ihan normi tarkastuksessa, ja ultrattiin, sen "huvin" hinnaksi tuli vajaa 130e kela-korvausten jälkeen..

 

Pakko myöntää, kun sinne ystäväni kanssa menin (mies ei päässyt mukaan) ja näin lääkärin niin oli olo, etten sinne halua mennä :D Mutta todella mukava setä kyllä oli :) Että voin kyllä suositella, lääkärin ja hinnan puolesta sekä sen mukana tulevan dvd:n vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta kävin 5+3 eikä näkynyt vielä kunnolla sykettä. 8+0 sitten näkyi.

 

lisäys:

Tästä nykyisestä kävin 6+2 (ei näkynyt paljon mitään, vain ruskuaispussia tms, arvioi olevan ehkä 5+3), sitten viikon päästä uudestaan eli 7+2 (vähän oli muuttunut muttei edelleenkään sykettä, kokoarvio oli nyt 6+0 -> olin jo varma että kehitys loppunut), sitten taas vajaan viikon päästä uudestaan eli 8+1 (näkyi 7+2 kokoinen sikiö, joka oli tosi vaikeasti kuvattavissa jossain ihan peränurkassa, eikä saatu vieläkään sykettä näkymään -> lääkäri kuitenkin arvioi kaiken olevan todennäköisesti ok koska oli kasvanut koko ajan). Sitten lomien takia pidempi tauko, ja 11+6 uusi ultra, jossa näkyi vilkas polskija kokoluokkaa 11+0.

Eli sikiön kiinnittymiskohdasta (hankalasti jossain ihan perällä) sekä ehkä laitteesta johtuen tässä raskaudessa syke näkyi vasta tosi myöhään.

Edited by meerschwein

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kans kävin eilen ultrassa ja sielä löytyi vaan raskauspussi(?) ei sikiökaikua tai ruiskuaispussia. Viikkoja oli 5+6 tai 5+5. Nyt sormet ristissä toivon ettei olisi tuulimuna. Meilläkin elämäni pisin 2 viikkoa edessä :( ja niin raskaus oli sentään oikeessa paikassa! Sitä käytiinkin varmistamassa..

Edited by ritsku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taas olen saanut varhaisultra-ajan julkiselta puolelta, koska kävin päivystyksessä KOS:ssa verenvuodon takia. Rv 7+1 näkyikin ultrassa sitten pikkuruinen alkio ja villisti sykkivä sydän. Alkion koko tosin vastasi viikkoja 6+4, mutta tuo haitarihan onkin +/-4 päivää. Jos vuotoja ei olisi ollut, olisin mennyt suosiolla yksityiselle, mutta kannattaa tosiaan jättää se varhaisultra viikon 6 jälkeen. Silloin se syke näkyy varmemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka!

 

Kävin vr ultrassa kun ollut vuotoa. Oli sikiö noin rv6, mutta sikiökaiku ei erottunut selvästi kohdun seinämästä ja syke näkyi poikkeuksellisen laajalla alueella. Nyt viikko pitää odottaa ja uudestaan katsomaan mitä on tapahtunut. Sikiö ja kohdun seinämä olivat kiinni toisissaan?

 

Onko kenelläkään ollut vastaavanlaista! Kertokaa ihmeessä kokemuksistanne, koska todella hermoja raastava viikko on meillä edessä kun ei voi tietää onko sikiö normaali vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pinera, tiedän niin tunteen, on pitkäviikko edessä! Nimim. viikon odottanu ja yksi vielä edessä ;) Elä turhaan ressaa ja yritä olla ajattelematta negatiivisesti! Se ei ole hyväksi sulle eikä vauvalle.. Tsemppiä!

 

^ mulla on neuvola vasta ultran jälkeen että jos siellä ei olekaan mitään niin kerkee neuvolan peruuttaa vielä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselisin, että onko teillä varhaisraskauden ultrassa käyneillä ollut mies yleensä mukana? Olen menossa siis ar-ultraan ihan vaan mielenrauhan takia eli mitään huonoja uutisia en etukäteen oleta kuulevani. Avokkia kuitenkin vähän ällöttää ajatus minusta makaamassa pedillä ultrakepukka alapäässä, kun vielä ultraajakin on mies :rolleyes: Mun mielestä olis kuitenkin hirmu kiva, että molemmat (toivottavasti) nähtäis sydän sykkimässä. Tulisi miehellekin tästä raskaudesta vähän todempi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on ollut mukanan kaikissa ultrissa. Myös sillä gynekäynnillä, jonka piti olla ar-ultra, mutta muuttuikin km:n jälkeiseksi tarkistukseksi (vuoto alkoi edellisenä päivänä, testi näytti negaa ja ultrattiin, että onko kohtu tyhjä). Miehelle ultrat ovat tuoneet konkreettisuutta raskauden suhteen ja itsellekin on ollut tärkeää, että mies on ollut mukana. Miehet yleensä istutetaan huoneessa niin, että näkevät ultraruudun, mutta eivät ultrakepukan seikkailuja haarovälissä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies ei ole ollut mukana ar-ultrissa. En ole halunnut häntä mukaan, sillä huonojen uutsten sattuessa yhdessä meneminen olisi tehnyt odotuksesta jotenkin konkreettisempaa. Mies ei myöskään itse ollut erityisen innostunut tulemaan mukaan juuri tuon alakautta tapahtuvan ultrauksen takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies tulee mukaan.

Mies on ollut mukana edelliseen raskauteen liittyvissä hoidoissa ja ronkkimisissakin, joten yksi alkuraskauden ultra ei paljon paina :D . Mun mielestä asia kuuluu kummallekin ja kun mies mielellään tulee niin hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin tänään alkuraskauden ultrassa 7+5 inseminaatiopäivästä laskettuna. (^Minullakin tulee olemaan eka neuvola vasta ultran jälkeen.) Alkio oli päivän verran lyhyempi kuin olisi pitänyt, joten lääkäri totesi, ettei voi kehottaa unohtamaan keskenmenoriskiä, vaikka minisydän siellä sykkikin (eli pari pikseliä liikkui ruudulla :-P). Kuulemma kuitenkin kolmen päivän heitto suuntaan tai toiseen on "tässä vaiheessa sallittua", eikä kontrollia siten nähtävästi tarvita. Jotenkin tästä ei jäänyt mitenkään suunnattoman helpottunut olo, vaikka oli tietenkin ihanaa saada varmuus, että masussa joku pikkuörkki asustaa. Taidan taas huolehtia ihan liikaa. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Musta kuulostaa aika jännältä, että tuollaisesta päivän heitosta on sanottu noin. Itse odotan monikkoja, eivätkä olleet päivälleen samankokoisia alkuraskauden ultrassa rv7+4. Ei mulle ainakaan sanottu mitään tuollaista, että mitta olisi jotenkin voinut keskenmenoon viitata. Enkä ole muiltakaan kuullut, että olisivat tuollaisia kommentteja saaneet. Hyvältä tuo mielestäni kuulostaa. :)

 

 

Mies on ollut mukana alkuraskauden ultrissa. Sekä huonossa, jossa todettiin tuulimuna, että tämän raskauden ar-ultrassa. Kyllähän sitä etukäteen vähän arvelutti ajatus siitä, että ultra tehdään alakautta, mutta eipä hän siinä tilanteessa sinne alapäähän tuijota. Ei jäänyt siis mitään traumoja, kun uskalsi tuon toisenkin kerran tulla mukana. :) Mulle on ollut tärkeää, että mieskin tulee ultraan mukaan, jotta hänellekin odotus konkretisoituisi edes jonkin verran. Ja vaikka meidän eka ar-ultra ei ollutkaan iloinen ja itkettiin molemmat koko kotimatka ja sen jälkeenkin, niin eri tavalla osattiin varmasti toisiamme tukea, kun oltiin molemmat oltu kuulemassa lääkärin lausunto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kunnassa on niin hyvä systeemi, että pääsen ensimmäisen neuvolakäynnin yhteydessä myös ultraan...mikä on tosi kiva juttu. Viikkoja on silloin jotain 8.

 

Mies oli edellisessä raskaudessa kaikissa (paitsi yhdessä ennen synnytystä) ultrissa mukana, eikä se tilanne millään lailla ollut outo. Onhan se synnytyskin aikamoinen kokemus, mikäli mies on siihen osallistumassa, niin ei se ultra ole yhtään mitään :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Käytiin tänään alkuraskauden ultrassa 7+5 inseminaatiopäivästä laskettuna. (^Minullakin tulee olemaan eka neuvola vasta ultran jälkeen.) Alkio oli päivän verran lyhyempi kuin olisi pitänyt, joten lääkäri totesi, ettei voi kehottaa unohtamaan keskenmenoriskiä, vaikka minisydän siellä sykkikin (eli pari pikseliä liikkui ruudulla :-P).

 

Ei tuo päivän heitto mun käsitykseni mukaan ole mikään keskenmenoriskiä lisäävä tekijä. Todennäköisesti lääkäri sanoi tuon ihan yleisellä tasolla, eli keskenmenon riski ei mitenkään poistu sillä, että sikiön sydämen syke havaitaan - riski on yhä ihan olemassaoleva juttu vaikka suurimmalla osalla kai huoli helpottuu kun sydämen sykkeen näkee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos rohkaisusta, Minette ja alannee. :) Taisin ilmaista itseäni monitulkintaisesti. Olen siis ymmärtäny asian niin, että jos alkuraskauden ultrassa näkyy syke JA alkio vastaa viikkoja (ja päiviä?), laskennallisen km-riskin voitaisiin katsoa pienentyneen huomattavasti - jostain olen lukenut, että niinkin pieneksi kuin 0,5. Eli en luullutkaan hieman uupuvan pituuden lisäävän km-riskiä, vaan tavallaan pitävän sen "ennallaan". Toisaalta lääkäri tosiaan sanoi plus/miinus kolmen päivän heiton olevan ihan tavallista, joten yritän nyt tästä lähin keskittyä tärkeimpään eli siihen, että pieni sydän siellä löi. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

OT ^Raportoin nyt vielä, että tänään neuvolassa selvisi, että lääkäri oli määrittelemänsä la:n perusteella laskenut uä-päivän väärin siten, että alkion koko vastasi loppujen lopuksi päivälleen. Näinkin voi käydä. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tästä raskaudesta kävin ar-UÄ rv 5-6. tarkkaa viikkomäärää eivät osanneet sanoa, koska oli niin alussa. syke kuitenkin löytyi jo, joten lähempänä tuota kuutta viikkoa oltiin.

 

kahdesta edellisestä olen myös käynyt ar-UÄ siksi että kuukautiskierto PCOS:n takia teki sen ettei allut mitään tietoa raskautumisen ajankohdasta. ekasta oli muistaakseni rv7+ ja toisesta 6+

 

mies ei ole ollut mukana yleensä neuvolassa, eikä lekureissa. rakenne-UÄ on ainut missä käynyt molemmissa. Tällä kertaa en tiedä mahtaako tulla mukaan, kun saa olla vauvavahtina sen aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos menee alkuraskauden ultraan niin kannattaa odottaa kyllä sinne viikolle 6+, ei turhaan säikäytä ja löytyy jo sykekin todennäköisemmin. Itse kävin ensimmäisessä ultrassa(mulla oli raskauden keston määritys kyseessä) ja ensimmäisessä näkyi toisella ultraajalla sellainen ihan pieni piste, myöhemmin selvisi, että oli kyseessä viikko 4+4. Toinen ultra oli sitten muutaman päivän päästä viikko 5+0,(tapahtuuko edes mitään kun tuosta ei voinut sanoa onko raskaus vai ei, tuossa välissä kyllä kävin verikokeissa joka osoitti, että raskaus on menossa) ja tässäkään vaiheessa ei voinut vielä sanoa millä viikoilla ollaan menossa. Eli seuraava ultra oli viikolla 7+0, josta saatiin siis selville voi viikot ja nähtiin jo sydämmen syke. Kyllä se eka kerta säikäytti kun ei mitään näkynyt. Onneksi saman tien pääsin verikokeisiin mistä tuli saman päivän aikana tieto, että raskaushormoonit ovat koholla ja vastaavat ihan alkuraskautta. Mies oli mukana jokaisella kerralla henkisenä tukena ja on ollut senkin jälkeen muissa ultrissa ja neuvolassa. Ei nyt varmaan joka neuvolaan tule, mutta silloin tällöin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin kun viikkoja oli 6+6 ja kaikki oli ok ja sykekin näkyi.Edellisen viikon ajan oli vuotanut tuhrua ja verta joten halusin tarkastaa onko siellä ketään ja missä tilanteessa.Hintaa ultralle tuli Tampereella 77e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhostyttö, muistaakseni hesan keskustan femedassa olisi maksanut sadan euron molemmin puolin, riippuen lääkäristä. Muista paikoista en tiedä. kerto hintoja kun mietin kenelle menisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos syksyn tyttö. Femedaa suosin muuten, joten sinne olen harkinnut meneväni. Tai harkinnassa vielä koko ultra, mieli tekisi kovasti mut järki käskee odottamaan np-ultraa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhostyttö, ymmärrän pohtimisen. Itse en olisi ehkä mennyt mutta halusin epäsäännöllisten kuukautisten takia tietää millä viikoilla mennään. Femedaan en vain ehtinyt ennen kuin sainkin sitten ajan naistenklinikalle määritykseen. En kyllä tiedä miten olisin jaksanut odottaa nt:hen saakka mutta olisin ehkä halunnut säästää ne rahat johonkin muuhun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now