Sign in to follow this  
Followers 0
Mietteliäs89

Raskaus/odotus kun on (keskivaikea) astma

9 posts in this topic

Heippa!

 

Olen uusi täällä ja ajattelin laittaa uutta ketjua, kun ei ainakaan sattunut kohdalle vastaavaa vielä ja asia mietityttää hieman vielä. Saa siirtää jos on ketjua jo muualla:)

 

Kiinnostaisi tietää, miten teillä on raskauden ajan astma oireillut ja mikä lääke(et) käytössä. Oletteko imetyksen jälkeen siirtyneet mahdollisesti entiseen astmalääkkeeseen, jos olette joutuneet vaihtamaan sen raskautta suunnitellessanne? Vai jatkaneet sillä samalla kuin raskauden aikana. Onko synnytyksessä käytettävissä lääkkeissä/hoidoissa jotain mitä astmatikon olisi hyvä tietää?

 

 

Itselläni vasta suunnitteluvaihe menossa, mutta yritetään heti kun taloudellinen tilanne vahvistuu. Käytin Symbicortia aikaisemmin rasitusastmaan, ja nyt on kokeilussa Pulmicort ja Bricanyl tarvittaessa. Ei ole ollut paljoa kyllä astmakohtauksia nyt, mutta saa nähdä miten käy kevään ollessa pidemmällä... tahtoo tuo katupöly tukottaa eniten keväällä, vaikka laittaisi kasvojen eteen huivimaskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: Kovin on hiljaista... ei taija olla montaa astmatikkoa täällä? Muutama päivä ja aloitan sit tuon Pulmicort ja Bricanyl- lääkkeiden kokeilun :) Täytynee kysellä sitten ajankohdan läheistyessä neuvolan ihmisiltä miten on nuiden laita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oo ollut säännöllisellä lääkityksellä vuosiin. Kuitenkin se astma on, sen huomaa hometalossa ja siitepölyaikana. Avaavaa lääkettä tarvittaessa. Jouduin teininä vaihtamaan pulmicortista ja bricanylistä pois kun sain ihan mahottomat tärinät.

 

Muutenkin vasta yritysasteella tämä raskautuminen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan:) Mulla tulee tosta Symbicortista tärinöitä flunssa aikaan jos pitää ottaa 4-6 annosta päivässä. Todettiin astma vasta 2009.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli (rasitus)astma ja lääkityksenä ennen raskautta oli Seretide ja tarvittaessa Ventoline, näitä sai jatkaa myös raskauden aikana. Flunssa/infektioherkkyyden vuoksi käytössä oli myös Singulair, joka piti raskauduttua lopettaa.

 

Yllätyksekseni jossain raskauden puolivälin kieppeillä astmaoireet hävisivät, huomasin vain etten ollut ottanut lääkkeitä pitkään aikaan ja en tuntenut niitä edelleenkään tarvitsevani. Tällaista ei ollut tapahtunut koskaan aiemmin, astmadiagnoosin olin saanut jo ala-asteikäisenä. Oireet ovat pysyneet täysin poissa siitä lähtien, lapsi on pian neljävuotias. Eli joko raskaus tai tekemäni ruokavaliomuutokset "aiheuttivat" tämän (jätin vehnän ja lisätyn sokerin pois ruokavaliosta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on allerginen astma ja hoitavaa lääkettä käytän pelkästään keväästä alkusyksyyn. Avaavaa lääkettä ympäri vuoden tarvittaessa. Hoitavana mulla on Flixotide ja avaavana Ventoline, molempia saa käyttää sekä raskauden että imetyksen aikana.

 

Aloin epäillä astman mahdollisuutta jokunen vuosi sitten, kun en jaksanut kävellä pahimpana siitepölykautena 50 metriä hengästymättä. Varsinaista astmaa ei saatu spirometrialla kiinni, mutta lääkkeet määrättiin silti, koska ne oireet olivat niin selvät. Esikoista odottaessa allergiat ja astma eivät paljoa vaivanneet, mutta nyt en ole huomannut että raskaus helpottaisi oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut astma lapsesta saakka. Käytössä on ollut aina samat lääkkeet eli hoitavana Pulmicort ja avaavana Bricanyl. Raskausaikana astman tila oli tosi hyvänä ja tilanne säilyi noin vuoden raskauden jälkeen samana. Toki hoitavaa lääkettä käytin säännöllisesti ja ilman sitä olisi varmasti alkanut astma oireilla (yleensä huomaan jo jos unohdan yhdenkin kerran ottaa hoitavaa lääkettä), mutta en juurikaan avaavaa lääkettä tarvinnut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nosto. Olisiko uusia kokemuksia?

 

Itsellä mometasonifuroaatti käytössä ja nyt pohdin pitäisikö astmalääke vaihtaa yritys/odotus/imetysajaksi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tässä uudessa raskaudessa on ehkä vähän pahentunut astma- jos ei sitten suuri siitepölykausi vielä ole menossa. Kannattaa tarkistaa lääkitys asiaa lääkäriltä. Jouduin itse vaihtamaan ennen yritystä symbicortin pulmicort&bricanyliin. Sen takii jo ennen varsinaista yritystä kun jos sattuu ettei se lääkeyhdistelmä toimikaan. Nyt menossa rv6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0