Rhia

Sikiön koko varhaisultrassa?

281 posts in this topic

Kävin tänään alkuraskauden ultrassa, viikkoja menkoista laskettuna 6+6. Ultrassa näkyi 7,4mm pituinen alkio joka vastasi viikkoja 6+4. Ja tärkein eli syke. lipsrsealed.gif Mietin, että miten on mahdollista kun esikoisesta kävin viikolla 6+3, jolloin alkion pituus oli 4mm ja vastasi kuulema viikkoja 6+4. Eli mitenköhän mahdollista. Ei ymmärrä. huh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään menkkojen (tai oikeammin pillerien jälkeisen tyhjennysvuodon perusteella) laskettuna pitäisi olla 7+0. Ar-ultrassa sikiön koko 52mm, vastaa viikkoja 6+1. Hedelmöittymisen ajankohtaa en tiedä varmaksi, kun ovista en tikutellut. Plussatestin tein oireiden perusteella 4+5 herkillä testeillä, eli olisi voinut näkyä jo n.4+0 viikoilla. Syke löytyi hyvin ja gyne kehui pikkuista "oikein elinvoimaisen näköiseksi" :girl_in_love: . Toivottavasti tosiaan on vain kyse myöhäisemmästä hedelmöittymisestä :girl_to_take_umbrage2: . Mukava kuulla, että joillakin tarkemminkin kiertoa seuranneilla on alkio kirinyt koossa myöhemmin.

 

Tänään käytiin np-ultrassa ja pikkuinen oli kuronut koossa kiinni lasketun ajan :girl_dance::girl_smile: . Hedelmöittymisajankohta jää siis avoimeksi, että onko pikkuinen jo edellä viikoissa, mutta ainakin ajassaan on. La ei siirtynyt. Elinvoimainen pikkuihminen siellä vieuhtoi menemään :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensinnäkin todella lohdullista lukea että monella on käynnyt hyvin, vaikka alkio on pieni ensin ollutkin. Itse kävin tänään ultrassa ja alkio vastasi h 6+2 vaikka kuukautisten ja oviksenkin mukaan olisi ollut h 7+1. Tässä huolestuttaa eniten se, että plussasin haamujen haamun jo h 3+2 eli tuon 6+2:n mukaan se olisi ollut plussa jo h 2+3. Eli joku mättää. Syke oli kuitenkin vahva ja lääkäri tsemppasi ettei mitään hätää, ihan normaaliraskauden löydös. Pakko vain yrittää ottaa päivä kerrallaan ja mennä sinne ultraan vaikka uudestaan parin viikon päästä. On tämä raastavaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toivottavasti kaikki on hyvin! Luulen että koko voi olla hyvinkin yksilöllinen ja kuulostaa siltä että monet pikkuiset sitten kuitenkin tekee kasvupyrähdyksen ja kasvaa viikkoja vastaavaksi seuraavaan ultraan mennessä.

 

Meillä käytiin ultrassa 7+2 ja 10,3mm otus siellä oli ja lääkräin mukaan ihan oikean kokoinen. Katsoin että Eburilla oli 7+5 13,7 mm eli jonkun verrankin meidän papua isompi mutta silti molemmat ihan ok. girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta rv 6+5 mitta oli 9mm, tässä raskaudessa rv 7+0 peräti 15mm. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään ar ultrassa ja laskeskelin että viikkoja pitäisi olla noin 6+2 tai pari päivää vähemmän. No sikiöpussi ja sikiökaiku löytyikin muttei vielä sykettä. Alkion koko n. 4mm mutta se mikä jäi häiritsemään oli sikiöpussin koko joka oli vaan 9mm. Lääkäri mainitsi ohimennen että vastaisi ehkä rv 4 kokoa :huh: Nyt sitten pelottaa miten tässä käy taas...

Olikos muilla mittailtu pussin kokoa tarkemmin ar ultrassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin äsken varhaisultrassa, kun viikkoja kasassa 8+0. Syke näkyi, mitta koko oli vaan 6mm! (sanoi ensin 4mm, mutta toisesta suunnasta mittasi 6, kun näki paremmin.) Kohdussa näkyi kaksi pussia, joista vain toisessa alkio ja syke eli kyseessä olisi kaksosraskaus, joista toinen on mennyt kesken (multa tulikin viikko sitten himpun verran ruskeeta vuotoa, mikä selittyisi sillä). Ultraaja sanoi, että olisi mahdollista, että alkanut kaksosraskaus on voinu vaikuttaa toisenkin alkion kasvuun hidastavasti, mutta kovasti epäilyttää, kun oli noin hirveän pieni. Onko kellään kokemusta tällaisesta? Olen kyllä jo ihan asennoitunut, että kesken menee :( Melkeen 2 viikkoa joudun odottamaan seuraavaa ultraa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tyhmä kysymys, mutta eihän se toinen pussi ollut se ruskuaispussi? Eli oliko sinulla kaikenkaikkiaan 2 sikiöpussia ja 1 (vai 2?) ruskuaispussia? Valitettavasti en osaa oikein muuta sanoa tästä, kun ei ole tuollaisesta kokemusta, mutta toivon kovasti puolestanne, että kaikki menee hyvin. Syke kuitenkin sillä oli, joten ehkä pieni koko selittyy tosiaan vain tuolla kaksosella.

 

Muutoin aiheen kysymykseen, koko oli 8,3mm kun päiviä oli kasassa 6+6 ja kuulemma koko vastasi hyvin päiviä. Sikiöpussin koosta en muista lääkärin sanoneen mitään.

Edited by Låla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis näkyi isompi ja paljon pienempi tumma erillinen kohta kohdussa, mitä ne sitten on?:) Ultraaja sanoi, että usein sellanen pienempi on verenpurkaus, mutta nyt näyttäisi siltä, että olisi ollut alkava kaksosraskaus. Ja siis isommassa näkyi se alkio ja syke.

Edited by Mel

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toivottavsti teilläkin olisi kaikki kunnossa!

 

Mä tein kokeeksi viikkonäytöllisen testin, vaikka eihän se näytä kun maksimissaan "raskaana 3+" eli käytännössä siis 5+ viikkoa ja tuon tuloksen sain testiin. Eli ihmettelen kyllä jos sikiöpussin koko vastasi lääkärin mukaan vain viikkoa 4 ultrassa eilen jos hormonit on mulla kuitenkin tolla tasolla ja sikiö on lähtenyt kehittymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oo nyt enää tehny testiä, mutta ton 3+ sain vasta viikko sitten. Ja ekaakaan plussaa en vielä kp29 saanu vaan vasta, kun seuraavan kerran testasi kp 35 eli mulla nekin noussu jonkin verran jäljessä. Noh, ei auta kuin odotella.

Edited by Mel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen koittanut selata tätä ketjua, et kuinka tavallista on, et sikiö on muutamaa päivää pienempi kuin oikeat viikot... Meinaan meillä oli maanantaina (jolloin oli rv 6+6) ultra, jossa löytyi yksi sikiö oikeasta paikasta ja sydän sykki vinhaa vauhtia. :lipsrsealed: Mutta pienokainen vastasi kooltaan rv 6+3 (olikohan se nyt 6,5mm) ja nyt olen tässä pari päivää miettinyt, että onko toi ihan ok...? Meillä aikaisemmat lapset on ollut alku-ultrassakin päivälleen oikean kokoisia. Lääkäri kyllä vakuutteli, että heitot on ihan normaaleja, eikä ole mitään syytä huoleen, mut jotenkin huolestuttaa silti...? :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harvinaisempaa varmaan olis se, että päivät olis ihan tarkalleen oikeat girl_sigh.gif En olis kauhean huolissani tossa vaiheessa, jos heittoa on ihan pari päivää.. Monet kirii sen nt:hen mennessä sitten kiinni kuitenkin (ja vaikka ei kiriskään, niin ei sekään olis musta vieä kauhean huolestuttavaa). Noi on kuitenkin aina keskiarvoja :) (toisillahan taas voi olla alkio viikkoja edellä)

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla esikoinen mitattiin viikolla 7+0 viikkoa 5+ vastaavaksi (syke kylläkin näkyi). Oli niin pieni, ettei oikeastaan saatu edes mitattua. Kahta viikkoa myöhemmin vastasi viikkojaan eli 9+0 ja myöhemminkin kasvoi niiden viikkojen mukaan. Nykyinen vastasi viikolla 6+5 viikkoa 6+0 (noin 5 mm ja syke). Onneksi en tiennyt, että olisi pitänyt olla jo 6+5 vaan luulin, että tuo 6+0 on oikein. Digitestitkin oli nimittäin menneet tuon viisi päivää nuoremman mukaan. Nt-ultrassa oikea la sitten selvisi. Mulla on kai hankalasti ultrattava kohtu (eli pikkualkioihin "ei päästä hyvin käsiksi") ja raskaushormonikin nähtävästi nousee hieman keskivertoa hitaammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan meillä ollut kaikkien aikojen pienin sikiö, kun rv 6+1 alkuraskauden ultrassa äitiyspolilla sikiön koko oli 2,9 mm.:) Sydämen syke näkyi tuolloin ihan nätisti. Ja ihan terve kaveri siellä edelleen porskuttaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli 6+2 kohdalla alkio 5mm ja syke näkyi hyvin, ruskuaispussi oli itseasiassa aika paljon isomman näköinen. Kuukautisista viikot olisivat olleet 7+6, mutta tiesin sen olevan liikaa, koska olin saanut plussan vasta kp40 kohdilla.

 

Ruskuaispussi näkyy ennen kuin alkio ja toimii tavallaan ravinnon lähteenä/suodattimena, kunnes istukka alkaa toimia. Jos mietitte sitten sitä kokoa 5mm on aika vähän ja ultra on siinä kohtaa aika kivalla suurennoksella, joten millin heitto suuntaan tai toiseen ei ole paljon jo kuvan rakeisuuden vuoksi ja alkion asennostakin kiinni :grin:

 

Tässä vielä vähän Linkkiä jos jotain kiinnostaa :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin kertomaan mietteliäille positiivisia uutisia, eli meilläainakin toistaiseksi kaikki hyvin, vaikka ei vastannutkaan viikkoja ekassa ultrassa. 2 viikossa oli kasvanut 6mm kokosesta 23mm kokoiseksi. Toivottavasti kaikki menee hyvin myös loppuun asti ja teillä muilla myös!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ultrattiin ensimmäisen kerran viikolla 5+, mutta silloin ei näkynyt mitään muuta kuin laajentunut kohtuontelo. Nyt ultrattiin tänään toisen kerran viikolla 7+2 ja alkion koko oli 12mm ja syke näkyi hienosti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin ultrassa, kun olin lääkärin mukaan viikolla 5 tai 6, ei osannut varmaksi sanoa, kun mulla ei ollut tietoa viimeisistä kuukautisista. Ultrassa näkyi pussi ja jotain muuta siinä keskellä. Lääkäri käski tulla parin viikon päästä uudestaan, koska näin aikaisin on vielä mahdoton sanoa koosta mitään tai et voi olla esim. tuulimunaraskaus.

Nyt ei millään malttais odottaa sitä kahta viikkoa!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

7+5 oli eilen kun ultrattiin. Koko oli 15 mm ja vastasi lääkärin mukaan aikaa, sykekin näkyi ja kuului oikein selvästi. :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin varhaisultrassa rv 7+0. Kaikki oleellinen löytyi ja sydän sykki, mutta alkio koko oli vain 5,7 mm. Oviksesta laskettuna (tikutettu) olisin n. rv 6+5. Lääkäri sanoi, että ihan normaalilta näyttää ja heitto on ok. Sikiöpussi puolestaan oli kuulemma iso ja lääkäri yritti selvittää olisiko siellä kaksi alkiota, mutta yksi alkio siellä vain näkyi.

 

Päivittelen tänne meidän tilanteen. NT-ultrassa sikiö vastasi viikkoja, mutta rakenneultrassa mentiin taas 8 päivää jäljessä viikkoihin nähden. Olin ylimääräisessä ultrassa rv 32 ja silloin oltiin jo 11 päivää jäljessä. Terve vauva syntyi lähes laskettuna päivänä ja oli mitoiltaan keskimääräistä pienempi (3200 g ja 49 cm). Meillä siis vauva oli alusta alkaen vähän pienempi tapaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen ultra täällä tehtiin kun viikkoja oli 7+6. Mittaa oliolla onnekkaasti 13 mm tuolloin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now