Mintel

PCOS hoitokertomuksia ja onnistumisia

314 posts in this topic

Suun kautta+piikki yhdistelmää käytetään ainakin silloin kun hoidoissa on mukana myös irrotuspiikki. Eli esim. Femarilla kypsytetään munasolu ja Pregnylillä irrotetaan.

 

Joo, Femar toimi meillä ihan loistavasti, heti tärppäs kun siihen vaihdettiin :D Saas nähdä miten tällä toisella kierroksella käy.

 

Littis, toivottavasti letrot tuo teille sen odotetun lopputuloksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anjusha, toivotaan todella että teillä tärppäisi nopeasti:) ihanaa että yksi onnistuminen on jo alla teillä, joten uskaltaa varmasti jo elätellä toiveita!! On tämä odottelu aikamoista.... minulla ovun induktiota valmistellaan Clomeilla, saas nähdä onko tupla-annoksesta hyötyä....henkisesti valmistautuu koeputkihommiin mutta toivoa toki vielä löytyy jotta OI:llä lähtis homma käyntiin.

 

Littis, hyvä että olette miettineet jo asiaa pitkällekin, varmuuden vuoksi. Onneksi tilanteemme ei tosiaan ole toivoton:) olisi vain niin ihanaa saada jo pikku nyytti syliin <3 malttia vaaditaan...

 

Kivaa viikonloppua kaikille ja peukkuja!!! ja Littikselle toivotaan puolukkapäiviä :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jes, hanat aukesivat! :D Harvoin oon ollut näin iloinen menkoista. :D Vaikka kivut ovat taas lähes sietämättömät, niin jotenkin ne kestää kuitenkin kun odotti tämän kierron alkavan. Ylihuomenna sitten Letrot käyttöön, joissa mulla siis tupla-annostus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jes aivan mahtava juttu Littis!! :) Minulle suosittelivat Panadolia kipuihin mutten tainnut yhtään malttaa ottaa....

 

Itsellä toinen päivä Tero-kuurilla. Eli reilun viikon päästä alkaa omien menkkojen odottelu...

 

Olethan muistanut varata jo seurantaultran? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin tänään siellä gynellä, tsekkasi miten Letrot ovat toimineet. Näytti kuulema juuri sille mille haluttiin. Jes! :) Eli ainoastaan yksi munarakkula oli kasvanut muita huomattavasti suuremmaksi (11mm). Pcos:ssahan saattaa olla ongelmana, että useampi munarakkula innostuu kasvamaan. Hyvä siis näin! Ovulaatiota gyne povaili ma-ti akselille. Toivotaan, että tapahtuu. Juuri sopivasti ennen miehen ulkomaanreissua! :D Mutta hyvä fiilis jäi käynnistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä 24-v nainen,mies 23-v. Edellisen miehen kanssa ilman ehkäisyä useampi vuosi,ei tärppiä. Mulla todettu paha pco 2009.Clomifeniä kokeiltiin puoli vuotta, ovulaatio tuli mutta raskaus ei alkanut.  Ero miehestä v 2013.

Uuden miehen kanssa ollaan keskitytty kumpikin opintoihin,eikä vielä haaveiltu enempää lapsista, tiedetty vaan se että sitten kun aika koittaa,luomusti on huonot mahdollisuudet raskautua. E-pillereitä oon syönyt koko meidän suhteen ajan,mutta nyt alkukesästä jätin pillerit samalla kun aloitin vhh-ruokavalion. Aattelin kattoo miten hormoneihin vaikuttaa vhh kun moni kehunut että sillä saanut hormonit tasapainoon. Mulla siis kierto ollut aina epäsäänöllinen, 40-100 päivän välillä, ja sitten kun menkat on alkanut,oon vuotanut 1-3 kk putkeen. Ovulaatiota ei luomuna koskaan. Vhh ruokavalion ansiosta painoa putosi 15 kg neljässä kuukaudessa. Tuossa ajassa kuukautiset alkoivat ajallaan ja myös loppuivat niin, että kierron pituudeksi tuli 30 päivää. Neljäntenä kuukautena( neljäs kierto ilman pillereitä) ja ainut näistä kierroista kun miehen kanssa edes nähtiin(oli kesän muualla töissä) havahduin sitten siihen , että kuukautiset eivät alkaneetkaan.Hain apteekista testin varmana siitä, että nega tulee ja ovulaatiota ei taaskaan vaan oo ollut. Ylläripylläri,sieltä pärähti vahva plussa <3 Uskon, että pelkkä painonpudotus ei olisi riittänyt raskautumiseen,vaan syynä nimenomaan se ,miten painoa pudotin eli hiilareita karsimalla. 

Huomenna ois sitten ultra äitiyspolilla. Jännittää ihan älyttömästi. Ekalla neuvolakäynnillä ultrassa rv 8+3 kaikki hyvin ja sydänäänetki saatiin kuuluviin,mutta silti jotenkin ei vieläkään luota siihen ,että kaikki vois mennä hyvin. Tilasin monia kokemuksia luettuani tuon kotidopplerin, jossa luvataan että sikiön sydänäänet saa kuuluviin rv 12 lähtien. No, täällä sunnuntaina ekaa kertaa sitä kokeilin (rv 11+0) ja sain äänet kuuluviin clear.png Joten kyllä siellä elossa ollaan mutta onko kaikki sitten muuten ok,sitä jännätään. Mieskin pääsee nyt mukaan kun viimeksi ei päässyt. 

Tsemppiä kaikille !

Edited by MisU91

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jättäkää vehnä ja sokeri pois ruuasta kun yritätte. Varsinkin ylipainoiset. Laskee verensokereita, mulla vähensi menkkakipuja ja turvotusta, tasoitti kierron 50-60 päivästä normiin 30/32 kiertoon. Päänsäryt jäi pois jne jne. Eli vaikutti mulla ainakin suoraan hormoonitoimintaan.
Ja luomuja ovat kaikki 'helminauhoista' huolimatta. 

 

Wilhelmiinalle peukkuja. Älä murehdi km-riskiä. Luotat vaan lujasti tarrasukkiin :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa Littis että homma toimii, nyt peukut pystyyn ja odottelemaan oviksen "tuloksia" :):):)!!

 

Minulla alkoivat menkat tällä erää samana päivänä kun otin viimeisen Terolutin, joten ei tarvinnut menkkoja odotella.....:D 

 

Seuraava ultra lauantaina, katsotaan onko kypsynyt munasolu, nyt kun hormonimäärä tuplattu. Kyllä vähän hirvittää ja jännittää :/

 

Misulle hyvää vointia raskausaikaan ja hyvällä mielellä etiäpäin vaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi mitä ihania ja kannustavia tarinoita Ennatiina ja Misu91! Tämä todellakin luo uskoa ja toivoa. <3 Itsellä tiputettavaa noin 8 kiloa, ja juuri eilen kaivoin zone-ruokavalion jota alan noudattamaan. Ja nimeomaan vähemmän viljatuotteiden ja sokerin hiilarit minimiin. Toivottavasti tuo tulosta! :)

 

Mulla oli eilen ovulaatio Letrojen avulla. Saa nähdä miten tässä nyt käy. Käy miten käy niin tuota vhh:ta alan noudattamaan taas (tiputin sillä joskus aikonaan 30kg). Mutta tallentelut ainakin osui oikeille päiville. :)

 

Mä olen todella tietämätön, niin auttakaa viisaampina. Miten Pcos vaikeuttaa raskautumista? Jos ovulaatio saadaan tulemaan (gyne tosiaan tsekkasi että yksi isompi folli oli kasvamassa), vaikkakin Letrojen avulla, niin mikä on "seuraava haaste"? Keskenmenon riski on ilmeisesti hieman suurempi, mutta noin muuten? Yritän oppia ymmärtämään mun kroppaa paremmin.

 

Wii, mikä sun tilanne on? Onko kuukautiset alkanut? Tai kenties jotain vieläkin parempaa? :) ja kiitoksia vielä noista onnistumistarinoista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ai niin, miten nopeasti nämä positiiviset vaikutukset kiertojen pituudessa/ovulaation tulemisessa yms. alkoi näkymään vhh:n alettua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla heinäkuussa diagnosoitiin pco-tyyppiset munasarjat, pcos ei vielä silloin diagnosoitu, vaikka muitakin merkkejä oli. Kontrolliultra ison kystan takia oli eilen ja yllätyksekseen lääkäri ei löytänyt muniksista kuin toimivia rakkuloita, eli helminauhat oli hävinneet. Mitään syytä en osaa sanoa. Oon käyttänyt nyt pari kuukautta aloe vera-juomaa ja terolutit oli kolme kiertoa käytössä. Lääkäri sanoi ihmettelevänsä, jos ei kuule plussaamisesta ennen tammikuuta. Ja nyt piinapäivät menossa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritystähän meillä oli vuosikausia takana, niinkun allekirjoituksesta näkee. Oltiin haettu lapsettomuustutkimuksiin ja tarkoitus oli kartoittaa kiertoa ja mahdollisesti siirtyä oviksen induktioon. Mun toinen munasarjani on pco-tyyppinen ja ainakin meillä vaikeutti raskautumista niin, ettei niitä oviksia tullut kovin usein ja kaiken lisäksi niiden ajankohdan arviointi oli todella vaikeaa. Oikeestaan ihan silkalla tuurilla tässä plussakierrossa olin kp 11 juurikin alkukierron ultrassa jossa näkyi selkeä folli ja mehän pistettiin ihan kaikki peliin. Ylläri luomuplussa siis, en olisi uskonut että se tulee, koska olin henkisesti valmistautunut jo induktioon.

 

Laihduin kyllä muutamia kiloja alkuvuodesta, kun ruokahalu käytännössä katosi mun jalkaleikkauksen takia (usean kuukauden olin koipi paketissa), luulen että myös tällä oli vaikutusta. Metut olin jo aloittanut painonpudotusta tukemaan vähän reilun viikon niitä kerkesin mutustaa.

 

Mulla ei ainakaan tähän asti ole ollut yhtä virtsatientulehdusta kummenpaa ongelmaa raskauden aikana ja täytyy toivoa ettei tulekaan. Kamalasti yksityisen puolen aiempi gyneni pelotti kaikella, mutta vääräksi osoittautui hänen luulonsa onneksi.

 

Tsemppiä ihan älyttömästi kaikille pcos:sän kanssa kamppaileville, kyllä meillä on toivoa! :wub: Plussatuulia :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi Nukkelapsi, et tiedäkään miten iloinen olen puolestasi! Aivan mahtavaa! Ja miumiumi, kiitos. Tuo toi lisää uskoa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haaveissa, kiitos! :) En aiemmin huomannut viestiäsi kun samaan aikaan kirjoiteltiin. Aluksi olin hieman epätoivoinen, että eikö ovista sittenkään tule avustuksesta huolimatta sillä mitään oireita tai muutoksia ovistestissä ei ollut. Mutta yllättäen testiviiva tikussa tummui eilen aamulla ja tunsin myös kropassa oviksen: Vatsaa jomotti monta tuntia, turvotti ja hieman kuvotti sekä nännit olivat todella arat. Yhtäkkiä kuin seinään oireet loppuivat noin klo 17, ja olo normalisoitui. Onneksi talleteltiin la, ma ja vielä eilen aamulla. Eilen mies nimittäin lähti työmatkalle yli viikoksi niin oli "pakko" hyödyntää vähän etukenossa. :D Mutta eikös ne olekin ne parhaat päivät..? Nyt tosiaan jäädään jännittämään. :) Jos nyt ei tule tärppiä, niin päätin etten teroluteja enää ota. Ne sai mulle aivan järkyttävän olon ja finnejä tusinan, eikä siltikään toimineet aivan oppikirjan mukaan. Toki jos kierto venyy ja venyy niin katsotaan tilanne uudestaan. Toki toivon, että venyy aivan muista syistä! ;)

 

Ja toivotaan, että myös sinulla olisi yksi johtofolli siellä. Mä niin pidän peukkuja sulle! Mutta tiedän nuo sekavat fiilikset...Tulethan kertomaan miten ultra meni.

Edited by Littis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi vitsi, hienoa Littis että bongasit oviksen!! Sekään ei ole itsestään selvä juttu kuitenkaan.. Kyllä ne taitaa parhaat päivät olla kun hieman "etukenossa" tallettelee :D nyt peukut pystyyn vaan teille!! Oletko vielä tehnyt raskaustestiä?

 

Kiitos tsempeistä, ne tulivat perille!! Kävin lauantaina ultrassa ja oikealla puolella oli  yksi 1,9 cm rakkula ja vasemmalla kaksi yli kahden sentin rakkulaa ja lisäksi n. 4 hieman pienempää. Ei siis aivan toivotulla tavalla, jotta olisi vain yksi kypsynyt, mutta lääkärini sanoi, että vaikka kaksosraskaudessa keskenmenoriski suurenee, hän ei jättäisi tätä ovulaatiota hyödyntämättä.

 

Ja ovulaatio oli juurikin tuolloin käynnistymässä, kohdunkaulalla oli kuulemma ovulaation merkit, kun lääkäri ultrasi... Ja en todellakaan tiennyt itse mitään!! Ei muuta kun petipuuhiin samana päivänä ja vielä varulta eilenkin, koska tein ovulaatiotestin eilen ja oli selvästi tummempi viiva kun testiviiva, sekä alavatsa kipuili ja vihloi... Nyt sitten jännäämään tärppääkö.  

 

Tuntuu, että niin monta liikkuvaa osaa on tässä raskautumisessa, kun nyt sitten saa jännittää, jotta jos hedelmöitys tapahtuu, kiinnittyykö kohtuun, tuotanko riittävästi keltarauhashormonia, että saadaan munasolu pysymään hengissä... äääks.... ehkä parempi ettei lue liikaa, tieto lisää tuskaa :D!!

 

Minä pidän täällä sinulle niin kovasti peukkuja, kerrothan kuinka homma etenee :)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi, sullahan oli ollit hyvänkokoisia! Ja hyvä että ovis osui oikeaan aikaan. Nyt vaan niin toivon parasta teidän puolesta. :) Oliko sulla Clomit tai Letrot käytössä? Nyt en muista ollenkaan.. Clomithan usein kuulema lisäävät tuota moniraskauden mahdollisuutta, mutta onneksi ei ollut kuitenkaan enempää kuin kaksi johtavaa follia. Eli nyt vain kaikki peukut ja varpaat pystyyn! Mulla dpo7, ja testiä en ole tehnyt. Ajattelin tehdä vasta loppuviikosta niin ei jää arvailujen varaan. Jos maltan odottaa. :D Mulle tuo ovulaation aikaansaaminen oli jo puolivoittoa, vaikka toki toivon, että homma menee nyt loppuun asti. ;)

 

Ja kyllä, olen aivan samaa mieltä että tässä raskautumisyrityksessä on aivan liian monta osaa jota pitää odottaa/ajoittaa/jännittää! Jotenkin olin kuvitellut tämän pajon helpommaksi touhuksi, mutta tämä tuntuu ainakin itsellä olevan todellinen projekti. Mutta ehkä se projekti tuo sitten hedelmää. :) Ilmoittelen toki heti kun uskallan raskaustestiä tekemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apua, minua jännittää teidän puolesta :) Pianhan se selviää onko peiton heilutuksenne tuottanut tulosta! Kyllähän se tosiaan mietitytti itseäänkin, tuleeko ovua vaiko ei, joten ymmärrän kyllä miksi koet että ovun bongaaminen on jo puoli voittoa. Jokaisesta pienestä "onnistumisesta" osaa olla todella kiitollinen. 

 

Toivotaan todella ettei sinun enää tarvitse Teroja aloittaa (eikä muutakaan hoitoa ;)). Luulen, että jos ei tässä tärppiä itsellämme käy, joudun jatkamaan Terojen avulla, kun minulle eivät tuottaneet mitään sivuvaikutuksia ihme kyllä.. Clomeilla ovut "aiheutetaan".

 

Kiitos peukuista ja varpaista, ne on täällä myös pystyssä teitä ajatellen :) Toivotaan että projektinne tuottaa hedelmää :) itsellä on kituviikko vielä edessä ja testaamaan vasta ensi viikon lopulla... huhuh.

 

Onko sinulla ja muilla muuten ollut tuntemuksia vatsassa Clomeilla tai Letroilla aiheutetun ovulaation jälkeen? Itselläni oli todella kivulias alavatsa ovulaatiosta seuraavan päivänä ja vielä eilenkin tuntui kosketusaralta... on tämä varmasti aika rankkaa kehollekin :/

 

Kuinka muilla on homma edennyt? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne kaksi kertaa kun olen ovuloinut pillereiden lopettamisen jälkeen (heti ensimmäinen pillereiden lopetuksen jälkeen ja nyt tämä kierto) ovat molemmat kerrat olleet kivuliaat, pistäneet alavatsaa, nännit ovat herkät ja myös alaselkään on jomottanut. Eli mun kropassa ovulaatiota ei voi näköjään olla huomaamatta. :D Mutta kestän mielelläni nuo kaikki jos se vain tuo hedelmää. Sitä odotellessa. Viikonloppuna ajattelin testata. Jännittää jo nyt! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi miten jännää Littis! Täällä ollaan hengessä mukana! :)

 

Meillä nyt tosiaan eka Letro avusteinen kierto menossa, tänään viiminen letropäivä. Huomenna verikokeet, maanantaina ultra. Jännittää kyllä kovasti että onko lääkkeistä ollut mitään hyötyä. :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin jännäillään Littiksen testailuja! :)

 

wiille tsempit maanantaille, toivottavasti sieltä löytyy hieno follikkeli :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiille niin paljon peukkuja maanantaille!!! Toivotaan niin mahdottomasti,  että sieltä löytyy yksi iso rakkula :)

 

Kerrohan kuulumiset ensi viikolla! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kertokaa te viisaammat nyt. On tiedossa, että pcos saattaa hankaloittaa lapsen saantia. Mutta osaako kukaan aukaista mulle miten?

 

Jos ovuloimattomuuteen saa apuja (esim. itsellä Letrozolit), niin mikä muu tekijä tämän lisäksi hankaloittaa raskautumista? Keskenmenonriski on ilmeisesti myös hieman korkeampi. Olen yrittänyt selvittää onko vielä jokin asia josta en ole tietoinen, mutta en löydä näiden lisäksi muita syitä miksi raskautuminen olisi vaikeampaa pcos-ihmisillä. Yritän vain oppia ymmärtämään mun kroppaa paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt oo sitten 100 varma, mut joskus myös aiheesta lueskelin kun epäiltiin pcota joka on nyttemmin suljettu pois. PCS:hon liittyy yleensä just epäsäännöllisiä kiertoja jolloin ovulaatiota on hankala bongata. Tai sitten jää kokonaan ovis väliin tai ei tule ollenkaan. Ja eiks juuri näihin diagnooseihin yleensä oo hyvät vasteet just clomeilla ja letroilla/femareilla joilla saadaan kunnon ovis aikaseksi? Mut varmaan aika harva joka on PCO-diagnoosin saatuaan lähtenyt hoitoihin jäänyt vallan lapsettomaksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Näin mäkin olen asian ymmärtänyt, mutta halusin vielä vahvistusta ajatuksilleni. Kiitos! :) Gyne sanoi mulle, että pcos itsessään ei ole missään nimessä este raskautumiselle. Tie vain saattaa olla hieman aikaavievämpi. Mutta hyvä tietää, että ns. "muita esteitä" ei ole. Ainoastaan juurikin tuo ovulaation haasteellisempi bongaaminen/väliinjääminen/puuttuminen kokonaan on isoin tekijä. Onneksi Letrozol auttoi mulla tähän.

 

Onneksi tässä maassa lapsettomuushoitojen taso on hyvä, joten uskon vahvasti että jokaisella meillä pcos-naisella on vielä se tuhiseva vauva joku päivä sylissä. :)

Edited by Littis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now