Mintel

PCOS hoitokertomuksia ja onnistumisia

314 posts in this topic

Olen myös ymmärtänyt, että ovuloimattomuus on se isoin ongelma. Lisäksi kohdun limakalvo voi olla ohuenpuoleinen, mikä haittaa kiinnittymistä. Molempiin on toimivat lääkkeet. Kuten aiemmin kirjoitin, omalla kohdallani gyne ei nähnyt syytä määrätä lääkkeitä tms luomuyrityksen tueksi, kun kerran kierto on suht säännöllinen (eli ovuloin), vaikkei ihmeparantumista muista PCOS-oireista ollutkaan. Keskenmenoriskistä, PCO-naisilla keltarauhashormonia ei kai välttämättä erityi (myöskään) alkuraskaudessa normaalisti, mutta sitä pidetään kuitenkin harvinaisena syynä keskenmenolle. Käsittääkseni jotkut syövät Terolutia vajeeseen. Tutkimuksissa näkyy varmaan myös se, että moni PCO-nainen raskautuu hoitojen avulla ja hoidot kasvattavat riskejä, enemmän ja vähemmän.

 

Jälkijunassa kiitokset kaikille tsempeistä. :) Tänään täynnä rv 12+1, pari päivää ultratuomioon. Minulta ei ole tutkittu keltarauhashormonia, luultavasti koska ei ole ollut aiempia keskenmenoja, olen sekä julkisella että yksityisellä käynyt. En ole muutenkaan mitenkään erityistarkkailussa, mitä nyt sokerirasitus otetaan aiemmin.

 

Voimia kaikille!

 

E: Ultrassa vaikutti olevan kaikki ok. :)

Edited by wilhelmiina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomenta kaikille :)

 

Tosiaan oli meilläkin viime seurannassa gynen kanssa puhetta näistä riskeistä ja minulle nostettiin esiin mm. hyperstimulaatio, jonka mahdollisuus kasvaa hormonihoidoissa. Hyperstimulaatio saattaa aiheuttaa munasarjojen kasvamisen liian suuriksi ja saattaa pahimmillaan johtaa sairaalahoitoon. Ilmeisesti ei kuitenkaan kasvata keskenmenoriskiä (?). Lääkärini kertoi, että se voi olla todella kivulias osuessaan kohdalle. Kaksos-"riski" otettiin myös esiin, mutta omalla kohdallani ei ainakaan olisi huono asia :) Oma gyne on kaksoslasten äiti ja sanoi tosiaan, että hyvin on mennyt alusta asti eikä nähnyt riskiä itsellänikään, jos sattuisi, että useampi munasolu olisi hedelmöittynyt.

 

Wilhelmiina, ihanaa että raskaus edennyt hyvin! Tsemppiä ultraan, aivan ihanaa.

 

Littis, saakos sen verran kysyä, jotta teitkö testiä tänä viikonloppuna? Olit todella ajatuksissa!!!

 

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille ja tsemppiä kaikille tasapuolisesti, ei luovuteta!!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ei kai ole ollut keskustelua sokeriarvojen merkityksestä raskautumiseen? Kirjoitin aiemmin, että verikokeistani etsittiin kohonnutta prolaktiiniarvoa, mikä olikin viitearvojen sisällä. Sen sijaan minulla todettiin yli suositusten kohonnut paastosokeriarvo, vaikka olen normaalipainoinen enkä ole mitenkään kova syömään herkkuja tai roskaruokaa. En vain ole koskaan miettinyt, mitä syön ja lautasella on ollut  iltaisin aina lisukkeena kunnon kasa pastaa/perunaa/riisiä. Sämpylä juustolla on ollut luottoaamupalani iät ja ajat, koska vatsani kestää sitä parhaiten. Ja kaikessa hiljaisuudessa olen taikonut itselleni esidiabeteksen.

 

Olen jopa hieman vihainen, ettei minulle ole lääkäreiden taholta koskaan puhuttu PCOS:n ruokavaliohoidosta mitään. Olen elänyt koko aikuisikäni ruoan suhteen "kuin pellossa", koska normaalipainoisten kakkostyypin diabeteksestä ei puhuta koskaan missään. En ole muka kuulunut riskiryhmään, koska vyötärönympärykseni ei ole suuri. Viskeraalinen rasvahan ei välttämättä näy edes ulospäin ja laihakin voi olla "lihava sisältä".

 

Nyt olen alkanut muuttamaan ruokavaliota isolla kädellä ja metformiinihoito on edessä, kunhan julkisen puolen hoidot alkaa.

 

Ajattelin vain varoittaa, että PCOS ja huono sokerin sietokyky kulkee käsikädessä, eikä normaalipainoinenkaan siltä välty. Vaikka sokeriarvot olisikin kunnossa, niin luultavasti niissä tapahtuu poikkeavia heittelyitä vrt terveen metabolian omaaviin ihmisiin.

 

:unsure: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on menossa ensimmäinen Letrozol-avusteinen kierto, tänään oli seurantaultra, jossa tarkistettiin onko lääkkeet purreet. Mulla on ollut oviksia luomunakin, joten annostus oli pieni. Silti vaste yllätti: kypsyviä folleja löytyi neljä! Yksi oli selkeästi muita isompi (13mm), muut oli vähän pienempiä, mutta keskenään tasakokoisia. Seuraava ultraus keskiviikkona, siihen asti toivotaan että johtofolli jatkaa kasvuaan, mutta muut ei. :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivotan wii tsempit sulle täältäkin! Toivottvasti huomenna näkyy ultrassa yksi oppikirjamainen johtofolli ja muut olisivat lakanneet kasvamasta. Tulethan sitten ilmoittelemaan miltä ultrassa näytti. :)

 

Sukkulamato, mulla ollut samoja ajatuksia. Oma gyneni on ihan pirun pätevä ja ammattitaitoinen, mutta miksi hän ei ole koskaan maininnut tuosta ruokavaliosta? Onnekseni olen syönyt terveellisemmin viimeiset vuodet, tiputtanut 20kg painoa, mutta silti. Nyt näitä palstoja ja tarkemmin pcos:stä lukiessani pistää vähän vihaksi. Nyt olen jättänyt sokerin kokonaan ruokavaliosta, ja hiilarit muutenkin minimiin. Josko tämä edesauttaisi asiaa. 32 ikävuotta ja 2. tyypin diabetes tietämättään ei kuulosta mun korvaan kivalta yhdistelmältä. Joten haluan välttää sitä viimeiseen asti. Ja lisäksi jos se entistäkin terveellisempi ruokavalio edesauttaa raskautumista niin olen valmis kokeilemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ai niin Haaveissa, tyylipuhdas nega testattu. Nyt vain lähinnä jännitän että miten noi Letrot ovat vaikuttaneet mun kierron pituuteen vai ovatko mitenkään. Toivottvasti vähän säännöllistävät niitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, tulen kyllä kertomaan heti huomenna miten ultra meni :)

Voi ei Littis tuota negaa :( Pahoittelut!

 

Jos englanti taipuu niin PCOS-ruokavaliosta löytyy hurjasti tekstiä sillä kielellä. Sieltä vaan pitäis itselleen sopivat linjat sit löytää.

Edited by wii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ai niin, miten nopeasti nämä positiiviset vaikutukset kiertojen pituudessa/ovulaation tulemisessa yms. alkoi näkymään vhh:n alettua?

 

 

Olisko mennyt puolisen vuotta....? en muista. Siitä aikaa kuitenkin jo pitkään. Kierto siis tasoittui. Oviksia en ole tikuttanut kuin nyt vasta nelosta yrittäessä. PCO takia menkat tosin olleet kuin niagara hirveine kipuineen senkin jälkeen kun tasoittuivat ns normaaleiksi. :(  

Lekuri (toinen joka antoi lapsettomuustuomion PCO takia) sanoi, että n puolet reilusti ylipainoisista naisista jotka saaneet dg ja siirtyvät noudattamaan vhh palaavat seuraavaksi vuoden sisällä hänen vastaanotolleen ultraan vauva mahassa. Hän oli mun kohdalla ainakin oikeassa. 

 

Mulla ongelma oli ainakin siinä, että ensin näkyi pitkät rivit olemattoman surkeita munasoluja. Vaikka sieltä irtosi pallo, se surkastui kesken reissun/ei kyennyt hedelmöittymään, tai ei kyennyt kiinnittymään/pitämään kiinni. Yhtään km ei ole, enkä ole väärää positiivista testiä koskaan tehnyt. 

 

Sellaisen vielä heitän tähän (en muista olenko aikaisemmin kirjoittanut)

Nelosen kohdalla ehdin reilun kuukauden syödä foolihappoa. Eli sitä suosittelen myös mutustamaan purkista yrityksen aikana. Tuo oli pelkkää foolia ja vahvaa sellaista (valmistajaa en muista, ruskea lasipurkki luontaistuotemyyjältä) Ei siitä ainakaan haittaa ole :) 

 

muoks: ja sukkulamato puhuu asiaa.

Iltapalaksi pelkkää proteiinia (tai ainakin mahd vähän hiilaria) Itsellä iltapalaksi raejuustoa+tonnikalaa/kanaa ja kananmunaa. Lisänä ruisnäkkäri tai hiukan kasviksia tjt. 

Mulla sokerit aina olleet hyvät, rasituksessa ja paastona, sukurasiitteena diabetes silti ja selvästo sokerinsietokyky on heikko. Enenen elin pizzalla, sämpylällä, suklaalla jne. Nyt huomaan, kun syön vaikka sämpylän, että olo on kuin kahden kaljan jälkeen. Ensin se nousee päähän, ja sen jälkeen iskee väsymys.  Jotain on siis tapahtunut.

 

Edited by Ennatiina

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos näistä infoista. :) Saanko kysyä, kauanko sulla kesti tulla raskaaksi ensimmäisen kerran? Ja missä vaiheessa yritystä vaihdoit vhh:n?

 

Oma hiilaritankkaus keskittyy enemmän aamuun, jolloin syön lähes poikkeuksetta kaurapuuroa marjoilla. Muiden aterioiden hiilarit koostuvat pavuista, hedelmistä yms. eli vehnää ja sokeria vältän. Tämä linjaus on siis kestänyt nyt pari viikkoa, aiemmin söin myös aterioiden yhteydessä usein leipää/riisiä tms. hiilareiden lähteenä, mutta luovuin niistä. Ja foliohapot ovat olleet mulla ahkerassa käytössä varmaan noin 3kk:n ajan gynen suosituksesta.. :)

 

Nyt vain toivotaan parasta tälle kierrolle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Littis, uutta yritystä vaan peliin :) kyllä meitä onnistaa vielä joku kaunis päivä!!!! Leuka rintaan ja nokka kohti uusia tuulia :) oletko tehnyt vielä uutta testiä varulta?

 

Minullekaan ei ole mainittu ruokavaliosta mitään, sen verran vain, että painoa pitäisi saada muutama kilo lisää, kun liikun tuolla normaali- ja alipainon rajamailla. Te keiden tulisi tiputtaa painoa, voin sanoa, ettei niitä kiloja ihan hevillä saa lisääkään silloin kun pitäisi, varsinkin kun noudattaa terveellistä ruokavaliota.(onhan mulla kyllä herkkupäiviäkin ;)) Mutta kaikki painimme omien ongelmien kanssa !!!:D

 

Minulle suositeltiin Multivita "Raskaus ja Imetys" jo yritys vaiheessa ja olenkin syönyt sitä useamman kuukauden, pillerit sisältävät foolihappoa tarvittavan määrän ja myös muita tarvittavia vitamiineja.

 

Wiille kovasti tsemppii ultraan!!

 

Omat testailut olisi edessä ylihuomenna..... iiks!!!! Nännit on ollut muutaman päivän todella arat ja alavatsa turvottaa, mutta olen käsittänyt, että nämä oireet voi olla yhtälailla merkki kuukautisten alkamisesta kuin raskaudestakin, joten odotellaan..... Onko teillä, joilla on hormonihoidoilla tärpännyt kokemusta oireista ennen plussaamista? Nännit on olleet kipeänä aiemmin yhden kerran alkuvuodesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oi oi, mä niin pidän peukkuja että nuo oireet tarkoittaisivat plussaa! Mua alkoi oikeasti jännittämään sun puolesta. :)

 

Ja uusi testi on turha kun hanat aukesivat eilen. :D Mutta jos jotain positiivista haetaan, niin Letrozol (ja kenties vhh?) lyhensi mun kierron normaaliksi 30pv mittaiseksi. Ovulaatio oli kp16-17. Eli aika oppikirjan mukaan. :) Josko tässä kierrossa myös raskautuminen tapahtuisi oppikirjamaisesti. ;) Huomenna alkaa sitten Letro-kierto vol 2.

 

Mäkin olen napsinut myös tuota Multivitaa. Haaveissa, onko sulla seurantaultraa tms? Mutta tulethan raportoimaan miten piinapäivät sujuvat. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos näistä infoista. :) Saanko kysyä, kauanko sulla kesti tulla raskaaksi ensimmäisen kerran? Ja missä vaiheessa yritystä vaihdoit vhh:n?

 

 

esikoista tehtiin 18kk. Lekurille menin ja tuomion sain kun 11kk yritystä oli takana. Lekurin jälkeen karsin sokeria ja herkut (=pulla, leipä ja pizza joilla elin) pois. eli n puoli vuotta meni plussaan siitäkin vielä... 

 

Toista tehtiinkin sitten tasan 5 vuotta.... Silloin en noudattanut vhh, enkä pudottanut painoa. ns menetin toivoni toisen saamisesta joten tuntui olevan se ja sama miten söi. Itsestä huolehtiminen jäio taka-alalle kun vauva/taapero oli jaloissa. 

Edited by Ennatiina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta hei Littis, onhan toi tosi hieno juttu että menkat tuli nyt luomuna ja ajallaan!! Puoli voittoa sekin ehdottomasti!! :) ja nyt sitten oppikirjamaista tärppiä odottelemaan teille:)

 

Seurantaultraa ei ole ennen kun selviää plussaanko ja jos en plussaa niin odotellaan kuuluuko menkkoja.

 

Tänään tein testin aamulla ja todella TODELLA haalea viiva tuli, mutta en oikein luota ihan täpöllä tuohon, kun ohjeessakin lukee, että testin tulos tulisi tarkistaa 5 min päästä ja 10 minuutin jälkeen tulos ei ole enää luotettava ja viiva ilmestyi siinä 8-9 min kohdilla.

 

Ajattelin huomenna testata rinnakkain kokonaan erilaisella testillä ja tuolla millä tänään testasin, ja katsotaan mitä näyttävät. Olo ei todellakaan ole erityisen toiveikas, enemmänkin hieman pelokas, kun aiemmin olen tosiaan saanut kaksi haamua (keväällä) ja raskaaksi asti en tullut kuitenkaan :/

 

Monet testit vaikuttavat antavan haamuja turhaankin tai sitten raskaus ei jatku.

 

Littikselle nyt sitten oikein hedelmällistä ovista toivotaan :)

 

Kuinkas Wiillä sujuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oi, mä niin pidän peukkuja että nyt alkaisi viiva tummenemaan! Oikeesti, mua jännittää jo teidän puolesta. Ilmoittelethan miten käy. Mä nyt jännitän sua kun oma kroppa odottaa ovista. Niin ei ole mitään jännitettävää täällä päässä. :D Mä en ole saanut koskaan minkäänlaista väriä r-testiin. Mitä merkkiä käytät?

 

Ja toivotaan tosiaan, että oppikirja on mukana tässä kierrossa alusta loppuun saakka. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haaveissa: Toivotaan parasta! :)

 

Eilen ultrassa näkyi onneksi vain yksi johtofolli, joka kooltaa 16mm. Kolme muuta maanantaina näkynyttä follia ei olleet kasvaneet :)

Verikoetuloksista oli valmistunu kilpparit, shgb ja prolaktiini. Kaikki oli ok ja viitearvojen sisällä :)

 

Eli täällä odotellaan ovista saapuvaksi loppuviikosta. Nyt on kp14 ja ovistesti odotetusti vielä nega.

Edited by wii

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun gyne sanoi, että se johtofolli kasvaa usein 2mm/päivä, ja irtoaa siinä 22-23mm kokoisena. Tuo tietoa auttoi itseäni hieman ennustamaan ovulaation ajankohtaa seurantaultran jälkeen. :) Tsemppiä! Mä pidän teille peukkuja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan upeeta Wii!!! Oon todella iloinen teidän puolesta :) peitto sitten heilumaan kun ovis bongataan !!

 

Kiitos Littis kun elät mukana <3 sinä olet myös ajatuksissa ja toivon niin kovasti, että teille tulee tärppi tulee seuraavasta ovusta <3

 

Tänään tein apteekin oman testin ja One Step (Sofin liuskatesti). Apteekin omaan tuli selkeä viiva heti testiajalla (vaalempi tosin kun kontrolliviiva) ja tuohon liuskatestiin tuli yhä haalea vaaleanpunainen.

 

On todella sekavat fiilikset.. Pidättelen nyt 4 tuntia ja ajattelin, että teen sitten vielä sen Clearbluen digitestin ja katson mitä se näyttää. Pelottavaa ja jännää tämä on....

 

Odotan ilolla uutisia teidän suunnalta :)

Edited by Haaveissa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Clear Bluen digitaalisella tuli "Raskaana 1-2"... joten kai tässä voi vähän huokaista....

 

Mutta hyvin varovaiset on odotukset. Jos kaikki sujuu nyt hyvin niin 23.11. on varhaisultrassa käytävä katsomassa alkion tilanne. Gyne sanoi, että viikot lasketaan viime kuukautisten alkamispäivästä eli tällä hetkellä olisi menossa 3+3 eli todella alussa ollaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haaveissa, voi ihanaa!! <3 Niin suuret onnittelut teille! Mulla tulee ihan ilonkyyneleet silmiin. Meilläkin on siis toivoa. :) Todella, siis todella paljon jarrusukkia pikkuiselle. Ja toivottavasti seuraan pian odotuspuolelle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lämpimät kiitokset Wii ja Littis <3 olette korvaamaton tuki tässä prosessissa <3 päivä kerrallaan tmentävä kun niin alussa ollaan ja kaikki riskit olemassa..... tämä tuntuu kerta kaikkiaan ihmeeltä, ja tätä ihmettä toivon koko sydämestäni teille molemmille tapahtuvaksi heti seuraavan oviksen jälkeen <3

 

Onko Wii bongannut ovista? Milloin Littiksen seuraava folliultra :)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wiin ovikselle ja tallentelulle isot peukut! :)

 

Haaveissa, seuraavaa seurantaultraa ei ole. Ellen toki halua erikseen maksaa sitä reilua sataa euroa (yksityisellä olen siis käynyt). Koska edellinen seuranta näytti siltä miltä pitikin, niin voin rauhassa ottaa Letroja seuraavan kuuden kierron ajan. Toki jos jotain hämärää ilmaantuu niin menen tsekkauttamaan paikat. Mutta toivotaan ettei tarvitse ajatella kuutta kiertoa kauemmaksi. :)

 

Jos yhtään viime Letro-kierrosta voi jotain päätellä, niin mun oviksen pitäisi tulla noin reilun viikon päästä.Mies on seuraavat 6 päivää työmatkalla niin päästäänkin tallentelemaan sitten samantien. :D

Edited by Littis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now