Coordinator

K-HKS

186 posts in this topic

No voi nyt hitto, ei pystykään muokkaamaan viestiä :o Anteeksi toi synnytyskertomus, ei se paljon varmaan kerro varsinaisesti K-HKS:stä :P

 

Lapsivuodeosastolla oli aivan ihania hoitajia. No, ok, yksi oli niin hirveän kiireisen oloinen koko ajan että jos piti kysyä johonkin apua, niin sitä sai, mutta jos piti samalla kysyä joku muu, ei-akuutti asia, niin sitä ei ehtiny kun hoitaja häipyi jo. Mun kohdalle ei sattunut hirveämmin mitään ristiriitaisia neuvoja. Mutta yksi kädetön opiskelija siellä oli jolta yritin saada apua kun imetys ei todellakaan sujunut alussa niinkuin elokuvissa. Se vaan seisoi mun vieressä ja hoki että koita saada vauva rauhottumaan :grin: Varmaan osasin jotenkin varautua osaston hoitajien mahdolliseen epäjohdonmukaisuuteen tän ketjun ansiosta ja suodatin tarvittavan tiedon. :P

Muutama hoitajista jäivät erityisesti mieleen, yksi yököistä ja pari päivä/iltahoitajaa. Tollasessa vaan on viddumaista kun ne ihmiset vaihtuu niin paljon ja oma napa pyörii kuitenkin sen vauvan ympärillä, niin nimet ei jää mieleen. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pääsin nyt torstaina kotiin ku maanantaina saivat kursittua tuon masun kuntoon,nyt vaan pelkään kuollakseni et se tulehtuu tai repee tai jotain :)

 

Mä olin huoneessa 14,ja niil hoitajil oli nii hirvee kiire mun takia et ei ne kerinny muita hoitaa ;)

 

 

Mä olin aika paljon jumissa huoneessani,mut jos näit ison naisen työntelemässä sinisiä lastenvaunuja/ kulkemassa sellasen omituisen masiinan kanssa ni se olin mä :girl_sigh:

Saatiin VOTista vaunut et päästiin typyn kaa liikkeelle ja välillä ulos..

 

Mä kyl tykkäsin noist hoitajista,yhtenä päivänä oli sellanen tylympi täti,mut se oli sellanen joka ei kuulemma yleensä siel oo. Ja ne hoitajat muistaa mut kyl pitkään,niin paljon mun haavahoito aiheutti niille harmaita hiuksia :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ocean, kyllä mä muistan sut :girl_smile:

Sä olit eri käytävällä ku minä, mutta mä olin se joka palloili siellä aina ilman vauvaa ku se oli huonon sokeritasapainon takia koko ajan hoitajien luona verensokerin mittausta varten, ja myöhemmin vuorokauden verran VTO:lla sokeritiputuksessa. Lopulta sain vauvan vierihoitoon vasta sunnuntaina kolmen päivän ikäisenä. Sen jälkeen se oli kyllä mukana yleensä :)

Kyllä siel toisella käytävällä näyttikin olevan aina kauhee kiire kaikilla :grin:anteeksi

Toivottavasti sun toipuminen jatkuu paremmin ku alkoi =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kas,huomasinpa just et säkin oot riksusta :)

 

Tehdäänkö vauva-treffit joskus :girl_wink:

 

Tänään oli paniikkipäivä et pitääkö lähteä takas sairaalaan ku vatsaa kivisti ihan hirveesti,mut tunnin unilla se meni pois (tais liiittyä tuohon ruisleivän ahmimiseen eilen ja tänään mikä oireilee vatsan toimimattomuutena,noh tyhmäst pääst kärsii koko kroppa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo tehään! :girl_crazy: Oiskohan täällä muitakin riksulaisia jotka haluais tulla? Vois johonki pistää ketjun pystyyn, vai onko sellasia olemassa? En pääse vielä suljetuille osastoille (HAH) mutta tässähän näitä viestejä kertyy....

 

Muoks: Eiku pääsenhän, tää on 11. viesti :blush:

 

Mä oon miettiny pitäiskö mennä näyttämään tk:hon tota haavaa, ku se erittää jotain, ja yks kohta repsottaa,erittää jotain veristä ja on vieläki kipee. Oon muute alusta saakka huomannu että sektiohaavan kanssa yskiminen ja aivastelu on taitolajeja...

Edited by rainsong

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Ocean :)

 

Taisin käväistä sun huoneessa myrkytystarkkailussa? Oli yhteisiä tuttujakin :)

 

Sektioon meni meilläkin, 2 viikkoa ennen laskettua aikaa ja viikko tuli oltua osastolla, huone 10. En juuri muita tavannut kun huonekaverit (ehti olla 2), oli maha niin kipeä ettei juuri tehnyt mieli liikkua. Heti kun kynnelle kykeni halusin kotiin.

Osastosta ihan positiivistä sanottavaa, muutama kireämpi hoitaja oli, muut oikein mukavia. Hätäpikasektiokaan ei peläyttänyt, leikkurissa oli hyvä ja luottamusta herättävä ryhmä. Haava on edelleen kipeä mutta eiköhän se tästä :)Ja meillä tosiaan oli se 3 tunnin ruokaväli vauvan pienikokoisuuden takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kas hei vaan Mastiffi :)

 

oltiin sit vissiin viel toinenki setti samaan aikaan siel,mä nimittäin pääsin vasta viime torstaina pois, ja täytyy sanoa et olo kohenee huimaa vauhtia heti ku kotiin pääs..

 

Hienoa että sulla meni sektio hyvin (toisin kuin allekirjoittaneella) ja toivottavasti teidän pikkuinen on jo hurmannu setänsä :girl_wink: Täytyykin lähettää terveisiä...

 

Rainsong,tehdään vaan ketju tuonne tapaamispuolelle (mä voin vaikka laittaa ku täs ny möllötän koneella) mut ois kyl kiva tavata muitakin tuoreita mammoja :girl_smile:

Ja hopi hopi terkkariin näytille!!! Mulla nyt on muutenki paniikki tän oman haavani kanssa kun pelkään kuollakseni et tulee takapakkia ja se repeää tai joudutaan avaa uudelleen, mut kyl mul ainaki oli ohjeet et herkästi näytille jos punottaa tai erittää.. Ei siit käynnistä ainakaan haittaa ole!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olipas muuten hassua sellainen että myrkytyshommelin takia piti pysyä pedissä tiukasti mutta sektion jälkeen olisi pitänyt välittömästi kivuta vauva sylissä ylös ja jalkeille... yks hakanen repesi siinä ponnistellessa. Osuutta asiaan oli varmaan silläkin että sattui olemaan se ruuhkaisin viikko kun kaikki päätti syntyä samaan aikaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin leikkurissa kolmesti ja joo,heti ylös ja toimintaa... Vikan reissun jälkeen tosin ei tehny ees tiukkaa nousta ku oli tullu treenattua tuota oikeaa ylösnousutapaa jo pidemmän aikaa :)

 

Joo,se yks viikko oli aika haipakkaa osastolla, vähän hävetti soitella hoitajia millonminkäkin asian takia (ja mä jouduin soittelee niit siin vaihees aika usein)

 

Mutta onneks nyt vihdoin kotona :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma koti kullan kallis :D Sulla on ollut tosi huonoa tuuria matkassa. Ei meilläkään mennyt kuten elokuvissa mutta sä viet kyllä voiton...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan vähän puutun keskusteluun. :girl_sigh:

Riihimäellä synnytyksen lopetettiin -90-91 välisenäaikana.

 

Hämeenlinnassa vauvaa EI saa viedä pois osastolta sairaalaoloaikana.

Muitakin vieraita saa vierailla äidin ja vauvan luona, jos ei mene huoneeseen. Haluisitteko itse, että jonkun huonetoverin luokse tulee puolisukua, kun itse olet juuri tullut synnyttämästä väsyneenä? :)

Eli osaston aulaan saa tulla myös muut vieraat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kokemukset on toukokuulta ,onko jotain mitä haluaisit tietää?? Vietin osastolla 5 viikkoa joten jonkun verran löytyy "tietoa" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, kaikki :girl_haha:

Minkälaista henkilökunta oli, miten synnytys sujui, kuinkapaljon sai apua ja tukea, ohjattiinko imetystä, oliko paikka viihtyisä, kuinka isää kohdeltiin.. mitä vain haluat kertoa :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henkilökunta on kivaa ja hyvin huolehtivaista,toki joukossa on muutama täti jotka laukoo suoraan,mut nekin kumminkin ihan hyvällä :)

 

Mun synnytys oli kaikinpuolin peppu edellä puuhun,mutta henkilökunta teki sen minkä kykeni ja myöhemmin pahojen komplikaatioiden takia saivat sitten tehdä vielä enemmän töitä (eli mut jouduttiin operoimaan pariin otteeseen). Eli kun olin salissa käynnistyksessä niin mua käytiin kattelemassa usein,juteltiin kivunlievityksestä ja jos oli asiaa ni nappia painamalla saatiin kätilö paikalle.Ja kivunlievitystä ois saanut enemmänkin mut mä päädyin sit vaan puhisee parin kipupiikin avuilla koko päivän.

 

kiireelliseen sektioon jouduin yöllä, mulle kerrottiin koko ajan missä mennään ja mitä tehdään,ei tullu tunnetta et oisin jääny "yksin" sen tilanteen kanssa (tämä oli ainoa tilanne missä ois ollu kiva et isällekki ois infoa saatu välitettyä,mut ei kai sitä tos tilantees hoitajat ehi..)

 

Typy tuotiin mulle näytille seuraavana päivänä, n. 14tuntia syntymänsä jälkeen. Pikkunen joutu vaaviteholle kovan tulehduksen takia, ja pääs mun luo vaan pikavisiitille. Mä olin saanut kans kovan tulehduksen ja en päässy sängystä ylös,mut mies sai käydä siel vaavitehol typyä syöttämässä ja sylittelemässä. Mä pääsin könyämään sinne seuraavana päivänä. Jaa niin,lasten lääkäri kävi erikseen kertomassa mulle typyn tilanteesta.

 

Sitten kun typy pääs samaan huoneeseen ni kas kummaa,mä päädyin leikkuriin ,taas :( Ja sit en pitkään aikaaan tehnytkään oikein muuta ku makasin paskana sängyssä,kun tunnelin päässä ei näkyny valoa pitkään aikaan ..

 

Mut siin vaiheessa hoitajat jeesas tosi paljon,juoksutti maitoa,piti typyä toimistos et mä sain nukkua ja muutenkin tekivät kaikkensa et mun ois parempi olla,hankkivat jopa psykiatrisen hoitajan kun huomasivat mun voivan huonosti. eli tosi kokonaisvaltasesti pidettiin huolta,ja jaksoivat tsempata takapakeista huolimatta .

 

Huoneet on ihan mukavia,tosin 5 viikkoa sairaalasängyssä on tosi hubaa ;) Mut siel on mukava oleskelutila mistä löytyy kirjoja jos haluaa lukemista,pieni sisäpiha, iltapalahuoneessa on ihanasti hedelmiä,leipää,jugurttia,mehua ja kahvin/teen keitin.

 

Miestä huomioitiin kanssa hyvin,juttelivat myös hänen kanssaan esim vauvan hoidosta ja miehellehän opetettiin ekana kaikki puhdistushommat ja kylvetykset jne.

 

Imetykseen sai opastusta ja ohjattiin ihan kädestä pitäen,mulla tyrehtyi tosin melkein heti maidon tulo johtuen noista komplikaatioista yms. mut siis varmasti saat apua ja neuvoja. Siitä mä oon kiitollinen et mua ei painostettu siihen imetykseen kun olin niin hajalla sen oman tilanteeni kanssa kun tuntu et mä en ikinä selviä hengissä sieltä.

 

Lääkärit on kans huippuja ja mukavia,ne tosin varmaan kypsy muhun ku näkivät mua päivittäin :P

 

Mutta kaikinpuolin on pakko sanoa että sairaala ja henkilökunta ihan huippua, ja niinä hetkinä kun en vellonut itsesäälissä ni mul oli ihan hauskoja hetkiäkin siellä.. Että jos K-HKS hlökunta lukee näitä niin haleja ja kiitos sinne :girl_dance:

 

Eli reippain mielin vaan synnyttämään, ja muista ,apua pitää ja saa pyytää jos tuntuu yhtään siltä!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostais, että saako sitten synnyttäneiden osastolla olla oma läppäri mukana? Tai saa varmaan, mutta onko siellä langatonta nettiä? :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se toimii kun on toimiakseen... Eli aika pahasti pätki,ainakin sen 5 viikkoo mitä mä siel yritin netissä surffata.. Pisin yhtenäinen pätkä oli 13minsaa,sit nurin pari minsaa tai enemmän ja sit taas surffaa :) Mut kyl sil nyt sai pakolliset tehtyä ja luettua..

Share this post


Link to post
Share on other sites

No hyvä, että edes jotenkin toimii. Esikoisen kanssa ainakin sairaala-aika oli ihan älyttömän tylsää, vaikka omassa huoneessa oli tv. Mutta oli koneella sitten edes jotakin tekemistä, kun ei vauvasta kovin seuraa ollu. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua vielä kiinnostais, etä onko kellää tietoa pystyykö Hämeenlinnassa synnyttämään polikliinisesti?

Tai onko mahdollisuus lyhytaikaiseen osastolla olemiseen?

 

Nyppii niin se sairaalassa oleminen, että esikoisen kanssakin meni vaan itkemiseks koko homma, kun ahisti niin paljon..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sillon kun mä tuol olin sen hiiiirmu pitkän ajan,niin muistaakseni oli yks äiti ainakin joka pääs kotiin seuraavana päivänä. Tuskin sen nopeempaan pois pääsee? Ja onneks siel nyt ei normisynnyttäjien tarvi muutenkaan olla paria päivää pidempää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin tammikuussa kaksoset K-HKS:ssä. Synnytys kesti kauan ja päädyimme leikkuusaliin. Synnytyksestä on pahat traumat.

 

Meille tulee uusi vauva toukokuussa 2012. Onko jollain tietoa miten voisi Hämeenlinnassa saada suunnitellun sektion synnytyspelon takia? Miten asiaa täytyy osata perustella?

Neuvolantätimme kertoi että pelkopolilla meidän tulee varmasti käydä usein ja siellä yleensä odottajat taivutellaan synnyttämään. Olen myös kuullut että vaikka sektioajan saisikin niin jos synnytys käynnistyy itsestään aiemmin, ei suostuta leikkaamaan vaan on pakko synnyttää alakautta (jos siis mitään fyysisiä esteitä tälle ei ole).

 

Olisi kiva kuulla kokemuksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sopusektioon pääsee jos niin haluaa. Keskimäärin niitä taidetaan talossa tehdä n 1-4/vko. Toki pelkopolilla suositellaan aina yleensä alatiesynnytystä sen vähäisempien riskien vuoksi, mutta sinun kohdallasi kun aikaisemmin kohtu on runsaasti venynyt kaksosraskauden vuoksi ja sektioon on päädytty niin sektio on ihan mietittävä vaihtoehto jo lääketieteellisestikin.

Et sen kummempia perusteita vaadi, ilmoitat vain neuvolassa että aikaisemman kokemuksen vuoksi haluat tällä kertaa elektiivisen sektion. Tuolloin sinut ohjataan pelkopolille keskustelemaan ja jos et kantaasi halua muuttaa niin se on sitten siinä. Ketään ei alatiesynnytykseen pakoteta, sillä synnytyksessä äiti on sen verran isossa osassa, että lapsen henki on vaarassa jos äiti päättää että ei yhteistyöhön alakautta suostu.

Ja tuo ei pidä paikkaansa etteikö leikkamaan suostuttaisi jos synnytys käynnistyy ennen sovittua sektioaikaa. Useammankin äidin olen kyseisessä tilanteessa tavannut ja sektiossa hoitanut. Kyllä täällä hoitopäässäkin kaikki ihan ihmisiä ollaan eikä ketään tahallaan kiduteta tai pakoteta mihinkään. Jokaisen hyvinvointia tässä yritetään turvata...lipsrsealed.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now