Possu

Repeäminen synnytyksessä


290 posts in this topic

Ei tehty epparia. Ponnistusvaiheen alussa jouduin pukamaan poikaa ulos ns. väkisin sydänäänten laskemisen vuoksi ja sen seurauksena emättimeen tuli 2. asteen repeämä sekä muutamia nirhaumia. Ei kyllä tuntenut synnytyksen aikana. Mulle tikkaaminen oli ihan kamalaa, puudutteet ei auttaneet alkuun yhtään (muistaakseni kolmeen kertaan lisättiin ennen kuin en tuntenut kipua). Nopeasti kuitenkin paranivat ja pystyin jotenkuten jo samana päivänä istumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiin eppari ja kun kätilö kiskoi hartioita ulos, tuli vielä repeämäkin. Kirveli ihan pirusti. Kamalin vaihe koko synnytyksessä. Ompelu ei onneksi tuntunut enää yhtään, kun puudutettiin kunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa ei tehty epparia mutta repesin korviin asti. Tokassa ei epparia eikä mitään repeytymiäkään. No ei kai kun se on kerran räjähtänyt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensin repesin, sitten tehtiin imukupin takia myös eppari. Sen epparin jälkeen tyttö olikin pihalla, eli ei ollut enää aikaa paljoa repeillä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouduttiin tekemään pieni eppari, koska edellisen synnytyksen jäljiltä arpi ei joustanut. Ei revennyt lisää ja muutamalla tikillä selvittiin. Istuin heti synnytyksen jälkeen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa synnytyksessä tehtii eppari pitkittyneestä ponnistusvaiheesta johtuvan imukuppisynnytyksen takia, lisäksi tuli yksi isompi ja muutama pienempi repeymä. Kävelin joka tapauksessa itse synnytyssalista huoneeseen ja istuinkin normaalisti, kipeätähän se toki teki. Toisella kertaa ei tehty epparia, kätilö aloitti välilihan painamisen lämpimillä kauratyynyillä jo ennen ponnistusvaihetta ja ponnistusvaiheen aikana samaa jatkettiin lämpimällä pyyhkeellä ja yksi kätilö tuki koko ajan välilihaa ponnistettaessa. Selvisinkin vain muutamalla nirhaumalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eppari ja kolmannen asteen repeama. Auts! :girl_to_take_umbrage2:

 

Tulin viela tarkentamaan etta multa siis meni sulkijalihas (yli 50% repes) ja tikkeja tuli kerroksittain yms. Repeaman asteeksi kirjattiin 3b. Kipu oli ponnistusvaiheessa ihan tajuton, joten sinallaan ei yllattynyt, etta kavi noin pahasti. Kaikki huomio on kylla mennyt repeamaan, mulla ei ole hajuakaan epparista, mutta muistan kun se leikattin. :ph34r:

Edited by Annick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiin eppari, jotta poika saataisiin vauhdilla ulos (sydänäänet laskivat), ja sitten tulikin niin vauhdilla, että tuli ihan kunnon repeämä vielä lisäksi. Mutta istuin jo laitoksella, eli ei ollut yhtään niin kamalaa kuin olin etukäteen kuvitellut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinä vaiheessa, kun kätilö otti puuduteneulan käteen, ponnistin kaikin voimin, ettei tarvitsisi leikata. Repesin aivan vähän ja olen tyytyväinen, etten antanut leikata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia, mutta tuli pieni repeämä häpyhuuleen. Neljällä tikillä selvittiin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia enkä oikeastaan revennytkään, pieni parin tikin nirhautuma tuli, mutta se parani tosi nopeasti eikä ollut yhtään kipeä. Istumaan ja kävelemään pystyin helposti heti synnytyksen jälkeen.

Edited by Vicsu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiin eppari ja sen lisäksi repesin niin että piti laittaa 32 tikkiä.. Oksettavin vaihe koko synnytyksessä, ulos pukkaaminen ja se ompelu kun puudutus ei riittänyt tarpeeksi pitkälle. Kätilö vain sanoi että sano kun puudutus lakkaa niin laitan lisää.

 

Mun häpyhuulet käytännössä repesi molemmat irti, niissä on vielä arvet kun katsoo tarkkaan :))

 

 

Edited by emmis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia (vaikka olikin imukuppiavusteinen synnytys, ilmeisesti joissain paikoissa tehdään tällöin rutiinina eppari?). Toisen asteen repeämät tuli johtuen lapsen hassusta asennosta syntyessään, tuli siis käsi poskella maailmaan.

 

Eppari pelotti mua etukäteen suuresti ja niihin synnytyksen esitietolomakkeisiin olikin kirjattu toiveeni välttää sen leikkaamista mikäli ei ole aivan pakko. Olinkin tyytyväinen ettei sitä leikattu, sillä vaikka repeämät eivät ihan pienimpiä olleetkaan ja niitä käytiin korjailemassa leikkaussalia myöten niin toivuin tosi nopeasti ja pystyin istumaan jo samana päivänä tikeistä huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eppari tehtiin imukuppisynnytyksen takia ja joku suoni repesi sisältä, joka korjattiin synnytystä seuraavana päivänä leikkauksessa.. Kipeä oli tooosi pitkään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia, olin toivonut esitietolomakkeessa että viimeiseen asti sitä pitää välttää. Kätilö ehti kyllä puuduttaa (auts, muistan sen tunteen vieläkin) mutta viiltoa ei sitten tarvinutkaan. Pienen pieni repeämä ja kaksi tikkiä, periaatteesta kuulemma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tokassakaan synnytyksessä ei tehty epparia. Tällä kertaa vain neljä tikkiä välilihaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiin eppari, mutta ei mitään tietoa tuliko sen lisäksi jotain repeämiä. Tikkien määrääkään en tiedä, koska sitä kysyessäni vastaus oli että ei ole tapana laskea..... oletan siis että niitä tuli jonkin verran, en kuitenkaan näe tarpeelliseksi itse ruveta tutkimaan määrää tongue.gif.

Selviäisikö sitten papereista jotain kun ne vihdoin käteeni saan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari pientä nirhaumaa, joihin ei tikkejä tarvinnut :girl_dance: Kätilö suihkutteli juuri ennen ponnistamista ja sen aikana jotain öljyä alapäähän ja muistaakseni tuki välilihaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös minä pelkäsin tätä synnytyksessä eniten. Ei onneksi leikattu epparia, mutta sain toisen asteen repeämät. Haava menee ihan pyllyn viereen, mutta mitään lihasvaurioita ei tullut, vaan haava kulkee vain pinnassa. Kuulemma. En ole vielä vilkaissut, tunnustellut kylläkin. Ei vaikuta pahalta. Istuin jo syntymäpäivänä, eikä tuo kyllä juuri minua ole hidastanut muutenkaan. Kätilö tuki välilihaa ja käytti kuumaa pyyhettä ponnistusvaiheessa, tiedä sitten mikä vaikutus sillä oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä laskeskelin näistä äänestysvastauksista, että n.60% niistä, joille ei tehty epparia, repesi. Niistä, joille eppari tehtiin, repesi n.45%. Mielenkiintoista. :girl_smile:

 

Esikoisesta tehtiin eppari ja repesin silti. Söin särkylääkkeitä varmana pari viikkoa ja ompeleissa meni vaikka kuinka kauan että irtosivat. Inhottavaa. Kakkosesta ei tehty epparia ja vain pieni nirhauma tuli, ei tarvittu ompeleita. Otin vain yhden pillerin synnytyksen jälkeen ja senkin jälkisupistuksiin, istumisessa ei ollut mitään ongelmia. Kakkonen oli 400g isompi ja ponnisus kesti vain 5 min, mutta kätilö oli todella taitava ulosauttamisessa! Paineli jotenkin vuorotellen eri puolilta pojan päätä että venyi tasaisesti. Hänen tekniikkaansa tuli varta vasten myös erikoistuva lääkäri katsomaan ja oppimaan, kätilö selosti lääkärille mitä teki.

 

Jos kolmannen saisin, niin kieltäisin tekemästä epparia. Vaikka kai niitä harvemmin sitten uudelleensynnyttäjälle tehdään? Pelkään vaan, että voisiko olla niin hyvää tuuria, että saisi yhtä hyvän kätilön uudelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eppari tehtiin varmuuden vuoksi, sillä viikkoja vasta 35+1. Ei revennyt lisää ja jo heti muutaman tunnin kuluttua istuskelin suht normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia ja tuli vain ihan pieni repeämä. Hyvin pystyi istumaan tavallisella tuolilla jo seuraavana päivänä. Kuumalla pyyhkeellä tuettiin myös mun välilihaa ponnistusvaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now