Sign in to follow this  
Followers 0
Vanja

Erittäin tempperamenttinen taapero ja päivähoito

5 posts in this topic

Hei! Kaipailisin kokemuksia/vertaistukea muilta todella tempperamenttisten lasten vanhemmilta päivähoidon aloitukseen liittyen. Meillä pian 3-vuotias tyttö, jonka on tarkoitus aloittaa osapäivähoito vuodenvaihteen jälkeen, jotta itse saisin opintojani eteenpäin. Itse odotan hoidon alkua hieman pelokkain mielin, sillä tyttömme on luonteeltaan todella tempperamenttinen ja itsepäinen joten pelkään ettei hän sopeudu kovin helposti. Tyttö on kyllä sosiaalinen ja reipas, mutta myös todella raju leikeissään. Toisinaan hän saa myös mitä ihmeellisimmistä asioista "päähänpinttymiä", jolloin hän menee täysin pois tolaltaan eikä siinä auta puhe, ei uhkailu, lahjonta eikä kiristys. Näitä kohtauksia ei kovin usein tule, mutta olemme miehen kanssa hieman huolestuneet tästä, Muiden tuttujen lapsia seuratessani olen huomannut että tyttömme reagoi kaikkeen paljon normaalia voimakkaammin, eikä hänen kanssaan voi "keskustella" niinkuin joidenkin kanssa. Luulen, että ongelmia on odotettavissa myös ruokailun suhteen (todella nirso ja huono syömään) sekä päiväunien kohdalla, sillä tyttö jätti ne 1,5-vuotiaana ja vihaa jo ajatustakin nukkumisesta..

 

Huh, tuli hieman sekava sepustus kun en ole paljoa kirjoitellut mutta olisi kiva kuulla löytyykö vastaavia jukuripäitä ja miten teillä on hoito ja arki sujunut? Itseä pelottaa miten hoito tulee sujumaan ja miten sen aloitus vaikuttaa kotona. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans yks jukuripää jolla (oli) ongelmia monissa asioissa (kontaktinotossa muihin lapsiin, syömisessä, nukkumisessa, tottelemisessa ja ohjeiden vastaanottamisessa...). Poika aloitti päiväkodin 2v9kk iässä ja on nyt 3v5kk. Nykyään uni- ja ruokailuasiat sujuu. Eivät pakota nukkumaan unia, mutta joutuu kuunnella sadun ja jos vahingossa nukahtaa niin saa nukkua mutta yleensä ei nukahda ja saa nousta sadun jälkeen. Ruokailut sujuivat ennen päiväkotia kotona niin, että söi pelkät lihat, ei koskenut mm. perunaan saati muihin kasviksiin. Nykyään syö monipuolisemmin, kiitos päiväkodin.

 

Meidän pojalla erityispiirteenä dysfasia joka turhauttaa poikaa ja vahvan temperamentin kanssa oikein sievä combo. Kausittain välillä mätkii kavereitaan ihan armotta ja käy käsiksi jos leikit ei suju niinkuin hän haluaisi. Toisina kausina taas menee tosi hyvin. Näitä siellä päiväkodissa harjoitellaan.

 

"Päähänpinttymiä" on meidänkin pojalla. Nää ei edes ole mitään kohtauksia... Ihan tavallista joka päiväistä arkea. Yksi hoitajista sanookin että poika on "periaatteen mies", sillä hänellä on joistain asioista hyvin vahvat mielipiteet ja hän ei pyörrä helposti päätöksiään. Hän ei osallistu millään tavalla mihinkään urheilujuttuihin, yhteisleikkeihin, tansseihin eikä etenkään tietenkään mihinkään esityksiin tmv. Saattaa myös keksiä ihan yhtäkkiä ettei suostu tulla lepohetkelle kuuntelemaan satua ja pistää ihan liinat kiinni: puree, raapii, murisee ja vastustaa niin kovaa kuin vaan osaa jos koitetaan pakottaa. Voi tehdä samaa myös yhteisistä mukavista pelihetkistä, kieltäytyy pelaamasta ja nämä hoitajat ovat joskus jopa karkeilla koittaneet houkutella poikaa mukaan peliin ja kuulemma ilmeestä näkee, että karkkia tekisi hirveästi mieli, mutta jätkä ei anna milliäkään periksi!

Mä olen itse pyytänyt päiväkodilta joustoa niissä tilanteissa kun poika pistää liinat ihan kiinni. Kun itte tiedän ettei niissä tilanteissa mikään tehoa niin en haluaisi että joutuvat päiväkodissa niihin tappeluihin joissa aikuinen voi voittaa vaan sillä että homma menee fyysiseksi (siis lapsi esim. kannetaan sänkyyn ja väkisin pidetään siellä). Ovat kunnioittaneet tätä pyyntöäni.

Poika kuitenkin ajan kanssa on lämmennyt monille jutuille joita pk-uran alussa vastusti ihan sata lasissa. Nyt esimerkiksi joulujuhlaharjoituksissa suostui neljänsillä harjoituksilla koskemaan rumpukapuloihin (ryhmän piti siis esittää tanssiesitys, mutta keksivät vain meidän pojalle nämä rummut koska niitä soittamaan saaminen olisi jo huima suoritus) ja ehti parit harjoituskerrat soitella niitä ennen esitystä. Esityksessä ei tietenkään tullut edes lavalle, mutta kiva juttu mun mielestä että harjoituksissa hänellä oli joku rooli ja että hän edistyi itsensä kanssa kun suostui edes harjoituksissa soittamaan.

Mistään pelostahan näissä ei ole siis kyse, ihan vaan sellaisesta periaatteellisesta vastustamisesta.. Kotona ollaan oltu ihan hukassa, kun periaatteellinen vastustaminen koskee myös mm. itse pukeutumista sekä vessassa käyntiä. Puolessa vuodessa ovat saaneet lapsesta sentään päiväkotikuivan, nyt alkaa olla kohta kotonakin kuiva. Tää sisäsiisteysjuttu on ollut aikamoinen homma, koska pojan vastustus koskee nimenomaan pottaa ja pönttöä. Monta kuukautta päiväkodissa poika pissasi vain ulkona puunjuurelle ja sisätiloissa vessan roskakoriin. Tunnisti siis hädän ja osasi mennä vessaan, mutta siihen hemmetin pönttöön ei suostunut tekemään... Ei suostu vielä kotonakaan kyllä, vaan pissaa suihkun lattiakaivoon, mutta painostamalla tiedän jo että tässä ei edetä, on vaan pakko antaa ajan kulua ja odottaa että se tahto tulee hänestä itsestään...

Pukeutumisen suhteen usein edelleen kotona vauvattaa, mutta sentään jossain määrin pukee myös itse. Ihan kiva juttu, kun pojalla on kaksi pikkusiskoa jotka mun pitää myös pukea...

 

Tsemppiä siis. Olet vaan avoin päiväkodin hoitajille ja kerrot lapsesta. Yhdessä voitte sitten miettiä, miten noihin juttuihin haluaisit heidän suhtautuvan tai mitä he ovat omien kokemuksiensa perusteella mieltä miten kannattaa toimia. Kyllä heillä yleensä tommoiset perusjutut kuin syöminen ja nukkuminen sujuvat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta =) Osa ongelmista kuulostaa varsin samanlaisilta mitä meillä, muun muassa pottailu/vessa-asiat ja omatoimisuus (tai sen puute). Nyt tosin pottailu on taas alkanut sujua, kun aiemmin ei millään suostunut edes istumaan potalle. Toki ollut parempia ja huonompia vaiheita ja isompi hätä on jo kauan tullut lähes aina pottaan. Pelkään vaan, että miten käy hoidon alkaessa. 

 

Tyttö ei myöskään ole erityisen omatoiminen esim. syömisessa tai pukemisessa. Tämä nyt varmaan tulee hoidossa muuttumaan, kotona ehkä tullut liikaakin tehtyä asioita tytön puolesta. Toisaalta hän voi mennä hysteeriseksi jos ei kenkä heti mene jalkaan hyvin..Luonnetta siis löytyy. Mitään erityistä tytön kehityksessä ei kuitenkaan ole huomattu, hän on pikemminkin ikäistään edellä, joten ehkä osa käytöksestä on turhautumista.

 

Uniasia on se minkä sujuminen mietityttää eniten, sillä tyttö oli jo syksyllä aloittamassa toisessa paikassa (emme kuitenkaan lopulta erinäisistä syistä ottaneet paikkaa vastaan) ja tuolla kävimme jo harjoittelemassakin ja lepohetki ei sujunut ollenkaan. Tyttö meni hysteeriseksi ja vain itki ja oli aivan pois tolaltaan. Pelkään siis ehkä juuri, että hänet pakotetaan "voimakeinoin" pysymään sängyssä vaikka se selvästi aiheuttaa todella suurta ahdistusta. Viimeksi kun kävimme tutustumassa sanoivat että tilannetta katsotaan sitten hoidon alkaessa.. Pitää ottaa asia uudestaan puheeksi,koska  että en tahdo mitään pakottamista niin että tyttö tulee todella ahdistuneeksi kun jo itseäni tämä asiamietityttää kovasti. 

 

Omalla kohdallani hoidon aloitukseen tuo lisäahdistusta se, että aloite on lähtöisin muilta lähipiirin henkilöiltä, joiden mielestä hänet "kuuluu jo laittaa hoitoon"!? , sillä tytöllä olisi myös mahdollisuus olla vielä kotona, koska itse tulen opiskelemaan kotona ja pikkusisarus jää tänne. Olen ajatellut kuitenkin katsoa miten hoito lähtee sujumaan ja ottaa tarvittaessa tytön takaisin kotiin kun se vielä on mahdollista tässä tilanteessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ihan allekirjoita tuota, että kuuluu jo laittaa hoitoon, ainakaan jos puhutaan vain iästä. Mutta meidän tapauksessa tuon pojan ongelmilla ja ominaisuuksilla päiväkoti on mun mielestä tosi tärkeä paikka hänelle. Mulla ei itelläni ole kykyä ja mahdollisuuttakaan samalla tavalla kannustaa tuota omatoimisuuteen tai opettaa kärsivällisyyttä ja sosiaalisia taitoja, puhumattakaan pottailusta, näin haastavan temperamentin omaavalle lapselle. 

Meidän keskimmäinen taas on ihan erilainen, paljon pehmeämpi luonne ja helpommin "muovattava". 

Mä itte olin pojan kanssa jo pulassa ja hukassa kasvatukseni kanssa kun tuntui etten vaan osaa, mikään ei tehoa poikaan ja poika tekee vaan sitä mitä itte haluaa. Mä koin etten pärjännyt pojan kanssa ja että poika ei kotona ollessaan kehity "elämäntaidoissa" (itse pukeminen, vaipattomuus, jakaminen, vuoron odottaminen, sääntöjen noudattaminen) ikätasoisesti ja (myös) siksi päiväkoti oli oikea vaihtoehto vaikka mä olen kotona. Nyt kun huomaan miten pulassa päiväkoti välillä on pojan kanssa, oon vaan iloinen että poika on opettelemassa noita juttuja ammattilaisen eikä mun kanssa. 

Mutta en tosiaan allekirjoita tuota hoidontarvetta yleispätevänä. Jos sä koet että se ei ole teille tarpeen niin silloin se ei ole. End of story. Mun mielestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole temperamenttinen, mutta herkkis ja kovin äidin perään.

 

Aloitti hoidon 1v6kk iässä (nyt 2v 5kk) ja juuri osa-aikaisena. Hoito ura on sisältänyt pitkiä taukoja, 4-14pv ja kesällä kuukausia, joten sopeutuminen on ottanut pidemmän ajan. Kyseessä vielä vuorohoito.

 

Aina ei ole suostunut syömään, jos lounas ei ole maistunut niin välipala on. Eivät pakota.

 

Päiväunet nukkuu hoitopäivinä, vaikka ei aina kotona. Joskus unen tulo on kestänyt, sanovat ainakin että silittelevät ja istuvat vieressä, eivätkä kai fyysisesti pakota. En usko että sellainen edes kannattaa, etenkään isompien lasten kanssa koska sitten ei nuku kukaan.

 

Potalle ei nyt tällä hetkellä suostu kotonakaan, pk kyseli asiasta kun ei siellä suostu. Eivät kuulemma pakota.

 

Muuhun yleiseen "rähinöintiin"....aika monet lapset ovat vieraskoreita. Pk:sa voi mennä aivan toisin kuin kotona.

 

Pk ei ole välttämätön, vaikka jos lapsi seuraa löytyy kotoakin. Mutta voisiko se teidän tapauksessa olla hyväkin juttu jos tyttö turhautuu kotona äidin ja vauvan kanssa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0