Sign in to follow this  
Followers 0
bohemian

Imettävät odottajat

72 posts in this topic

Kuumeilupuolella on oma osionsa imettäville kuumeilijoille, mutta täältä odotuspuolelta en sellaista löytänyt selaamalla pitkälle vanhoja ketjuja.

 

Onko täällä muita imettäviä odottajia? Miten olet kokenut imetyksen raskausaikana? Millaisia pohdintoja/päätöksiä olet imetyken suhteen tehnyt raskauden vuoksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kuopus nyt 10kk ja edelleen häntä imetän monta kertaa päivässä. Päivän aikana kaipaa pari-kolme kertaa imetystä ja yöllä sitäkin enemmän. Keskimäärin ehkä kolmisen kertaa yössä plus sitten vielä ns aamuimetys juuri ennen sängystä nousemista (ainoa tapa saada hänet pysymään säädylliseen aikaan saakka sängyssä). Toistaiseksi ei olla jaksettu mitään vierotustoimenpiteitä, mies on rankassa epäsäännöllisessä 3-vuorotyössä, jolloin jonkinlaisen unikoulun toteuttaminen edellyttäisi, että hänellä olisi lomaa. Itseni tekemänä se tuntuisi nyt lähinnä katastrofilta, koska vauva aistii heti maidon minun lähelläni ja sitten kaipaa imettämistä.

 

Esikoisella imetys päättyi n. vuoden iässä ja sitä toivoisin nyt kuopuksenkin kohdalla. Itselle ei olisi luontevaa sen pidempi imettäminen ja esikoisenkin kohdalla koin sen tosi sopivaksi vaiheeksi lopettaa. Kuopuksen kohdalla asiassa täytyy ottaa myös huomioon tämä uusi raskaus ja tuleva imetys. En aio tandemimettää, koska koen yhdenkin imetyksen aika uuvuttavaksi. Senkin vuoksi olisi tärkeää saada imetys lopetettua hyvissä ajoin, jotta kuopus ehtii tottumaan tilanteeeen ennen uuden imetettävän saapumista.

 

Fyysisesti koen imetyksen tällä hetkellä aika epämiellyttävänä. En toki ennen raskauttakaan ole pitänyt sitä minään kovin miellyttävänä toimenpiteenä, mutta nyt on erityisen epämiellyttävä olo rinnoissa ja vatsassa. Imetys vaikuttaisi laukaisevan aina pahan olon aallon, ehkäpä jonkun hormooniryöpyn vuoksi. Eli oksettaa. Ja vatsaa kipristelee. Isoin ongelma on ne yöimetykset, jotka osaltaan pahentaa tätä jo muutenkin pahaa alkuraskauden väsymystä.

 

Henkisestihän imetyshetket ovat ihanan läheisiä vauvan kanssa ja haluan hänelle mahdollistaa rintamaidon saamisen ja sen läheisyyden, mutta siltikin nyt alkaa oma jaksaminen olemaan lopussa tämän imetyksen suhteen.

Edited by bohemian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie imetin vielä kun tulin raskaaksi, poika oli noin kahdeksan kuukautta sillon. Tarkoitus oli imettää siihen asti kun poika on noin vuoden, mutta miun jaksamisen takia oli pakko lopettaa. Tuli juurikin pahoinvointia, uupumusta, väsymystä ja mahakipuja. Neuvolassa kehoittivat lopettamaan jos mahassa on tuntemuksia, koska imetys voi aiheuttaa supistuksia. Yöt oli myös tosi levottomia meillä kun poika olisi halunnut tissitellä kaikki yöt.

 

Noin yheksän kuukautta oli poika, kun ensin vähennettiin päivästä pois imetykset ja sitten pidettiin unikoulu niin, että mie nukuin eri huoneessa ja mies nukkui pojan kanssa. Kaksi yötä nukuin erillään ja sitten jo rauhoittui yöt niin että palasin makuuhuoneeseen. Nyt yksitoista kuisena yöt menee pääsääntöisesti hyvin ja äiti voi paljon paremmin.

 

Suosittelen kyllä luopumaan imetyksestä raskaana ollessa, jos oma jaksaminen on lujilla. Siitähän ei hyödy kukaan jos äiti on lopussa. Ja etenkin jos supistelee niin ei imetystä kannata raskaana ollessa jatkaa. Muuten toki kannatan imetyksen jatkamista niin kauan kuin itsestä hyvältä tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä! Mutta sen bohemian tiesikin :grin:

 

Mutta siis Hulk oli noin 5kk kun tulin uudelleen raskaaksi. Täysimetin 5,5kk ikään, neuvolatädin mielestä 6kk ikään kun ennen sitä sai lähinnä maistelulusikallisia. Sitten täytyikin alkaa lappoa kiinteitä vauhdilla mukaan, sillä Hulk on syönyt alusta alkaen todella suuria määriä, syyliseksihän paljastui raskaus, joka vaikutti maidontuloon pienentävästi. Hulkilla paino jopa laski hieman ennen 8kk neuvolaa, vaikka tätä ennen mun maito on riittänyt aina loistavasti. Yritettiin korviketta kun aateltiin, että pojalla saattaa olla nälkä ja maito on kenties liian tiukassa, mutta ei tuo suostunut mitään neljästä eri merkistä ottamaan, ei kylmänä, huoneenlämpöisenä, lämpimänä eikä ruoan joukossa. Rinnalla oli siis tyytyväinen, mutta halusi olla siinä kokoajan, paitsi syödessään kiinteitä.

Yöt alkoivat myös huonontua ja ovat edelleen huonoja, koska Hulk söisi lähes jatkuvasti. Päivät ovat ihan ok, syö viidesti kiinteitä ja noin viidesti rintaa, ei näes oikein jaksa keskittyä siihen niin intensiivisesti päivällä et nälkä lähtis. Lähinnä käy siis hörpimässä, 1-2 kertaa juo kunnolla. Ikää Hulkilla nyt 9kk ja mä raskaana 15+5.

 

Mullahan ei ole missään raskauksissa (tämä neljäs) ollut kunnon pahoinvointeja joten mä en ole kokenut imetystä sen suhteen häiritseväksi. Jos voisin pahoin ois varmasti imetys loppunut tuhat kertaa helpommin. Lisäksi imetän öisin suurinpiirtein unissani Hulkin ollessa perhepedissä.

 

Ainut ongelma mulla on se, että mun rinnat ovat reagoineet raskauksiin aina tosi paljon. Nytkin nännit ovat tulleet takaisin kosketusherkiksi, kun yleensä imettäessäni ovat olleet ihan norsunnahkaiset. Sattuu samoin kuin imetyksen alkutaipaleella aina kun imetän. Imuote on kunnossa, joten johtuu vain tuosta palanneesta tuntoherkkyydestä. En siis tosiaankaan oikein nauti imetyksestä tällä hetkellä. Kunhan saadaan hapanmaitotuotteet peliin kunnolla, aion lopettaa yösyötöt. Tandemimetys kiinnostaa, mutta katsotaan miten jaksan tätä imetyskipua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä ei ole enää ajankohtaista, mutta imetin esikoista läpi raskauden ja nyt ollaan menty reilut 5kk tandemina. Aluksi tosiaan sattui, mutta se meni pian ohi. Puolivälissä maidontuotanto selkeästi laski ja poitsu melkein vieroittautui, eli jos tandem ei kiinnosta, kannattaa ehkä hyödyntää tämä hetki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mininas^ Kuinka kauan sulla sattui? Ku monet ovat sanoneet, että alkuun sattuu, sitten helpottaa, mutta mulla kipu tuntuu vaan pahenevan ja sitä on nyt kestänyt jo melkein 11 viikkoa, ei oikein usko riitä siihen että tää loppuis vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetin esikoista noin puoliväliin raskautta. Maito väheni selvästi, eikä poika enää pyytänyt tissiä, joten koin parhaaksi lopettaa siihen. Tandemimetys ei tunnu omalta jutulta. Poika oli tuolloin 1v2kk. Mulla sattui alkuraskaudessa imetys tosi paljon, sitten helpotti hieman jossain kohtaa, ja taas alkoi sattumaan puolta väliä lähestyttäessä. Nyt mennään viikolla 30+0.

Share this post


Link to post
Share on other sites

JoHe, en suoraan sanottuna muista. Ainakin se tähtien näkeminen loppui aika nopeasti, mutta herkemmät nuo taisivat olla koko ajan. Mulla on varmaan joku imetysdementia, kun on näin hatarat muistikuvat. OT sen verran vielä, että kun koko raskauden läpi imetti niin maidonnousu syntymän jälkeen ei tehnyt yhtään niin kipeää kuin esikoisesta ja toisaalta oli varmuus, että maitoa on kuopukselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ajankohtaista täälläkään enää mutta imetin raskausajan ja nyt kohta 4kk menty tandemina.

Alkuun sattui mutta se hävisi ajan kuluessa. Puolen välin jälkeen maito väheni ja välillä poika sanoi että ei tullut mitään mutta jatkoi kuitenkin. Rv 30 jälkeen alkoi taas tulla ja siitähän tissinkäinen innostui. Synnytystä edeltävänä aamuna sitten poika imaisi tissiä ja sanoi että maistuu pahalta.

 

Eniten sattui kun pojan imuote vaihteli ja hampaat painoi nänniä ikävästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mitkä mietteet tandemista tiitiainen? Itse yllätyin sen hetkittäisestä rankkuudesta, tai lähinnä siitä kuinka esikoisen tissiaddiktio välillä ärsyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin imetän vielä, esikoinen vähän vajaa vuoden. Raskaus alussa, rv 6-7. Ajattelin nyt asteittain lopettaa imetyksen, kun olin muutenkin ajatellut jatkaa sitä n. vuoden ikään saakka. Imetys on alkanut sattua sekä nänneihin että koko rintaan herumisvaiheessa. Toivon, että lopetus menisi lapsen kannalta kevyesti ja huomaamattomasti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sori Mininas jäänyt vastaamatta kun harvemmin tällä puolella käy, yllättäen :D

 

Sama yllätys itellä, yllättävän rankkaa siinä mielessä kun isompi haluais useammin tissille ja ei mitään hetken hörppyä vaan pitkäänkin lussuttaa. Vielä kuitenkin mennään. Toivon että joku päivä ite lopettaa vaikka ajatuskin tekee haikeaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin voisin tulla päivittelemään, kun huomenna raskauden puoliväli on. Edellinen edelleen täysi tissimaakari, eikä tällä hetkellä maito tunnu olevan hirveän tiukassa, vaikka ei se missään vaiheessa ole enää palannut sille runsauden tasolle kuin ennen raskautta. Nännin ovat edelleen arat ja tuntuu, että mulla on jatkuvasti "pitkät päällä", koska nännit on niin kosketusherkät, että välillä pelkkä paidan hankaus sattuu. Sinnikkäästi kuitenkin imetän, koska on Hulkille niin hirmu tärkeää. Tandemimetys on yhä harkinnan alla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole vielä miettinyt tulevaa, mutta imetän enää pojan mennessä nukkumaan ja herätessä. Päivä kerrallaan on menty tähän asti koko imetystaival. Ehkä päädymme tandemiin. Tosin koko raskauden ajan on imetys sattunut, välillä niin, että itken tai on jopa ollut pakko lopettaa imetys lyhyeen. Hullu olen. Tuolloin olen kyllä ajatellut, että nyt loppui, mutta ei, yhä jatketaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kolmatta kertaa imettämässä raskauden aikana. Kaksi ekaa ovat itse päättäneet lopettaa aiemmin vaikka Tandemiin olin varautunut.

 

Ensimmäinen raskauden aikainen imetys päättyi sen jälkeen kun isoin joi vielä kerran pikkusiskon synnyttyä. (ikäeroa piirun vajaa 2v)

Toisella kerralla lapsi päätti lopettaa kun olin n. 32 viikolla (ikää oli 1v 6kk tms.)

 

Nyt ois raskaus ihan alussa (6+1) ja tissimiehellä ikää 2,5v enkä ole vielä päässyt mihinkään lopputulokseen asian kanssa. En oikein koe ehkä ajatusta 3v:n ja vauvan tandemista kovin ihanaksi, toisaalta taas en vaan jaksaisi mitään tahallaan vieroittamista koska ennenkin asia on vaan mennyt omalla painollaan. Silti toki jännittää mukavasti tässä ristiriitaisuuden keskellä :D

Edited by Bim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hep! Täällä myös yksi odottava imettäjä! Raskausviikkoja on huimat 5+6 ja tissihirmu on 1v10kk. Imetyksiä on enää pääsääntöisesti yksi päivässä nukkumaan mennessä, mutta esim. kipeänä ollessa esikko tissittelisi koko ajan. Olen läpi imetyksen ajatellut mennä lapsentahtisesti. Nyt imetys aristaa vähän ja tekee tuntemuksia alavatsaan. En vielä haluaisi vierottaa lasta, mutta ajatus tandemimetyksestä tuntuu raskaalta. Esikoista imetin lähes tauotta ekat 3kk, täysimetin 6kk ja yöimetykset lopetin 1v5kk iässä, enkä kyllä jaksaisi kahta tississä riippujaa yhtä aikaa, jos kuopus on samanlainen. Salaa toivon, että esikoinen päättäisi itse luopua rakkaasta tissusta ennen vauvan saapumaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivittelempä itsekin :).

 

Maidontulo on pysynyt ihan normaalina ja raskauden aiheuttamien muutosten vuoksi imetys ei ole loppunut. Epämiellyttävät fyysiset tunteet väheni joskus ekan kolmanneksen jälkeen. Kuopus täyttää tällä viikolla 1 ja raskausviikkoja tulee täyteen 17. Tällä hetkellä imetystä on enää 0-2 kertaa päivässä ja uskon piakkoin imetyksen jäävän pois kuvioista. Ihan lähiviikkoina. Nyt kuopus on alkanut syömään maitotuotteitakin suht hyvin, niin ei enää jännitä niiden puutetta jos ja kun imetys loppuu. Itse kuopus ei edes ns pyydä maitoa missään kohtaa, lähinnä imetyksiä on ollut illalla ennen nukkumaanmenoa/aamulla heräämisen yhteydessä rauhoittelun merkeissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelempa tätä ketjua. Täällä siis myös yksi imettävä odottaja :) Esikoinen on 1v 5kk ja raskaus on ihan alussa. Tällä hetkellä imetys tekee todella kipeää, mutta hammasta purren jatketaan nyt vielä toistaiseksi. Tandem-imetys ei tunnu ihan omalta jutulta, mutta en haluaisi äitilähtöisesti vieroittaa esikoista vaan toivon, että vieroittuisi itse. Ja on esikoinen vähentänytkin tissillä roikkumistaan jo ennen tätä raskautta. Lähden kesäkuussa töihin ja varmasti imetys vähenee myös sen myötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liitynpä mukaan :) Esikoinen piirun yli vuoden ja uusi raskaus ihan alussa. Jännä nähdä miten imetys jatkuu, nyt 2-3 krt päivässä ja tuntuu esikolle tärkeltä, pyytää rintaa ja tarttuu ahnaasti kiinni. Syöminen on kuitenkin nopea toimitus, eikä tissillä roikuta :lol: En ole vielä huomannut imetyksessä muutosta. Vähän samoja ajatuksia kuin beellä, en haluaisi väkisin vierottaa, mutta ei tandemkaan, ainakaan vielä, tunnu omalta jutulta. Päivä kerrallaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikkoja 35 ja edelleen täällä imetän edellistä. Yöimetykset jätti poika itse pois hetki sitten. Nyt ehkä pari kuukautta imetys ollut kivutonta ja nyt on parina kertana tuntunut herumista, eli kroppa alkaa valmistautua selkeästi vauvaan. Rinnat ovat lisäksi kasvaneet hieman.

Edelleen tissi on tärkeä kuopukselle, tandemia kohti mennään näemmä yhä varmemmin.

Omat hormonit ovat kyllä koetuksella, jotenkin sitä henkisesti työntää jo tuota toista pois rinnoiltaan, ei ole enää imetyshetket niin rattoisia. Se, että Hulk luopui yösyömisestä auttoi kyllä tohon kärsimättömyyteen jota tunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetys on alkanut vähän sattua nänneihin ja lisäksi voi olla että vähän supistaa? Onko mahdollista jo näin pienillä viikoilla (6+3) että imetys supisteluttaisi kohtua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ketjun alussa itse olen puhunut epämiellyttävistä tunteista vatsassa imetyksen yhteydessä (olivat supistuksen tyyppisiä) ja toinenkin siihen perään on sanonut, että on ollut pahaa oloa, supistelua jne. Itsellä ne eivät olleet kovin pahantuntuisia, lähinnä epämiellyttäviä. Imetyksen lopetin vasta myöhemmin raskaudessa, vähän ennen puoltaväliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taisi esikoisen imetys nyt loppua. Esikoinen 1v 7kk ja rv 14. Imetyskerrat ovat vähentyneet koko raskauden ajan. Pitkään oli kaksi imetyskertaa vuorokaudessa, sitten vain yksi. Ja nyt viiteen päivään esikoinen ei ole pyytänyt päästä tissille. Vähän haikea, mutta hyvä mieli  :)

 

Mitäs mun pitää tehdä rinnoille, etteivät pakkaudu ja tule tulehdusta? Ei varmaan oikein pumpatakaan voi, kun tarkoitus ajaa maidon tuotanto alas. Neljä päivää meni ihan ok ja rinnat samantuntuiset kuin aina. Tänään ovat alkaneet tuntua vähän täysilltä.

Ja mitkäs liivit nyt käyttöön? Pitääkö mun lähteä liivikaupoille?  :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiiä tuleeko nyt turhan myöhään beelle vastaus. Mut pumppaa vain vähäsen maitoa jos kipeytyy rinnat. Sen verran et olo helpottaa mut et lisää tilaa maitoa.

 

Liiveissä kannattaa suosia pehmeitä ja mukavia. Kaarituelliset pannaan ettei tuu sen takia tukoksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos pinkula :) Kysyin jo imetystukiäidiltä samat asiat.

 

Rinnat tuntuivat kahtena päivänä vähän täysiltä. Yritin käsin lypsäen helpottaa oloa, mutten saanut juuri mitään tulemaan. Tytön lempparitissistä tuli joitakin pisaroita maitoa ja inhokkitissistä kaksi tippaa kellertävää paksua tavaraa :o Imetystukiäidin mukaan rinnoista voi erittyä jo kolostrumia, eli sitä se varmaan oli. Rintojen tukala olo helpotti kuitenkin, vaikken saanut lypsettyä ja nyt rinnat taas tyhjän oloiset ja pehmeät.

 

Imetysliivit (kaarituelliset) mulla on edelleen käytössä, kun en omista muita hyviä liivejä. On mulla muutamat kaarituettomat imetysliivit, mutta niissä kuppikoko on liian suuri. Ei huvittaisi yhtään uusien rintsikoiden osto. Mulla on aika isot rinnat ja sopivia liivejä löytyy vain erikoisliikkeistä. Ja siellähän ne ovat hinnoissaan :/ Ja kun niitä liivejä pitäisi ostaa vähintään kahdet... Ääh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0