Sign in to follow this  
Followers 0
Letitia

Touhula liikuntapäiväkodit

14 posts in this topic

Kuulisin mielelläni kokemuksia liikuntapainotteisista Touhula-päiväkodeista! Erityisesti kiinnostavat ihan perushoitoon ja varhaiskasvatukseen liittyvät asiat kuten päivän sujuminen, ruokailut, lasten näkökulma, henkilökunnan suhtautuminen ja osaaminen jne. Myös liikunnan näkymisestä päiväkodin arjessa olisi kiva kuulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen lapset on ko. ketjun päiväkodissa. En ole kauhean tarkkaan perillä esim. siitä et mikä on ryhmäkoko, montako hoitajaa jne. mutta tässä jotain minun tekemiäni havaintoja:

 

-liikunta on osana arkea "piiloliikuntana": esim.käsien pesulle mennään yhdellä jalalla hyppien tms.

-tekevät erilaisia retkiä esim. lähirannalle

-lapsia hakiessa saa aina hyvin selville mitä on päivällä tehty: aina löytyy hyvät merkinnät siitä onko syöty, kaunko on nukuttu päikkäreitä jne.

-vanhemmille säännöllisesti vanhempainkahveja

-"herkuton päiväkoti", eli lapset ei saa esim.synttäripäivinä viedä mitään tarjottavaa tarhakavereille. (Kuitenkin esim.vanhemmille on eri tilaisuuksissa sit pullat tarjolla... :rolleyes: ) Tyttö olisi halunnut esim. leipoa keksejä synttäreidensä aikaan, tuolloin kerrottiin että mitään itsetehtyjä ei saa viedä. Tämä vielä oli ok, koska ei voi luottaa että miten tuote on tehty (allergiat jne.)... Mutta sit syksyllä lapset oikein odotti että pääsevät viemään tarhaan ulkomaantuliaisia. Pettymys oli suuri kun 4v kertoi että: "Ei ne meidän tuliaiset kelvanneet..."

-henkilökunnan vaihtuvuus suurta

 

Siinäpä jotain mitä minulla tuli mieleen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö 1v 6kk on ollut nyt lokakuun alusta lähtien paikallisessa uudessa Touhulassa kaupungin tarjoamalla palvelusetelillä nykyään 13pv/kk.

 

Ollaan oltu kyllä kaikkiaan tyytyväisiä. Liikuntaa tosiaan painottavat hyvin, mutta tosiaan kai juuri noin, että tulisi vähän kaikkialla. Esim. joulukalenteri oli liikunnallinen, joka päivä tuli joku uusi liike yms. Ja aina kerran viikossa on naperojumppaa jumppasalissa, kuten esim. heillä tänään. Kerran viikossa on myös tosiaan metsäretkipäivä. Lähtevät "retkelle" läheiseen metsään. Aamupäivästä aina nuo jumpat yms. muut touhut tehdään ja sitten menevät ulkoilemaan.

Jossain oli silloin aikaisemmin juttua, että liikunta söisi sitten sitä, etteivät esim. maalaile tai piirtele. Tytön ryhmässä on kuitenkin yleensä yhtä päivänä ainakin ihan taiteilua ja yhtenä päivänä jotain musiikillista tai satuja tms. En siis ole ollut huolissani, ettei kädentaitoja saisi siellä treenata.

 

Ja tosiaan tuokin on herkuton päiväkoti eli ns. herkkupäivinä tai syntymäpäivinä voi tuoda esim. rusinoita, muttei karkkia tms. Jotain saa kuitenkin tuolla viedä kunhan ei ole sitä sokerimössöä. Ja nämä herkut syödään ilmeisesti aina ruokien päälle, että ruoka on se ensisijainen mitä syödään.

 

Jokaisesta lapsesta on tuollakin kirjoitettu päivän aikana esim. päiväunet vihkoon ja suunnilleen, miten päivä on mennyt, jos oma hoitaja ei enää hakiessa satu olemaan paikalla. Joka päivä saa aina tarkan selostuksen varsinkin omilta hoitajilta, miten on päivä mennyt ja kauan on nukkunut.

 

Kahveja on nyt tässä lokakuun alun jälkeen ollut muutamatkin, kun on ollut isänpäivää ja halloweenia yms. Keväällä on myös ilmeisesti tärkeän ihmisen päivä, jolloin mummot ja papat yms. saavat tulla päiväkodille kahville käymään.

 

Tuolla haetaan nyt paljon uusia, kun on vasta elokuussa auennut ja paljon uusia lapsia tullut lisää. Aika hyvin kuitenkin samat on pysyneet ainakin tämän syksyn. Tokihan tuolla hoitajat on suht nuoria ja osa kai on opiskellut samalla, joten tytön ryhmästä toinen hoitaja nyt jatkaa jatkossa enää välillä sijaisena.

 

Hirveästi ei tyttö osaa  vielä kertoa itse, mitä on mieltä, mutta itse olen kyllä sen kuvan saanut että siellä hirveästi tykkää olla. Ei ole mitään ongelmia ollut päiväkodin aloittamisen kanssa ja mielellään sinne aina aamulla jää.

 

Meillä on kai suht pieni päiväkoti, kun on vaan neljä ryhmää, joten on aika rauhallista aina kun on hakenut välipalalla tai sitten kun ovat ulkona. Moni myös näistä pienistä on osa-aikaisia niin kuin meidänkin tyttö, joten paikalla on suht usein aina vähemmän lapsia.

 

Päiväkodin johtajalta ja hoitajilta olen aina nopeasti saanut vastaukset kaikkiin kysymyksiin ja ongelmiin.

 

Lisäksi nyt noilla on käytössä Touhunetti, johon tulee tietoa kaikista asioista (esim. nyt tuolla vesirokkoa liikenteessä), kuukausitiedotteita ja muitakin viikko-ohjelmia. Tieto tulee suoraan sähköpostiin, kun siellä on tullut joku tiedote.

 

Ruoka tulee tuonne paikalliselta pitopalvelulta, joten en tiedä sitten onko monipuolisempaa kuin kunnallisessa yleensä. Ilmeisesti välipalat ei ainakaan ole sitä sokerisuklaakiisselimössöä tai jäätelöä, mitä meidän kunnallisissa harrastetaan :/

 

Lopputulemana mulla ei ole kyllä minkäänlaista valittamista päiväkodin toiminnasta. Ensimmäinen päiväkodissa ollut lapsi, joten kunnalliseenkaan ei ole oikein verrata :D Tyttö jää tulevan pikkusisaruksen takia päiväkodista pois neljän kuukauden päästä, mutta luulen että kun molemmat lapset taas aloittavat päiväkotiuran niin haetaan kyllä taas tuonne. Meillä tosiaan myös senkin takia hyvä kun päiväkoti on kotoa 700m päässä :D

Edited by zinnia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kovasti kokemusten jakamisesta, wii ja zinnia! Aika liuta noita Touholoita jo on, ja jokaisessa varmasti osittain omat kuvionsa, mutta kiva kuulla että teillä on positiivisia kokemuksia.

 

Herkuttomuus olikin mulle uusi tieto. Meillä ei ole kovin tiukkaa linjaa, mutta siinä mielessä epäilyttää joidenkin laitoskeittiöiden herkkuvälipalat, että meidän hyvällä ruokahalulla varustetut lapset ei varmasti pärjäisi esim. tikkujäätelöllä kovin pitkälle.

 

Mukava kuulla metsäretkistä, noi on juuri sellaista toimintaa mitä ei varmasti ruuhkavuosiarjessa tule arki-iltaisin lapsille järjestettyä!

 

Kertokaa toki lisää, kaikki Touhulalaisten vanhemmat ja muut asiaan vihkiytyneet!

Edited by Letitia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opintojen kautta olen ollut jo vähän ja tulen jatkossa olemaan aika paljonkin erään Touhula päiväkodin kanssa tekemisissä :) Tämä Touhula on tosi uusi, joten heillä ainakin oli vielä haasteena toiminnan järjestäytymättömyys (onkohan toi edes sana), kun työntekijöitä on tullut töihin pikku hiljaa ajan mittaan, eivätkä kaikki aloittaneet samaan aikaan. Eli työyhteisössäkin on niitä aloitushaasteita vielä ollut.

 

Metsäretkiä tosiaan kuulemma paljon tekevät ja erityisesti jäi mieleen, että ovat luvanneet vanhemmille, että lapset päivän mittaan saavat reipasta, hengästyttävää liikuntaa vähintään 2 tuntia päivässä.

 

Työntekijöistä jäi kyllä tosi hyvä kuva, vaikken juurikaan muihin, kuin päiväkodinjohtajaan ehtinyt tutustua tähän mennessä ainoalla käynnilläni siellä. Kuitenkin siis erittäin hyvä fiilis sieltä jäi. Vanhempana en osaa kokemuksia antaa, kun lapsia ei itsellä ole, mutta jos olisi, niin varmasti mielelläni lapseni sinne hoitoon veisin, mikäli tämä Touhula sijaitsisi yhtään lähempänä meidän kotia :)

Edited by Elflady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin vuosi sitten lyhyen sijaisuuden yhdessä Touhulassa, alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Mukavaa siellä oli olla, ja tosiaan nuo pienetkin me vietiin lähimetsään pienille kävelyille, sai vähän haastetta tasapainolle :) Kyseisessä paikassa vaan valitettavasti katsottiin että paljonko on koko talossa työntekijöitä suhteessa lapsiin, eikä ryhmäkohtaisesti... Meillä oli siellä lto+ 2 hoitajaa, ja lapsia oli muistaakseni 16 ryhmässä, osa tosin ei ollut joka päivä ja osa lyhyttä päivää... Oli meillä välillä yhdet apukädet siellä, mutta haastavaa se välillä oli. Hyvät tilat meillä kuitenkin oli, kun oli ihan vartavasten rakennettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten Touhuloiden keittiö- ja siivoushenkilökunnan määrä suhteessa ryhmien määrään? Tekeekö kasvatushenkilöstö niitä töitä vai hoitavatko pelkästään lapsia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen yhdestä touhulasta kuullut järkyttävän stoorin. En muista kaikkia juttuja, mutta esim. alle 1-vuotiaan, joka ei osannut vielä kävellä, annettiin räkä poskella itkeä pihalla lähes puoli tuntia kun hoitajat juorusivat keskenään. Lasten ollessa pihalla, sinne päästettiin iso lumiaura. Ym ym.

Päiväkodin johtaja tarjosi rahaa, jotta näitä juttuja ei olisi levitetty eteenpäin.

Facessa stooria ainakin jaetaan, saattaa sieltä löytyä koko karmeudessaan, kun itse en muista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rebekka; Määrään en osaa vastata, mutta päiväkotihan on päiväkoti juurikin siksi, että siellä kasvatushenkilökunta hoitaa lapsia ja siivoukseen ja ruoanvalmistukseen on palkattuna oma väkensä. Ryhmäperhepäiväkodissa taas hoidetaan kaikki itse.

 

Maximus; Tollasia tapauksiahan tulee valitettavasti milloin missäkin vastaan :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi kamala :o

Tuollaisissa tilanteissa vaan toivoo että jutut kantautuu ainakin niiden ihmisten korviin, joiden lapset on siellä. Meinaan mä en lapsiani niihin paikkoihin jättäis!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aika usein kantautuukin, lopulta, ja se on yleensä sen päiväkodin loppu aina tai ainakin potkuja seuraa. Nykyisin on kyllä parempi valvonta sen suhteen, että millä ammattinimikkeellä pääsee edes töihin päiväkoteihin, ihan ketä vain ei onneksi enää nykypäivänä saa lapsia alkaa hoitamaan.

 

Mutta sitten on myös näitä puolia, joissa vanhempi on närkästynyt jostakin, mitä ei jostain syystä pystytä tekemään ja alkaa panettelemaan hoitopaikkaa tai sen työntekijöitä. Todella vaikeita tilanteita, koska perusajatus on se, että lapsia tarvii suojella. Mutta entäs kun vanhempi valehtelee tai käsittää asiat eri tavoin?

 

Itse olen kerran törmännyt tapaukseen, jossa oli n.3-vuotias tyttö, joka joka ikinen päivä hoidosta kotiin tultuaan kertoi, että häntä kiusataan hoidossa. Nimesi kiusaajatkin. Mikäkö on vanhemman reaktio? Tietysti suuttua ja huolestua ja vaatia, että asiaan puututaan. Päiväkodissa tehostetaan mainittujen lasten valvontaa ja huomataan, että "kiusattu" tyttö tahtoisi olla jatkuvasti "kiusaajiensa" kanssa,hiukan häntä vanhempien poikien, joiden leikit eivät kuitenkaan ole sellaisia, että tyttö haluaisi niitä leikkiä. Päätyy sitten komentelemaan poikia ja rikkomaan heidän leikkejään, joista pojat sitten suuttuvat. Lapset päädytään siis pitämään eri puuhissa. Tyttö jatkaa kiusaamisesta valittamista, eikä asiaan auta, että henkilökunta kertoo kyseessä olevan vain siitä, että tyttö tahtoisi leikkiä kiusaajiensa kanssa, mutta yhteisleikit eivät suju, koska eivät halua samoja leikkejä. Vanhempi ei usko vaan päätyy lopulta tekemään valituksen ylemmälle taholle. Asiaa selvitellään ja henkilökunnan uskotaan olevan oikeassa, mutta vanhemmat eivät usko, joten lapsi päädytään siirtämään muualle kierteen katkaisemiseksi. Henkilökunta ei vaitiolovelvollisuuden vuoksi saa varsinaisesti asiasta puhua, mutta vanhempi saa levittää omaa näkemystään juuri niin laajalle kuin haluaa. Eli mikäköhän on kyseisen hoitopaikan maine tuon jälkeen? :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä touhulassa ainakin täällä henkilökunta vastaa itse siivouksesta, en tiedä onko vielä näin mutta olen kuullut näistä käytettävän Ikea päiväkoti nimitystä, omaa kokemusta ei toki ole

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytön päiväkodissa ainakin oli palkattu laitosapulainen tms. nimikkeellä ihminen hoitamaan siivousta yms hommia. Välipaloja kai hoitajat kai itse laittoivat (kuorivat hedelmät yms.) ja ilmeisesti joku keitti puuroa tai laittoi muroja aamupalalla. Mutta ilmeisesti ihan keskittyivät suurimmaksi osin siihen hoitamiseen kyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siksi kyselen näitä henkilöstömitoituksia, kun erässä toisessa "Ikea-päiväkotiketjussa" oli just tuota, että kasvatushenkilökunta joutui tekemään aika paljonkin niitä ns. tukipalvelujen töitä, koska vain 1 laitosapulainen koko päiväkodissa, eikä millään työaika riittänyt tehdä kaikkea keittiö + siivoustyötä itsekseen. Eli iltapäivästä jäi aina yhteen ryhmään 1 kasvatusvastuullinen yksinään vaipattamaan + pukemaan 12 pikkuista tai pukemaan ulos 21 isompaa (riippuen ryhmästä), koska aamuvuoro lähti kotiin ja välivuorolainen tunniksi tiskaamaan välipalatiskiä ja siivoamaan keittiötä, ruokakärryjä yms...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0