Maasa

Tyynyistä

30 posts in this topic

Meillä poika 2v3kk ja ei vieläkään käytä tyynyä. Milloin te olette ottaneet tyynyt käyttöön? Onko tyynyjä taaperoille jo eri paksuisia? Vai hankitaanko ekaksi tyynyksi aina sellainen pieni littana? Millainen on hyvä tyyny? Millaisia kokemuksia tyynyn käyttöön otosta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin joululahjaksi pojalle tällainen setti:

 

3326385.jpg

 

 

Otettiin peitto sekä tyyny jouluna käyttöön, aiemmin pojalla ei ole ollut tyynyä. Tuo tyyny on kooltaan 35x55 cm ja ohut. Poika siis iältään nyt 1 v 2kk. En tiedä milloin tyynyn käytön aloittamista "suositellaan", vai onko siihen edes mitään suosituksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on samannäköinen tyyny kuin Brummen kuvassa (en tiedä onko sama). Se on aika pieni kooltaan, esim. vauvan Muumi-pussilakanasetissä tuleva tyynyliina on liian iso siihen. Mun mielestä paketissa luki vauvantyyny, merkkiä en muista. Paksuudeltaan tuo meidän tyyny on maks. 2 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostettiin pari viikkoa sitten pojalle sellanen Muumi lasten tyyny. Se on sopivan kokoinen noihin vauvojen tyynyliinoihin. ja ihan hyvin tyynyn kanssa on nukuttu. Aiemmin meillä oli välillä sellainen ns. vauvatyyny. Mut se oli ihan susi ja turha. Niin pieni, että hukkui noihin tavistyynyliinoihin (oli sopiva vain sellasiin parikyt vuotta vanhoihin pitsireunasiin söpöstelyliinoihin). Ja niin ohut, että olis käynyt huoletta vastasyntyneellekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aion ostaa meidän jätkälle nyt 1v synttäreiksi tyynyn. Se nähtävästi kaipaa sellaista. Peittoa ei nimittäin käytä peittona, vaan myttää sen pois päältään, kiepsauttaa päänsä jalkopäähän ja nukahtaa sitten tyytyväisenä pää peittokasan päälle.

Tuntuu että tyyny voisi olla turvallisempi ratkaisu. Nykyinen tyyli vähän hirvittää.

 

Sellaista muumi-vauvatyynyä olen katsellut... Olisikohan sellainen hyvä..? Vai suoraan jo "seuraava koko"? (onko niillä edes eri kokoja, en oo ikinä ajatellut... Mutta mun kriteerinä on siis että prismasta tai citymarketista on löydyttävä, en jaksa minnekään kaupungin liikkeisiin lähteä tyynyn takia..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko se Muumi tyyny Finlaysonin? Tämän näköinen:

 

kuva_muumityyny.jpg

 

Finlaysonin sivujen mukaan tuota on vain yhä kokoa 35x55cm.

 

Vaikuttaa kyllä ihan hyvältä ja löytynee ihan marketeistakin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on just tuo Muumi-tyyny. Prismasta ostettiin ja tais kympin maksaa. Hyvä on ollut. Ja käy tosiaan noihin vauvojen/pikkulasten tyynyliinoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri tuota finlaysonin muumi-tyynyä minäkin katselin. Kai se käy jo 1-vuotiaalle... Ja plussaa tosiaan että sen saa prismasta, eikä maksakaan paljoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sitten menin ja ostinkin Ciraf tyynyn. Ei periaatteessa muuta eroa kuin täytettä 40 g vähemmän eli 160g ja kangas oli sellainen vaaleansininin jossa pieniä valkoisia pilkkuja. Syy miksi päädyin tuohon oli se, että pelkäsin että tuon Muumi tyynyn kanssa käy niin että nuo Muumin kuvat loistaa tyynyliinan läpi ja vähän tuo täytteen vähäisyyskin... Katsotaan nyt miten laadussa, mutta eipähän noin nyt niin kamalasti maksa, jos pitää sen takia jossain vaiheessa uusia Muumiin. Tuo tyyny oli siis 6,90, Muumi olisi ollut 9,90,-

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Just olin tulossa kertomaan tosta Cirafin tyynystä, me ostettiin sellainen kanssa typylle reilu 1v iässä. Typy nukkuu pääosin mahallaan ja peppu pystyssä, eli ei välttämättä tyynyä vielä tarvitsisi, mutta koska tykkää aamusella makailla äitin/isin tyynyllä niin ajateltiin että kokeillaan.

 

Cirafin tyynyhän on ns. ensityynyn nimellä kulkeva Tenon tyyny, koko on muistaakseni 35x45 cm eli vähän pienempi kuin mitä tuo Muumi-tyyny (on siis Finlaysonin valmistama). Mitä näitä kahta kaupassa vertasin niin Cirafin tyyny on hieman ohuempi kuin mitä Muumi, mikä on ehkä parempikin meidän naama patjassa nukkujalle. Voihan sitä myöhemmin sitten vaihtaa Muumiin :) jos paksumpaa tarvitaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sängyssä (poika nukkuu siis perhepetissä) paljon tyynyjä ja varmaan jo ennen 1v-synttäriä poika meni usein makoilemaan tyynyn päälle. Otettiin sitten pojalle "oma" tyyny, yksi meidän tyynyistä (kaikkein matalin). Oma tyyny on pojalle tosi tärkeä. Kun meillä vanhemmilla on tyynyt niin pitäähän pojallakin olla. Nukkuu siinä tyynyllä yleensä silleen, että koko yläkroppa on tyynyn päällä eli ei pelkkä pää. Siksi en ole ollut sen kummemmin huolissani. Varsinkin flunssaisena pieni kohotus pääpuoleen ei ole ollut ollenkaan pahasta. Luulisin, että tyyny on pehmeämpi alusta nukkua, niin siksi siitä tykkää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cirafin tyynyhän on ns. ensityynyn nimellä kulkeva Tenon tyyny, koko on muistaakseni 35x45 cm eli vähän pienempi kuin mitä tuo Muumi-tyyny (on siis Finlaysonin valmistama).

Mun ostama Cirafin tyyny oli mitoiltaan sama kuin Muumi-tyyny, mutta tosiaan 40 g vähemmän täytettä. Cirafilla voipi olla siis useampia tyynyjä valikoimassaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ah, ok. No, meillä on kuitenkin tuo pienempi koko. Mut Tenon tyyny kuiteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on poika nukkunut tähän asti (1.5v) ilman tyynyä, mutta tykkää pitää päätään meidän vanhempien tyynyillä. Tilattiin Anttilasta lastenpeitto ja tyyny-setti nyt pari päivää sitten, saas nähdä, mitä tykkää omasta tyynystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on molempien muksujen kohdalla otettu tyyny käyttöön jo 10kk iässä. :huh: Yksinkertaisesti siitä syystä, että unikaveria tunkivat pään alle ja melskasivat kaiken yötä. Tyynyn tullessa mukaan kuvioihin rauhoittui yötkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itsekin pohtinut tuota tyynyasiaa. Poika tunkee paljon peittoa pään alle ja olen ajatellut josko tarvitsisi ostella tyynyä jo. Ikää kohta puolitoista vee. Kaupoista olen katsellut jo jonkin aikaa erilaisia, mutta vielä ei ole mitään tarttunut matkaan. Kivoja tyynyjä kyllä on , mutta mistä tietää minkälainen sen pitää olla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kaksivuotias on käyttänyt tyynyä jo vuoden verran. Ihan tavallinen tyyny kelpaa, tosin meillä kovin korkeaa tyynyä ei kelpuuteta. Jossain vaiheessa oli sellainen tosi litteä tyyny, joka ei juuri patjasta erottunut. Se ei ollut herran mieleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika sai oman lasten tyynyn reilun vuoden ikäisenä kun alkoi omia meidän tyynyjämme itselleen. Jos tuli siis viereen nukkumaan, työnsi minut pois tyynyltäni tai vei jonkun tyynyn itselleen. Nukkuu siis tyynyn kanssa paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vanhemmalla neidillä aikuistenn tyyni vähän littanan oloinen ja oli sitten yksi päivä löytänyt pienen koristetyynyn ja se piti saada sänkyyn, joten nyt nukkuu kahdella tyynyllä ja mua hirvittää kun se koristetyyny on aikas paksu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieman OT, mutta... Meidän pojalla on semmoinen pikkuinen tyyny (n. 15x20 cm, peräisin semmoisesta keräilypehmolampaasta), jota hän kuljettaa mukanaan ympäri asuntoa turvanaan. Ilman tuota tyynyä ei päiväunista eikä yöunista tule mitään. Tyynyä puristetaan yleensä lujasti rintaa vasten, mutta olenpa joinakin öinä/aamuina nähnyt tyynyn pojan päänkin alla... :rolleyes:^_^

 

Taitaisi siis olla aika ostaa ensimmäiset tyynyt... ;)

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillakin tyynyt otettiin kayttoon kun poika oli nippa nappa alle vuoden. Olimme juuri silloin reissussa Helsingissa ja hotelli oli laittanut tyynyn matkasankyyn. Ajattelin antaa olla ja katsoa kelpaako pojalle ja todellakin kelpasi :P Sen jalkeen ostettiin ikeasta pikkuinen tyyny mutta nyt tuntuu etta tuolle 1v9kk:lle kelpaisi jo joku vahan isompikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä otettiin tyyny käyttöön joskus vähän yli vuoden ikäisenä, kun lahjaksi saatu Ruskovillan hirssiakanatyyny oli jo jonkun aikaa odotellut kaapissa.

Se on nykyään pojalle hyvin tärkeä, lähes jotain unilelua vastaava juttu nukkumaan mennessä. Mellä vanhemilla on samanlaiset, mutta aikuisten isot versiot, joten lähes joka aamu herätään vieresten ja kaikilla on samanlaiset tyynyt :P Tyyny on oikeesti tosi litteä, itse joudun kasaamaan akanat yhteen päätyyn niin saan lisää korkeutta. Lapselle sopii siis oikein hyvin.

Tämän tyynyn kanssa ei ainakaan tarvitse pelätä mitään tukehtumista tms. sillä ilma kiertää myös tyynyn sisällä. Vain pahasti heinille allerginen (kuten minä) voi saada alkuun vähän hengen vinkunaa, mutta sekin helpottaa kun tyynyt tuulettaa ja heinämäset hajut katoavat. Lisäksi täytettä voi lisätä tarpeen mukaan. Ja ekologinenkin on, kun täytteet voi kipata viiden vuoden välein kompostiin B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kumpi koko teillä on? Meillä on pojalla ollut jo reilusti alle vuoden ikäisestä hirssiakanatyynyn vauvakoko, mutta se alkaa näyttää jo aika pieneltä pojan (kohta 2 v.) pään alla. Tyyny on hyvin tärkeä, osa unirutiinia, joten mietin että vetääkö lapsi herneet nenään jos meen vaihtamaan tyynyä. Vai jättäiskö molemmat sänkyyn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyynyt otettiin käyttöön lapsilla joskus vuoden ikäisinä. Finlaysonin Muumi tyyny ja peitto on todettu meillä hyviksi. Peitto on kyllä tosi paksu ja lämmin, joten kesällä meil on ollut ohuemmat peitot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now