star

SATKS

120 posts in this topic

Tänne voisi siis kirjoitella

 

Kokemuksista - millainen oli visiittisi sairaalassa

Kysymykisä - painaako mieltäsi jokin asia liittyen sairaalaan/sairaalassa oloaikaan

Pohdintaa - lähestyykö synnytyksesi, mitä mielessäsi pyörii

 

Ja toki kaikki kommentiti ovat tervetulleita...

 

 

Keskussairaalassahan synnyttävät nykyään myös

mm. raumalaiset, merikarvialaiset yms.

Joiden matka sairaalaan saattaa tuntua todella pitkältä...

Joten sitäkin asiaa on varmasti mukava pohtia jonkun kanssa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitanpa heti itse:

 

Eli synnykseni voi nyt olla minä hetkenä hyvänsä (luulisin/toivoisin), eli rv 39+3 mennään.

 

Olenkin nyt sairaalakassiini pakannut mm.

äippäpakkauksessa tulleet liivinsuojukset, vähän niinkuin testaus-mielessä

MUTTA

mahtaako niitäkin saada sairaalasta?

...vai onko niin, että sairaalassa antaa maidon valua pitkin rinnuksia, eikä edes imetysliivejä huvita kokeilla ;) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt varsinaisesti osaa mitään synnytyskokemuksia sanoa SATKS:sta, mutta olin jotain 23+ viikolla käymäsilläni SATKS:n synnärillä päivystyskäyntinä. Olen siis Turuust, mutta olin koulussa Porissa ja lähdössä reissulle kohti pohjois-Pohjanmaata. Kävipä niin että jouduttiin peräänajokolariin, minä etupenkillä. Masuun ei sattunut varsinaisesti missään vaiheessa eikä mitään supistuksia tms. tullut missään kohtaa. Käytiin kuitenkin tk:n päivystyksessä yleisesti näytillä kun kerran kolarissa oltiin vastaanottavana osapuolena.

Siitä lääkäri lähetti mut kuitenkin siihen synnärille ultralle että katsotaan vauskin tilanne.

 

Olin kyllä niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hyvissä käsissä siellä synnärillä että ihan itketti. Mulla itselläni ei ollut missään kohtaa minkäänlainen huoli vauvasta koska mahaan ei ollut sattunut eikä supistellut eikä mitään, mutta kätilö ja lääkäri piti mua siellä niin kun kukkaa kämmenellä ja ottivat sykekäyrää ja katsoivat ultralla pitkään ja kaikkee. Ja tuli todella sellainen olo että siellä mun syntymättömästä välitettiin TODELLA.

 

Eli mulle jäi tämän perusteella ainakin tosi hyvä fiilis ja kokemus SATKSta. Eiköhän ne synnyttäjiäkin siellä kohtele samalla lempeydellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olenkin nyt sairaalakassiini pakannut mm.

äippäpakkauksessa tulleet liivinsuojukset, vähän niinkuin testaus-mielessä

MUTTA

mahtaako niitäkin saada sairaalasta?

...vai onko niin, että sairaalassa antaa maidon valua pitkin rinnuksia, eikä edes imetysliivejä huvita kokeilla ;) ?

 

Ei niitä saa sairaalasta. Ei ole kivaa antaa maidon valua, kyllä ne omat imetysliivit on ihan kuningasajatus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaalasta ei tosiaan saa liivinsuojia, mutta mulla ainakin maito nousi sen verran hyvin, että ei tullut mieleenikään laittaa imetysliivejä päälle. koska perusliivinsuojat olisivat kestäneet sitä maitomäärää ehkä viitisen minuuttia. Osastolla kätilöt/hoitajat tekivät aika monille "liivit" sellaisesta verkkojutusta ja sen alle sitten laitettiin harsoa tms. Kannattaa ihan kysyä kätilöltä/hoitajalta, kun maito alkaa nousemaan. Mä kärvistelin ehkä puolen päivää ilman niitä liivejä, mutta kun koko ajan oli paita/mekko märkänä rintamuksesta, niin oli pakko pyytää jotain. Mulla maito nousi kolmantena tai neljäntenä päivänä, ekat päivät sitä ei tullut, paitsi imettäessä.

 

Mun mielestä osastolla syötiin koko ajan (aamupala, lounas, päiväkahvi, päivällinen ja iltapala) ja ruoka oli ihan hyvää. Se ei ollut normisairaalaruokaa, joka ei mun muistikuvan mukaan maistu miltään. Henkilökunta oli mun mielestä ihan mukavaa, auttoivat ja neuvoivat uutta äitiä tarpeen mukaan. En muista, että siellä olisi ollut ketään ikävää ihmistä. Toivat särkylääkettä tarpeen mukaan, enkä mä ainakaan joutunut sitä edes pahemmin pyytelemään, kun monesti tarjosivat sitä huoneessa käydessään.

 

Kotiinpaluuvaatteiksi suosittelen ottamaan jotkut väljät vaatteet. On nimittäin mukavampi istahtaa autoon, kun mikään ei paina mahaa tai mitään muutakaan paikkaa. Mulla nimittäin tuo autoon istuminen oli aika tuskaa, vaikka vaatteet löysät olivatkin. Mä en ollut kertaakaan osastolla istunut mihinkään niin matalalle, joten se hieman tunnahti alapäässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pääosin positiivista sanottavaa SaTKS:sta, mutta jotain pientä valittamista löytyy myös :)

 

Mä tykkäsin myös ruoasta! :) Ei ollut tosiaankaan samaa pöperöä mitä tavallisilla osastoilla jaetaan.

 

Synnytyssalissa oli tosi mukavaa henkilökuntaa, vaikka mäkin olin siellä 2vrk, niin yhtään epämiellyttävää tyyppiä ei osunut kohdalle. Osastolla taasen oli pari ronskimpaa kätilöä/hoitajaa, varsinkin se yks joka toi meidän vaaville lisämaitoa pullossa ja tunki suuhun sen kummempia selittelemättä. Onneksi oltiin sen verran itsepäisiä, että saatiin se selittämään että miksi meidän normaalikokoinen ja hyvävointinen vauva muka tarvitsisi lisämaitoa, ennen kuin jatkoi touhuaan. Enpä vieläkään ole varma että se oli 100% tarpeen, mutta ainakin saatiin jonkinlainen selitys asialle. (Tyttö söi kuulemma niin hitaasti, että syömiseen kului enemmän energiaa kuin siihen mitä maidosta tuli, ja niinpä sillä oli koko ajan nälkä.) Eräs toinen kätilö taas tunki vauvan peukalon vauvan suuhun, kun tältä otettiin verikoetta. Ja kertoi ilmeisen ylpeänä että hänen pojallaan oli pienenä aivan rohtunut peukalo kun se imi sitä koko ajan. Mä taas en ollut kovin innoissani opettamassa lastani imemään peukaloa... :blink:

 

Mutta ihan hyvä mieli jäi kuitenkin ajasta mikä siellä oltiin, ja kivasti päästiin perhehuoneeseenkin, vaikka aluksi haluttiinkin tavalliselle osastolle. Ja perhehuoneesta mies sai käydä töissä ja koiraa ulkoiluttamassa ihan rauhassa, mitä ei kai joka paikassa suvaita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin vähän tutustumassa paikkaan tossa hetki sitten kun jouduttiin kiireellä lähtee streptokokki B:n takia tarkkailuun ja tiputukseen. Olin 3 päivää tarkkailuhuoneessa ja ne kaikki lääkärit ja hoitajat oli siis todella mukavia ja välittäviä. Parasta kohtelua mitä oon ikinä saanut.

 

Mustakin tuntui, että siellä syötiin koko ajan. Eipä ehtinyt nälkä tulla missään vaiheessa. Ja ruoka oli oikeesti hyvää, ei mitään sinnepäinkään kun normaalisti sairaalassa.

 

Osastolla ei kaikki hoitajat välttämättä olleet niin ihania, mut eipä mulla heistäkään pahaa sanottavaa. Yksi tyttö vaan oli tuohtunut kun hoitaja meinasi viedä ruuan pois jo alle puolen tunnin sisällä tuomisesta kun hänen "vuoronsa päättyy ihan pian" ja tyttö oli ollut käyrässä eikä päässyt aiemmin. Mut sai ruokansa.

 

Muuten todella hyvät kokemukset jäi mieleen. Toivottavasti sinne mennään kuitenkin seuraavaksi vasta kun vauva saakin syntyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä kokemuksia SATKS:sta synnytyssairaalana toukokuulta 2007.

 

Synnytyssalissa henkilökunta oli mukavaa ja asiansa osaavaa. Hyvillä mielin uskalsin keskittyä kipuihini kun tiesin, että paikka on täynnä ihmisiä, jotka tietävät synnytyksestä kaiken tarvittavan ja osaavat sanoa, mitä kannattaa tehdä.

 

Synnytysvuodeosastolla sain myös hyvää kohtelua. Voinnistani oltiin aidosti kiinnostuneita ja särkylääkkeitten lisäksi tarjolla oli hyviä neuvoja ja kuuntelevia korvia. Tyytyväinen olen siihenkin, että vaikka nykyään ollaan vierihoidon kannalla niin sain levätä sairaalassa kaksi ensimmäistä yötä ja vauva vietiin hoitajien kansliaan. Seuraavat kaksi yötä vietettiin sitten perhehuoneessa.

 

Vauva sai osakseen hyvää hoitoa. Peukaloa laitettiin suuhun tutkimusten aikana ja sokerivettäkin pojalle annettiin, mutta en pitänyt moista pahana. Eihän se vastasyntynyt opi imemään peukaloa tai totu liian makeaan parissa päivässä.

 

Mieskin viihtyi osastolla ja hänelle neuvottiin asioita jopa enemmän kuin minulle. Hyvä niin, sillä mies muisti sairaalassa kuulemansa asiat kotona kun taas mulla pää löi ihan tyhjää.

 

Ja ruoka oli hyvää ja tuntuu, että sitä syötiin melko taajaan. Illalla tosin piti hakea hiukopalaa jääkaapista kun sairaalan valvoin vielä useamman tunnin sairaalan iltapalan jälkeen. Tai ekoina iltoina en hakenut kun en tolpillani pysynyt (eikä kyllä nälättänytkään).

 

Jos joskus näyttää siltä, että toinen lapsi saadaan niin hyvillä mielin samaan sairaalaan lähden synnyttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas en haluaisi enää Satkiin synnyttämään.

 

Tai no mulla oli kaksi kätilöä synnytyksen aikana, toinen oli nuori ja mukava mutta toinen, vanhempi oli aika töykeä ja kovakourainen. Lääkäreistäkään ei jäänyt kovin ammattitaitoista kuvaa, kun sekä avautumisvaiheessa puudutuksenlaitossa että sektiossa meni hommat pieleen ja mokien seurauksena jouduin olemaan kaksi ylimääräistä päivää sairaalassa.

 

Mutta osastolla varsinkin oli tosi tyly meininki. Kohtelu oli välillä suorastaan epäystävällistä, tukea ei juurikaan saanut esim imettämisen opetteluun (ehkä olisi pitänyt enemmän osata vaatia, mutta heikossa fyysisessä ja henkisessä kunnossa ei jaksanut) ja neuvot jatkoa ajatellen vauvan hoitamiseen ja omaan toipumiseen oli todella vähäiset. Onneksi on nykyään netti... Yksi ihana hoitaja siellä oli, jonka ansiosta sujui vauvan kanssa edes se yksi yö ennenkuin lähdettiin kotiin. Mutta siis kaiken kaikkiaan jäi huono maku suuhun sairaalasta ja henkilökunnasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sai niin hyvää hoitoa ja henkilökunta oli mukavaa...Menisin kyllä udestaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kun onkin kiva lukea Satakunnan Keskussairaalasta juttua sillä synnytys on minulla ihan juuri käsillä :)

 

Juuri kun olinkin ehtinyt sitä pohtia, että pitääkö sairaalaan ottaa omat liivinsuojat mukaan, niin täällä siihen jo olikin vastaus :rolleyes: Hyvä juttu, muistan nyt pakata niitäkin mukaan kassiin.

 

Vauvalle sieltä varmaan saakin vaipat? Ettei sentään niitäkin täydy raahata mukanaan?

 

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemusia perhehuoneista. Miten ne eroavat ryhmähuoneista, saako isä yöpyä siellä, onko hintansa (52e/päivä) väärti jne.?

 

Olisi myös kiva kuulla, onko joku päässyt nauttimaan siitä isosta kylpyammeesta jonka täyttämiseen menee noin tunti? Meille kerrottiin tutustumiskäynnillä, ettei sinne kylpyyn pääse enää jos on ehtinyt lapsivedet mennä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

katinkullan kysymyksiin vastauksia...

 

Sairaala tarjoaa vauvalle vaipat ja vaatteet. Samoin äidille :lol: (ei siis tarvi omia siteitä raahata mukaan jälkivuotoa varten).

 

Mä pääsin lilluttelemaan tunniksi kylpyammeeseen, jonka täyttäminen kesti melkoisen kauan. Kylpeminen oli ihan mukavaa kun sai olla rauhassa miehen kanssa (tosin miehen tuoli ei kuulemma ollut mukava) ja kuunnella radiota. Sitten kun oikeasti alkoi sattumaan niin vedestä ei ollut enää hyötyä.

 

Perhehuoneesta mulla on myös kokemuksia. Perhehuoneen hintaan kuuluu ruuat ja sänky myös miehelle. Perhehuoneessa on myös telkkari ja oma suihku ja vessa. Mun mielestäni kannatti maksaa siitä, että ei tarvinnut olla öitä yksin eikä miehen tarvinnut käydä muualla syömässä, peseytymässä ja nukkumassa. Toki tuolta perhehuoneesta saa poistua vaikka töihin jos tahtoo eli ei ole mikään vankila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku miten noita perhehuoneita yleensä saa et onko siellä luultavasti aina vapaana ainakin joku? Ja millä periaatteella ne niitä jakaa, eli jos jonossa on muutama, kuka sen saa? Eka joka tuli? Kun me tosiaan ollaan tulossa Raumalta asti ja mua mietityttää kovasti jos ei saadakaan perhehuonetta ja mies joutuu ajamaan tota väliä koko ajan. Ja jos huone vapautuu vaikka osastolla oltais jo oltu, niin ne varmaan siirtää sinne sit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Juu kyllä ne perhehuoneet jaetaan ihan "jonotusjärjestyksessä"... Sitä en tiiä, kuinka monta siellä on, enkä tiiä pääseekö sinne enää jos on jo tavalliseen huoneeseen laitettu. Me ei edes toivottu perhehuonetta (jos oisin tienny miten pieleen kaikki menee niin oisin kyllä halunnu) ja mies ajeli tuota väliä sitten joka päivä. Onneks tuolla sentään saa isät olla aamusta iltaan ihan vapaasti.

 

Ammeesta; Mä olin just siinä isoimmassa ammeessa avautumisvaiheessa n. 1,5h. Oli ihanaa! Meille sanottiin, että melkein aina on joku amme vapaana (tosin mun kaveri ei päässy omassa synnytyksessään kun kaikki oli varattu). Mä pääsin sinne, vaikka oli vedet tavallaan menny, mut mulla puhkes kalvot kohdun yläosasta eikä sillee normaalisti "holahtamalla". :P Mäki jännitin että pääsenkö ammeeseen vai meneekö vedet, siks en antanu heti puhkaista kalvojakaan vaikka kätilö sitä ehdotti kun mentiin sairaalaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kiitos kovasti vastauksista hmmm:lle ja Alya:lle.

 

Perhehuone kuullostaa kyllä tosi mahtavalta, toivottavasti saisimme sellaisen. Kätilö siellä tutustumiskäynnillä sanoikin, että ne on todella haluttuja nykyään ne perhehuoneet. Eikä niitä tahdo aina olla oikeen vapaana, varsinkaan tällaiseen "ruuhka-aikaan" keväällä.

 

Oih, ja jos kylpemään pääsisi vielä ennen itse synnytystä, mua se kyllä varmasti rauhottaisi ja auttaisi sietämään kipuja :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhehuoneita on kolme ja niihin ihmisiä sijoitetaan tosiaan jonotusjärjestyksessä ja jonoon pääsee kun vaan ilmoittaa perhehuoneeseen haluavansa. Perhehuoneita annetaan vain ensisynnyttäjille.

 

Itse vietin ensin kaksi (tai oikeastaan 1,5) yötä tavallisessa huoneessa ja kun perhehuone vapautui niin päästiin sitten sinne. Olin omaan reppuuni pakannut miehelle sukat, boxerit, t-paidan ja hammasharjan. Olisivat olleet mukana jos oltaisiin perhehuone heti saatu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopioin toisesta keskustelusta kirjoittamani viesti, joka osuu siis SatKs:aan:

 

"Synnytysvuodeosastolla mua häiritsi ihan suunnattomasti se, kun äitien tuli hakea ruoat itse sellasesta kärrystä, joka oli aivan toisella käytävällä missä huoneeni oli. Kätilö ohjeisti minua ja huonekaveriani, että jättäkää vaan vauvat huoneisiin ja syökää rauhassa ruokailutilassa. Suurinpiirtein kiellettiin viemästä tarjotinta huoneeseen. "Kyllä te vauvanne itkun kuulette ja tunnistatte. " En varmana olisi kuullut tai tunnistanut vuorokauden ikäisen tyttöni itkua.. Huonekaverin kanssa tehtiin sopimus, että toinen haki ruuan huoneeseen, kun toinen päivysti vauvoja. Me tehtiin ihan omat järjestelymme ruuan haun suhteen. Toinen (joka liittyy yllättäen taas ruokaan) asia, joka ihmetytti oli se, kun ruoka vietiin tosi nopeesti kärryjen kanssa pois. Mun tyttö "asui" vaikka kuinka kauan rinnalla juuri silloin kun ruoka tarjottiin. Onneksi huonekaverini huolehti, ettei ruokia viedä pois ennen kuin mä olin saanut ruokani haettua. Sain kerran aika tylyäkin palautetta keittiöhenkilökunnalta (taas ne vauvat pitäis vaan kylmästi irrottaa rinnasta ja jättää huutamaan niihin koppiin kun hain ruokaa...)

 

Imetysohjaus oli synnytyssairaalassani aivan ala-arvoista! Ohjeita (jos niitä edes annettiin) annettiin, mutta välillä aivan erilaisia mitä juuri edellinen kätilö oli neuvonut. Tuttia tungettiin vauvan suuhun ilman mun lupaa, rintakumi heitettiin pöydälle ja sanottii että koita tuota, piti pumpata ja välillä ei taas olisi saanut, imuotetta ei käyty katsomassa ellen olisi joka kerta sitä joutunut erikseen pyytämään, imetysasentoja olisi ohjeistettu vain yksi (maaten) ellen olisi vaatinut ohjeistusta siinäkin ja lisäksi pyysin, että lisämaito hörpyytetään (kätilö sanoi, ettei siihen ole aikaa ja jollain tavalla se maito pitää saada annettua (eli tuttipullolla..)...). Näitä esimerkkejä olisi vaikka kuinka monta..

 

Huonekavereita mulla ehti olemaan kaksi, jotka olivat aivan ihania ihmisiä.

 

En muuten tajunnut kertaakaan viedä vauvaa "hoitoon" hoitajille. Jotenkaan mulle ei siitä sanottu mitään, enkä kokenut sitä tarvitsevani. Mun kotiinlähtötarkastuksessa kätilö oli oikein iloinen kun vauva oli ollut kokoajan vierihoidossa.

 

Sitten tooodella pitkä miinus siitä, kun sen 5 päivää jotka olin sairaalassa, oli huoneeni televisio rikki! Missasin BB-talon elämästä 5 päivää. "

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti vielä tuohon viestini perään lisätä, että kaikesta huolimatta menisin uudestaankin sinne! :D Synnytyssalin puolella työskennelleet kätilöt olivat aivan mahtavia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kaksi kertaa ollut SATKS:ssa synnyttämässä ja ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa. Ekalla kerralla saatiin riita aikaiseksi yhden hoitajan kanssa osastolla synnytyksen jälkeisenä päivänä. Poika syntyi tiistaiaamuna 5.29 ja seuraavana yönä kätilö tuli herättämään kolmen maissa imettämään. Olin juuri ehtinyt nukahtamaan ekaa kertaa sitten su-ma välisen yön jälkeen, eikä mulla pysynyt silmät auki sitten millään. Tämä yöllinen hoitaja sitten sanoi, että hän vie vauvan pariksi tunniksi kansliaan, että mä saan nukkua ja sitten imetetään uudestaan. Näin tehtiin.

 

Tää toinen hoitaja tuumas mulle sitten keskiviikkoaamuna, että "kai sinä Prouva käsität, että yölläkin pitää imettää, eikä vaan pyytää hoitajia antamaan pulloa?" Siitähän se riemu sitten repesi, mutta seuraavana päivänä oltiin jo ihan sovussa taas.

 

 

Tokalla kertaa kätilö ei ollut lukenut mun papereita synnyttämään mennessä, eikä siis tiennyt mun olevan pelkopotilas ja ehti sössiä koko homman, ennenkuin sain itse sanottua tuon SYPEn asiakkuuden. Tästä johtuen mulla oli synnytyksen aikana hetken ihan tajuton paniikki ja synnytyksen jälkeen harmitti, että olin rahani hassannut pelkopolille, kun siitä ei ollut hyötyä itse synnytyksessä. Mulla siis oli tietty lause pelkona kätilöltä siitä johtuen, mitä tapahtui ekassa synnytyksessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan hyviä kokemuksia on, kerran käyty synnyttämässä ja toinen kerta edessä elokuussa!

 

miinusta olis ehkä se että ei juurikaan kyselty mitä tahdon, saliin siirryttiin niin sänkyyn suunnilleen sidottiin ja melkeinpä kysymättä annettiin epiduraali, ens kerralla onneks jo ite tajuaa pyytää jotain muitakin kivunlievityksiä, suihkua yms..

 

Osastolla meni kivasti, ensimmäisen aamupalan ja päiväruuan sain sänkyyn kun menin pyörtymään synnytyksen jälkeen suihkuun. Muutenkin huolehtivat ensimmäiset 12h en liiku itekseni etten pyörry johonkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osastolla meni kivasti, ensimmäisen aamupalan ja päiväruuan sain sänkyyn kun menin pyörtymään synnytyksen jälkeen suihkuun. Muutenkin huolehtivat ensimmäiset 12h en liiku itekseni etten pyörry johonkin. :)

 

Enpä muistanut tuollaista palvelua ollenkaan. Mä sain ensimmäiset kaksi päivää kaikki ruuat sänkyyn ja talutuspalvelun vessaan kun pyörryin suihkuun. Ja tuonkin jälkeen katselivat perään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo mäkin muuten sain ruuat koko viis päivää huoneeseen, kun mulla piti olla kestokatetri kun puhkaisivat sektiossa virtsarakon, se oli sentään kiva ettei tarvinnut sen "käsilaukkuni" kanssa hiihdellä pitkin käytäviä. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now