star

SATKS

120 posts in this topic

Emppu78 Lueskelin tuolta jonkun muun aiheen kautta että mainitsit että ei miehet saa olla sektiossa mukana, siis eikö porissa saa mies tulla sektioon mukaan??! vai ymmärsinkö ihan päin P:tä? :huh:

(Ei tiedä vaikka itsekin sellaiseen joutuisi, niin vaan kiinnostaa)

 

 

 

Mulle tehty kaksi sectiota ja niissä ei ainakaa ole mies saanut olla mukana...

Suunnitellusta sectiosta en sitten tiedä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kiireellisessä kyllä ymmärrän jos ei saa olla mut kai maar nyt suunnitellussa saa olla, ainakin näin luulisi? -> Jospa olisi Satkn sivulta katsonut niin sieltähän tieto löytyikin, suunnitellussa saa tulla mukaan, muuten ei.. hyvä mä. :P

 

 

Mihis sinne kuuluu muuten mennä kun menee tutustumaan, soittelin aikoja sinne mut unohdin kysyä et mihis sinne kuuluu tulla sit ku tutustuminen alkaa.. :D osaaks joku viisaampi neuvoa? :rolleyes:

Edited by Ceekoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei käyty koskaan tutustumassa...Mut eiköhän tapaaminen ole synnytyvuodeosaston aulassa??Viisaammat saa auttaa :D

Edited by Emppu78

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mihis sinne kuuluu muuten mennä kun menee tutustumaan, soittelin aikoja sinne mut unohdin kysyä et mihis sinne kuuluu tulla sit ku tutustuminen alkaa.. :D osaaks joku viisaampi neuvoa? :rolleyes:

 

Meidän käskettiin silloin mennä sinne synnyttäjien ovelle! Siinä kokonnuttiin koko ryhmä ja sitten vasta "sai" painaa soittokelloa,ettei jokanen soita kelloa erikseen, jos vaikka kätilöillä kova kiire! (tosin eihän sitä aina tiedä kuinka suuri ryhmä on tulossa,mekin kun mentiin myöhässä :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^jaahas! hyvä tietää! menemme sinne siis häiriköimään! ;) Kiitos tiedosta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toukokuussa kävin synnyttämässä ja en sitä Timon kullan lappua saanut eikä niitä missään näkynyt. Tosin esikoisen lappu parin vuoden takaa vielä käyttämättä (ja eilen siivottiin paperinkeräykseen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin jäi toi Timon kulta käyttämättä...Eikä tänä vuonna sellasta saanut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi viikkoa sitten ei sitä Timon kullan lappua saanut myöskään. Libero-kassi ja Martta sukat saatiin.

 

Ja mielipiteitä.

Viikonloppulastenlääkärit (ainakin se mikä meillä oli) on perseestä. "Meidän oma" sai mun ikuisen vihani. Kovasti epäili tytöllä olevan jokin infektio, kun oli käsiteltäessä ärtyisä, mutta tytöllä olikin solisluu murtunut, mitä tämä lääkäri ei tajunnut/huomannut.

 

En tiedä miten sitte olis ollu, jos tyttö olisi koko ajan ollut vierihoidossa (tyttö oli n. 4 päivää vastasyntyneiden tarkkailuosastolla), mutta nyt kun olimme eri osastoilla, niin hyvin vähän sain mitään opastusta esim. imetykseen tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle kävi näköjään päinvastoin synnytyksessä kuin monelle muulle.

 

Kätilö oli itse piru, joka ei välittänyt ku huutamisesta ja komentamisesta. Osastolla kaikki paitsi yksi kätilö olivat todella tylyjä.

 

Lääkärit olivat oikein mukavia, varsinkin se ihana virolaislääkäri (voisin vannoa, että ilokaasuhuuruissa näin sen pään päällä sädekehän!), joka komensi ilkeää kätilöä olemaan hiljaa ja päätti viedä minut leikkaukseen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

täytyy nyt kommentoida itse kun synnyttämässä on käyty että itse olin kätilöihin niin synnytys salissa kuin osastollakin tyytyväinen, aina sai apua kun sitä pyysi. Synnytys salin lääkäri oli hieman...hmmm.. omalaatuisen oloinen kaveri, mutta pätevä ja ihan mukava sitten loppupeleissä. :D Ruoka oli hyvää ja mulle ainakin sattui ne mukavat kätilöt. ehdottomasti uudestaan menen mielellään poriin synnytteleen jos/kun seuraavaa tarvii ulos pukata!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli myös poika L1B:llä muutaman yön ja tuntui kuin ketään ei olisi kiinnostanut mitä minulle kuuluu. Kukaan ei opettanut osaston arkeen, näyttänyt missä on vaatekomero, pyykkitupa tai kertonut mitään huoneen hoitopöydästä, lastenvaatteista. Itse osasin sentään kysyä. Kukaan ei kertonut minulle että lämpö pitää mitata aamuisin(ko se oli?) ja kirjata ylös tietyllä tavalla. Kukaan ei kertonut oikeastaan mitään. Itse kysyin jolloin sain epämääräisen vastauksen. Vuodeosastolla ei kerrottu mitään imetyksestä tai sen aloittamisesta. Lastenosastolla kertoivat etä voisin käydä pumppailemassa. Oli ihan kauhean vaikeaa saada hoitajia näyttämään miten lypsyhuoneen pumppu toimii.

 

Synnytyssalin puolella oli mulla tosi mukava kätilö eikä käskyttänyt ilkeästi missään vaiheessa. Vuodeosastolla taas oli yksi tosi ilkeä kätilö joka kävi vähän väliä kyttäämässä ja haukkumassa äitejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiesittekö,

että synnytysvalmennukseen kuulunut kierto synnärin tiloissa loppuu...

Jatkossa tiloja tutkaillaan videolta :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko toi videoon siirtyminen tapahtunut jo? Kun kuulemma noi synnytysvalmennukset siirtyi nyt helmikuun alusta neuvoloista synnärille, mutta terkka sanoi mulle, että soittele sinne, että pääsettekö tutustumaan vielä..

 

muoks. Soitinpa sitten itse sinne, niin ne ovat alottaneet tän kuun alusta auditorioluentokäytännön, jossa ilmeisesti se videokin sit näytetään. Eli joka kuun eka tiistai klo 16-18.30 luento, jossa käsitellään synnärille tulo/synnytys, isän rooli, kivunlievitykset ja lapsivuodeaika. Ja toi on tarkoitettu käytäväksi viikoilla 30-34.

Edited by Kukka-Maari

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo koskee käsittääkseni tällä hetkellä vasta Porilaisia. Me oltiin täältä naapurista eilen vierailemassa synnärillä kun meillä on ne valmennukset edelleen neuvolassa. Jossain vaiheessa kai muuttuu niin että myös muista kunnista valmennukset järjestetään tuolla tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime kuussa tuli tuo poika SATK:ssa pyöräytettyä eikä kyllä ole pahaa sanottavaa. Kaksi synnytystä hoitanutta kätilöä olívat molemmat oikein mukavia ja pätevän oloisia. Sain kokeilla erilaisia kivunlievityskeinoja ja epiduraali tuli nopeasti sitten kun sitä tarvittiin vaikka tupa oli täynnä. Ainoa henkilö josta jäi negatiivinen fiilis oli kalvot puhkaissut gyne. Jotenkin töykeän oloinen akka.

 

Synnytysvuode-osastolla hoitajat olivat mukavia ja avuliaita. Olin kolmen hengen huoneessa ja huonekaverit olivat mukavia. Toisten vauvoja vilkuiltiin ja haettiin vuorotellen ruuat yms. Mutta kyllä hoitajatkin tarvittaessa olisivat vauvaa katsoneet suihkun tms ajan. Ensimmäisenä yönä vauva vietiin kansliaan että sain nukkua. Imetyksessä neuvottiin pyytäessäni mutta ei tupattu tissiin kiinni. Rintakumin sain kun pyysin, samoin lisämaitoa. Ruoka oli erittäin hyvää ja sitä oli tarjolla niin usein että päivät kuluivat lähinnä syödessä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jännitin sairaalassaoloaikaa etukäteen enemmän kuin itse synnytystägirl_haha.gif En ole koskaan ollut sairaalassa muuta kuin vierailulla, ja silloin moinen laitos täynnä sairaita ihmisiä on tuntunut todella ahdistavalta paikalta...

 

Aika sairaalassa sujui kuitenkin todella paljon paremmin kuin olin odottanut. Henkilökunta oli mukavaa, ja apua sai kun tarvitsi vaikka osuimmekin juuri ruuhka-aikaan osastolle. Yksi tympeämpikin tapaus hoitajien joukossa oli, mutta aina ei voi voittaa...

 

Tosiaan ruoka-aika tuntui olevan ihan koko ajan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käynyt vasta äitiyspolila kaksi kertaa ultrassa ja niinä kertoina on ollut kyllä todella mukavat kätilöt ultraamassa. Ja nämä samat kätilöt ovat myös synnärillä, joten toivotaan, etä he ovat työvuorossa minun synnytyksen ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä selailin tätä ketjua tässä aikani kuluksi kun oma synnytys alkaa lähestymään ja tuolla SATKS:ssa olisi siis tarkoitus synnyttää :)

 

Meillä ei ole vielä ollut synnytysvalmennusta, ja ilmesesti senkään aikana ei silti tuonne osaastolle pääse tutustumaan? Olen ensisynnyttäjä ja nämä kysymykseni ovat suurimmaksi osaksi varmasti tyhmiä ja turhia, mutta kun en ole pahemmin sairaalassa ollut koskaan niin antakaa anteeksi :)

 

Eli:

- jos ei ole perhehuonetta niin voiko mies silti olla tuolla yötä, tai saako hänelle jotain varavuodetta tms.? Tai voiko hän ylipäätään olla kanssamme sairaalassa niin paljon kuin haluaa ilman että ajetaan pois?

- voiko synnytykseen tuoda omaa musiikkia, tai onko siellä mahdollisesti vehkeet jolla sitä voi kuunnella? (vaikka tuskinpa sillä hetkellä sillä musiikilla mitään merkitystä onkaan, mutta silti..)

- jos kaikki menee hyvin, synnytys sujuu hyvin, vauvalla ei ole hätää, imetys onnistuu, niin kuinka kauan ensisynnyttäjää pidetään sairaalassa?

- voiko sairaalaan viedä omaa ruokaa?

- monenko hengen huoneita siellä pääasiassa on?

- riittää siis että vauvalle on mukana kotiutusvaatteet? Ei tarvitse mitään vaippoja, tutteja, rasvoja tms.?

- tarviiko itselle ottaa esim. rasvaa nännejä varten?

- tarviiko ottaa jotkut sisätossut tms.?

 

voi apua kun tuntuu tyhmiltä itsestänikin nuo kysymykset, mutta täällä on varmasti viisaampia jotka voisivat vähän valaista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun synnytyksestä nyt on se kolme vuotta että joku asia on voinut muuttuakin, mutta vastailen nyt sen mitä silloin oli ja mitä muistan.

 

- jos ei ole perhehuonetta niin voiko mies silti olla tuolla yötä, tai saako hänelle jotain varavuodetta tms.? Tai voiko hän ylipäätään olla kanssamme sairaalassa niin paljon kuin haluaa ilman että ajetaan pois?

- Mies ei saa olla yötä, päivällä saa olla niin paljon kuin tahtoo mutta illalla kai n.20-20.30 se oli kun viimeistään piti lähteä.

 

- voiko synnytykseen tuoda omaa musiikkia, tai onko siellä mahdollisesti vehkeet jolla sitä voi kuunnella? (vaikka tuskinpa sillä hetkellä sillä musiikilla mitään merkitystä onkaan, mutta silti..)

- Ainakin mun synnytyssalissa oli cd-soitin. En käyttänyt, radio tai telkkari oli päällä.

 

- jos kaikki menee hyvin, synnytys sujuu hyvin, vauvalla ei ole hätää, imetys onnistuu, niin kuinka kauan ensisynnyttäjää pidetään sairaalassa?

- Mielestäni tämä on aika yleisesti pari-kolme päivää.

 

- voiko sairaalaan viedä omaa ruokaa?

- Voi, mulla oli synnytyksessä omaa pientä naposteltavaa (kätilöt ohjeistaa jos ei saa syödä esim sektiouhan takia) ja osastollekin mies taisi tuoda jotain. Ei nyt mitään varsinaista ruokaa, musta sairaalan ruuat oli ihan ok.

 

- monenko hengen huoneita siellä pääasiassa on?

- Itse olin 2h huoneessa, onhan siellä isompiakin, en tiedä tarkasti jakaumaa

 

- riittää siis että vauvalle on mukana kotiutusvaatteet? Ei tarvitse mitään vaippoja, tutteja, rasvoja tms.?

- Joo, kaiken sai vauvalle osastolta. Me unohdettiin kotiutumisvaatteista hattu, sekin saatiin mukaan :D (virkattu "vauvapipo")

 

- tarviiko itselle ottaa esim. rasvaa nännejä varten?

- Itse en tarvinnut, mutta eiköhän hoitajilta saa tätäkin. Jos haluaa jotain omia spessuja tuotteita, niin sitten omat. Liivinsuojia kannattaa ehkä ottaa, en muista että olisin saanut (en kyllä varmaan pyytänytkään). Terveyssiteitä on huoneissa. Samoin rintakumit sai hoitajilta.

 

- tarviiko ottaa jotkut sisätossut tms.?

- Onhan se mukavampi niin liikkua. Myös omat sukat on in, sairaalassa on niitä kamalia lörpöttäviä putkisukkia! Ja omat alkkarit, jos ei halua sairaalan verkkopöksyjä...

 

Tsemppiä synnytykseen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veemäinen kätilö mulla oli, mut se ehkä ei satu niin paljoa enää ku muistelee miten lirautin lapsivedet sen varpaille :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut maarit ja leila nimiset kätilöt. Olivat ainakin mukavia.

 

Tänä vuonna oon viimeksi sielä synnyttänyt. Ja toissynnyttäjälle tarjotaan ensisijaisesti kohdunkaulapuudutetta, ei välttämättä saa epiduraalia kuin ruinaamalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now