stina

Parhaat ruoat pahoinvoivalle

22 posts in this topic

Otsikossahan tuo jo tulikin.

 

Etoo, ällöttää, oksettaa. Mikä teillä menee alas ja pysyy alhaalla parhaiten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla parhaimmin alas raskauspahoinvoinnin aikana on menneet hapankorppu, jäätelö ja jääkylmät juomat, vesi jääpaloina jos ei ole muuten mennyt alas. Toivottavasti sinulla pian helpottaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kyllä oo nyt yhtään hyödyllinen vastaukseni kanssa, mutta toteanpa silti, et mulla pahoinvoinnin aikana ei kyllä maistunut mikään. Kaikki tuntu lähes yhtä inhalta, eli päivästä aivan riippui, et mikä meni alas. Eli niitten pienten "mielitekojen" (ei ehkä sellaiseksi voi sanoa kun tää tarkottaa "vähiten pahaa vaihtoehtoa"...) tarkkaa seurantaa mulla ainakin vaati. Välillä viinirypäleet meni, välillä leipä, välillä jogurtti... Löysänpuoleinen kaurapuuro jostain syystä upposi suht hyvin yleensä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imeskelin jäisiä marjoja ja yksi, mikä auttoi oikeasti oli pastillit. :D Vaikka salmiakkia ei nykyään enää suositella syötäväksi, niin mä pahimpaan aikaan imeskelin aina oksetuksen yllättäessä jotain pastillia (salmiakki, omena mynthol). Helpotti vähän kun sai hyvän maun suuhun, mutta ei tarvinnut syödä. Mutta mulla pahoinvointi oli niin voimakasta, että mikään ei kyllä pysynyt sisällä jos oksetus iski (oksensin ihan ympäri vuorokauden, myös yöllä heräsin mahahapot oksentamaan ym.. :( )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä raskautta (ja suppealla ruokavaliollani jota yritän laajentaa päivä päivältä niin etten vaan koko ajan samoja ruokia söisi) olen huomannut jogurtin ja viinirypäleiden olevan hyviä silloin, kun oksettaa. Mulle tulee raskauden myötä heti hirveä oksetusolo, jossen heti saa ruokaa kun nälättää. Se sitten johtaa siihen, ettei meinaa saada syötyäkään enää. Sillon toimii kun syö jotain raikasta jogurttia tai just viinirypäleitä kunnes suurin paha olo menee pois ja sitten jotain kunnon ruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hapankorput ilman päällisiä, kaikki todella kylmä (mä laitoin blenderiin ihan jääpaloja ja pienen lorauksen tiivistemehua :D), banaani jostain syystä oli helppo. Puuro mulla tuli ylös aina samantien ja samoin viinirypäleet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni maistuu mehujää! Samoin avokado, keitetty muna ja kaurapuuro on sellaisia, jotka takuuvarmasti menevät alas. Viinirypäleet tuntuvat liian makeilta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marjat ja raikkaat hedelmät. Esikoisen aikana Turkinpippurit helpotti pahoinvointia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jääkylmä appelsiinimehu (tai muu hedelmämehu), kirpeät omenat ja tomaatit. Mehujäätä tuli myös imeskeltyä paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylmät ja raikkaat ruoat on auttaneet myös mua. Harmi, ettei pakastetulla vesimelonilla ihan hirveän pitkälle pötkitä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tullut etovaa oloa kun oon AJATELLUT vesimelonin, pilttien tai jugurtin syömistä, hauskaa että toisilla nuo on niitä mitkä menee alas!

 

Kylmät vihreät omenat tekevät kauppansa ja muut hedelmät. Jotenkin sämpylät, leivät yms on niin neutraaleja että ne menee hyvin, samoin ihan perus lämminruoka on ok. Etovaan oloon auttaa syöminen, kunhan keksii jotain mikä kelpaa :)

Edited by Malviina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oksensin esikoista odottaessa 10 viikkoa ja nyt kuopusta odottaessa 6-7 viikkoa oikeastaan kaiken eli oikeastaan mikään ei niinä viikkoina pysynyt sisällä. Esikoista odottaessa ainoa, mikä yleensä vähän maistui oli neljänviljanpuuro voisilmällä ja nyt kuopusta odottaessa joskus upposi mustikkakeitto ja näkkäri. Maitotuotteet ja lihatuotteet oli mulla ekana inhokkilistalla ja kaikki haiseva tai makea syöminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämän päivän löytö on sitruuna! Sitruunavettä lasissa ja sitruunan kanta kädessä haisteltavana. Oon jo ihan päästäni sekaisin, kun tuntuu, että vähän helpottaa... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla uppoaa luonnonjugurtti ja vesimeloni sekä kaurapuuro. Yleisesti ottaen raikas ja kylmä menee ok, makea ja rasvainen etoo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisellä kerralla mm. vesimeloni ja juustosarvet.

 

Nyt piimä-mehukeitto-juoma, vihis ketsupilla, minitomaatit ja kurkku ym. kasvikset kermaviilidipillä. Sitruunavesi ja sitruunalohkon nuuhkiminen helpottavat oloa. 

 

Tärkeintä on välttää niitä, mitkä öklöttävät ja syödä usein!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kaikkein parhaiten uppoo kaikki raikkaat marjat ja hedelmät. Nestettä (kylmät mehut) menee ihan järkyttävät määrät, et sillä tulee kans täytettyä mahaa aika paljon :D

Mut ihan parhaat on appelsiinit, viinirypäleet, vesimeloni ja nyt tuoreimpana löytönä greippi. Jo pelkkä ajatus kunnon ruuasta aiheuttaa etovan olon..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä raskautta (ja suppealla ruokavaliollani jota yritän laajentaa päivä päivältä niin etten vaan koko ajan samoja ruokia söisi) olen huomannut jogurtin ja viinirypäleiden olevan hyviä silloin, kun oksettaa. Mulle tulee raskauden myötä heti hirveä oksetusolo, jossen heti saa ruokaa kun nälättää. Se sitten johtaa siihen, ettei meinaa saada syötyäkään enää. Sillon toimii kun syö jotain raikasta jogurttia tai just viinirypäleitä kunnes suurin paha olo menee pois ja sitten jotain kunnon ruokaa.

Mulla on kans ihan sama juttu! Jos en saa ruokaa tietyn ajan sisällä, iskee oksettava olo ja sit sitä kohta mennäänki jo kiireellä vessaa kohti. Eikä siinä vaiheessa todellakaan enää tee mieli mitää ruoka, vaikka se kai se on paras helpotus.. Sit vaa äkkiä joku hedelmä suuhun tai lasillinen mehua, niin vähän edes auttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hedelmät ja jogurtti/viili. Itsellä tulee oksennus helposti ja tosiaan ei se ruoka mee alas, jos ei syö tasaisin väliajoin eli tosi usein (yölläkin syöpöttelen omenalohkoja)..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääasiassa ihan jokainen ruoka-aine oksettaa. Mut pvästä riippuen sitten iltapäivisin saan syötyä väkisin jotain pientä suolaista. Hyvin haalea kylmä vesi menee alas aamulla/aamupvällä. Myös mehujäitä oon välillä illemmalla imeskellyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jääkaappikylmät hedelmät, maustamaton jugurtti tai kerrosviili, mehut, appelsiinit ja mandariinit, sekä sämpylät(normisto en syö juuri leipää ollenkaan). Ja sit cashewpähkinät ja hedelmäkarkit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmissa raskauksissa pahaan oloon auttoi se mitä moni muukin täällä sanoi. Eli säännöllinen syöminen ja pahan olon iskiessä jonkun pienen syöminen. Mulla oli mukana kaikkialla tyyliin suolakeksejä, vettäz raakapatukoita (Barebarin tyylisiä) ja purkkaa. Purkalla sai välillä pahan maun suusta ja se jo helpotti.:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now