sera

Tyhmät kysymykset ovulaatiosta, vol. 3

29 posts in this topic

Avaan teille, uuden ketjun kysymyksille edellisen täytyttyä. Pidän tota vanhaa tovin tässä ylhäällä myös, niin voitte käydä viimeisimmät sieltä lukemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä en osaa vastata snapperin kysymyksiin mutta oma kysymykseni liippaaa läheltä... Olen tikutellut ovista ja eilen iltapäivällä sain parin tunnin pidätyksellä viivan joka ei ollut kontrolliviivan vahvuinen mutta selkeä viiva kuitenkin. Tulkitsin sen negaksi kun ei tosiaan ollut kuitenkaan yhtä vahva mutta sitten illalla alkoi jäätävät vatsakivut, tuntui kuin munasarjat ois räjähtänyt juuri, tätä kesti n.puoli tuntia(ei ole siis ensimmäinen kerta kun ovis aiheuttaa melkoiset kivut). Tein tänä aamuna ovistestin ekasta pissasta ja oli selkeä plussa. Nyt kuitenkin herää itsellä kysymys oisiko ovis kuitenkin ollut edellisenä iltana? Koska tuntui kuitenkin itsestä niin selkeältä.. :huh:  mutta voiko se antaa vielä oviksen jälkeen plussaa tuo testi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se tässä itseäkin ihmetyttää ja mietin että jos eilinen viiva oli laimea siksi kun ei pissa ollut tarpeeksi vahvaa (tein tuon testin iltapäivällä 4 aikaan muutaman tunnin pidätyksellä) mutta oireita on ollut kyllä viikonlopusta lähtien ja tuota tois puoleista "kirvelyä" enimmäkseen vasemmalla ja toisaalta mun kalenterin mukaan ovis olis eilen tai tänään. Hitsi kun ei ole noita lämpöjä tullut tarkkailtua niin oisi niistä saanut varmistuksen. Olen kyllä nyt aamusta saakka palellut ja hiihtänyt peitto päällä. :grin:

 

Suolistoperäisestä en osaa sanoa kun aina oviksen tienoilla turpoan ja vatsa sekaisin (kuka hemmetti väittää olevansa seksikkäimmillään ovulaation aikaan!?), toisaalta kai sekin mahdollista on mutta, mutta...

 

Millähän todennäköisyydellä se lh piikki olisi niin suuri ollut että näkyisi noin? Tämä on nyt ensimmäinen "luomu" kierto kyllä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teinpä sitten mielenkiinnosta toisenkin testin (n.3h pidätyksellä) mutta valitettavasti testi on eri merkkinen ja antoi vain haamun :huh:  pitäisikö tästä päätellä jotain? ja jos pitäis niin mitä?

 

Limojen perusteella en uskalla sanoa mitään kun on kuitenkin  talleteltu niin ahkerasti että valuu "rahat pankista pihalle" niin sanotusti.. Mutta muuten uskaltaisin väittää olleen oviksen eilen. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistähän syystä ovulaatio myöhästyy ja onko kuinka tavallista? Itselläni melko säännöllinen kierto ja nyt ovis myöhästyy tässä kierrossa luultavasti useita päiviä. Ei vielä mitään tuntemuksia oviksen suuntaan vaikka kokemuksen mukaan olisi pitänyt olla tänään. Ovistestien viivatkin hyvin hailakoita. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Samoilla linjoilla Snapperin kanssa. Mulle meitä hoitava lapsettomuuslääkäri sanoikin kerran, että samalla naisella ovulaation ajankohdan vaihteleminen eri kierroissa on ihan normaalia. Tästä syystä esim. lapsettomuushoidoissa olevien täytyy tikuttaa ovista erikseen joka hoitokierrossa, sillä ei voida olettaa täysin varmasti, että se tulee "samana päivänä kuin aina ennenkin".

Share this post


Link to post
Share on other sites

No minä voisin korkata tämän ketjun kysymällä: te jotka olette tehneet sekä ovistestejä että mitanneet aamulämpöjä, niin kuinka yksiin ne ovat menneet, että ovisplussaa seuraavana päivänä olisi ovulaatio? Jos ne on näyttäneet ristiriitaista tietoa niin kumpaan luotatte?

 

1. milloin testi näytti ensimmäisen kerran plussaa (ja aamun ensimmäisestä vai myöhemmin?)

2. milloin lämmöt nousivat ovulaation merkiksi?

3. milloin arvelet tai tiedät takaperin laskemalla/ultrassa varmistamalla ovulaation olleen?

 

Ovisplussa aamun 1. tai 2. pissasta. Ikinä ei ole tullut iltapäivällä. Lämmöt laskee 1-2 päivää plussasta. Eli ovis tapahtunut silloin. Sit alkaa nousta pikkuhiljaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä en osaa vastata snapperin kysymyksiin mutta oma kysymykseni liippaaa läheltä... Olen tikutellut ovista ja eilen iltapäivällä sain parin tunnin pidätyksellä viivan joka ei ollut kontrolliviivan vahvuinen mutta selkeä viiva kuitenkin. Tulkitsin sen negaksi kun ei tosiaan ollut kuitenkaan yhtä vahva mutta sitten illalla alkoi jäätävät vatsakivut, tuntui kuin munasarjat ois räjähtänyt juuri, tätä kesti n.puoli tuntia(ei ole siis ensimmäinen kerta kun ovis aiheuttaa melkoiset kivut). Tein tänä aamuna ovistestin ekasta pissasta ja oli selkeä plussa. Nyt kuitenkin herää itsellä kysymys oisiko ovis kuitenkin ollut edellisenä iltana? Koska tuntui kuitenkin itsestä niin selkeältä.. :huh: mutta voiko se antaa vielä oviksen jälkeen plussaa tuo testi?

Kipu on luultavasti sitä kun munarakkula kasvaa isoksi juuri ennen ovulaatiota. Itselläkin kovimmat kivut on olleet ennen ovista. Ja ovulaatio tapahtuu 12-48h plussasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko yhdyntäkipu normaalia ovulaation aikoihin? Vähän ennen ovista/juuri silloin? Mistähän johtuu? Muulloin ei oo mitään ongelmaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla oli paikat kipeät (myös rinnat arat) heti ovulaation jälkeen. Ekan kerran nyt tässä kierrossa huomasin enkä osaa sanoa mistä johtui. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten te muut arvioitte tarkan ovulaatiopäivän? Sain eilen ovistestiin plussan, mutta tarkkaa ajankohtaahan se ei kerro. Lämpöjä en ole mitannut. Jomotusten perusteella on vaikea sanoa, kun niitä on ennen ja jälkeen oviksen myös. 

Edited by Felicidad

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9.10.2018 at 0:12 PM, Felicidad said:

Miten te muut arvioitte tarkan ovulaatiopäivän? 

Mä oon ihan vaan arvioinut, että siinä pahimpien jomotusten tienoilla se on. Vahvistusta ajatukselleni oon saanut siitä, että näin laskien olisin viimeisessä raskaudessa saanut raskaustestiin plussan dpo10, joka kuulostaa oikein uskottavalta. Kovin paljon aiemmin ei ole tuolloin voinut olla, kun jätettiin ehkäisy pois vasta tuona oletettuna ovispäivänä, eikä kovin paljon myöhemmin, kun muuten olisi plussa tullut kovin aikaisin ja ultrakin olisi "huijannut" enemmän (siinä missä nyt näytti pari päivää isommaksi kuin mahdollista, olisi eroa ollut vielä enemmän).

Tän perusteella siis lasken omaksi ovulaatiopäiväkseni sen kovimpien kipujen päivän (joka mulla on yleensä selvästi erotettavissa), vaikka totuus voi hyvin heittää päivän tai enintään pari, mutta normitilanteessa ei tuon tarkemmin vaan ole väliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felicidad, kysyn myös vastakysymyksen, että onko sillä tarkalla päivällä/ajankohdalla oikeastaan kovinkaan paljon merkitystä? Miksi haluat tietää? 

Koska eihän sitä just voi tietää tarkasti ilman tarkkaa seurantaa lämpötiloista, oireista, jne. Tilastollisestihan LH plussa (eli ovulaatioplussa) tulee sen n 24h ennen ovulaatiota että ehkä siinä kohtaa voisi alkaa laskea päiviä, jos miettii milloin kannattaa testausta alotella jos sellasta aikoo tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Aurelie Ihan vaan mielenkiinnosta , kun ihmiset kirjoittelee dpo se ja se päivä, että miten ovat sen varmentaneet/laskeneet. (Ja toisaalta, tämähän on tyhmien(kin) kysymysten ketju) 

Ja tiedän kyllä miten testit toimii. 

@Onna Kiitos vastauksesta! 

Edited by Felicidad

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Felicidad said:

 Ihan vaan mielenkiinnosta , kun ihmiset kirjoittelee dpo se ja se päivä, että miten ovat sen varmentaneet/laskeneet. 

Mä oon joskus miettinyt samaa, ja oon tullut lopputulokseen, että suuri osa varmaan samaa tyyliä kuin itsekin, että arvailee tuntemuksista ja menee sillä, niin oon sitten itsekin näin foorumiympäristössä kehdannut sanoa, että "plussasin dpo10" tms. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felicidad, juu niin voihan se olla ihan mielenkiintoistakin kuulostella niitä omia tuntemuksia ja peilata niitä muiden kokemuksiin :) lähinnä vain mietin siltäkantilta että jos on lh+ niin se on jo positiivinen juttu, ja kertoo milloin olisi raskauden kannalta parhaimmat mahdollisuudet, mutta sitten siihen se loppuukin mitä itse voi tehdä ja sen takia varsinaisella ovulaatiopäivällä tai hetkellä ei ole mitään merkitystä ... mutta mä luulen että tää mun ihmettely liittyy lähinnä siihen että osin ammatin puolesta koulutettu tälleen ajattelee, mutta myöskään tässä 2v yritysaikana en ole ikinä jaksanut laskea dpo päiviä juurikaan kun en myöskään ole halunnut testatakaan ajoissa vaan olen aina odottanut että menkat alkaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tunsin tosi selkeän ovulaation eilen oikealla puolella. Kipua ja painetta oli pari päivää ennen, eilen kipu oli huipussaan, kunnes yhtäkkiä loppui ja paine hellitti. Nyt on samanlaista kipua vasemmalla puolella, ei tosin yhtä voimakkaana. Vasemman puolen ovulaatiot muutenkin tunnen heikompina, jos ollenkaan. (Tuntemukset vuorottelevat vasemman ja oikean puolen välillä kuukausittain.) Kuinka todennäköistä on, että multa nyt irtoaisi munasolu molemmilta puolilta vuoropäivinä? Ikää mulla on yli 30 ja painoakin liikaa, jos nämä vaikuttavat asiaan... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä ollut niinä kuukausina, kun ette ole huomanneet ovulaatiota, muuten normaali kierto? Viime kuussa ei ollut minkäänlaisia ovulaatiotuntemuksia (eikä loppukierrosta myöskään raskausoireita). Oma kierto on vasta muutama kuukausi sitten käynnistynyt hormoniehkäisyn jäljiltä, mutta on ollut tähän asti päiväntarkka. Viime kierto oli 4 päivää aiempia pidempi ja hyvin niukka. Voisiko tämä selittyä sillä, ettei ovulaatiota ehkä tapahtunut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Inaria Mulla on ollut aina normaalin pituiset kierrot myös niinä kiertoina kun en ole ovulaatiota tuntenut ja uskon ettei sitä ole silloin myöskään tapahtunut. Ainoa pitkä kierto oli hormonaalisen ehkäisyn eli kierukan poiston jälkeinen kierto, jolloin kierto oli 8 päivää normaalia pitempi. Nyttemmin tikutan ovulaatiota niin on helpompi verrata oireisiin tai oireettomuuteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now