Doremifa

Haastekampanja: Foorumin aktivointi

46 posts in this topic

Mukana ^_^ Monen muun tavoin muistan kuinka aktiivinen palsta oli esikoisen yrityksen, odotuksen, syntymän ja vauvavuoden aikoihin, 2011-2013, olisi kiva jos olisi taas... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ompa kiva juttu! Voisin itsekin yrittää aktivoitua oman parin kuukauden vaukkaritauon jälkeen. Itse uutena täällä olenkin harmitellut, kun moni ketju on vanha ja tuntuu tyhmältä vastata johonkin, josta on keskusteltu vuosia sitten viimeksi ja silloinkin vähänlaisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisko esim. @lavella ainoana (?) aktiivisena ylläpitäjänä kommentoida jotain foorumin päivityksen vaiheesta tai tästä yleisestä hiljentymisestä? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse myös kirjoittelin täällä aktiivisesti 2011-2014 välissä, kun kolme ensimmäistä lasta sain.  Nelosen yritysaiksna foorumi olikin hiljentynyt todella roimasti ja odotusketju kuoli ihan tyystin kesken, kun tuli pidempi päivitys? katkos eikä sivulle päässyt. Oli pakko etsiä toisaalta vertaistukea.

Todella harmi, tämä foorumi on ollut todella hyvä ja kattavasti löytynyt kokemuksia ja tietoa. En itsekään tykkää omalla nimellä liittyä fasessa johonkin yritys ryhmiin ym..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko vielä kommentoida, että nimettömyys tässä foorumissa on parasta ja se, että tää on selkeästi oma fooruminsa. En ikinä kehtaisi liittyä facessa mihinkään ryhmään osittain siksi, että pitäisi olla omalla nimellä, mutta vielä enemmän ehkä siksi, että en halua tuttujeni näkevän, että kuulun niihin ryhmiin. En halunnut liittyä siellä edes mihinkään hääryhmiin, koska sitten hyvän päivän tutut olisivat nähneet, että suunnittelen häitä - vielä vähemmän he tarvitsevat tiedon perhehaaveistani :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vihdoin sain aikaan lähteä kampanjaan kun oli uneton hetki viime yönä. Ihan kymmeneen en tainnut vielä päästä.

Oli kyllä tosi kivaa tukea täällä esikoista odottaessa kun ei lähipiirissä vielä ollut paljoa lapsia tulossakaan silloin. Ja myös toisen lapsen kuumeiluun, erityisesti keskenmenon jälkeen kun siihen oli vielä vaikeampaa löytää tukea lähipiiristä, kaikkea ei omalle siskollekaan viitsinyt kaataa...

Toivottavasti onnistuu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy vaan käydä kommentoimassa, että mahtavaa kun foorumista on saatu oikeasti ainakin toistaiseksi pikkuisen aktiivisempi! ^_^ Tähän asti tullut juteltua vaan omassa kuukausiketjussa, mutta nyt saattaa tulla jo ihan keskusteltua muissakin ketjuissa, jes!! Ja sitä oon tosiaan myös kaivannut esikoisen aikaa muistellen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon unohtanut jo kaksi nimimerkkiäni ja tietty sähköpostiosoitekin jo sulkeutunut. Koitan taas aktivoitua.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko täällä keskustella ideoista myöskin?

1. Uusia keskusteluja ei saisi aloittaa, mutta vanhan kaivaminen jostain historiasta ja sinne kommentointi tuntuu turhalta

2. Mikä on päivityksen tilanne? Kuka sitä tekee, mihin tämä on menossa?

3. Voisiko vanhoja aiheita yms. siivota jotenkin pois, joten se houkuttelisi avaamaan tuoreita keskusteluja?

4. Google näkyvyys. Jos googlaa vauva foorumi taikka vauva keskustelu niin ainakin minulla ei tule vauva.infoa alkupään hakutuloksiin. Miten ihmiset tänne löytävät (uudet) jos eivät tiedä tämmöisen olemassaolosta? Mitä asialle voisi tehdä?

5. Konkreettisia keinoja vanhoille käyttäjille foorumin tukemiseksi ja aktivoimiseksi. Mitä enemmän täällä on keskustelua, sitä enemmä tänne tulee keskustelijoita.

Lisää keskustelua aiheesta!! Yleisten alueiden aktiivisuus on hyvä alku!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ashley Hyviä pointteja. Mä löysin tänne aikanaan vuonna 2010 nimenomaan googlaamalla - eihän tätä muuten olisi osannut etsiä. Mitkähän tekijät tuohon Google-näkyvyyteen vaikuttaa? Voikohan sivuston aktiivisuus olla yksi tekijä?

Toisaalta, onko vain niin että aika ajaa aina joistain formaateista ohi? Itse palasin tänne vähän aikaa sitten muutaman vuoden tauon jälkeen, eikä ole oikein käynyt selväksi, mitä keskustelulle on tapahtunut. Onko kaikki siirtyneet Facebook-/WhatsApp-ryhmiin, vai eikö tällaista keskustelua enää edes kaivata? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keskustelukulttuuri ainakin muuttui kovasti siinä kohtaa kun älylaitteet yleistyivät. Uudet viestit pystyy lukemaan missä vaan, mutta aika harvassa paikassa on mahdollisuutta alkaa heti kommentoida, eikä puhelimella jaksa näpyttää kovin pitkiä juttuja. Sitten se kommentointi jää. Silloin kun odotin esikoista vuonna 2012, en omistanut älypuhelinta, vaan luin viestit pöytäkoneella ja vastasin aina samantien lukemisen jälkeen. Siihen aikaan keskustelu oli todella aktiivista ja syvällistä. En oikein tiedä, pystyykö tälle kulttuurin muutokselle tekemään mitään, mutta itse ainakin kaipaisin sosiaaliselta medialta jotain muutakin kuin emoji-kieltä.

En kannata ainakaan aihepiireittäin koottujen keskustelujen poistamista, sillä ne ovat mielenkiintoisia koosteita eri ihmisten kokemuksista. Sen sijaan jotkut ikuisuuden vanhat odotusklubit ym. vertaistukiketjut voisi poistaa. Tosin joku voi haluta vielä palata vuosien takaiseen odotukseensa.

Yksi ongelma on liian suuri keskustelukategorioiden määrä. Toimi ehkä silloin kun foorumi oli aktiivisempi. Nyt on vaikea huomata, jos joku on kirjoittanut jonnekin alakategoriaan.

Harmi juttu että foorumia ei taideta enää päivittää ja on ehkä jätetty vaan kuolemaan. Tämä on ollut asiallisin ja kannustavin vauvafoorumi, johon olen törmännyt, ja täällä ihmiset uskaltavat keskustella myös vaikeista aiheista, eikä vaan luoda elämästään jotain menestysmielikuvaa.

Edited by Doremifa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo keskustelukulttuurin muutos yhdistettynä isoon päivitystaukoon oli varmaan aika paha. Vauva.info-appi olis tosi kiva! Ja ainakin ite vastailen tästä kännykästä tosi jouheasti. Vastaukset ei ehkä ole pisimpiä, mutta näin se nykyisin menee kun vastaa tien päältä. En itse tykkää vau.fi/kasplus/vauva-lehti keskusteluista kun ovat niin kaupallisia...

Ja olen samaa mieltä kuin @Doremifa siitä että liian laaja-aihepiiri näin hiljaisella foorumilla ei ehkä ole paras juttu. Mielestäni tosin keskustelut 'apua olenko raskaana-5 vastausta' ja 'onko muilla samaa ongelmaa, apua! - 6 vastausta' tyyppiset keskustelut voisi poistaa vuodelta 2008 tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doremifa Niinpä, sille keskustelukulttuurin muutokselle tuskin voi tehdä mitään. Siksi näiden foorumien ja keskustelualustojen pitäisi muuttua kulttuurin mukana, ja on kyllä tosi sääli, jos tätä ei enää päivitetä. Mä käytän itse yhä mieluummin tietokonetta kuin puhelinta, mutta ymmärrän, että moni on jättänyt sen tietokoneen jo kokonaan poiskin. Tämä tosiaan on ollut asiallisin vauvafoorumi, johon oon törmännyt.

@ashley Tuo kaupallisuuskin on hyvä pointti, se jotenkin syö motivaatiota kirjoittaa muille palstoille. Ja tosiaan täällä hiljaisella foorumilla tämä informaation määrä varmaan pökerryttää mahdollisia uusia osallistujia. Kuinkahan paljon täällä on enää modeja, jotka noita vanhoja keskusteluja pääsisivät poistamaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja edelleen yksi mikä tätä paikkaa hiljentää, varsinkin odotuspuolta on se että perustetaan se odotusryhmä facen puolelle, sinne on sitte odottajien helpompi kirjotella kaikkea.. jos haluaa saada täällä pidettyä ketjut aktiivisina niin en suosittelisi perustamaan faceen ryhmää kuin ehkä ihan loppuraskaudessa tai vasta kun vauvat on syntyneet.

Ja toinen on kun facessa on muita vauva-/äitiys-/odotusryhmiä jonne tuntuu kovin monikin kirjoittelevan/liittyvän, niin sitten unhoittuu tämä foorumikirjoittelu

Mä kyllä ite tykkään mieluummin kirjoitella täällä nimimerkin takana.. kuin facessa omalla nimelläni..

 

(Mäkin muuten aikanani löysin tänne foorumille googlettamalla.. ;) Mut en vielä sillon rekisteröitynyt tänne, pari vuotta ensi käynnistäni täällä sit rekisteröidyn tänne kuumeilemaan toista lastani)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tepsa Aivan, sitä mäkin epäilin, että keskustelut on siirtyneet Faceen. En kans tykkää siitä kehityssuunnasta, tykkään enemmin kirjoittaa täällä. Esikoisen kohdalla Face-ryhmä perustettiin vasta kun lapset oli jo muutaman kuukauden ikäisiä, ja me äidit tunnettiin toisemme ihan eri tavalla kuin alussa. Nykyään se Face-ryhmä ilmeisesti sitten perustetaan jo ihan alussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukana aktivointitalkoissa! Musta tän foorumin paras puoli on anonymiteetti. En vain näe itseäni keskustelemassa todella henk.koht. asioista yhtä avoimesti jossain facessa.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä myös kurkkimassa ja haikailemassa entisiä aikoja. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now