Sign in to follow this  
Followers 0
Doremifa

Mihin sattui eniten synnytyksen jälkeen?

34 posts in this topic

Mikä kohta kropassasi oli kaikkein kipein päivän-pari synnytyksen jälkeen?

Omalla kohdallani olen ollut tästä hiukan huvittunut, koska kummallakin kerralla kipein kohta ei ole ollut se mitä ekana olettaisi.

Ekan synnytyksen jälkeen kipein kohta oli sisäreidessä, jossa oli ollut sykeanturi teipillä kiinni. Iho oli tulehtunut teipin repäisyn jäljiltä :D

Tokassa synnytyksessä kipuilin eniten synnytyksessä jumiin mennyttä niskaa! Särkylääkkeiden avulla pystyin jotenkuten olemaan sen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä tähän ei pitäisi vastata.:D En ollut synnytysten jälkeen kipeä jälkisupistuksia lukuunottamatta. Molemmat syntyneet yöllä ja aamulla liikkumista vaikeutti huimaus, mutta muuten olo on ollut ihan kaikinpuolin normaali. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa oli kyllä ihan alapääkin kipeä, mutta sen lisäksi eniten sattui se tippakanyyli kädessä.

Tokassa selvittiin ilman tippaa ja tikkejä yms., joten en muista että olisi sattunut erityisesti mihinkään :D

Kolmannessa jouduin istukan käsinirrotukseen joten taas oli tippakanyyli kädessä, ja tästä muistan erityisesti sen, että se oli oikeastaan ainoa mihin sattui. Muistan anelleeni hoitajilta, että eikö se voida ottaa jo pois, kun se on ainoa mikä sattuu (jostain syystä sitä pidettiin siinä kädessä jonkun aikaa "varmuuden vuoksi" tai jotain, vaikkei tiputusta ollutkaan). Nukutuksen takia hieman oli myös kurkku kipeä, mutta ei pahasti, lähinnä käheä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi ainokaisen synnytyksen jälkeen ei oo sattunut minnekkään, yhtään kipulääkettäkään en tarvinnut. :) Kävelin salista itse osastolle ja vessa-asiatkin sujui ilman kiristelyä tai kipua! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä myös joudun kyllä todeta, että en muista kipua synnytyksen jälkeen oikein missään. Toki synnytyksestä jo 8,5vuotta ja aikahan kultaa muistot. :D Mutta tosi hyvin kyllä meni synnytys ja sen jälkeinen aika eli sanoisin, että mullakaan ei sattunut oikein minnekään. En muista saaneeni kipulääkkeitä ja esim. vessassa asiointi, istuminen ja kävely onnistui kaikki alusta asti tosi hyvin.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä myös kävelin itse salista osastolle, ja vaikka sairaalassaoloaikana olo oli kokonaisuudessaan hieman arka, kotiinlähtöpäivänä olo oli jo melkolailla normaali. Yksi tikki oli jotenkin huonosti, se kiristi ja haittasi istumista ja liikkumista. Kun tikki pyynnöstäni poistettiin niin vedin omat farkut jalkaan ja elämä hymyili. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Rosetta82 :lipsrsealed:

Yksi synnytys takana, enkä osaa päättää, että kumpaan sattui enemmän: alapäähän (jääside oli taivaan lahja, joka helpotti ihanasti) vaiko lonkkiin, joita jostain syystä särki aika huolella sairaalasängyssä maatessa, eikä mikään asento ollut lopulta enää hyvä :wacko:

Edited by Töhö

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Syntyi sektiolla ja silloin tietysti sektiohaava oli kipeä.

2. Syntyi alakautta ja viisi tikkiä. Alapää oli hellä ja tuntui turvonneelta. Suihkuttelu kuivatti limakalvoja ja ennen kuin ymmärsin joka suihkuttelun jälkeen myös suihkaista öljyä oli todella tukala olo. Silti pystyin kyllä heti istumaan. Niin ja häpyluu tai mikä lie oli kipeä, kun käynnistettiin viisi päivää ja vauvalla väärä asento, niin pää hakkasi joka supistuksella siihen. 

3. Ei sattunut mihinkään, syntyi alakautta.

4. Sama, eli ei kipuja.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka synnytys imukupilla ja mojovat 3 asteen repeämät päälle. Koko alakerta oli kipeä ja pitkään. Ulostaminen ja seksi oli kivuliaita pitkän aikaa. Toinen lapsi syntyi noista repeämistä johtuen sektiolla suunnitellusti ja olin varautunut koviin kipuihin vaan niitäpä ei sitten tullutkaan. Ainoa kipu mitä sektion jälkeen muistan oli helvetilliset jälkisupistukset mutta nekin meni nopeasti ohi. Itse haava ei ollut kipeä enkä kotona enää syönyt kipulääkkeitä lainkaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Synnytyksen jälkeen kipein kohta oli epparihaava; tulehtui jostai syystä, oli kipeä muutaman viikon, arpi vihloi silloin tällöin vielä vuodenkin päästä.

2. Synnytyksen jälkeen ei missään jomottanut normaalia enempää

3. Synnytyksessä sain selkäni järkyttävän kipeäksi; ilmeisesti epiduraalin kanyyli vääntyi yhdessä kohtaa hieman ja ruhjoi sitä aluetta jossa oli.

4. Ei sattunut yhtään minnekään

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/30/2018 at 2:38 PM, Rosetta82 said:

Olo oli kuin rekan alle jääneellä, joten helpompi olisi luetella, mihin ei sattunut. :wacko:

Tämä :grin: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mulla ihan se itse alapää oli kaikista kipein esikoisen jäljiltä. Parhaiten tunnetta kuvastaa ehkä ”turvonnut siili”. :grin: Turvotus, kipu ja törröttävät tikit estivät istumiset täysin. Viikko siinä meni ja sitten alkoi helpottamaan. Toisen synnytyksen jälkeen kipuja ei ollut, hän kun syntyikin edullisemmassa asennossa (eikä eppariakaan tarvinnut leikata).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selässä tuntui epiduraalin paikka kipeänä tovin aikaa. Mutta kyllä voiton vei alapää, vaikka varsinaisesti reikätyynyä en tarvinnutkaan synnytyksen jälkeen. 4. asteen repeämä ja korjaus pitkälle suolen sisälle asti, ja yksi ommel joka kiristi niin maan perjantaisti, kunnes 3 viikkoa synnytyksestä gynekologi nappaisi sen pois. Yllättävän kivuton olin kyllä, huomioiden repeämä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensin oli pukamat kipeät (sain ponnistaessa) ja kotiin päästyä kipeytyi epparin seutu ensin ihan älyttömän kipeäksi, kun en tajunnut varoa tarpeeksi. Neuvoni siis onkin että vaikka sairaalassa tuntuu hyvältä, niin älkää riehuko kotiinpäästyänne, jos on tikit :rolleyes: Jääside on hieno asia ja niitä voi tehdä kotonakin, ja kestositeet paljon hellempiä kuin tavalliset terveyssiteet...

Edited by rullakatriina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika pitkään (viikkoja) synnytyksen jälkeen tuntui siltä pidemmän kävelyn (hypermarkettireissu esim.) jälkeen, että sisuskalut yrittävät tulla lantion kautta ulos. Painetta ja pakotusta siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoisia vastauksia tullut tänne. Arvelinkin, että kokemukset ovat hyvinkin vaihtelevia.

Voi olla, että itselläkin olis ekassa synnytyksessä alapää ollut kaikkein kipein, mutta kun söin täyttä annosta buranaa+panadolia kolme viikkoa, niin ei onneksi tarvinnut kokea, mitä se särky ois ollut ilman...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat synnytykset päättyneet kesken avautumisvaiheen kiireelliseen sektioon (eka 5cm auki ja toka 7cm). Sektiohaavat ja sisuskalut siitä ympäriltä olivat molemmilla kerroilla pari viikkoa kipeät niin että tarvitsin ibuprofeeni ja parasemoli lääkitystä. Lisäksi koski kohdunsuun tienoille, samaan kohtaan missä synnytyssupistuksetkin eniten sattui, ainakin viikon verran. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho, näin ilman kokemuksia synnytyksestä tai edes raskaudesta on yllättävä lukea, että iso osa vastanneista ei oo kokenu niin suuria kipuja kuin mihin mä nyt lasta toivoessa jo henkisesti varaudun. Oon ajatellut, että suurin osa kokee olonsa rekan alle jääneeksi, joten jos edelleen varaudun siihen, en varmaan järkyty liikaa kivuista :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hirveintä oli sairaalasänky, jossa selkä ja lonkat meni tosi kipeeksi. Tähän söin buranaa ja panadolia, kun muuten ei ois enää tarvinnu. Eipä ihme, että kotona alko heti eka yön jälkeen helpottamaan. Sitten neljä tikkiä emättimessä repeämän takia ja yksi tikki töksähti aina johonkin. Istuessa reikätyyny oli helpotus.

Synnytys ei muistu mieleen niin pahana kuin sairaalasängyssä nukkuminen, vieläpä neljä yötä yhden verikokeen takia (ja siinä kaikki ok).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen synnytyksen jälkeen eniten sattui alapäähän, mutta ei suoranaisesti synnytyksestä johtuen. Mun limakalvot ei oikein kestä siteitä ja kun niitä oli pakko käyttää niin ei mennyt kauaa, että limakalvot oli niistä johtuen rikki ja se sattui pahemmin kuin synnytyksen aiheuttamat repeämät ja niissä olevat tikit. Kuopusta odottaessa tajusin ostaa valmiiksi kestositeitä, joten niiden suhteen ei ongelmaa. Ja synnytys oli muutenkin helpompi niin voisi suorastaan sanoa, että ei erityisemmin sattunut mihinkään :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka toinen synnytys oli raju niin kipuja ei ollut. Jälkisupistukset tujumpia kuin ensimmäisellä kerralla, mutta muita kipuja ei ollut taaskaan! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎30‎.‎10‎.‎2018 at 2:38 PM, Rosetta82 said:

Olo oli kuin rekan alle jääneellä, joten helpompi olisi luetella, mihin ei sattunut. :wacko:

Jep, juuri näin. Jouduin lopulta sektioon ja ennakkoon olin lukenut vain sektiohaavan kivusta. Kivut olivatkin niin kovat että kun nousin ylös sängystä en pystynyt edes hengittämään. Kipu oli tosi kokonaisvaltaista ja kylkiin sattui. Toki vatsakin oli kipeä niin että sieltä sängystä tuntui mahdottomalta nousta (minut nostettiin) ja vatsa ylipäätään särki 4kk. Luulin jo ettei se ikinä loppuisi... Vatsakipu loppui vaikka muuta vaivaa jäi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikeaan kylkeen/kylkiluihin: meidän isopäisen ison pojan ulosautossa oli gynekologi saanut tehdä töitä ihan hartiavoimin! 11 pvää sektiosta ja kylki on edelleen kipeä, muuten olen toipunut tosi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0