Nadda

Paljonko kertyi raskauskiloja?


603 posts in this topic

Laitan tämän nyt tähän osastoon, vaikka sopisi toisaalta odotuspuolellekin.

 

--

 

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin? Entä miten ympäristö suhtautui? Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

Miten pian pääsit kiloista eroon? Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

 

Monivalinta monisynnyttäjille.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs mä laitan ku kiloja oli tarkalleen 16? :P

 

Lähtivät aika pian raskauden jälkeen, 3kk synnytyksestä ollaan -3kg ennen raskautta olevasta painosta :)

 

Ja kukaan ei suhtautunut mitenkään ihmeellisesti, kaikki vaan kauhistelivat suurta vatsaa :rolleyes:

Niin ja kaikki kilot tulivat ennen viimeistä kolmannesta, sen aikana ei tullut enää kun korkeintaan kilo, joka sekin putosi jossain vaiheessa pois :huh:

Edited by Suvi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla kiloja tuli kymmenkunta. Vauva oli syntyessään 3800g ja istukkakin painoi 700g, joten kovin paljoa ylimääräistä ei tullut. Maha oli kyllä vauvan ja istukan kokoon nähden ihmeen siro, mutta mulla on ilmeisesti tilava runko, mihin kohtu sopi hyvin sisälle. :rolleyes:

 

Neuvolassa ei kommentoitu sen kummemmin kuin että enemmänkin olisi saanut tulla, 15 kiloa hyvinkin, kun lähtöpaino oli sen verran matala, ja taisi joku kysyä, että olenko tietoisesti tarkkaillut syömisiäni. En todellakaan tarkkaillut, söin niin paljon kuin sielu sieti, ja liikuin ihan loppuun asti paljon. Poika syntyi keskiviikkona, ja sunnuntaina vielä kävimme koiran ja miehen kanssa parin tunnin metsälenkillä.

 

Painonnousuani ei kovin paljoa kommentoitu, ihmeteltiin lähinnä kun musta ei viimeisillänikään nähnyt takaapäin, että odotan. Maha oli niin poikamaha kuin olla voi, kapea ja aika pysty.

 

Sairaalasta lähtiessäni noin puolet kiloista oli hävinnyt (aika lailla vauvan ja istukan verran) ja viikon kuluttua neuvolassa painoin jo saman verran kuin ennen raskautta. Tästäkin neuvolassa kyseltiin, että olenko tietoisesti laihduttanut. En ollut, olin vaan vähän huono syömään alussa ja poika söi ihan hurjan paljon, mikä varmaan edesauttoi. Tosin kun ylimääräistä rasvaa ei ollut tullut lainkaan, poika taisi syödä mun kaikki lihakset.

Edited by Lia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiloja kertyi 28, tasaisesti koko raskauden ajana. Itse kauhistelin asiaa aika paljon, lähipiiri ei niinkään. Olivat luottavaisempia, että putoaa nopeasti pois. Neuvolassa ei otettu kantaa asiaan, johtuen ehkä monikkoraskaudesta. Kolme kuukautta synnytyksen jälkeen oli kiloja jäljellä 3. Sen jälkeen ei ole enää paino pudonnut, tarttis varmaan tehdä jotain. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitäs mä laitan ku kiloja oli tarkalleen 16? :P

 

Laita se, kumpi susta tuntuu todenmukaisemmalta. :D Ei tämä nyt niin pilkuntarkkaa ole, joten voit laittaa vaikka tuon alemman, jos kiloja ei todellakaan tullut grammaakaan yli 16. :)

 

--

 

Mulla tuli esikoisen aikaan raskauskiloja ~12 kg. Loppuraskaudesta mulla todettiin raskausdiabetes ja viimeisten viikkojen aikana paino putosikin sitten pari kiloa, kun aloitin dieetin. En siis ollut sikamaisesti mässäillyt tuota dieettiä ennenkään, mutta ilmeisesti herkkujen jättäminen ruokavaliosta kokonaan vaikutti. Kilot tippuivat suht nopeasti ensimmäisten viikkojen kuluessa niin, että pari viimeistä kiloa lähti sitten hiljalleen noin reilun vuoden kuluttua synnytyksestä.

 

Toisen kohdalla kiloja tuli vain viisi, koska noudatin raskausdiabetesruokavaliota alusta lähtien. Se ilmeisesti sitten vaikutti noin radikaalisti ekaan raskauteen verrattuna. Synnytyksen jälkeisenä aamuna olinkin sitten jo lähtöpainossani. Nyt en ole puntarilla käynyt (koska meillä ei ole), mutta en usko painon tippuneen alle lähtöpainon kuitenkaan. Saa nähdä, mitä sitten imetys tekee, kunhan mennään eteenpäin.

 

Raskausdiabeteksen takia ekassa raskaudessa kauhisteltiin noita kertyneitä kiloja, vaikka BMI oli ennen raskautta 22. Toisessa raskaudessa oltiin sitten hyvillään, ettei kiloja ollut kertynyt enempää.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anteeksi kun änkeän tänne väliin vaikka en ole vielä synnyttänytkään, mutta mua kiinnostaisi vielä lisäkysymyksenä, että miten paino nousi missäkin vaiheessa raskautta? Nousiko paino tasaisesti koko raskauden ajan vai humpsahtiko jossain vaiheessa paino tuntuvasti ylöspäin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla ainakin nousi melko tasaisesti ihan alusta lähtien. Ehkä puolivälin tienoilla painonnousu oli hitainta ja kiihtyi sitten taas viimeisellä kolmanneksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anteeksi kun änkeän tänne väliin vaikka en ole vielä synnyttänytkään, mutta mua kiinnostaisi vielä lisäkysymyksenä, että miten paino nousi missäkin vaiheessa raskautta? Nousiko paino tasaisesti koko raskauden ajan vai humpsahtiko jossain vaiheessa paino tuntuvasti ylöspäin?

 

Minulla oli viikolle 22 mennessä tullut 2,5 kiloa. Loput tulivat sitten aika tasaisesti, välissä oli yksi miinusviikko ja muutamia +700-viikkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli kaikkiaan n.18kg :rolleyes: Neuvolassa ei sanottu mitään, ehkä siksi kun olin alkujaan normaalipainoinen. Eipä siihen lähipiiri todennut juuri mitään, meidän suvussa kun tommonen kilomäärä raskauden aikana on ollu normaali, uskon että geenelläkin on paljon tekemistä kuinka paino nousee, mä en missään vaiheessa raskautta mässäillyt. Ainoa pahe oli irtokarkit, roskaruoka ei juuri koko raskauden aikana maistunu. Vatsa oli valtava, sitä sen sijaan jaksettiin ihmetellä ja päivitellä, niin tutut kuin tuntemattomatkin.

 

Synnärille jäi 4 kg, kaks viikkoo synnytyksestä kiloja oli jäljellä neljä. Nyt kohta kolme kuukautta synnytyksestä kiloja on jäljellä 2,5. Niistäkin olis tarkoitus nyt ruveta pääseen eroon, liikuntaa lisäämällä. Uskon, että turvotuksella oli paljon tekemistä kilojen kanssa ja siksi painokin putosi noin nopsaan. Loput kilot mitä jäi jäljelle sen kahden viikon jälkeen oli niitä "syötyjä". Poika painoi 4020g ja istukka 750g.

 

Puoleenväliin mennessä kiloja ei ollu tullu yhtään, lähteny neljä hirveän pahoinvoinnin ja oksentelun takia, siitä se sitten lähtikin nousemaan ryminällä. Tasaisesti puolen välin jälkeen paino nousi joka viikko aina loppuun saakka!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anteeksi kun änkeän tänne väliin vaikka en ole vielä synnyttänytkään, mutta mua kiinnostaisi vielä lisäkysymyksenä, että miten paino nousi missäkin vaiheessa raskautta? Nousiko paino tasaisesti koko raskauden ajan vai humpsahtiko jossain vaiheessa paino tuntuvasti ylöspäin?

 

Mulla oli ekaan neuvolaan mennessä (eli viikoilla 8+) tullut jo 4kg... :rolleyes: Sen jälkeen tuli tasasesti lisää, kunnes sitten 3kk ennen laskettua aikaa painon nousu pysähtyi melkein kokonaan, eli kilo tosiaan tuli enää tuona aikana, ja sekin lähti myöhemmin pois... Mutta ei neuvolasta asiaa mitenkään kommentoitu...

 

Niin, ja vielä, että poika oli pikkusen päälle 4kg, istukan painoo en muista... sairaalaan kiloja tais jäädä 7 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

13,5 kg (olisi kertynyt paljon enemmän jos raskaus olisi jatkunut laskettuun aikaan asti)

 

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

Mulle ne oli ihan asiaankuuluva juttu.

 

Entä miten ympäristö suhtautui?

Ei kukaan mitään oikeestaan sanonut, kun ei mulla näkynyt missään ylimääräistä, kaikki oli mahassa. Mun äiti vähän kummasteli miten mulla on niin paljon tullut kun hänelle ei missään raskaudessa tullut montaa kiloa.

 

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

Mulle sanottiin aina, että saa tulla painoa ja saa tulla enemmänkin. Vaikka välillä mulla oli tullut 1,5 kg/viikko siitä ei sanottu mitään :rolleyes:

 

Miten pian pääsit kiloista eroon?

Itsestään lähti, muistaakseni 3kk synnytyksestä oli kaikki kilot pois ja painoni ankkuroitunut tasan siihen mikä oli ennen raskautta.

 

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

Asiaankuuluvaa, en ois kauhistunut kuin ehkä vasta siitä 30 lisäkilosta.

 

Miten paino nousi missäkin vaiheessa raskautta? Nousiko paino tasaisesti koko raskauden ajan vai humpsahtiko jossain viheessa paino tuntuvasti ylöspäin?

 

Mulla paino vaan laski raskauden puoleen väliin asti hyvin hitaasti. Sitten se vaan lähti pikkuhiljaa hilautumaan ylös. Mulla oli kausia jolloin tuota painoa tuli kuukauden aikana 1,5kg/viikko ja sitten taas sen jälkeen oli hiljaiseloa ja ei välttämättä paino noussut lainkaan kuukauden aikana. Tuntuu, että maha ja vauva otti kasvuspurtteja. Loppua kohden alkoi kilot kertyä tosi huimaa vauhtia.

Edited by Snazu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli loppujen lopuksi 8kg. Alkuun ei juurikaan noussut, viimeisten viikkojen aikana tuli kiloista puolet. Vauva syntyi 2 viikkoa yli lasketun ajan. 1,5 viikkoa synnytyksestä painoin kilon vähemmän kuin ennen raskautta mutta nyt on hiljalleen tullut pari kiloa lisää makean syönnin johdosta vissiin, nyt viime aikoina on tuo makean himo tasaantunut joten voi alkaa hilaamaan sitä painoa hieman alas (tai painosta viis mutta läskit vois lähtee).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli kai noin 7 kg (en ole ihan varma, sillä otin lähtöpainon raskauden alussa kotivaa'asta, mutta neuvolan vaaka näytti koko ajan enemmän). Olen normaalipainon alarajoilla, joten tuo oli ilmeisesti vähän liian naftisti, mutta eipä siitä haittakaan ollut. Maha oli aika pieni eikä näkynyt takaapäin juurikaan. Poika painoi 3370 g syntyessään. Olin sairaalasta kotiutuessani lähtöpainossa, ja olen tainnut käydä jo sen alle, mutta sitten tuli taas vähän lisää, varmaan makeansyönnin takia. Olen tosi tyytyväinen, jos huojunta pysähtyy raskautta edeltäneeseen painooni.

 

Odotin, että kiloja olisi jäänyt jäljelle ja ilahduin, kun näin ei käynyt. Suhtaudun silti vartaloni muutoksiin (mahanahkan roikkumiseen ja pömpöttävään vatsaan) aika rennosti, saahan niitä olla raskauden jälijltä. Ja jos alkavat kiusata, voihan niille yrittää tehdäkin jotain.

 

Raskauden puoliväliin mennessä ei vielä ollut tullut painoa kai yhtään (en voinut pahoin ja söin normaalisti, mutta ei vaan noussut), siitä eteenpäin aika tasaisesti. Viimeisillä viikoilla paino ei enää noussut, mutta neuvolassa tästä ei erityisemmin huolestuttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla painoa tuli varmaan n. 18 kg. "Virallisesti" vähemmän, kun viimeisen kerran punnittiin viikkoa ennen synnytystä, ja aina verrattiin ekan neuvolan painoon jolloin olin jo pari kiloa lähtöpainosta turvonnut. Omasta mielestä painoa tuli ihan kohtuullista vauhtia (ja tosiaan alusta asti melko tasaista tahtia). Muistaakseni tosin terkkarit välillä olivat vähän eri mieltä asiasta :lol: Minusta on muutenkin ollut aika typerää vertailla painoa niinkin epästandardeissa tilanteissa kuin neuvolakäynnit. Eri aikaan päivästä, eri vaatteet jne. vaikuttaa minulla helposti jo plus miinus pari kiloa :rolleyes: Kovimmat "painonnousut" neuvolakortissa ovat +1000 g ja +1850 g per viikko ja molempia seuraa painon putoaminen seuraavaan neuvolakäyntiin - enkä tosiaakaan ollut laihiksella loppuraskaudesta ;)

 

Raskauden aikana tulleista kiloista lähti noin puolet synnytyksen jälkeen sairaalassa ja loput n. 2 kk aikana sen jälkeen. On kyllä myönnettävä, että vaikka keräsin mielestäni ihan kiitettävät vararavinnot takapuoleen ja reisiin, niin kyllä sitä lihastakin lähti :lol: Se taisi tosin tapahtua jo raskausaikana, kun en viitsinyt sitäkään vähää lihaskuntoa kehittää kuin ennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suunnilleen 22kg. Puoleenväliin mennessä oli tullut pari kiloo, loput sitten siitä eteenpäin suht tasasesti. Painonnoususta ei huomauteltu neuvolassa eikä muutenkaan, meidän suvussa tosiaan toi on aika normaali raskauskilomäärä. Mahan kokoo kyllä taivasteltiin, mutta kyllä se iso olikin. :D Raskauskiloja aloin kerryttään normaalipainoisena.

 

Sairaalaan kiloja jäi 6, siitä tippu vilelä ryminällä ekojen viikkojen aikana joku 7 kiloo ja loput sitten vähän hitaammin. Ihan tarpeeks nopeesti lähti kuitenkin kaikki. Raskaudenaikasta painonnousua pidän aika lailla asiaankuuluvana, en aio tässäkään raskaudessa siitä suurempaa ressiä ottaa, koska niitä kiloja tulee joka tapauksessa ja melkosen helposti niistä pääsee myös eroon. Esikoista odottaessa syömisetkin oli ihan normaaleja, nyt on välillä ihan tuskanen makeenhimo ja pitää välillä yrittää pitää itteensä ruodussa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli arviolta 14kg raskauskiloja. 1,5viikkoa ennen synnytystä viimeksi punnittiin, joten ei ihan todellista painoa ole tietoa. Puolet jäi synnärille ja nyt on tippunut vielä pari kiloa.

Synnytyksestä on siis 2,5viikkoa. Yllättävän nopeasti kilot ovat siis tippuneet, mutta ei tässä

kovin kiinteällä kropalla voi kehuskella. :lol:

 

Muoks. niin kilot tulivat suurimmaksi osaksi ekan 20raskausviikon aikana. Sitten 30 viikon jälkeen painon

nousu hidastui merkittävästi, ihan kilo tai kaksi tuli loppuajasta.

Edited by pauliina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli arviolta 14-15kg, vatsa oli todella iso... En tieda ihan tarkkoja painoja, koska en tieda omaa tarkkaa painoa ennen raskaaksituloa, eika mua punnittu raskauaikanakaan kuin alussa ja ihan lopussa. Mua arsytti ja jannitti niin paljon nuo raskaskilot, etta mun laakari paatti olla punnitsematta mua ollenkaan. Alku- ja loppupainot vaan siis mitattiin.

 

Taidan olla nyt jo lahtopainossa (synnytyksesta nyt tasan 8vkoa). En tieda tarkkaan, koska en omista vaakaa, mutta vaatteista paattelen :)

 

Kiinteyskin on pikkuhiljaa palannut, paitsi ala-vatsalihakset on viela vahan eri malliset kuin ennen synnytysta (ja napa). Sain vasta nyt ok:n alkaa treenaamaan vatsalihaksia, joten toivottavasti vatsiksetkin on normaalit piakkoin. Noin kaikenkaikkiaan olen tosi tyytyvainen siihen, miten palautuminen on mennyt. Olen ollut joskus nuorempana tosi tarkka syomisistani ja melko ulkonakokeskeinen (joka on kylla hellittanyt ian myota), mutta silti raskaus ja sen tuomat kilot oli pelottava juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli n. 20kg, en ole ihan varma, koska en ole koskaan saanut takaisin äitiyskorttia ja en nyt vaan tarkalleen muista. Vikan viikon aikana en ilennyt edes kotona punnita.

 

Paino kertyi tasaisesti koko raskauden ajan, noin 0,5kg viikossa. Siitäpä voi päätellä, että ihan puhdasta ihraa tuli reilusti, kyse ei siis ollut loppuraskauden isosta turvotuksesta (vaikka nestettäkin kyllä piisasi). Raskauden alussa olin melko tiukassa kunnossa, joten ehkä kroppa päätteli että rasvaa tarvitaan (seli seli :rolleyes:).

 

Neuvolassa muistaakseni ihan alussa vähän huomauteltiin painosta, 10vkon kohdalla mulla oli tullut jo 5kg. Se johtui ihan siitä, että lääkitsin pahoinvointiani napostelulla. Muuten kukaan ei painostani huomautellut, paitsi vaarini viikko synnytyksen jälkeen (pyysi kuitenkin anteeksi sentään myöhemmin!).

 

Sairaalaan jäi muutama kilo, mulla turvotus paheni vielä sektion jälkeen. Parissa viikossa taisi lähteä itsekseen semmoinen 7-8kg, mutta loppujen kanssa tein sitten ihan töitä, 3kk vähän iisimmin (pelkäsin imetyksen häiriintyvän liian tiukasta dieetistä) ja sitten syksyllä otin tiukemmalla dieetillä loput n. 7kg pois. Kaikkien kilojen tiputus vei 7kk. Kehon koostumus on kuitenkin muuttunut, raskaus ja vauva-aika ovat vieneet multa lihasmassaa aika paljon, ja sen rakennustalkoot ovatkin nyt meneillään :) Mutta nyt 8kk synnytyksestä kroppa alkaa jo tuntua aika omalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painoa tuli 11 kiloa. 3-4 kiloa tuli ensimmäisen puoliskon aikana ja loput rv 20 jälkeen. Mulla paino taisi nousta aikalailla oppikirjamaisesti, joten ei siitä kukaan pahemmin kommentoinut. Mitä nyt puolitutut ärsyttävästi uteli. Jotenkin tuntui, että tietyt ihmiset olivat jotenkin vahingoniloisia, kun hoikan ihmisen olemus alkaa pyöristyä. :wacko:

Sairaalaan kiloja jäi muistaakseni kolme. Ensimmäisen viikon aikana kotona paino putosi 4 kiloa ja loput neljä kiloa lähtivät sitten vähitellen. Imetyksen laihduttava vaikutus oli minulla huipussaan vauvan ollessa 4-6 kk. Tuossa vaiheessa raskauskilot olivat jo lähteneet, joten sain syödä ihan urakalla, etten laihtuisi enempää.

Joulunaika jätti minuun kaksi lisäkiloa. :lol: Ennen lasta painoni oli aikalailla vakio eikä minun tarvinut joulusyömisiä tms. murehtia. Nyt kroppa kuitenkin ilmeisesti hakee vielä jotain tasapainoa, kun nuo kaksi kiloa eivät tunnu itsekseen lähtevän pois. Vauva on nyt 8kk ja imetän edelleen, mutta imetykselläkään ei ole enää mitään taianomaista laihduttavaa vaikutusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikkoa ennen synnytystä oli painoa tullut 4,5 kg, eli eiköhän se viidessä kilossa pysynyt vikan viikon herkutteluista huolimatta. Paino tippui myös ihan itsestään, viisi päivää synnytyksestä olin lähtöpainossa ja pian sen jälkeen pari kiloa alle. Söin raskausaikana tosi terveellisesti, koska mitään epäterveellistä ei oikein tehnyt mieli ennen kuin ihan viimeisillä viikoilla. Silloin söin sitten ihan pelkkään tylsistymiseen. :D

 

Paino laski alussa rankan pahoinvoinnin vuoksi ja lähti nousuun oikeastaan vasta raskauden puolivälin tienoilla. Mulle tuli vain maha, ei muuta ylimääräistä.

Edited by Lara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika tarkkaan tasan 10 kiloa.

Poika painoi syntyessään 4 kiloa.

 

Suunnilleen 2 viikkoa synnytyksestä painoin saman verran tai hiukan vähemmän kuin ennen raskautta. Poju oli hirmu ahkerasti tissillä ja energiaa kului kauheesti. Jouduin syömään välillä yölläkin, kun oli jatkuva nälkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

22kg. Mua ei haitannut yhtään (olin aikalailla vuodelevossa/ välillä toki piti liikkua issiaksen takia), joten aika odotettavaa. Neukka ei asiasta tykännyt ja tokaisikin että hänelle on ihan turha ruveta sitten synnytyksen jälkeen ruikuttamaan, jos mulle jää 10kg :rolleyes: No yhä on kiloja jäljellä, mutta mässäyksen vuoksi :D Ekaan vuoteen en siis laihduttanut, koska imetin. Tämän jälkeen oli jäljellä vielä se kymmenen kiloa. Nyt on enempikin, kun ruoka on vaan niiiiin hyvää :P En siis tosiaan stressannut/stressaa kiloista. Kyllä se nyt jossain näkyy, että on muksun saanut. Viimeistään niissä riippatisseissä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli 17 kiloa. Tuntui silloin ihan hirveeltä, kun vauvakin oli syntyessään vaan 2860g. Aika paljon kertyi nestettä loppuraskaudesta ja niistä pääsinkin laitoksella hyvin eroon.

 

Nyt 8kk myöhemmin on 2kiloa vielä jäljellä. Keho on muuttunut kauheasti, mahtaakohan ikinä noi kilot enää palata entiselleen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli vähän runsas 20 kg. Nyt 6 viikkoa tytön syntymästä jäljellä on 5 kg. Kroppa tosin on myös kovin eri mallinen kuin ennen raskautta. Kilot tulivat tasaisesti koko raskauden ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now