Nadda

Paljonko kertyi raskauskiloja?


603 posts in this topic

Kiloja tuli muistaakseni 7 tai 8 ja kaikki jäivät laitokselle. Mutta hyvä näin, sillä kiloja oli hieman liikaa jo ennen raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ja tokan kohdalla painoa tuli 14,5kg ja kolmannen kohdalla 6kg.

 

Esikoisen kohdalla lähtöpaino oli 55kg

tokan kohdalla 48kg

kolmannen kohdalla 63,5..joten oli aika luonnollista ettei painoa tullut tällä kertaa enempää kuin 6kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli 24kg, joista sitten sairaalaan jäi 12 :o Että oli ehkä vähän turvotusta kertynyt... :rolleyes: En kyllä muuten ollut mitenkään järjettömästi lihonut, vaan paino oli suurelta osin turvotusta ja mahaa. Noin 4 kg oli sitten sellaista ihan oikeaa läskiä, jota joitui vähän laihduttamaankin... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika lailla 16 kiloa ja sairaalaan jäi 22 kiloa. Mainittakoon, että olin sairaalassa 10 päivää ennen synnytystä ja n. 5 päivää synnytyksen jälkeen raskausmyrkytyksen takia. Joulun jälkeen on tullut ehkä muutama kilo takas... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin 8-12. Ensimmäisen aikaan tuli vähemmän itse "läski"kiloja, mutta turvotusta oli sitäkin enemmän. Toisesta tuli vaan sitten massaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taisi tulla jotain 17 kiloa. Yllätyin siitä, kuinka nopeasti lähtivät ekat 10 kiloa. Sit tippui hitaasti vielä pari-kolme kiloa, mutta muutama kilo edelleen karistamatta...

Loppuraskaudessa kyllä kieltämättä itku tuli muutamaan kertaan, että näinkö menee 90kg rikki, mutta onneksi ei ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ekan kanssa tuli n.20 ja tokan kanssa n.10. vielä pitäis näin kaks vuotta kuopuksen syntymän jälkeen tiputtaa 5kg niin olisin lähtöpainossa. :P

Edited by Muisku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painoa tuli 17kg tasaisen tappavaan tahtiin. Raskausaikana se vähän ahdisti, kun pelkäsin, että kiloja jää paljon raskauden jälkeen. Laitokselle niistä kuitenkin jäi 7kg, kolme viikkoa synnytyksestä oli enää 4kg jäljellä ja nyt kun poika on 2kk, niin joulun mässäilyjen jälkeen taitaa olla vielä 2kg. Imetyksellä on noi kilot lähteny ja lähtee varmaan loputkin, jos kohta tajuais lopettaa tämän herkkujen mussuttelun :rolleyes: Ja normaalipainoinen olin ennen raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko siis kertyi raskauskiloja?

11

Miten suhtauduit kertyneisiin kiloihin?

Tottakai oma kroppa kiinnosti, olen aina pysytellyt normaalipainon ja alipainon rajoilla ja myös oma kehoni on minulle tärkeä. Mielestäni kilot kuitenkin kuuluvat asiaan.

Entä miten ympäristö suhtautui?

Jotkut heittelivät inhottavia kommentteja, siis ihan läheiset ihmiset. Tuntui pahalta kun puhuttiin nimenomaan niistä kiloista, ison raskausmahan päivittely oli päinvastoin mukavaa. Tuttuni myös tokaisi synnytyksen jälkeen, että näytti siltä kuin mahaani olisi jäänyt vielä yksi. Se oli ilkeästi sanottu

Kuinka neuvolassa huomioitiin painonnousu?

"Pitää muistaa syödä, että maito riittää" olin siis jälkitarkastuksessa -2 kg ennen raskautta.

Miten pian pääsit kiloista eroon?

kuudessa viikossa, noin. Imetyksen alussa maitoa tuli 1l ylimääräistä päivässä vaikka tyttö roikkuikin kokoajan tississä. Imetys vei kaikki kilot mitä jäi synnytyksen jälkeen. Kaikki tainnut siirtyä tuohon pikku nyytttiin ;)

Onko kilojen kertyminen kauhea asia vai enemmän asiaankuuluvaa?

Asiaankuuluvaa. Kyllä se silti mietitytti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä raskaudessa kiloja kertyi 13kg, joista puolet jäi laitokselle. En ottanut tuolloin kauheasti stressiä, kun lähtöpaino oli alhaisempi.

 

Nyt toisessa (rv 34+) on tullut jo 14kg, mikä vähän ahdistaa. Lähtökin oli hieman ylipainon puolella ja siitä syystä olen neuvolassa saanut joka kerta kuulla saarnan kertyvistä kiloista. Tämä toinen raskaus on ollut ihan erilainen, kun on tehnyt mieli ihan kaikkea ja koko ajan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ihan liikaa eli 24kg, tosin taisin liikaa nauttia herkkuja yms, joten nyt ois tarkoitus, tässä raskaudessa toimia hieman eri tavoin. nyt vielä -1 kg lähtöpainoon. TOsin 1v esikoinen pitää huolen, että äiti ei makaa sohvalla ja syö suklaata ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitkälti yli 20kg. Ensin painonnousu oli ihan normaalia, mutta sitten loppuvaiheessa yhtäkkiä paino nousi ihan järkyttävää vauhtia samaan tahtiin verenpaineen kanssa. Tilannetta seurattiin neuvolassa joka toinen päivä ja sitten kun tuli puheeksi käynnistäminen, päätti synnytys lähteä itsestään käyntiin. Eli alkavaa raskausmyrkytystä epäiltiin, mutta ei ehditty vahvistaa kun lapsi päättikin jo syntyä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

8 kiloa tais aika tarkkaan tulla. Nyt 2 viikkoa synnytyksen jälkeen painan vähemmän kuin raskaaksi tullessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiloja tuli 21,joista tosin 12 jäi synnärille. Painoa seurattiin neuvolassa ja sokerirasitukseen jouduin, mutta koska sokerirasitus oli kunnossa ja pissa aina puhdas, niin ylimääräistä seurantaa ei aiheuttanut. Itseäni ahdisti noin kova painon nousu ja tietenkin se tuntui koko kehossa, onneksi oma lähipiiri oli kannustavia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

6.5kg, kaikki jäi synnärille. Pari viikkoa synnytyksen jälkeen olen kolmisen kiloa alle lähtöpainon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta tuli n. 20kg, synnärille ei jäänyt yhtään. Kärsin nesteen kerääntymisestä. Sokereissa ei koko raskausaikana ollut sanomista.

 

Tokassa tuli painoa noin 16kg, tosin tyttö syntyi 33+4. Lapsilla ikäeroa 1,5v. Tytön ollessa noin 1v olin takaisin lähtöpainossani ennen raskauksia.

 

Nyt on painoa tullut noin 13kg ja alkaa 30rv. Eli ihan samalla lailla tuota näköjään tulee. Sokereissa ei edelleenkään oon mitään sanomista. Onneksi tiedän että kyllä tuo tuosta sitten taas lähtee. BMI on siis ollut sen alle 23 ennen raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisessa raskaudessa tuli yhteensä n. 4kg, ekassa tuli 11kg, joista oli vielä 8kg jäljellä kun aloin odottamaan toista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tokasta tuli aika sama kuin esikoisesta, noin 20kg. Lähtöpaino molemmissa sama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää lihoin mahasta ja muualtakin niin paljon, etten oo vaakaa edes nähnyt sen jälkeen kun äitiysneuvolassa on viimeks punnittu. rolleyes.gif Edelleen luokittelen itteni pulleaksi (BMI on kyllä päälle 25, en ees tiedä kuinka paljon :) ), mutta en pidä mitään kiirettä laihduttamisen kanssa, kuitenkin vielä imetän täyspäiväsesti.. Kilot lähtee sitten kun on sen aika, vaikka alkaa pikkuhiljaa jo ärsyttää kun päälle mahtuu vaan löysiä housuja ja imetyspaitoja..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta raskaudesta tuli kiloja 12, en muista tarkkaan missä vaiheessa lähti mitäkin. (aikaa kohta 12v)

 

Tokasta olin synnärille mennessä -9kg lähtöpainosta. Raskaudiabetes ruokavalio laihdutti.

Synnärillekkin jäi viel 4kg, mut paino on noussu siitä vuosien mittaan.

 

 

Mulle kertyi raskauskiloja 4 tästä kolmannesta raskaudesta.

Raskaudiabetes-ruokavalion ansiosta ei onneks enenpää, kun tota elopainoo on muutenkin kiitettävästi.

 

 

Synnärille "jäi" 7kg ja imetyksen ja ruokavalion avustuksella on lähtenyt 1kg.

En laihduta kun imetän, mut laihdun väkisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painoa tuli noin 10 kg ja 2 vkoa synnytyksestä jäljellä on 1,5kg. Paino laskisi rivakasti, mutta se vaikuttaa maidontuotantoon, joten tasainen pudotus olisi parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now