Sign in to follow this  
Followers 0
Gurmeli

HYS

134 posts in this topic

Onko kellään jakaa kokemuksia Hyvinkään sairaalasta? Miten meni, kuinka kätilöt toimivat, millaisia perhehuoneita saa? Entä tän hetken remonttitietoja.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin HYS:issä 1.1.08. Silloin oli vielä remontti kesken, mutta nyt pitäisi jo olla reilusti valmis. Remontin myötä perhehuoneita tuli lisää, oisko niitä nyt 3 tai 4, en oo varma.

 

Mä jouduin hätäsektioon, ja kun vihdoin sain lapseni vierihoitoon huoneeseen(oli ollut lastenosastolla hoidossa), niin mä en saanut minkäänlaista opastusta. En imetykseen, vaipanvaihtoon, vauvan pesemiseen,tms. Muut olivat kyllä saaneet mutta mut oli ihan unohdettu kun olin ollut niin kauan sairaalassa(vkon). Kun pyysin apua niin oli kuulemma liian kiire.

 

Kaikkea jouduin pyytämään eli pyysin HB:n ottamista kun oli niin heikko olo. Odotin sitä kolme pvää. Tuloksiakin jouduin pyytämällä pyytämään. Jouduin myös itse etsimään synnytyksessä mukana olleen kätilön, jotta sain lähtökeskustelun.

 

Hoitajat ja lääkärit ovat kyllä ammattitaitoisia ja heitä on paljon mutta silti tuntuu olevan liian kiire opastaa.

 

Samoin mielestäni tökeröä oli, että minut laitettiin hätäsektion jälkeen samaan huoneeseen sellaisen kanssa jolla oli lapsi vierihoidossa(oma lapseni oli lastenosastolla letkuissa). Itkuiseksihan siinä tulee.

 

Hyvä asia oli, että synnäri oli kotoinen ja pieni ja yhdessä kerroksessa. Kivunlievitystä sai niin paljon kuin halusi.

 

Minut leikannut ylilääkäri oli ihan huipputyyppi. Teki niin siistin hätäsektiohaavan ettei terkka meinannut uskoa lainkaan että minulle tehtiin hätäsektio.

 

Jotain varmasti unohdin sanoa, lisää voi kysellä privalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytin Hyvinkäällä syyskuun loppupuolella -07 ja nyt lokakuun lopussa olen menossa uudestaan sinne synnyttymään.

 

Itselleni jäi tosi hyvä fiilis sairaalasta ja henkilökunnasta. Synnytys meni mallikkaasti, mutta jouduin sitten istukan käsinirroitukseen puoli kolmen aikaan yöllä. Salissa oli viisi ihanan iloista naista ja olo oli tervetullut, vaikka varmasti heitäkin väsytti.

 

Apua sain imetykseen aina kun painoin kelloa, avustettiin veskiin seuraavana aamuna kun olin menettänyt verta hyvin paljon. Ei mulla jäännyt mitään negatiivista mieleen. Remontti häiritsi vain kerran aamulla kun olin valmis ottamaan torkut, niin alkoi hetkellinen poraus, mutta ei sekään kestänyt kauan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytin 1.12.07 kanssa Hyvinkäällä.

Kaikkinensa nytten kun mietin ni mulle jäi ihan hyvät muistot henkilökunnasta ja paikasta yleensä. (Ainahan muutama ei ammattiin sopiva kuuluu joka työyhteisöön :P ... eli näin Hyvinkäälläkin)

Mua opastettiin mielestäni hyvin ja sain tarvitsemaani tietoa ihan tarpeeksi, mitä siinä nyt päähän jäi, kun olin aika huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen.

 

Kivunlievitystä sai kyllä, niin kun Neiti.Aurinkokin sanoi ja mulla ollut kätilö oli ihan huipputyyppi :)

Jonka kanssa meillä olikin sitten pitkä keskustelu synnytyksestä ja mitä sen jälkeen tapahtui. Olin siihen tosi tyytyväinen ja sain kysyttyä kaiken mikä jäi mietityttämään.

 

Joo se yliläääkäri on ihan huipputyyppi :)

 

Silloin oli kanssa vielä remontti kesken, joten varmasti nyt on muuttunut paljon.

 

Ehkä se mitä jälkeenpäin tajusin, oli, että olisin voinut rohkeammin pyytää apua ja levätä itseni kuntoon ja antaa heidän hoitaa vauvaa. Meillä oli sattuneesta syystä perhehuone remontin keskellä ni mieheni oli kyllä apuna. Mutta silti, olisi ehkä helpompi ollut aloittaa elämä pienen kanssa kotona, jos olisin tajunnut levätä enemmän :unsure:

 

saa kysyä lisää, ku eihän tässä varmaan kaikkea muista laittaa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasinkin Gurmeli sulle tuonne huhtimammoihin, mutta lisään vielä tänne noista perhehuoneista. Eli niitä ei ole saatavilla edelleenkään remontin takia. Muutenkin huoneet ovat tosi täynnä, kun remontin vuoksi käytössä on vain osa. Harmittavaa oli myös se, ettei ollut mitään muita tiloja käytössä, jossa olisi voinut viettää aikaa kuin oma huone..tai oli siellä käytävän päässä tv, mutta se tila oli todella ankea..remontin myötä tämäkin asia varmasti muuttuu. Mulla vauva oli vierihoidossa koko ajan, en kylläkään ollut kauhean kipeä synnytyksen jälkeen..huonekaverilla vauva oli yöllä välillä hoitajilla hoidossa, kun hänen oma kuntonsa oli niin huono, ettei jaksanut vauvaa hoitaa ja vauvakin oli aika itkuinen. Imetykseen sain apua ensimmäisinä päivinä aina kun pyysin..samoin kaikkiin muihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin vastailtiin kyllä heti, kävivät myös päivän mittaan useamman kerran kysymässä mikä on tilanne? ja tarviiko jotain? Joten itselle jäi positiivinen mieli hyvinkäästä :rolleyes:

 

Tälläinen oli tilanne siis vajaa kaksi viikkoa sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä synnytin myös hyvinkäällä tammi-helmikuun vaihteessa 2008. Synnytys tapahtui yöllä, joten remontti ei häirinnyt yhtään. Jouduttiin väliaikaiseen synnytyssaliin, joka oli pieni, mutta kaikki meni kuitenkin hyvin. Henkilökunta mun kohdalla oli tosi huippua, varsinkin synnytyksessä ollut kätilö. Jäi vielä oman työvuoron päätyttyä tsemppaamaan mua, että sain vauvan maailmaan :) Synnytyskeskustelu käytiin myös ja mun ei tarvinnut huolehtia siitä, kätilö tuli mun luokse seuraavana päivänä.

 

Vuodeosastot olivat tosiaan ihan täynnä ja oli tosi ahdasta olla huoneessa, jossa 4 äitiä vauvoineen..

 

Mua neuvottiin imetyksessä ja lapsen hoidossa. Itse sitten kyselin kylvetyksestä ja kapaloinnista ja neuvoivat ilomielin. Ja kävivät joka päivä kysymässä monta kertaa onko kaikki ok. Mulle jäi siis erittäin positiivinen kuva hyvinkään sairaalasta ja vielä kun remontti on ohi niin on varmasti mukavemmat oltavat. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on täällä ihan surutunnelmissa, kun todellakin kuulostaa siltä, että remontin takia joudutaan kärsimään. Eli kun aiemmin oli luvattu rempan olevan ohi heti pääsiäisen jälkeen niin luotin siihen kuin kiveen. Eli hyvästi perhehuone, yörauha, unirauha. Kauhuskenaarioni synnärillä olosta on juuri se, että joutuu täyteen 4 hengen huoneeseen jossa ei saa rauhassa keskittyä omaan vauvaan tai lepoon kun muiden vaavit huutaa vieressä...Sen lisäksi mua vähän oikeesti pelottaa jäädä elämäni tod näk kaameimman kipukokemuksen jälkeen puolikuolleena ilman mieheni tukea öiksi osastolle, kun ei saa sitä perhehuonetta millään.

 

Tästä tuli nyt tällainen tilitys, anteeksi :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se nyt mun mielestä kärsimystä ollut. Ennen remonttia siellä olisi ollut vain 1 perhehuone joten tuuria olisi saannut olla, että siihen olisi päässyt.

 

Mä olin sairaalassa perjantaista keskiviikkoon. Sunnuntaina jouduin sitten vauvan kanssa 4 hengen huoneeseen. Kyllä siellä lepäämään pystyi ihan hyvin.. päivät sujuu nopsaan kun mies saa tulla sinne heti aamusta ja olla kuitenkin puoli yhdeksään asti illalla. Yöllä on kuitenkin sitten syöttöä ym. eli siinä kohtaa kun saa pään tyynyyn niin ei ole väliä mitä siellä huoneessa tapahtuu. Huomasin myös sen, että kun muut vauvat äänteli, siihen ei kiinnittänyt mitään huomiota, mutta heti kun oma sanoi jotain, niin siihen kyllä havahtui.

 

Ja tilittää saa aina ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pelkäsin kanssa etukäteen että miten mä pärjään siellä yksin ilman miestä öisin. Ja ikinä ennen kun en ollut sairaalassa viettänyt öitä. Mutta tosiaan hyvin meni. (ja kannattaa olla rohkea ja soittaa sitä kelloa niin saa apua hoitajilta, sitä vartenhan ne on siellä...) Ja mun mies oli paikalla aamusta iltaan, joten se oli tosi mukavaa. Saatiin siis yhdessä kokea lähes kaikki. Mä en tosin osannut nukkua siellä juuri ollenkaan. Tosiaan kun kaikilla vauvoilla oli omat rytmit. Me päästiinkin nopeasti kotiin sairaalasta ja kotona sitten tuli uni jo erilailla silmään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksköhän mulle ei aina edes vastattu kellonsoittoon? Mä olin niin kipeä hätäsektion jälkeen, enkä tosiaan päässyt itse edes istumaan tai saanut itteäni sen verran ylös että oisin pystynyt syömään. Kilauttelin kelloa mutta mitään ei tapahtunut. Jouduin sitten makuuasennossa yrittämään yöpöydältä lusikalla velliä itse. Keittiön täti sentään toi mulle ruoan kun katetri esti mun liikkumisen.

 

Lisäksi mua ärsytti, kun kuulin hoitajien puhuvan musta tyyliin: Se 67:n hätäsektiotapaus- Hei joo tapaus sinänsä.

 

Lähinnä se oli rankkaa että kukaan ei käynyt kysymässä miten mä voin tai tarviinko jotain. Varsinkin, kun olin todella avun tarpeessa. Silloin ei synnäri ees ollut niin täynnä kun esim. Jonna_y:n synnyttäessä.

 

Ja heti kun sain tytön vierihoitoon niin pyysin että joku näyttäis mulle oikean tavan pestä vauva. Kysyin ja kysyin ja aina vastaus oli:kohta. Sitten se jäi ja kun kävin mianitsemassa kotiinlähtiessäni asiasta niin hoitaja meni ihan punaiseksi.

 

Mutta, mulla oli synnytystä käynnistämässä sama kätilö kuin Jonna_y:llä eli Leena-niminen nainen ja hän olikin ainoa joka teki jotain mun hyväksi siellä osastolla vaikka olikin salikätilö...

 

Niin ja tokavikana päivän alkoi tapahtua kun mun vanha kaveri yllättäen ilmestyi hoitovapaalta töihin ja hommasi mulle kaiken mitä tarvitsin, neuvoi mm.rintapumpun ja pumppaamisen kanssa.

 

Uskoisin että mun kokemus on vain pisara meressä, ja suurimmalla osalla on HYS:stä hyvät kokemukset...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos täällä nyt saa henkilökohtaisuuksiin meneviä kehuja esittää, niin ainakin pelkopolilla käydessäni tuo samainen Leena oli todella mukava ja luottoihmisen oloinen. Kuten itseasiassa myös kaimansa lääkäri. Kun joka työpaikkaan todellakin voi osua niin monen sorttisia ihmisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pelkopolilla kävin minäkin ja juuri Leenan kanssa juttelin. Ihan paras ihminen hoitamaan tuollaista asiaa, joka jännittää ja pelottaa. Leena kävi osastolla minua katsomassa synnytyksen jälkeen vaikka oli salivuorossa. Lisäksi soitti synnytyksen jälkeen vielä synnärille jäädessään vapaalle kysyäkseen miten minä ja vauva voidaan...

 

Mun mielestä kehua saa aina nimeltä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaisesta Leenasta erittäin positiiviset kokemukset sekä myös meillä kätilönä olleesta Outista, sanoinkin sille, että voinko varata sut seuraavaankin synnytykseen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin Hyvinkäällä 15.8.07 ja erittäin tyytyväisiä oltiin sairaalavalintaamme.

 

Mentiin tiistain ja keskiviikon välisenä yönä yhdeltä sairaalaan. Päästiin samantien synnytyssaliin, joka oli semmonen salin ja huoneen välimuoto. Siellä oli siis kaikki synnytyksen pelit ja vehkeet, mutta myös esim. parisänky ja keinutuoli.

 

Poika tuli maailmaan keskiviikkona 11:30. Siinä yövuoro vaihtui aamuvuoroksi, mutta molemmissa osui tosi mukavat kätilöt. Tämä, joka pojan auttoi maailmaan, seuraavana päivänä synnytyseskustelussa pyysi anteeksi, jos laukoi liian tiukkaa tekstiä. No ei musta mitenkään liian tiukkaa ollut. Ihan hyvä että vähän psyykkas meikäläistä.

 

Menetin synnytyksessä paljon verta ja istukan ulossaamiseksi käytiin aikamoista taistelua. Mulle sanottiin, että ei kannata mennä suihkuun kuin vasta seuraavana päivänä (alakertaa vähän suihkuteltiin). Ja että punkassa pitäis olla. Mulle laitettiin katetri, joten empä pahemmin sängystä liikkunut ekan vrk aikana. Mut vietiin sängyssä osastolle.

 

Koska hirveetä ryysistä ei tolloin sairaalassa ollut, niin sain oman huoneen. Olivat järjestäneet mun heikon kunnon takia niin. Olin vikat viikot ennen synnytystä lisäksi nukkunut varsin huonosti, niin meinasivat, että saan levätä. Yöhoitaja otti pojan ekaksi yöksi luokseen ja toi hänet sitten aina vaan syömään. Tosi kivasti tehty mielestäni.

 

Tokana päivänä, torstaina, olin jo paremmassa kunnossa. Pääsin katetrista ja liikuin jo jonkin verran. Olin vaan aikas pihalla osaston toiminnasta. Siis siitä mitä missäkin on ja mitä äidin kuuluu vauvalle tehdä, esim aamupunnitukset jne. Kun olin ekan päivän vaan parannellut itseäni, niin siksi mulle ei noita juttuja vielä opetettu.

 

Perjantaiaamuna olin sitten jo ihan vauhti päällä. En ois jaksanut sairaalassa olla enää millään. Lauantaihinhan mun periaatteessa ois kuulunut olla, mutta kun vauva oli ok ja itse olin tosi nopeasti toipunut, niin mitään estettä kotiutumiselle ei ollut. Päästivät siis silloin illalla kotiin.

 

Mulla ei ainakaan ole Hyvinkäästä mitään huonoa sanottavaa. Okei, hiukan mulla oli sellanen outo olo siellä. Tuntui ihan siltä, kuin pitäisi kysyä lupa, että voin ottaa vauvani syliin. Mutta se nyt ei ollut sairaalan vika.

 

Jälkeenpäin ollaan ko sairaalan kanssa oltu tekemisissä pojan tyräleikkauksen takia. ja sekin meni oikein mallikkaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

JEE!! Se on melkein valmis!!

 

Uudistetut synnytyssalit ja vastasyntyneen virvoittelutilat ovat valmistuneet

Peruskorjattu naistentautien ja synnytysten vuodeosasto otetaan käyttöön perjantaina 25.4.

 

Kaikki uudet synnytyssalit ja vastasyntyneen virvoittelutila ovat valmistuneet ja ne on otettu käyttöön, kuten myös salialueella sijaitsevat tarkkailutilat.

 

Kustannus- ja aikataulusyistä saneerauksen loppuvaiheet on päätetty tehdä samanaikaisesti. Aikataulumuutoksen vuoksi olemme joutuneet sijoittamaan uuden vuodeosaston alkupään huoneisiin sikiöseulonnan ja äitiyspoliklinikan tiloja. Osaston potilaspaikkoja otetaan käyttöön 26. On mahdollista, että ruuhkahuippujen aikana joudumme yhä ohjaamaan synnyttäjiä muihin HUS-piirin sairaaloihin. Perhehuoneita on käytössä vain poikkeustapauksissa.

 

On edelleenkin tärkeää, että kaikki synnyttäjät soittavat synnytyssaliin ennen synnyttämään lähtöä ( 019 4587 2276 ), jotta voimme antaa tietoja paikkatilanteesta ja tarvittaessa ohjata synnyttämään muihin sairaaloihin.

 

 

Saneeraus etenee, vaikka olemme alkuperäisestä aikataulusta myöhässä ainakin pari kuukautta.

Nyt alkavassa viimeisessä vaiheessa rakennetaan äitiyspoliklinikan ja naistentautien poliklinikan tilat sekä synnytyssalialueen kanslia ja ilmoittautumispiste.

 

Tämän hetkisen arvion mukaan saneeraus kokonaisuudessaan valmistuu alkusyksystä.

 

Martti Ämmälä Soile Kivijärvi

ylilääkäri osastonhoitaja

 

 

 

 

Dokumentti julkaistu: 14.05.2008

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohoh :lol:

 

Ja mulle sanottiin kun menin synnyttämään (31.12.2007), että remppa on ihan ministi myöhässä, mutta ihan salettiin valmis tammikuussa...

 

Hii, ikuisuusprojekti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen Hyvinkäällä synnyttänyt 2007 toukokuussa. Olin ikkunattomassa väliaikaisessa synnytyskopissa :rolleyes: Ja pora lauloi taustalla. Silti siitä synnyts vaiheesta ei ole mitään pahaa sanottavaa, ihana henkilökunta. Mutta vuodeosaston puolella tuntui että oli oman onneni nojassa, siitä jäi huonot fiilikset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tämän hetkisen arvion mukaan saneeraus kokonaisuudessaan valmistuu alkusyksystä.

Perhehuoneita ei ainakaan olla vielä saatu käyttöön.. <_< No, ehkä lokakuun alussa olis jo..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle viime viikolla neuvolassa terkkatäti sanoi, että se on valmis. Tai siellä on vielä joku osasto vaiheessa, mutta odotushuoneet, synnytyssalit ja lapsivuode-osastot on kuulemma valmiit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen synnytysvalmennuksessa Hyvinkään sairaalassa sanottiin, että eivät voi luvata perhehuoneita toistaiseksi, koska remontti on niiden osalta vielä kesken :( Tarjolla siis vain 2-4 hlö:n huoneita. Muilta osin remontti taitaa olla jo lähes valmis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Täytyy siis infota tuota meidän terkkatätiä ko. asiasta.

 

OT:nä Meidän terkkatäti höseltää ja puhuu enemmän kuin kuuntelee joten se voi olla että on kuullut poikkipuolisen lauseen jossain kohtaa jossa on puhuttu että se on melkein valmis ja kääntänyt sen päässään kokonaan valmiiksi :blink::rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvinkään sairaalan sivuilta sai sen käsityksen, että remppa ois jo valmis, mutta tiedä sitten. No ehkä se ens kevääseen mennessä on valmis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusi synnyttäneiden vuodeosasto on tosi hienon näköinen ja siis valmis. Mä käsitin että salitkin on valmiit, mutta naistentautien vuodeosasto on vielä kesken. Ja niin kauan kun on kesken osa potilaista on synnärin puolella ja näin ollen siellä ei vissiin perhehuoonet vielä toimi ja on ahdasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0