masu

Hoikat, pienet ja sirot vauvat

212 posts in this topic

harmittaako teitä vauvojen koon vertailu?

 

 

Ekan muksun kohdalla häiritsi enemmän. Pojalla oli aika pyöreät kasvot ja miehen mummo aina hoki, että onpa pulska poika (ja kuitenkin neuvolassa huomautettiin että on liian hoikka.) Nykyään annan noiden kommenttien olla omassa arvossaan ja niistä en juuri piittaa. Muksut on erilaisia, arvostelijoiden kommentit vaihtelee. Niin kauan kuin lapset kasvaa ja voi hyvin, en oo jaksanu enää välittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
harmittaako teitä vauvojen koon vertailu?

 

 

Riippuu, kuka vertailee ja millä tavalla asiansa esittää. Yleensä isovanhemmat ovat vaan sanoneet, että meidän tyttö näyttää ihan samanlaiselta kuin minä tai mies (tai meidän sisarukset) lapsena. Heille asia on siis tuttu ja siinä ei ole mitään ihmeellistä. Kyllä tyttö välillä kuulee isovanhempienkin suusta, että "Kylläpäs sinä ole pieni/siro/hoikka ja naamakin mahtuisi kahvikupin alle", mutta eivät he sitä pahalla sano. Ehkä enemmän isovanhempien kanssa ollaan keskustelu neidin syömisistä, kun tuo syö niin onnettoman vähän ja jaksaa silti touhuta ihan loputtomiin. Ja minä ja mies ollaan kuulemma oltu ihan samanlaisia lapsena.

Vieraammiltakin ollaan yleensä saatu vain positiivisia huomioita tytön koosta ja samalla sitten motorisista taidoista (ovat aina olleet huimasti edellä). Moni on heti huomannut, että neiti on todella vilkas, eläväinen ja aina menossa, joten miten niitä kiloja ehtisi tuollaiselle pieniruokaiselle elohiirelle edes kertymään. Yleensä äiti saa olla vain ylpeä, kun neitiä kehutaan keijukaismaiseksi ja ihastellaan tytön hienoja taitoja. Ja tosi moni on sanonut, että tytöt saavatkin olla pieniä ja siroja! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pompsahti tytön paino nyt kiinteiden aloituksen jälkeen reilusti. Pituus kulki alakäyrillä reilusti, mutta sekin korjaantui nyt. Joten mulla ei ehkä enää asiaa tänne kun vauva on jo aika normimitoissa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kysäisenpä teiltä muiden pienten ja hoikkien vauvojen äideiltä, että harmittaako teitä vauvojen koon vertailu?

 

Tosi vähän kukaan on kommentoinut ja neuvolassa täti sanoi, että tyttö on kumminki aika sopusuhtaisen näköinen. Itse en osaa sillä tavalla katsoa tyttöä, että voisin sanoa onko oikeesti näin. Mut kyllä appikset ja miehen puolen suku ainakin kommentoi aina, että onpa siro, hoikkanen, "mallin mitoissa"... mitään negatiivista ei oo oikeestaan tullut, vaikka tosi herkkä oon kuulemaan kaikenlaisia muka-piilomerkityksiä tämän asian suhteen :rolleyes:

No sitä on kyllä ollut, että tyttöä on luultu huomattavan paljon nuoremmaksi kuin mitä onkaan, muistaakseni 10-kuisena joku luuli puolivuotiaaksi ja tätä vuosikastakin on luultu paljon nuoremmaksi.

 

Joskus vtuttaa kun jotkut lukee neuvolakorttejaan että "minnaryyni painoi sen ja sen ikäisenä sen ja sen verran" ja yleensä se aina on siis enemmän kuin mitä tyttö on painanut. Kait se on hyväntahtoista sekin, mut jos on ihan eri kaliiberia niin miksi vaivautua moiseen vertailuun?

 

Omiin silmiin tyttö on tietysti se kaikkein kaunein ja täydellisin ja muutenkin huomaan että pidän suloisimpina sirompia vauvoja, mut kai siinä on just se kun itellä on (ja täällä ketjussa ei ole niitä pullukoiden vanhempia, joten tämän uskaltaa sanoa ääneen). Kun vain kasvais hyvin jatkossakin ja söis hyvin, sen on tärkeintä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Omiin silmiin tyttö on tietysti se kaikkein kaunein ja täydellisin ja muutenkin huomaan että pidän suloisimpina sirompia vauvoja, mut kai siinä on just se kun itellä on (ja täällä ketjussa ei ole niitä pullukoiden vanhempia, joten tämän uskaltaa sanoa ääneen). Kun vain kasvais hyvin jatkossakin ja söis hyvin, sen on tärkeintä.

 

Sama täällä. Mieluummin tuollainen siro ja eläväinen lapsi kuin joku kömpelö mölli. Meinasin kirjoittaa tämän jo aikaisemmin, mutta jätin kuitenkin sanomatta. No, nytpä tuli sanottua...

 

Meillä on tyttöä melkein aina luultu jopa vanhemmaksi, mitä hän onkaan. Ilmeisesti ihmiset eivät edes oikein tiedä, minkä kokoisia lapset missäkin iässä ovat ja seuraavat enemmän lasten taitoja. Tai ainakin mä olen törmännyt tällaiseen usein...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miä myös allekirjoitan tuon Extravagancan kommentin - sirot vauvat ovat söpömpiä kuin pullukat ;) Tosin samalla tavalla sitä vauvaa rakastaisi, oli se iso- tai pienikokoinen. Ja varsinkin tytölle tuo sirous ja hoikkuus taitaa olla jollain tavoin suotavampaa.

 

Ja laitanpa tähän kuvan meijän pirpanasta, jolla on huomenna 1v synttärit (kuvassa ~11kk).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli viime viikolla 10 kk neuvola ja pojan uusimmat mitat 8530 g ja 75,3 cm. Pituutta oli tullut 8 kk neuvolan jälkeen 5 cm (!) ja painoa reilu kilo. Hyvin tuo siis kasvaa omalla käyrällään, joka sitten menee missä menee...

 

Ja minustakin meidän poika on ihan täydellinen just omana sirona, hoikkana itsenään. Kuvan laitoin juuri aiemmin tuonne "vauvakuvia" ketjuun.

 

Kyllä pullukatkin vauvat on söpöjä jos se pyöreys on sellaista sopusuhtaista. Mutta tiedän esim. yhden lapsen joka reilusti alle vuoden iässä painoi jotain 12 kg :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moni on heti huomannut, että neiti on todella vilkas, eläväinen ja aina menossa, joten miten niitä kiloja ehtisi tuollaiselle pieniruokaiselle elohiirelle edes kertymään.

 

Mä oon kuullut myös tälläistä kommenttia pojasta useasti, ja meiän poitsuhan lähti "laihtumaan" kun liikkeelle lähti 5-kuisena... Sitä ennenhän oli hieman pullero :D

Useasti kuultu kommentti on myös, että "eihän toisella pysy ees housut jalassa"... Ja se on totta, vaikea löytää tarpeeksi kapeavyötäröisiä pöksyjä, Espritin pökät taitavat olla meille sopivimmat :)

 

Seuraava punnitus meillä on n. kuukauden päästä 1v-neuvolassa, 8,5-kuisena mitat oli 72cm (luulen että oli kyl oikeesti pidempi), ja paino 83??g (en jaksa tarkistaa tarkkaa painoa), käyristä en tiiä mitään... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä oon kuullut myös tälläistä kommenttia pojasta useasti, ja meiän poitsuhan lähti "laihtumaan" kun liikkeelle lähti 5-kuisena... Sitä ennenhän oli hieman pullero :D

Useasti kuultu kommentti on myös, että "eihän toisella pysy ees housut jalassa"... Ja se on totta, vaikea löytää tarpeeksi kapeavyötäröisiä pöksyjä, Espritin pökät taitavat olla meille sopivimmat :)

 

Meilläkin pudottiin käyriltä alemmas juurikin tuossa 5 kk paikkeilla. Aloitettiin silloin kiinteät imetyksen ohella, koska meilläkin neiti lähti tuolloin liikkeelle ja heilui konttausasennossa. Se oli meille hyvä aika aloittaa, vaikka eihän se kiinteiden lisääminen tietenkään kasvua nopeuttanut. Edelleen neiti kasvoi ja kasvaa sitä samaa -20 % pituuspainokäyräänsä.

 

Meillä ei myöskään pysy housut jalassa. Vaipan kanssa pysyivät vielä jotenkin (ylhäältä kapoiset housut piti aina valita), mutta nyt ilman vaippaa noita housuja saa aina kiristää ja kiristää säätösysteemeistä, että pysyisivät jalassa. Onneksi kaupoissa on ihan kivoja kapeitakin malleja, ainakin tytöille, ja ne vaatteet näyttävät aika makeilta tuollaisen hoikan lapsen päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin, tuota piti vielä kommentoida, että meiän poju on kyllä ollut tosi hyvä syömään aina, 2dl annoksia suunnilleen syö sen viisi päivässä... :rolleyes: Ja enemmänkin varmaan söis, mutta saanut sitten ruuan päälle äm tai nykyään piimää osan aterioista päälle ja sillä täytetty loput vatsasta :) Rypsiöljyä ollaan lisätty ensin 1tl päivässä ruokaan, ja nyt kun tullut tuo piimä mukaan kuvioihin, niin öljyä menee 2tl päivässä, mutta liekö tuolla ollut mitään vaikutusta... :rolleyes: D-vitamiineista ollut myös tosi tarkka 8-kuisneuvolan jälkeen, mutta eipä silläkään oo taidettu mitään superkasvua saada aikaiseksi :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oo ees lisänny öljyä ruokaan kun oon halunnu että neidillä säilyy ruokahalu eikä ruokailujen väli menisi liian pitkäksi, yritän sitten ruokana syöttää semmoisiakin missä on rasvaa itsessäänkin aina välillä...

 

Meidän hoikkis-neidin paino lähti tippumaan Rotavirus-rokotteen aiheuttaman ruokahaluttomuuden + muiden sivuoireiden takia, sen jälkeen astuivatkin rintalakkoilut/raivarit yms. kuvaan, käyrät laskivat tasaisesti ja sen jälkeen ollaankin siellä - 10 käyrien tienoilla keikuttu. Oon miettinyt jälkikäteen että ois varmaan jossain vaiheessa mennyt muutenkin tuonne alakäyrille, rotarokote vaan sysäsi sen aiemmin alkuun...

 

Neiti menee kasvussaan aika samoissa minun kanssa, kunhan löysin ensin omat mittani vauvakirjastani... :) On pieni ja siro ja tuo housuongelma meilläkin on... kesällä oli käytössä 74 ja 80 cm bodyt mutta housut oli jopa 62 ja 68 cm koska niiden vyötäröt olivat niin suuria. No, löytyipähän shortseja ainakin helposti... :lol: Ja huoletta voi valita nyttenkin kokoja pienempiä hameita, eivätpähän mene polvien alle kun konttaa (lapsi nyt reilu 11 kk vanha)

 

Tuo ruuan karkeus koetaan hyväksi kait senkin takia että lapsi oppii liikuttelemaan kieltään ja se taas edistää puhumaan oppimista.

 

Meillä tuo syöminen on kanssa vähän niin ja näin, riittävän pitkillä väleillä maistuu ruoka paremmin ja "minä itte" on kovasti päällä eli aina pitäisi jollain hämätä että tekee jotain itse ja syöttää sillävälin ruokaa lusikalla ja hörppyyttää juomaa nokkiksesta päälle että nielaisee eikä saa päähänsä ruveta työntämään kielellä ruokaa ulos tai pärisemään. Tai kumartumaan syöttötuolin toisen nojan ylle ja tiputtamaan ruokia laidan yli suustaan lattialle... :rolleyes::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meilläkin iso typy piti vielä 1,5 v iässä 74/80 vaatteita, kun ne oli sopivimpia :) ... Tuttua, tuttua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1-vuotismitat olivat 73,5 cm ja 8390g. Painoa oli tullut 10-kk mittauksesta jotakuinkin kilo lisää! Pituus menee nyt -1SD-käyrällä ja paino siellä -2SD:llä. Sen verran tasaisesti kasvaa omalla käyrällään ettei ole edes tarvetta 1v. 3kk mittaukselle, vaan voidaan odotella suoraan sitä 1½ vuoden neuvolaa.

 

Laitetaas vielä tähänkin nämä käyrät jotka piirtelin:

 

pituus.jpg

 

paino.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pikkuisen uudet mitat 11 kk kasvukontrollissa, 7980 g ja 73,3 cm.

Paino menee -20 %- käyrällä. Pituuskasvu on ollut tasaista, mutta painoa tulee hitaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

viime neuvolan jälkeen (1v 6kk) meillä meni paino -1 ja pituus +2. mutta en ole huolestunut, lapsi syö kuitenkin hyvin ja hyvällä ruokahalulla, on terveenä pysynyt, jaksaa leikkiä ja keskittyä, nukkuu hyvin ja iloinen ja energinen.

 

ollaan käyty 4kk iän jälkeen useasti painotarkkailussa ja olinkin aluksi ihan hermona. nykyää en edes välitä mitä se neukkutäti jauhaa öljyistä sun muista kun tiedän ettei tuo lapsi nälkää kuole eikä imeytymishäiriöitä ole (testattiin tämäkin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nepponen: Millä tavoin niitä imeytymishäiriöitä tutkittiin? Meillähän terkkari 10kk neuvolassa sanoi, että jos kasvua ei ole tarpeeksi tullut 1v neuvolaan mennessä, niin tyttö joutuu testeihin. No, kasvua oli kuitenkin tapahtunut, joten niitä testejä ei tehty. Jännittää vaan, että miten käy seuraavalla neuvolakäynnillä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lähestyy 1,5 vuotisneuvola ja jännittää millä miinuskäyrällä mennään! Meillä prinsessa käyttää vieläkin 74/80cm vaatteita eikä ole yhtään liian pieniä. Ihan kauheeta on myös ostaa talvivaatteita, kun ei viitsisi "vauvanhaalareita" ostaa 1,5 vuotiaalle! Mä luuleen, et meillä menis vieläkin äippäpakkauksen haalarikin, huh!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neiti ihan pian 1 v. 3 kk ja lähti reilu kk sitten kävelemään ja nyt olen taas alkanut katella, että on kyllä melko hoikassa kunnossa. Syö kyllä tosi hyvin ja kotiruokaa pelkästään, rypsiöljyä laitan puuroon (ja muihinkin ruokiin vaihtelevasti) ja yritän syöttää suht usein pastaa jne. energiapitoista. 80 cm bodyt on käytössä, tosin hartioissa ei oo enää juuri tilaa. Housuissa 74 cm on just sopivia nyt pituudeltaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ihanaa kuulla toisistakin pikkuisista :rolleyes: Meillä ei ole enää öljy käytössä, kun syö päiväkodissa kuulemma tosi hyvin! Kotona syö vaihtelevasti, nykyään ihan hyvin. Ens kuussa 1,5 vuotisneuvola ja sit taas ihmetellään ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojan uudet mitat 1.v. tarkastuksessa: painoa 8170 g ja pituutta 75 cm. Kesästä asti painoa on tullut säännöllisesti 200g kuukaudessa ja pituutta 2 cm kuukaudessa. Edelleen siis käydään painokontrollissa kuukauden välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saanko udella että teidän lapsien mittoja 8kk ikäisenä?

 

Jotain selailinkin, mutta joo.. Hukkaan aina lukemat johonkin tuonne viestien väliin.

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti tuli tänään 1 v 6 kk neuvolasta ja mitat oli 9835 g ja 79,5 cm. Puolessa vuodessa painoa on tullut puolitoista kiloa! Eipä oo vielä ikänään kasvanut näin! Painokäyrä lähti nousuun kun ennen se oli paikoillaan tasaisesti. Äiti on iloinen :lol: Painokontrolleissa ei tarvi käydä joten seuraavan kerran neuvolaan 2-vuotiaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meijän sirpakka neiti oli eilen 1.5v neuvolassa (tai tarkemmin 1v 5.5kk) 82cm ja 9570g. Kasvaa tasaisesti omilla käyrillään ja on vain hentorakenteinen :) Seuraava käynti meilläkin vasta 2 vuotiaana.

Edited by Jonspe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Typyn 8 kk mitat oli 6295 g / 68 cm. Muistaakseni suhteellinen paino oli tällöin lähempänä -20 %. 9 kk iässä tyttö painoi 6700 g ja pituutta oli tullut 0,5 cm lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa saada vertaistukea, etenkin ulkosuomalaisena. Meidän tytär syntyi Italiassa ja nyt asumme Irlannissa, joten on kokemusta molempien maiden lasten terveydenhoidosta.

 

Meidän tyttö kasvaa omalla keijukaiskäyrällään. Italian normien mukaan on keskitasoa pidempi, mutta paino huiteli aina siellä toiseksi alimmalla käyrällä. Kuten moni muukin äiti näemmä täällä, sain siitä itselleni ison stressin ja huolen aiheen ja aloin jopa tulla pakkomielteiseksi ruokailujen kanssa, kunnes yksi kaunis päivä päätin vaan lopettaa hössöttämisen (tytto kun on pirteä, kehittynyt ja nauravainen ja terve).

 

Mutta ymmärrän tuon tunteen... Meillä Italiassa lääkäri teki tilanteesta dramaattisen shown ja viuhtoi kädet selällään, ettei tämä lapsi ole kasvanut juuri mitään viime kerrasta (7kk ja 9kk neuvolat....). Irlantiin muuttaessamme tilanne taas meni ihan ok, sairaanhoitaja käski unohtaa moiset draamat ja sanoi, että tytöllä on hoikan geenit, kasvaa omaa tahtiia kunhan kasvaa ja ei kannata vertailla irkkulapsiin, jotka on useimmiten isompaa tekoa.

 

Hyvähän se on aina kuulla ulkopuolisen järjen ääntä, mutta kyllä se edelleen on mun takaraivossa jossain muistissa, että huolehdin aina kun neiti tekee ruokalakkoja etc. Neiti kyllä tykkää melkein kaikesta ruuasta, ei ole siis sen puoleen nirso, mutta rintaraivarit ja nyt syöttöraivarit ja ruokalakot on tuttuja, ehkä ne pullukammalla vauvalla jopa kestäisi, mutta nyt kun tietää, että ruokaa pitäisi sisuksiin saada, ei tee hyvää mamman hermoille ei! :D

 

Tällä hetkellä siis neiti on 14kk, pituutta 79cm ja painoa 8.8kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now