Sign in to follow this  
Followers 0
Kndr

Miten pärjää vauvan kanssa ilman

118 posts in this topic

Aloitan tällaisen ketjun. Meidän kahden hengen perheeseen toivotaan lisäystä ensi vuoden puolelle. Ei haluta ostaa autoa, ellei ole ihan pakko, ja tällä hetkellä asutaan vuokrakerrostalokolmiossa jossa ei ole edes parveketta (eikös ne vauvat tykkää nukkua ulkona?). Pesukone on :). Tosi usein kuulee sanottavan, että nyt hankittiin auto kun vauvakin tulossa tai että nyt muutettiin rivariin kun vauva tulossa. Olis kiva kuulla käytännön kokemuksia toisenlaisista systeemeistä, jotka arvatenkin silti toimii ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt nuo kaikki kolme on, mutta vastaan silti.

 

Parveketta ei meillä olisi tarvittu nukuttamiseen alle 4kk ikäisellä vauvalla, joka nukkui missä tahansa aina kun nukutti. ;) Sen jälkeen uni on ollut alttiimpaa häiriöille, ja niin se vain on että ainoa tapa saada nyt meidän yli puolivuotias vauva nukkumaan kunnollisen pituiset päikkärit on nukuttaa parvekkeella. Sisällä menee enää 15-20min torkkuja, ulkona 1-2h. Tämä tosin voi riippua paljonkin vauvasta, mutta tuttavapiirin perusteella tää on aika tyypillinen ilmiö.

 

Auton tarve riippuu asunnon sijainnista, liikenneyhteyksistä ja perheen liikkumisen tarpeesta. Vauvan kanssa on minusta tosi kätevää liikkua bussilla (ja meilläpäin ilmaistakin), toki tulee tilanteita varmasti vastaan, jolloin tarvii autokyytiä ja siksi vauvan turvavälineet autoa varten kannattaa silti hommata. Meillä on haaveena muuttaa sellaiselle paikalle, jossa emme autoa tarvitsisi ja voisimme siitä luopua.

 

Pesukonetta tarvii ainakin kestovaippailijat. Kestoilijat pyykkää varmaan keskimäärin joka toinen päivä? Me kyllä useemminkin. Kyllähän se pyykin määrä joka tapauksessa vauvan myötä lisääntyy, mä sanoisin siis että pesukone taitaa olla noista kolmesta eniten must-hankinta. Hyvä että teiltä löytyy, Kundera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kanssa kiinnostaa tämä aihe! Meillä on kyllä pesukone ja autokin, mutta parvekkeesta saadaan vain haaveilla kun ihan kaupunkioloissa mennään. Meillä ei myöskään ole sitä kolmatta huonetta ja silti suunnitelmissa olisi asua tässä kämpässä lapsenkin kanssa ainakin yksi-kaksi vuotta. Yritys ei tosin häämötä ihan lähitulevaisuudessa, mutta onhan se hyvä valmistautua tulevaan. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole autoa, vaikka on kaksi lasta. Pojat täyttävät toukokuussa 4 ja kesäkuussa 2. Joskus vuokraamme auton jotain reissua varten ja joskus harvoin on lainassa miehen vanhemmilta auto. Yleensä silloinkin jotain reissua varten. Asumme Helsingissä ja liikumme kävellen, bussilla, metrolla ja joskus junalla. Niin ja tietty taksillakin joskus. Lähimmälle bussipysäkille on matkaa 600 metriä.

 

Parveketta ei ollut edellisessä kodissa, kun asuimme esikoisen kanssa kerrostalokaksiossa. Muutimme nykyiseen kotiin kaksi vuotta sitten, kun odotin kakkosta. Kerrostalosta olimme halunneet jo pidempään pois, koska oma piha on oma piha :) Kakkonen taisi nukkua kerran tai kaksi vauvana tuossa takapihalla :lol:

 

Pesukone on ja samoin kuivausrumpu, jota mä en kyllä koskaan käytä (no, ehkä kerran vuodessa). Tiskikone on ollut nyt kaksi vuotta eli tässä nykyisessä kodissa. Edellisessä tiskattiin käsin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilman pesukonetta ois kylla hankalaa.. se on mulle valttamattomyys, joka myllaa lahestulkoon paivittain. Ilman parveketta mun mielesta parjaa. Ilman autoa oltiin vuoden verran lapsiperheena, kun asuttiin kaupunkialueella julkisten kulkuyhteyksien ulottuvilla. Nykyaan asutaan kaupungin ulkopuolella ja auto oli "pakko" hankkia. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän samaa aihetta. Miten selviää lapsen kanssa, kun ei ole isovanhempia lähettyvillä hoitoapua antamaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun neuvo on koittaa löytää muita vaihtoehtoja, muita sukulaisia tai ystäviä. Sitä kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa kuitenkin tarvitsee ennemmin tai myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaksi lasta eikä edelleenkään autoa. Kyllähän sitä välillä kaipaa, mutta enimmäkseen ei. Meillä on kuitenkin kaupat ja muut palvelut kävelymatkan päässä ja julkiset kulkee hyvin. Miehen työpaikkakin on 2km päässä. Ei meillä periaatteessa ole mitään autoa vastaan, mutta kun sille tulisi niin harvoin käyttöä ettei olla viitsitty ostaa. Jos alkaa kahden lapsen kanssa tuntua ylivoimaiselta, niin hankitaan sitten. Julkisilla pääsee ihan kätevästi (ilmaiseksi) vaunujen kanssa ja kävellen saa liikuntaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin tosiaan pelottaa tulevaisuutta ajatellen toi isovanhempien kaukaisuus. Molempien vanhemmat asuu yli 200km:n päässä, eikä sisaruksiakaan löydy yhtään lähempää. Hoitopaikkaa ei oo tosiaankaan helppo löytää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on parveke, mutta vauva (kohta 3 kk) ei vielä ole siellä edes käynyt :lol: Ulkona nukkuminen ei välttämättä ole tarpeen vauvoille. Toisten vauvat nukkuvat paremmin ulkona, mutta muualla maailmassa pärjäävät silti vaikka eivät ikinä nukuta lapsia pihalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi vauvoja ylipäätänsä nukutetaan ulkona? Koska voihan parveke olla asunnon rauhattominkin paikka, jos asunto sijaitsee esimerkiksi keskustassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltäkin löytyy nuo kaikki, mutta vastaanpa silti. Itse asumme hissittömän kerrostalon kolmannessa kerroksessa, ja se herättää paljon ihmetystä kanssaihmisissä. Miten ihmeessä lapsiperhe voi selvitä ilman hissiä kerrostalossa? Mä en ole mitään ylitsepääsemättömiä haittoja keksinyt asumismuodostamme, mutta en olekaan mitenkään erityisen mukavuudenhaluinen ihminen.

 

Auto ei ole ollenkaan välttämätön. Vauvan kanssa voi helposti kulkea vaunuilla tai kantoliinaillen, erityisesti jos kauppa, neuvola ja ystäviä asuu kohtuullisen kävelymatkan päässä. Kovin kylmiä pakkasia ei tänäkään talvena ole ollut, mutta jos nyt joku ihan välttämätön meno paukkupakkasilla tulee, taksillä kyllä pääsee liikkumaan. Lähinnä nyt mieleen tulee yllättävä lääkärikäyntiä vaativa sairastapaus, neuvola-aikojahan voi hyvin siirtää jos on liian kylmä ilma kävellä. Vaikka autoa ei hankkisi, kannattaa kuitenkin hankkia turvakaukalo. Joissakin takseissa on kaukalo, mutta jos tulee esim. yöllä yllättävä meno, voi olla hankala metsästää kaukaloa.

 

Parvekekaan ei ole välttämätön. Kyllähän lapset sisällä nukkuvat, tosin se vaatii itseltä vähän joustoa kun ei välttämättä voi esim. siivoilla tai pestä pyykkiä päiväuniaikaan. Jos lapsi ei suostu sisällä nukkumaan, voi lähteä ulos kävelemään vaunuilla tai kantoliinaillen. Kun lapsi on nukahtanut, voi parkkeerata vaikka kahvilaan loppu-unien ajaksi.

 

Pesukoneen puute aiheuttaa ehkä hieman enemmän vaivaa. Jos käyttää kestovaippoja (kuten meillä), voi pyykkääminen olla hankalaa. Etenkin maitokakkatahrat vaativat sen 60 astetta että puhdistuvat riittävän hyvin. Vaippojen ja vauvan vaatteiden pyykkäminen käsin voi olla ylivoimaisen hankalaa, ja rajoittaa etenkin kestovaippojen käyttöä. Mulla olisi varmaan ollut pinna tiukilla ilman pesukonetta, mutta kai siitäkin olisi jotenkin selvitty. Mun luonne ei anna periksi käyttää kertakäyttövaippoja, mun mielestä mulla ei ole oikeutta tuottaa sellaista jätevuorta (joka on kuitenkin niin helposti vältettävissä), että enköhän olisi ne vaipat kuitenkin pessyt käsin. Jos taloyhtiössä on yleinen pesukone, se tietysti helpottaa huomattavasti elämää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on aihe joka on mietityttänyt minua kovin.

 

Itselläni ei ole ajokorttia, eikä halua hankkia sitä. Miehellä ei ole ajokorttia, eikä aio hankkia sitä koska ei koe olevansa syvyysnäkönsä (tai sen puutteen) vuoksi turvallinen liikenteessä. Eli autoa ei ole, ja toivoisin ettei myöskään tule. Mutta kuinkahan realistista tämä on, kun matkustamme lähes joka viikonloppu 100-150 km yhteen suuntaan?

 

Julkiset ei minua niinkään mietitytä, mutta kuinka yhtälö vauva + taksi (joka väistämättä tulee eteen) turvallisuuden puolesta toimii? Miten turvaistuin/kaukalo taksissa menee?

 

Kyllähän autottakin varmaan pärjää, pärjäsihän minunkin vanhemmat neljän lapsen kanssa joista vielä yhdet kaksoset. Mutta äitini ei kerro kuinka pikkuisten kanssa reissataan ilman autoa muuta vinkkiä kuin: "Hanki auto. Ehdottomasti hanki auto." :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Julkiset ei minua niinkään mietitytä, mutta kuinka yhtälö vauva + taksi (joka väistämättä tulee eteen) turvallisuuden puolesta toimii? Miten turvaistuin/kaukalo taksissa menee?

 

 

Kannattaa hankkia omat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, meillä tosiaan onneksi on sentään se pesukone ja tullee tarpeelliseksi kun kestovaippoja haluttais käyttää. Kaveripiirissä on yksivuotiaan perhe, joilla on ainoastaan kerrostalon pesutupa käytössä, ja vaikka muuten pärjäävätkin niin (täys)kestoilu on tietääkseni osoittautunut ylivoimaiseksi.

 

Uskon, että me pärjätään ainakin yhden lapsen kanssa ilman autoa. Miksei kahdenkin. Asuinpaikka valitaan julkisen liikenteen ehdoilla, ja tarvittaessa käytetään vuokra-autoa tai taksia. Tämä on ennen kaikkea ekologinen valinta, vaikka toki autottomuus myös säästää rahaa.

 

Mukava kuulla ettei ainakaan kaikki vauvat ole parvekeriippuvaisia.. se on mua eniten arveluttanut. Tosin ei me nykyiseen vuokrakämppään olla ikuisesti jäämässäkään. Eräs tuore äiti kuulemma teki aina päiväuniaikaan 2-3 tunnin kävelylenkkejä ulkona, kun vauva ei muuten nukkunut kovinkaan pitkään - tämä kuulosti kovin sitovalta verrattuna siihen että vauva nukkuisi ne tunnit parvekkeella ja äiti viettäisi laatuaikaa päiväunilla ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä pesukone on lähes välttämätön, jos talosta ei löydy hyvää pesutupaa, josta on säännöllisesti vuoroja saatavilla. Lapsen kanssa pyykkiä kertyy ihan eri lailla kuin yksin tai kaksin asuessa. Helsingissä asuessa meillä oli auto, jota ei käytetty juuri koskaan. Kuljin aina vaunujen kanssa julkisilla. Parveke löytyi, mutta senkin käyttö oli välillä vähän niin ja näin, koska alakerran naapuri teki lasitetusta parvekkeestamme savustamon. :angry: Isovanhempien hoitoapua oli tarjolla niin usein kun haluttiin, ja sitä myös jonkin verran hyödynnettiin.

 

Nyt asumme ulkomailla, ja täällä auto on koko lailla välttämätön. Sen sijaan parveketta ei ole, ja hyvin pyyhkii. Isovanhemmatkin ovat kaukana (Suomessa), mutta ollaan pärjätty. Hoitoapua hyödynnetään aina, kun isovanhemmat tulee kylään tai kun käydään Suomessa. Lisäksi löydettiin jokin aika sitten hyvä hoitaja, joka voi satunnaisesti tulla lastamme vahtimaan muutamaksi tunniksi. Myös ystäväperheiden apuun on turvauduttu hätätilanteessa (ja vastavuoroisesti autamme luonnollisesti heitä lastenhoidossa).

 

Noi välttämättömyydet riippuu siis aika pitkälti olosuhteista...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kannattaa hankkia omat.

Varmasti. Mutta kuinka hankalia nuo on kiinnittää? Ja kuinka massiivisia/painavia kuljettaa? Kannattaako vain sanoa myyjälle että taksireissuja varten on turvakapine hankinnassa ja toivoa että sieltä löytyy ammattitaitoa valita oikea?

 

Kun viikonloppureissua tekee 2 aikuista, 2 koiraa sekä lapsi ja näiden kamat, taitaa olla aika investoida myös hyviin rinkkoihin että saa kaiken kulkemaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole autoa eikä pesukonetta eikä vauva ole käynyt vielä kertaakaan parvekkeella.

 

Ilman autoa pärjää kun on tottunut käyttämään julkista liikennettä. Täällä saa matkustaa vaunujen kanssa ilmaiseksi bussissa ja tätä olen ahkerasti hyödyntänyt. Joskus meillä on auto lainassa miehen vanhemmilta, mutta autoa tarvitaan lähinnä silloin, kun menemme esimerkiksi johonkin juhliin. Omalle autolle ei ole tarvetta, hyöty-haittasuhde on lipsahtaa niin päin. Kauppaan ja neuvolaan pääsee kävellen, keskustaan taas linja-autolla.

 

Vaikka vauvalla käytetään kestovaippoja, pesukonetta ei ole eikä tulekaan niin kauan kuin asumme tässä. Talossa on pesutupa, siellä on riittävästi vuoroja eikä pyykinpesu maksa mitään. Pesukone ei nykyisellään edes mahtuisi kylpyhuoneeseen. Pesutuvan kone on reippaasti isompi kuin tavalliset koneet, joten kerralla voi pestä enemmän. Pesemme vaippapyykkiä suunnilleen joka toinen päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auto meillä oli silloin, kun aloimme odottamaan esikoista. Sitten seuraava askel oli muutto isompaan asuntoon, jossa oli sitten parveke. Isompaan siksi, että tulokkaita olikin useampi.. ja aiemmassa asunnossa ei ollut myöskään hissiä. Lasten syntymän jälkeen sitten hankittiin aika pian se pesukonekin, koska ensimmäiset kuukaudet olivatkin sitten sellaista kaaosta sekä väsymystä, että siinä olisi pyykit pian jääneet pesemättä mikäli oltaisiin oltu taloyhtiön pesutuvan varassa (joka sijaitsee lisäksi vielä toisessa rakennuksessa pihan perällä).

 

Ilman autoa ehkä juuri ja juuri pärjättäisiin nykyisessä asuinpaikassa, mutta emme varmaan olisi käyneet missään senkään vertaa mikäli meillä ei olisi autoa. Ollaan jo nyt aika hyvin "mökkiydytty" ja kummankin perheet asuvat satojen kilometrien päässä. Nyt ehkä jo on niin tasaantunut tuo pyykin määrä (puklailut on vähentyneet merkittävästi jne.) sellaiseksi, että saatettaisiin tässä vaiheessa jo pärjätä ilman omaa konetta. Tosin aina säännöllisesti tulee sellaista yllätyspyykkiä, joka on hyvä saada pestyä mahdollisimman pian ja mahdollisimman vähällä vaivalla. Ilman parveketta noita kahta olisi ihan mahdoton saada nukahtamaan yhtä aikaa ja lähes yhtä pitkäksi aikaa ilman kävelylenkillä käyntiä. Näin on sentään edes saanut jossain vaiheessa itsekin koittaa levätä, kun on tiennyt, että unet parvekkeella ovat satavarmasti pidemmät kuin unet omissa sängyissä. Eli meillä ainakin kaikki nuo kolme on olleet aika tärkeitä olemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltä nuo kaikki löytyy, mutta voisin kuvitella, että ilman parveketta pärjää ja ilman autoa, jos sattuu olemaan toimivat kulkuyhteydet muuten. Pesukone luultavasti on ehdoton, kyllähän sitä pyykkiä kertyy vähän eri malliin kuin ei-lapsiperheessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ottanut kaukalon mukaan taksiin, kun se on ollut mahdollista. Turvaistuinta/istuimia ei todellakaan tule rahdattua takseissa mukana, vaan turvaistuinikäinen istuu takapenkillä auton vöissä. Toki riippuu vähän siitäkin, että kuinka pitkä taksimatka on kyseessä, mutta ollaan me menty puoli tuntia tai ylikin taksilla silloin tällöin. Nyt esimerkiksi ensi viikolla lähden nuoremman pojan kanssa Kreikkaan ja todennäköisesti menemme kentälle taksilla. Se matka kestää muistaakseni juuri jotain puoli tuntia. Poika istuu takapenkillä mun vieressä vöissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen monilapsisesta perheestä eikä meillä koskaan ollut autoa tai pesukonetta. Tai itse asiassa oli meillä pesukone, mutta pääasiassa käytettiin taloyhtiön pesutupaa, kun siellä oli pesukoneen lisäksi linko ja kuivausrumpu ja hyvin tilaa kuivata pyykit. Autoakaan ei kaivattu, kun pääkaupunkiseudulla asutaan ja palvelut oli kävelymatkan päässä. Paveke meillä kyllä oli, mutta siellä ei koskaan nukutettu lasta, vaan rattaat jäi vaunuvarastoon ja päiväunet nukuttiin omassa sängyssä.

 

Nyt meillä itsellemme on pesukone, mikä on kyllä ehdoton, kun käytetään kestovaippoja. (Siskoni tosin käy pesemässä kestovaippansa taloyhtiön pusetuvassa ja tarvittaessa anopillaan.) Auto on (ja itse asiassa kaksikin), mutta itse en ole kertaakaan lähtenyt vauvan kanssa autolla liikenteeseen. Tai siis ollaan kyllä perheenä lähdetty, vauva, minä ja mies, mutta kahdestaan käytämme aina julkisia. Parveketta meillä ei ole, mutta kuisti on. Talvella se oli kätevä, mutta on jo nyt tähän vuoden aikaan aivan liian kuuma vauvalle, koska sinne paistaa aurinko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pesukone ja parveke, mutta autoa ei ole eikä nyt hetkeen ole tulossakaan. Mulla ei ole edes ajokorttia. Tietysti kyläilyreissut yms. vähän jännittää, ja varmaan jossain vaiheessa auto tulee ajankohtaiseksi meilläkin. Arki sujuu kyllä varmasti ilman, kun ollaan hyvien julkisten yhteyksien päässä melkein mistä tahansa. Toinen jännitystä aiheuttava asia on asunnon koko, eli kaksioon on tarkoitus mahtua vauvan kanssa, ja tavaraa on ennaltakin liikaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun sukulaisella on kaksoset, ja asuvat vanhassa kerrostalossa jossa on sentään hissi, muttei mitään parvekkeita. Ja hissihän on tietty niin pieni, ettei sinne todellakaan kaksostenvaunut mahdu, eikä kai kantokopatkaan. Joten ainakin äidin kunto nousee kun se on roudannu pikkuisia portaita alas ja ylös... Mutta ihan on hengissä selvinneet :)

 

Nää jutut on semmosia joita ei välttämättä kannata kauheesti miettiä etukäteen, kyllä asioilla on sitten tapan järjestyä.

Nimimerkki mä tuskailin miten pääsen vaunujen kanssa ulos kun meillä on portaat :D

 

pesukonetta mäkin pitäisin aika välttämättömyytenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0