Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Miaka

Alkoholi raskausaikana

462 posts in this topic

Mun mielestä se on ihan se ja sama, mitä se alkoholi on, jos sitä vetää, koska tosiaa, ravinteliannos kyseessä ja silloin holia ihan samat määrät.

 

Ykkösoluttahan ei lasketa noihin "viinoihin", mutta olen ollut silti niidenkin kanssa varsin nipo. Tässä raskaudessa en ole ottanut edes niitä. Ekassa raskaudessa otin sellaisen satunnaisesti, jos ei holitonta olutta ollut jossain saatavilla. Mun mielestä ykkös- ja kolmoskalja maistuvat kaikkein parhaimmilta. Nelonen on liian vahvaa ja holiton on varsin pliisua.

 

Holitonta olutta kuitenkin silloin tällöin ostan ja juon, jos haluan vaikka saunakaljan ottaa. Silloin tällöin myös noita holittomia siidereitäkin.

 

En tuomitse ketään, joka raskausaikana ottaa silloin tällöin drinksun. Tuskin siitä haittaa on. Itse silti jätän sen yhdenkin ottamatta. Satunnaisesti maistan miehen lasista pienen hörpyn, mutta niitä en laske miksikään, koska noissa hörpyissä hädintuskin kieli kostuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuten myös opiskelijariennoissa ja metsästysporukoissa. ;)

 

Eih, mitä hirvittävää haaskausta! :blink::mellow::lol:

 

Mä taas liputan holittomissa oluissa Bucklerin nimeen, se on mun mielestä ihan tarpeeks lähellä tavallista olutta, että välillä tulee ostettua saunaolueks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bavaria on musta kanssa ihan hyvää. Ja Becks. Siidereistä Kopparbergin karpalo.

Viinejä en oo masitanut, kun jotkut sanoneet niiden oleva ihan marjamehuja. Ehkä maistan tulevalla mökkireissula, jotta saan minäkin viiniä sisukan kyytipojaksi.

 

Mitenhän noi holittomat oluet tehdään? Joetnkiri lailla, koska niistä tulee maha kipeäksi. Ei todellakaan yhden tai kahden juoman jälkeen, mutta jos ottaa esim. kuusi tölkkiä. Harvemmin olen noin montaa niitä juonut, enkä ton vatsakivun takia varmaan kovin usein otakaaan. Mut muutaman kerran olen jossain illanistujaisissa ja pikkujouluissa ottanut niitä useemman. Ja vatsa turpos ja poltteli kovasti. Normibissen kanssa ei tolleen käy. Tai no ehkä turvottaa, mikä nyt dokatessa ihan normia, mutta ei siis rupee vatsa sattumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse juon yleensä viiniä, jos kotona tulee otettua, baarireissuilla (joita on ehkä 2 vuodessa) otan paukkuja.

Heti kun raskaustesti on näyttänyt plussaa, juominen on täysin poissa meikäläisen harrastuksista. Ei tippaakaan mitään missä on alkoholia, eikä niin pitkään kuin vauva saa äidinmaitoa.

En myöskään osta alkottomia sidukoita tai muutakaan. En koe tarpeelliseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös totaalikieltäytyminen heti plussasta lähtien.

 

En ihan kamalasti viineistä välitä, ja jos jotain alkoholijuomaa tekee joskus nautiskelumielessä mieli, niin Strongbow-siideriä ja sellaista puolen litran tölkkiä en kyllä lähde raskausaikana ryystämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoista, ketju alkoi aiheesta "Raskaudenaikainen täysraittius ei välttämättä olekaan hyväksi lapsen kehityksen kannalta" (uusi ja aika kiinnostava tieto), ja nyt tämä on taas mennyt (ehkä arvattavasti?) lähinnä totaalikieltäytymisen ylistämiseksi... :huh:

Edited by Rosetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

En minä pahalla katso vaikka joku saunakaljasta huikan ottaakin raskausaikana. :) Omalla kohdallani koen kuitenkin totaalikieltäytymisen parhaaksi vaihtoehdoksi. Tämä on kuitenkin vain minun mielipiteeni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tämä mun mielestä ole miksikään ylistämiseksi mennyt. Monille se nyt vaan on helppoa olla juomatta sitä yhtäkään lasillista/huikkaa. Miksi silloin pitäisi juoda enemmän, jos se tuntuisi itsensä pakottamiselta? Ei kait muiden juomattomuus ole niiltä pois, jotka haluaa silloin tällöin itse jotain juoda?

Kuten sanoin esim. omalla kohdalla joutuisin lisäämään juomistani normaalista, jos pitäisi edes joka kk ottaa yksi annos alkoholia. En vaan normaalistikaan juo alkoholia, joten tuntuu luonnolliselta olla nytkin juomatta. En mä alkais röökiäkään vetää, jos nyt jostain yhtäkkiä tulis tutkimus, että se onkin hyväksi sikiölle.

 

Tämä tutkimus on hyväksi ehkä niille henkilöille, jotka sen yhden lasin viiniä tms. haluaa silloin tällöin vaikka ruokaillessa nauttia, mutta mun mielestä silti pitäisi näissäkin keskusteluissa pitää mielessä, että harvoinpa tämä asia oikeasti ongelma noiden tuon kaltaisten ihmisen kohdalla onkaan! Kyllä ne ongelmaiset juo paljon suurempia määriä ja useammin :(.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mielenkiintoista, ketju alkoi aiheesta "Raskaudenaikainen täysraittius ei välttämättä olekaan hyväksi lapsen kehityksen kannalta" (uusi ja aika kiinnostava tieto), ja nyt tämä on taas mennyt (ehkä arvattavasti?) lähinnä totaalikieltäytymisen ylistämiseksi... :huh:

 

No ehkä parempi niin päin kuitenkin...musta ois todella outoa jos nyt yhtäkkiä alettais kannustamaan raskaana olevia juomiseen. Käytännön elämässä tiedämme kuitenkin sen, että täysraittius on varmemmin turvallista sikiön kannalta. Mä en ainakaan ala omalla vauvallani tekemään mitään kokeita, että kuinkas se alkoholi vaikuttaiskin positiivisesti lapseeni...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä vauvan synnyttyä enää ole totaalikieltäytyjä. En mä nyt pulloa kossua vedä ja heti hinkki suuhun, mutta kyllä mä jonkusen drinksun voin juoda.

 

Ja mitä noihin holittomiin tulee, niin mä vaan pidän todella paljon oluesta ja se vaan ikään kuin kuuluu saunomiseen olennaisesti. Nyt vaan ei noita holittomia muista aina ostaa, normia kun löytyis varastosta., joten nyt on jäänyt saunaoluset juomatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoilla ajatuksilla, kun Miaka. Itse nautiskelen alkoholia sen maun takia myöskin ja siihen nautiskeluun riittää kyllä hyvinkin pieni annos kerralla etenkin näin raskausaikana. Ei se mun mielestä liity siihen, oonko saanut tulla ja mennä ja ryypätä, koska noista asioista ei tässä oo kyse. Itse keskityn myös vauvan hyvinvointiin, mutta mun mielestä se tarkoittaa raskausaikana paljolti sitä, että keskittyy siihen omaan hyvinvointiinsa ja jos se tarkoittaa sitä, että joskus tulee maistettua viiniä tai muuta alkoholia, niin sitten niin.

 

Esikoisen imetysaikaan käytin alkoholia kuten ennen raskauttakin. Samoin aion tehdä tällä kertaa. Kuten Miaka mainitsi, ei rintamaidossa sitä alkoholia ole ikinä niin paljoa, että siitä olisi vauvalle haittaa ja hyvin voi imetyksen ja alkoholinkäytön ajoittaa niin, että sitä ei ole ollenkaan, joten näin olen toiminut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ja mieheni puhuttiin jo ennen raskautta, ettemme näe siinnä kumpikaan mitään pahaa, jos huomaamme raskaana olevan naiset kohottavan holillisen onnittelumaljan hääparille. Se meistä ei ole mitenkään paha juttu, vaikka itse en ole ollenkaan juonutkaan. (tosin kuten aikaisemmin sanoin ennen raskautta, viime vuonna tulikin vain omasissa häissä alkoholia nautittua) Alkoholin käyttöni tosiaan on aikaisemmin ollut max 3 viini pulloa vuosi tasolla. Ostin yhden pullon viime kesäloma-matkaa vartenkin, mutta sekin unohtui juoda. :lol: Mies osti myös olutta reissuun ja nekin unohtui käyttää...

 

Synnytyksen jälkeen en tule mitään nollatoleranssia enää noudattamaan, mutta enpä usko, että mitään lärvejäkään aijon ottaa, kun ei ole sitä vuosikausiin muutenkaan tullut tehtyä. (Jokilaivassa ainakin pitää kesällä käydä päivää paistattelemassa, kun mies on lomalla. B) ) Ajattelimme että vauvan kanssa jatkamme elämää kuten tähänkin saakka, nauttien asioista jotka tuovat meille suurimmat ilot. Olkoot se hyvä viini picnikillä tai sitten vessaton patikka reissu keskelle ei mitään... jokatapauksessa arvostelijoita tulee aina löytymään...

Päätimme, että paheksujat paheksukoon meitä ihan rauhassa... ehkä se heille jotain iloa tuo, kun aina pipoa voi omaa tiukemmalle kiristää. Nautintonsa kullakin ;)

 

Onnellisilla vanhemmilla on onnellisia lapsia. Jos alkoholi ahdistaa niin suuresti, niin sitten kannattaa olla sitä juomatta, mutta jos ei, niin mikäs siinnä sitten on pahaa (ja nyt siis puhun tosiaan alkoholin käytöstä, en alkoholin väärinkäytöstä). Joku fiksu on joskus sanonut että elämän nautinnoista monelle on helpompaa kieltäytyä kokonaan kuin käyttää kohtuudella. Alkoholin väärinkäyttäjä tuskin itse heti ongelmaansa on valmis myöntämään, mutta ei kohtuukäyttäjää voi ikinä alkoholistiksi syyttää.

Edited by tweety

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm...hieman ihmetyttää, että raskaanaolevat naiset puhuvat täällä juomistottumuksistaan, vaikkakin olisivat ei-raskausaikaisia muisteloita :mellow: . Kyllä minusta se häämalja/saunaolutkin saisi jäädä juomatta, jos on epäilystäkään raskaanaolosta.

 

Hassuna lisänä vielä, että kuulemma entisaikaan, kun oli näitä imettäjiä, niin heille tarjottiin päivittäin tuoppi olutta (tai muuta vastaavaa), jotta maidontuotto olisi optimaalista...että näin :huh: .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm...hieman ihmetyttää, että raskaanaolevat naiset puhuvat täällä juomistottumuksistaan, vaikkakin olisivat ei-raskausaikaisia muisteloita :mellow: . Kyllä minusta se häämalja/saunaolutkin saisi jäädä juomatta, jos on epäilystäkään raskaanaolosta.

 

No mua taas henkilökohtasesti ihmetyttää tällaset mielipiteet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ihmettelen sitä, kun joidenkin mielestä myös alkoholittomien siiderien ja oluiden juominen raskausaikana on jotenkin paheksuttavaa. :unsure: Ihan kuin odottavan äidin pitäisi kieltää kaikki "paheelliset" mieliteot, kun eihän raskaana ollessa saa edes tehdä mieli mitään alkoholijuomaa muistuttavaakaan, olkoonkin kuinka alkoholitonta ja "turvallista"...

 

Itse saatan silloin tällöin maistaa miehen juomasta hörpyn tai pari ja tilkkasen viiniä voin juoda pihvin kanssa, mutta kokonaisen ravintola-annoksen juominen on jäänyt multa väliin, kun se ei vain tunnu hyvältä. En usko että siitä oikeasti mitään haittaa olisi, enkä tosiaankaan tuomitse niitä jotka sen satunnaisen yhden annoksen juovat loppuun asti. Itse vain juon mieluummin (isommissa määrissä) limua, mehua tai alkoholitonta olutta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Päätimme, että paheksujat paheksukoon meitä ihan rauhassa... ehkä se heille jotain iloa tuo, kun aina pipoa voi omaa tiukemmalle kiristää. Nautintonsa kullakin ;)

 

Onnellisilla vanhemmilla on onnellisia lapsia. Jos alkoholi ahdistaa niin suuresti, niin sitten kannattaa olla sitä juomatta, mutta jos ei, niin mikäs siinnä sitten on pahaa (ja nyt siis puhun tosiaan alkoholin käytöstä, en alkoholin väärinkäytöstä). Joku fiksu on joskus sanonut että elämän nautinnoista monelle on helpompaa kieltäytyä kokonaan kuin käyttää kohtuudella.

Hyvin sanottu, tweety! ;)

 

Ei minusta kukaan täällä ole ketään yllyttämässä juomaan, mielestäni vain tuo, ettei totaalikieltäytyminen olekaan välttämättä se paras vaihtoehto, oli vain kiinnostavaa uutta tietoa, josta olisi ollut kiva keskustella (ja lukea muiden mietteitä) kiihkottomasti, ilman että jotkut tulevat mm. julistamaan kuinka heillä ei kyllä ole mitään tarvetta "tissutella" (sisältää minusta aika tuomitsevan asennoitumisen, kuten Miaka yllä sanoi, samoin kuin muut vastaavat kommentit edellä.)

Itsekään raskaana ollessa (mitä nyt en ole) en juonut alkoholia ollenkaan, muuta kuin muutaman kerran toisen lasista hyvin pienen tilkan maistoin, koska luulin silloin täyskieltäytymisen olevan ainoa turvallinen vaihtoehto...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on se käsitys, että alkoholin terveys/haittavaikutusten yleisestikin ajatellaan noudattavan J-muotoista käyrää eli täysraittius ylipäätään ei olisi terveyden kannalta se ihanteellisin vaihtoehto ja nyt tästä samasta asiasta on siis vain mainittu raskaana olevien kohdalla. Käsitykseni mukaan monissa muissa maissa esim. etelä-euroopassa alkoholin käyttöä raskauden aikana ei pidetä mitenkään pahana asiana ja silloin nimenomaan puhutaan pienistä annoksista esim. ruuan kanssa tilkka viiniä ja useinhan se vielä laimennetaan vichyllä. Espanjalaisessa sairaalassa oli mielenkiintoista olla harjoittelussa, kun henkilökunnan ravintolassa, jossa sairaalan lääkärit kävivät syömässä oli aina tarjolla viiniä. Samoissa maissa usein kahvia/kofeiinia raskauden aikana pidetään kiellettynä, mutta suomessahan kahvia ei kukaan paheksu, vaikkakin moni sen käyttöä rajoittaakin tosin usein muista kuin terveyssyistä (nimim. kokemusta on). Nämä ovat kulttuurieroja ja yksi syy siihen, miksei suomessa voi oikein puhua vähäisenkään alkoholin käytön puolesta on meidän monella tapaa ongelmallinen juomakulttuurimme. Ajatellaan, että se kohtuukäyttö tulisi sen runsaan käytön lisäksi ja silloinhan terveysedut menetetään eli sekä "ryypätään" ja sitten päälle vielä eurooppalaisittain "tissutellaan" (en nyt puhu raskaana olevista).

 

Uskon, että suurin osa odottavista äideistä suomessa on täysraittiita tai käyttävät hyvin vähäisiä määriä alkoholia enkä näkisi kummankaan ryhmän kohdalla erityisiä terveysriskejä lapselle. Se, käyttääkö kukaan ylipäätään sellaista sopivaa määrää, josta olisi terveysetua, niin se lienee tutkimatta. Ongelman muodostavat suomessa päihdeäitien lapset ja kovasti itse toivon lakimuutosta sen puolesta, että heidän juomiseensa voitaisiin puuttua.

 

Oma alkoholinkäyttöni, olin raskaana tai en, perustuu ihan makuelämyksiin ja niinpä minulle raskaana ollessakin riittää tilkka viiniä hyvän ruuan lisänä. Olen ehdoton punaviinin ja hyvien oluiden ystävä. :P Siltikin olen noudattanut lähes nollalinjaa nyt toisessakin raskaudessa ja ajattelen sen liittyvän juuri tähän meidän kulttuuriimme. Jos olisin Espanjassa, voisin kuvitella mammojen lounastreffeillekin tarjolle laimennettua punaviiniä, mutta Suomessa ei taitaisi herättää yleistä hyväksyntää.

 

Tämä siis vain omaa yleistä pohdintaa asiasta. Teemahan sinällään on mielenkiintoinen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0