Sign in to follow this  
Followers 0
sorellina

Perhepeti

68 posts in this topic

Liippaa läheltä uniketjua, mutta aloitan kuitenkin oman keskustelun.

 

Nukutaanko / nukuttiinko teillä perhepedissä? Kuinka pitkään? Oliko vauva teidän keskellä vai äidin toisella puolella?

 

Mitä teillä oli sängyn reunalla (vai oliko mitään) estämään putoamista? Kuinka keskellä sänkyä nukuitte?

 

Meillä vauva nukkuu mun vieressä, mutta ei siis keskellä. Mun sängyn reunan vieressä on kehtokeinu (jossa ei suostuta nukkumaan), eikä siihen mahdu mitään kunnon reunaa, esim. pinnistä. Nyt me nukutaan siis aika keskellä sänkyä ja mies nukkuu tosi reunassa...Nyt ei vauveli osaa vielä kovin kääntyä, joten metrejä hän ei varmastikaan liiku yöllä, mutta entäs myöhemmin...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kans nukutaan perhepedissä. Ja kehto meilläkin on sängyn vieressä. Siellä tyttö saattaa nukkua yhden tai pari syötön väliä, mut yleensä oon niin laiska etten jaksa nostaa tyttöä takaisin kehtoon.. Monesti kun neiti herää siihen kun häntä siirretään. Tyttö siis nukkuu meidän sängyssä pääasiassa.

Välillä tyttö nukkuu keskellä sänkyä, välillä reunassa, riippuen vähän siitä millä kyljellä ite nukun ja kummalla rinnalla oon viimeks tyttöö syöttänyt. Sängyn reunan eteen ollaan laitettu nyt se kehto ja vuorattu reuna tyynyillä ja peitolla. Luultavasti sit kun neiti rupee liikkumaan, on vauvan nukuttava keskellä sänkyä.

Meillä mies osaa onneks hyvin varoa vauvaa. Vastaava järjestely toimi meillä esikoisenkin kohdalla.

Onnistuisko sängyn siirtäminen esim. seinän viereen niin, että vauva nukkuis seinän ja sun välissä? Näin ei pääsis tippumaan sit kun rupee liikkuu enempi.

Me harkittu sellaista vaihtoehtoa ellei sit käy niin hyvä tuuri että tyttö nukkuis yöt ilman heräämisiä ja näin ollen viitsis ruveta nukuttamaan häntä pinnasängyssä.

 

Meillä nukuttiin perhepedissä tooooooosi pitkään, sillä rakennusvaiheessa väliaikaisen asunnon makuuhuoneeseen ei mahtunut esikoiselle sänkyä ja pinnasängyssä poika ei enää suostunut nukkumaan. Poika oli 2 ja puoli vuotta kun saatiin uus koti valmiiksi ja siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan. Uuden vauvan kohdalla uskon kyllä perhepetivaiheen loppuvan jo aikaisemmin kun ei ole enää tilasta kiinni toi asia.

 

Nyt kun meidän perheessä on neljä henkeä ja vaikka esikoinen nukkuukin pääsääntöisesti omassa huoneessa, tulee hän välillä meidän sänkyyn aamuyöstä nukkumaan. Silloin sängyssä saattaa olla jopa neljä nukkumassa. Ahdasta on... Lapsien ei oo annettu nukkua vierekkäin kun esikoinen ei kuitenkaan vauvaa osaa varoa samanlailla.

 

Joskus ollaan nyt päädytty ratkaisuun, jossa mies ja esikoinen nukkuu kahdestaan vierashuoneen vuodesohvalla ja mä vauvan kans mun ja miehen makkarissa. Näin silloin jos on ollut kaikilla huonosti nukuttuja öitä takana. Sais edes osa porukasta nukuttua paremmin.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys, mutta miten teillä on pidetty yllä intiimielämää, jos 2 vuotias on nukkunu samassa pedissä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua taas mietityttää, että miten pystytte nukkumaan ettei asento ole huono? Meillä vauva on nyt masukipujen takia nukkunut pari yötä sängyssämme. Vauvamme tulee aina ihan minuun kiinni vaikka yritän välillä mennä kauemmas. Itselläni on sitten kädet ihan kipeänä kun ne joutuvat olemaan ihme asennoissa kyljelläni maatessani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ meillä ei vielä ole ehtinyt synnytyksen jälkeen olemaan intiimielämää, mutta voihan sitä muulloinkin kuin vain yöllä harrastaa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan just luovuttu perhepedistä. Tyttö täyttää ensi viikolla puoli vuotta.

Jonkun aikaa nukuttiin niin että tyttö nukkui alku-unet meidän sängyn sivuvaunuksi laitetussa pinnäsöngyssä mutta käytännössä nukkui meidän sängyssä.

 

Aluksi nukuttiin niin että tyttö oli reunan puolella, mutta siinä jäi niin vähän tilaa mulle ja miehelle että pian nukutettiin missä milloinkin. Jos jaksoin yöllä vaihtaa tytön paikkaa niin nukkui keskellä ja reunassa mutta jos en niin keskellä (imetän samalla puolella molemmista rinnoista). Keskellä oli turvallisempaa nyt loppuvaiheessa kun Aino alkoi liikkua.

 

Me luovuttiin perhepedistä kun Aino alkoi viedä niin paljon tilaa että mä nukuin tosi huonosti ja kädet tuli kipeiksi. Ja nukutaan nyt kummatkin paremmin kun ei maito häiritse Ainoa ja sen öhinät mua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukuttiin kahden ekan kans perhepedissä siihen asti, että kuopuksen syntymä alkoi lähestyä. Kolmen kans ei ois enää millään onnistunut, ja muutenkin tuntui siltä, että on aika siirtää lapset omaan huoneeseen, kun esikoinen oli jo reilu 3,5-vuotias.

 

Meillä oli 2-metrinen sänky seinässä kiinni, ja kuopus nukkui seinän ja mun välissä. Esikoinen nukkui keskellä milloin mitenkin poikittain, ja isi nukkui reunalla. Nyt nukutaan kuopuksen kans kapeammassa sängyssä niin, että sänky on seinässä kiinni, ja kuopus nukkuu seinän ja mun välissä, kuten aimminkin. Esikoisen ollessa ihan vauva nukutettiin vaihdellen seinän ja mun välissä ja mun ja isin välissä. Kerran havahduin keskellä yötä hätistelemästä isiä vauvan päältä, ja sen säikähdyksen jälkeen vauva on aina ollut vaan mun vieressä, vaikka se on kyljellään nukkuessa vähän huonompi vaihtoehto. Sit pitää vaan välillä vaihtaa tyyny toiseen päähän, tai tehdä muita kikkailuja, ettei vauvan pää litisty toispuoleiseksi. Meillä on perhepedistä vain hyviä kokemuksia. :)

 

Tyhmä kysymys, mutta miten teillä on pidetty yllä intiimielämää, jos 2 vuotias on nukkunu samassa pedissä?

 

Jossain muualla kuin siinä sängyssä, missä lapsi nukkuu. ;) Sohvalla, lattialla, vierashuoneen levitettävällä sohvalla, saunassa jne. Kyllä niitä paikkoja ja tilaisuuksia on, jos on halua. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hetken harkitsin tommosen tilaamista perhepetiä varten, mutta luovuin sitten ajatuksesta, kun ajattelin, että kokeillaan ainakin ensin ihan tavallista perhepetiä. Kaikenlaista sitä on kehitetty:

Snuggle nest

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^En voi tietenkään yleisesti sanoa, mutta luulisin, että suurin syy siihen, miksi koko perhepetiin päädyttiin, oli se, että vauva nukkua tuhisi tyytyväisenä ihan mun vieressä. Meidän tapauksessa siis ainakin tollainen pesä ois jäänyt yhtä vähälle käytölle kuin se pinnasänkykin. Ehkä se joillekin sopii, vaikka hieman hassulta näyttääkin. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nukutaanko / nukuttiinko teillä perhepedissä? Kuinka pitkään? Oliko vauva teidän keskellä vai äidin toisella puolella?

 

Mitä teillä oli sängyn reunalla (vai oliko mitään) estämään putoamista? Kuinka keskellä sänkyä nukuitte?

Meillä nukutaan perhepedissä. Esikoinen nukkuu omassa sängyssään, mutta vauva meidän välissä.

 

Esikoinen nukkui melkein vuoden ikään saakka, eli niin pitkään kun imetin öisin. Vauvan kanssa jatketaan samoin, eli vasta kun yöimetykset loppuu niin hän siirtyy omaan sänkyyn. Äiti on niin laiska, ettei jaksa nousta yöllä ylös imettämään :rolleyes:

 

Vauva nukkuu meidän keskellä. Ennen kuin oppi kääntymään, nukkui hän myös reunan puolella. Nyt ei sinne saa mitään estämään putoamista, joten vauva on meidän välissä. Edellisessä kodissa esikoisella oli pinnasänky meidän sängyssä kiinni estämässä putoamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukutaan vieläkin perhepedissä eikä tunnu olevan tarvetta muuhun. Poika nukkuu meidän välissä keskellä sänkyä ja kaikilla on hyvä asento. Seksiähän voi harrastaa vaikka keittiön pöydällä. Pojalla on kyllä oma sänky ja siihen laitetaan jos ei itse olla vieressä, niin että ois putoamisvaara. Tykkään nukahtaa käsi pojan kädessä B) Poika siis nyt vuosi ja kk.

Edited by Annika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä laitetaan illalla pinnikseen ja ekalla yösyötöllä vauva jää meidän viereen. Osaan imettää vain alemmasta rinnasta, niin käännän lasta reunan ja sängyn keskiosan välillä. Mulla on tuoli sängyn reunan vieressä ja tyyny esteenä, vaikka poika ei vielä osaakaan kääntyä. Meillä myös poika valuu muhun kiinni, mutta siirrän häntä niin, että pää on reunaa kohti ja jalat mun mahaa kohti. Silloin saa itsekin paremmin nukuttua, kun ei hengitetä toistemme naamoille.

 

Tällä tyylillä kun pojan yösyötöt harvenee hän myös jatkossa nukkuu pidemmän osan yöstä pinnasängyssä. Aamulla jos on itse tosi väsynyt tää on ihan ehdoton kun voi vaihtaa vauvalle vaipan sängyssä, syöttää ja jäädä sitten köllimään rauhassa sänkyyn vierekkäin.

 

Ja intiimielämä onnistuu kun vauva nukkuu alkuyön omassa sängyssään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tyhmä kysymys, mutta miten teillä on pidetty yllä intiimielämää, jos 2 vuotias on nukkunu samassa pedissä?

 

Onhan sitä muitakin paikkoja kuin sänky. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä laitetaan illalla pinnikseen ja ekalla yösyötöllä vauva jää meidän viereen. Osaan imettää vain alemmasta rinnasta, niin käännän lasta reunan ja sängyn keskiosan välillä.

 

Myös meillä juurikin näin, sekä esikoisen että nyt tämän toisen kanssa. Esikoinen siirtyi unikoulun myötä suuremmitta ongelmitta omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen 9 kk ikäisenä, ja samaa kaavaillaan toisen osalle.

 

Ja tosiaan seksiä kyllä voi harrastaa muuallakin kuin siellä sängyssä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen nukkui 1kk-2kk iän perhepedissä (ekan kuukauden äp-laatikossa) ja sen jälkeen sivuvaunussa.

 

Kuopus on nukkunut oikeastaan koko elämänsä perhepedissä, 1kk+ nukkui jonkin verran omassa sängyssään. Nukkuisi varmaan sivuvaunussa hänkin, mutta tuosta kyseisestä sängystä ei saa laitaa alas joten nukkuu meidän kanssa - ja ikää alkaa olla 5,5kk. Siirtyy omaan sänkyyn (joka tosin on meidän sängyssä kiinni) kun alkaa liikkua määrätietoisemmin. Nukkuu minun vieressäni sängyn reunalla - pinnasängy pääty on estämässä putoamista ja lisäksi laitan peiton toisen pään petarin alle.

Edited by Myria

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tyhmä kysymys, mutta miten teillä on pidetty yllä intiimielämää, jos 2 vuotias on nukkunu samassa pedissä?

 

Meidän esikoinen ei ole kahta vuotta, mutta niitä paikkoja on muitakin kuin se sänky B) Kumma, miten aina joka paikassa peräänkuulutetaan mielikuvituksen käyttöä intiimielämässä - ja sitten ei päästä edes sieltä sängystä pois :lol:

 

Me ostettiin tämä

turvalaita.jpg

 

Meillä oli alunperin tarkoitus nukuttaa vauva omassa sängyssään, mutta käytännössä mä väsyin liikaa kun piti nousta ylös aina syöttämisen yhteydessä. Mun jaksamisen vuoksi opettelin imettämään makuultaan ja vauva muutti perhepetiin. Nukkui keskellä tai mun sivulla ulommaisena, riippuen siitä, kummastako rinnasta söi. :)

 

Esikoinen nukkui perhepedissä reilu 9kk:n ikäiseksi. Pinnikseen muutti eräänä yönä ex tempore kun yöt olivat levottomia ja lapsi pääsi kierimään ja mönkimään sängyssä liikaa. Pinniksessä ei ole niin paljoa tilaa + kieriskeleminen ei häiritse meitä vanhempia. Seurauksena meidän yöt rauhottuivat huomattavasti eli pinnikseen siirto tuli oikeaan aikaan, vaikka se tapahtuikin yhtäkkiä ilman mitään valmisteluja tai lapsen totuttamista uuteen nukkumispaikkaan. Eikä lapsi ole sitä mitenkään protestoinut. Kerran yritettiin nukuttaa siirron jälkeen meidän väliin eikä pieni saanut unen päästä kiinni - nukahti välittömästi kun pääsi omaan sänkyynsä. :D

 

Kakkosen kanssa tehdään todennäköisesti samalla tavalla. Tai riippuu siitä, millainen yösyöppö tulokas on. Meinataan kyllä kokeilla omassa sängyssä nukuttamista enemmän kuin esikoisella, mutta käytäntö sitten näyttää, mihin päädytään. Mä herään liian totaalisesti jos mun täytyy nousta ylös joka syötön yhteydessä monta kertaa yössä enkä jaksa sitä. Perhepedissä vauvan saa nopeasti rinnalle - ennen kuin se edes kunnolla herää, syötettyä ja ainakin esikoinen nukahti aina siinä helposti uudestaan. (Meillä ei ole ollut sitä ongelmaa, että lapsi ei söisi tarpeeksi kerrallaan kun nukahtaa liian aikaisin rinnalle. Eikä meillä ollut sitäkään ongelmaa, että lapsi nukkuisi vain rinta suussa.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän perhe on nukkunut perhepedissä nyt reilut 7 vuotta. Esikoinen on tosin siirtynyt omaan sänkyynsä jo jokin aika sitten (reilut puoli vuotta sitten muuton yhteydessä, jos tarkkoja ollaan) ja keskimmäinenkin (nyt 5v) nukkuu pääsääntöisesti omassa sängyssään (samaan aikaan siirtyi kuin esikoinenkin). Kuopus, 2,5v nukkuu edelleen perhepedissä minun ja miehen välissä.

Ennen muuttoa meillä oli makkarissa sellainen sänkyviritelmä, että vierekkäin oli normaali parisänky (ilman jalkoja, 160cm leveä) ja 80cm runkopatja (ilman jalkoja sekin). Ihan seinän vieressä nukkui kuopus, sitten minä, sitten keskimmäinen, sitten mies ja reunimmaisena esikoinen. Sänkyviritelmä tehtiin pian sen jälkeen, kun keskimmäinen oli syntynyt. Muuton yhteydessä viritelmä purettiin, kun uuteen makkariin se ei olisi mahtunut, ja isommille hankittiin omat sängyt.

 

On hyvin todennäköistä, että kuopus viihtyy minun ja miehen vieressä vielä jokusen tovin :) Meitä se ei haittaa. Ja todellakin intiimielämästä voi huolehtia muuallakin kuin sängyssä (vaikka kyllä se sielläkin onnistuu, kunhan vain ei villeimpiin leikkeihin ryhdy ;) ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt runkopatjat ilman jalkoja + tavallinen vaahtomuovipatja "sivuvaununa". Enska nukkuu osan yötä minun vieressä runkopatjalla, osan siinä matalammalla patjalla. Siirtyy luultavasti tuon välin itse, koska en parin ekan yön jälkeen muista nostelleeni :) Tämä systeemi toimii meillä hyvin.

 

Näin siksi, että mies ei saanut nukuttua, kun vauva oli välissä, eikä meidän sänkyyn millään yksinkertaisella tavalla tuntunut saavan laitaa. Välissä nukuttiin mm. siten, että mies nukkui eri huoneessa ja minä Enskan kanssa parivuoteessa. Lapsi putosi sängystä "vain" kerran :rolleyes: Sitä ennen Enska nukkui noin viikon "omassa huoneessa" ja minä torkuin aamuyön patjalla lattialla, ja päivät ärjyin väsymystäni. Omassa sängyssään tuo lapsi on nukkunut vain ja ainoastaan päiväunia ja illalla ensimmäiset tunnit ennen äidin viereen nostamista. Takaisin nostamista varten en jaksa herätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös meillä nukutaan perhepedissä siten, että vauva (5kk) on joko välissä tai reunassa mun vieressä. Välillä poju nukkuu pinniksessä, joka on puolen metrin päässä meidän sängystä. Seksin ajaksi vauva nostetaan pinnikseen tai sit sitä harrastetaan muualla kuin sängyssä. Seuraavalla syötöllä vauva jää taas viekkuun nukkumaan. Myös silloin vauva laitetaan omaan sänkyynsä, jos mulla tai miehellä on huono asento ja paikat puuduksissa.

 

Minusta on kyllä aivan ihanaa nukkua vauvan vieressä! Jään joskus kattelemaan nukkuvaa pientä, vaikka väsyttäis kuinka. Vahinkoja ei ole sattunut onneksi ollenkaan, mut sitten ku vaavi alkaa liikkumaan enempi, pitää sängyn laitaan keksiä jotain muuta kuin rullattu pikkupeitto petarin alla.

 

Mun mutsi (+50v) on iloinen meidän perhepetistä. Hänestä vauva ei voi koskaan saada liikaa rakkautta! Mun täti (mutsin nuorempi sisko) taas kielsi ehdottomasti vauvan nukuttamisen vanhempien sängyssä, kun kuuli meidän nukkumisjärjestelystä! Sen saarnan jälkeen en ole pahemmin kertonut ihmisille meidän perhepedistä, mut ajattelin kyllä piruuttani mainita seuraavassa neuvolassa siitä ja katsoa, mitä mieltä meidän iäkkäämpi neuvolantäti on.  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauvan sänky on sivuvaununa meidän sängyn vieressä, ja vauva nukkuu vaihdellen siinä tai mun vierellä. Ensimmäiseen yösyöttöön asti vauva nukkuu yleensä pinnasängyssä. Jos vauva nukkuu vierellä, niin se on sillä puolella kummasta rinnasta syötän (tai olen juuri ennen nukahtamista syöttänyt). Joskus nukahdan heti syötön jälkeen ja vauva jää viereen, joskus en uskalla siirtää sitä siinä pelossa että se herää eikä nukahda samantien uudelleen, mutta joskus siirto pinnasänkyyn onnistuu ongelmitta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukutiin perhepedissä ensimmäiset 11kk. Poika nukkui samassa sängyssä meidän (myöhemmin vain minun, koska vei niin paljon tilaa) kanssa. Yöimetin poikaa niin kauan, kun hän nukkui vieressä. Jos meillä olis ollut pinnis, josta voi laskea laitaa, niin poika olis varmaan nukkunut siinä viimeisimmät ajat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhepeti ei olllut meidän juttu. En osannut itse nukkua kun pelkäsin kierähtäväni vauvan päälle. Vauvan pinnasänky oli samassa huoneessa ja nyt 8kk iässä vauva meni omaan huoneeseen, tai siis isonsiskon kanssa samaan huoneeseen nukkumaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen vannoin että täällä ei nukuta perhepedissä :lol: no nyt on vauva, ja kappas vaan, usein jää syötön jälkeen viereen nukkumaan :rolleyes: välillä kyllä viedään omaan sänkyyn..

ei tarkotus ole silti jatkuvasti pitää perhepetiä.....

niin, vauva ihan pariviikkoinen vasta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me nukutetaan aina iltaisin tyttö omaan pinnikseen ja yöllä/aamuyöllä ensimmäisen syötön jälkeen tyttö jää nukkumaan meidän viereen vielä hetkeksi, ennen kuin noustaan ylös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0