Sign in to follow this  
Followers 0
sorellina

Perhepeti

68 posts in this topic

Miten perhepeti toimii, kun perheessä on useampia lapsia? Tai siis lähinnä niin, että isompi lapsi ja vauva nukkuu molemmat vanhempien sängyssä? Mua jo tälleen etukäteen (:rolleyes:) pelottaa, että jos meille tulee vauva eikä esikoinen nuku vieläkään omassa sängyssään, niin miten me sitten nukutaan... Jos esikoinen pyörii kovasti unissaan, niin siinähän on vauvakin sitten vaarassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan oltu vasta 3 yota kotona ja jo tutkailen nukkumisjuttuja :girl_impossible: Eli taalla vauva ei suostu jaamaan moses basketiin yolla vaan alkaa kitisemaan ja huutamaan ja lopulta mies ottaa sen mahansa paalle nukkumaan. Ei ehka ideaali, mutta nailla jarjestelyilla ollaan saatu nukuttua edes pari tuntia yossa.

Mietin tuota perhepetia, miten teilla on peiton kanssa? Mua pelottaa etta vauvan paa jaa peiton alle? Taalla ei edes suositella mitaan peittoja vauvalle katkytkuolemariskin johdosta, eika muutenkaan perhepetia.

Myoskin pelottaa etta vauva jaa jomman kumman alle?

Onko kokemuksia siita etta laittaisi pinniksen kiinni sankyyn ja se olisi ikaankuin sivuvaunu, silla erotuksella etta siina olisi reuna valissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille ei todellakaan pitanyt tulla mitaan perhepetia, eika aluksi sellaisessa koskaan nukuttukaan, mutta kappas vaan, vikat pari-kolme kuukautta poika on paatynyt aika usein aamuun mennessa meidan sankyyn :rolleyes:. Kohta puolivuotias siis. Han nukahtaa kylla ihan kiltisti ja yleensa ihmeempia mukisematta omaan pinnasankyynsa (nyt jo omassa huoneessaan), mutta herailee yolla pari kertaa siihen, ettei osaa nukkua aloillaan vaan ryomii ympari pinnasankya ja lyo paataan paatyyn tai jaa jaloistaan pinnojen valiin jumiin - useamman kerran poikaa nukuteltuani tai jos ei uudelleen nukahtamisesta tule yhtaan mitaan, otan hanet yleensa viereeni, etta saamme molemmat nukuttua. Nyt se ei enaa pelota, koska ikaa on jo tuon verran. Poika nukkuu meidan valissa, tai jos ollaan miehen kanssa vierashuoneessa (kuumina kesapaivina siella on meidan makuuhuonettamme viileampaa), minun ja seinan valissa. Kerran nukahdin imettaessani niin, etta vauva jai sangyn laidalle, ja herasimme aamulla siihen, kun han tomahti sangysta lattialle (arvatkaa vaan, oliko syyllinen olo monta paivaa:ph34r:), ja kerran on mies kuulemma kierahtanyt unissaan osittain pojan paalle, mutta onneksi ei kaynyt mitenkaan. Tykkaan kylla nukkua niin, etta poika tuhisee ihanasti kainalossa, mutta perhepeti on meilla silti edelleen "valttamaton paha" ja yritan joka yo parhaani mukaan saada pojan nukkumaan omassa sangyssaan - joskus onnistuu, useimmiten ei. Sivuvaunutekniikkaakin kokeiltiin aluksi, mutta kun poika oppi kaantymaan vatsalleen, han kieri oman sangyn puolelta aina minun kainalooni :lol:. Nyt taistelen valilla nukkumatilasta kahden miehen valissa, kun molemmat nukkuisivat mieluiten poikittain kaikki raajat levallaan :rolleyes:...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika nukkui vastasyntyneenä perhepedissä välissämme niin, että hänen vartalonsa oli suunnilleen päidemme kohdalla. Poika oli sen verran kuumaverinen jo silloin, ettei juuri tarvinnut peittoa, kunhan hänellä oli päällään terällinen unihaalari. Kapalointiakin yritimme, mutta se aiheutti vain rimpuilua. Noin parin kuukauden iästä lähtien poika on nukkunut unipussissa, paitsi nyt helteillä pelkässä vaipassa. Poika on jo yhdeksän kuukautta ja liikkuu ihan hirveästi yöllä, joten joskus olen mm. herännyt siihen, että hän potkii unissaan peppuani. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taas ainoa järjestely, jolla mä sain nukuttua kun poika oli ihan pieni, oli sellainen, että poika nukkui masu mun masua vasten ihan mussa kiinni, molemmat nukuttiin kyljellään. Perhepedissä oli tarkoituskin nukkua ihan alusta asti, mutta se, että vauva nukkuisi vanhempien tyynyjen välissä ei toiminut, kun mua koko ajan pelotti saako se vahingossa tyynyn/peiton naamaan tai mietin muuten vaan vieläkö se hengittää. Sitten kun tajusin ottaa pojan tarpeeksi lähelle, sain nukuttua, kun oltiin saman peiton alla - tiesin, ettei poika jää peiton alle kunhan en vedä sitä omaan kaulaan asti. Ja kun pidin käsivartta pojan ympärillä koko yön, tiedostin koko ajan, että kyllä se hengittää. Taisin itse asiassa pari kertaa havahtuakin lyhyeen hengityskatkokseen, kun jotenkin sitä unissaan tajusi, että nyt se on ollut hetken vähän liian hiljaa.

 

Nykyään (4 kk) me nukutaan väljemmin, kun poika on niin kova venkoamaan, että ei pysyisi enää niin tiukasti sylissä kuin ihan pienenä. Eikä enää pelota, ettäkö se lakkaisi yhtäkkiä hengittämästä. ;)

 

Sanoisin siis, että etsikää sellainen nukkumisjärjestely, jossa kaikki saa nukuttua, oli se ihan millainen tahansa. Vaikka sotisi mitä oppeja tai neuvoja vastaan, niin tärkeintä on, että teillä nukutaan, varsinkin ihan alussa kun olette vielä synnytyksen jäljiltä uupuneita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nukuttu kohta 4,5 vuotta perhepetissä lyhyitä taukoja lukuunottamatta. Esikoista yritin alkuun nostaa yöimetyksen jälkeen takaisin omaan sänkyyn, mutta heräsi siihen aina joten noin 2 viikon iässä luovutin. Esikoinen nukkui välissä 1,5-vuotiaaksi ja siirtyi omaan sänkyyn laakista, kun sai uuden isojen poikien sängyn. Sen jälkeen on kömpinyt viereen ihan muutamia kertoja muutosten yhteydessä (hoidon alku, vauvan syntymä, muuttamiset). Kakkosen kanssa ei edes yritetty omaan sänkyyn siirtoa yöimetyksen jälkeen ja se nukkui välissä myös tuonne 1,5-vuotiaaksi. Nukkui jonkun aikaa omassa sängyssään yöt läpi, mutta sitten taas alkoi kömpiä isin kainaloon (on nukkunut reunalla isin käsi ympärillään). Nyt on taas menossa vaihe, että nukkuu omassa sängyssä yöt läpi. Vauvaa ruvetiin suosiolla nukuttamaan suoraan meidän sänkyyn ja myytiin pinnis pois. Vauva nukkuu lähinnä mun kyljessä kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

miten te olette pystyneet luottamaan itseenne että mitään vahinkoja ei käy ? kuten että paksu peitto lentää vauvan päälle, itse käännytte vauvan päälle jne....

 

 

neuvolantäti höpisi jotain että '' imettävä äiti ei käänny lapsensa päälle , mutta isästä ei voi mennä takuuseen......''

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en osannut luottaa silloin kun yritin nukuttaa vauvaa kauempana itsestäni, mutta kun viimein tajusin ottaa pojan tarpeeksi lähelle niin eron huomasi heti - osasin paremmin rentoutua ja silti unessakin olin koko ajan tietoinen vauvasta. Ja kun vauva oli koko ajan mussa kiinni, niin ei ollut isästäkään vaaraa. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ne peittojen lennähtelyt arveluttaa, voi opetella nukkumaan niin, että peitto on korkeintaan vyötäisillä. Pienen vauvan voi myös nukuttaa ihan sängyn päädyssä, 160 cm leveässä sängyssä saa tyynyjen väliin reilusti tilaa. Meillä oli pikkuvauva-aikaan sängyssä "vauvan alusta" eli lähinnä pieni kosteussuoja ja pyyhe, jonka päällä vauva nukkui. Sen avulla sai helposti hilattua vauvan imetyskorkeudelle ja takaisin tyynyjen väliin (kun en unisena jaksanut nousta sen vertaa, että olisin saanut nostettua), ja samalla pysyi sänky pukluttomana.

 

Perhepedin turvallisuuden A&O on päihteettömyys. Ei alkoholia, ei uneen vaikuttavia lääkkeitä. Ei edes lääkärin määräämiä. Jos jompi kumpi käyttää vaikka nukahtamislääkettä, joko vauva nukkuu muualla tai sitten tuo aikuinen. Myös paha väsymys on hyvä syy pitää lapsi omassa sängyssään. Imettävä äiti yleensä nukkuu kevyemmin, mutta äärimmilleen uupunut isä välttämättä ei.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten perhepeti toimii, kun perheessä on useampia lapsia? Tai siis lähinnä niin, että isompi lapsi ja vauva nukkuu molemmat vanhempien sängyssä? Mua jo tälleen etukäteen (:rolleyes:) pelottaa, että jos meille tulee vauva eikä esikoinen nuku vieläkään omassa sängyssään, niin miten me sitten nukutaan... Jos esikoinen pyörii kovasti unissaan, niin siinähän on vauvakin sitten vaarassa.

Muutaman kuukauden kokemuksella vastaan. Esikoinen, kohta neljä, haluaa siis edelleen nukkua vieressä ja hänen sänky on kiinni meidän sängyssä ja joko minä tai mies nukkuu hänen vieressään eli vauva on meidän vanhempien keskessä eikä esikoinen pysty jyräämään vauvaa. Illalla vauva nukutetaan omaan pinnasänkyynsä, josta sitten otetaan viereen yöllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kun noita vauvoja oli kaksin kappalein, niin nukuttiin milloin mitenkin, mutta alkuun monesti niin, että toinen nukkui mun ja toinen miehen mahan päällä. Se uni vaan jäi sen verran kevyemmäksi, että koskaan ei tarvinnut pelätä, että jotain olisi sattunut. Myöhemmässä vaiheessa joko toinen tai molemmat pojat nukkuivat pätkittäin meidän välissä eli syötöiksi otin viereen ja kun toinen heräsi syömään niin siirsin toisen takaisin omaan sänkyynsä tai siirsin miehen viereen, jolloin tietysti herätin miehen niin, että tiesi pojan olevan vieressä.

 

Meillä ei siis todellakaan tarkoituksella menty mihinkään perhepetisysteemiin vaan ihan meidän vanhempien yöunien turvaamiseksi. Ja tosiaan pojilla oli omat sängyt samassa huoneessa jossa pidettiin heitä nukkumassa niin paljon kun se oli mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen vähän. Me ollaan nyt mietitty, että pitäisikö siirtyä perhepetiin, kun yöt tahtoo olla tosi vaikeita (= öisin ei nukuta lainkaan). Tyttö on nukkunut tähänkin asti ihan meidän vieressä, omassa kopassaan. Tänään aamulla sain tytön lopulta nukahtamaan viereeni ja väsynyt, kun itsekin olin, niin nukahdin myös. Oon aina pelännyt, että entäs jos käännyn lapsen päälle jne. siksi en kovin innoissani ole ollut perhepetiä testaamassa, muuten ei ole mitään perhepetiä vastaan. Mä kaipaisinkin nyt ihan käytännön vinkkejä, jotain netistä jo etsinkin, että miten perhepedissä nukutaan. Lähinnä nyt sitä, että mihin kohtaan se lapsi laitetaan nukkumaan. Onko parempi olla kasvot äidin kasvojen tasolla vai alempana vai mitä? Tyttö nukkuu yleensä ihan selällään, ainakin alussa tykkää kääntää naamansa minuun päin (ja hilautua ihan minuun kiinni).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^luulisin että turvallisinta on mitä ylempänä vauva on.

 

Itse oon aina ollut tosi huoleton perhepedin suhteen ja siksi en ole tuota vertikaalista sijaintiakaan juuri pohtinut. Meillä vauva on nukkunut sekä laidan puolella että mun ja miehen välissä, koska en ekaan puoleen vuoteen osannut imettää kuin alemmasta rinnasta eli siirsin lasta aina kun vaihdoin rintaa. Monethan pelkää miehen vieressä (eli vanhempien välissä) nukuttamista ja toki syytä onkin, koska miehellä ei vaan toimi ne hormonit samalla tavalla että se heräisi jokaiseen vauvan erilaiseen henkäykseen tai kenen tahansa perheenjäsenen kyljenkääntämiseen. Mut mulla toimi suojeluvaisto niin hyvin, etten kertaakaan joutunut olemaan huolissani. Tiesin oman ja vauvan sijaintini lisäksi koko ajan hyvin tarkasti yöllä myös miehen liikkeet ja peiton sijainnit. Nukuin kai aika kevyesti, mut en mä silti koskaan kokenut itseäni väsyneeksi. Pari kertaa muistan joutuneeni lyömään miestä selkään kun se on meinannut kierähtää lähellekään tyttöä.

 

Aluksi me yritettiin nukuttaa esikoista pinnasänkyyn, ja kyllä se sinne nukahtikin, mut mä väsyin todella pian siihen sen hakemiseen sieltä pinniksestä ja toisaalta kyllästyin valvomaan koko imetyksen ajan. Imetyshän rentouttaa ja auttaa äitiä nukahtamaan helpommin uudelleen. Yöheräily ei tunnu enää niin stressaavalta kun saa itsensä lempeästi takaisin unten maille ilman vauvan siirtelyjä. Virallisesti taisin tunnustaa ja huomata nukkuvani ihan kokoaikaisesti perhepedissä vasta esikoisen ollessa puolivuotias, sitä ennen se oli enemmän vahinko tai käytännön syistä johtuva tilapäinen ratkaisu, joka kylläkin toistui joka yö. Esikoinen on nyt 1v10kk ja nukkuu edelleen perhepedissä. 12-15kk ikävälin se nukkui jo omassa sängyssään meidän huoneessa ja 16kk-18kk välisen ajan jopa omassa huoneessaan. Mut niin me vaan palattiin perhepetiin sit kun päivähoito alkoi ja tyttö kaipasi enemmän turvallisuutta. Ja ei kaduta, mä nukun nimittäin itsekin paljon paremmin tytön vieressä. Tilantarve taaperolla on kuitenkin jo ihan omaa luokkaansa, joten ostettiin toinen parisänky ja sijoitettiin se lastenhuoneeseen. Meillä on nyt siis perhepedin lisäksi omakin sänky aikuisten makuuhuoneessa, jonne voin mennä "treffeille" miehen kanssa silloin kun en ole kovin väsynyt töistä ja uudesta raskaudesta. Monesti olen saanut ihan koko yönkin nukkua miehen vieressä, mutta semmoisina iltoina kun tuntuu ettei uni tule millään, menen mieluummin tytön viereen nukkumaan. Siihen lapsen tuhinaan jotenkin nukahtaa helpommin kuin siihen hiljaisuuteen joka jää ilmaan kun mies nukahtaa kesken mun lauseen mun jäädessä murehtimaan maailmaa.

 

Toinen lapsi syntyy tammikuussa ja vähän mietityttää missä kukin aikoo nukkua, mutta en aio suunnitella sitä etukäteen. Toista pinnasänkyä me ei joka tapauksessa olla hankkimassa, eiköhän jompikumpi lapsi vähintään halua nukkua jommankumman vanhemman vieressä. Tai sit taapero siinä omassa parisängyssään mikäli me miehen ja vauvan kanssa päädytään aikuisten makuuhuoneeseen. Uskoisin että uuden vauvan erilaisten vaiheiden aikana meillä nähdään vielä hyvinkin monta erilaista nukkumajärjestelyä. Mut se on varmaa että vauvan takia mie en enää lähde öisin sängystäni mihinkään nousemaan, koska nyt tiedän että sen asian voi hoitaa itse mukavasti peiton alla rentoutuen <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lueskelin oikeastaan ekan sivun vaan ja sitten loppui kärsivällisyys ja halusin jo kirjoittaa.. girl_crazy.gif Eli toivottavasti en kysy kysymyksiä, mitä täällä on jo kamalasti puitu.

 

Eli, miten onnistuu perhepedistä "vieroitus"? Meillä on nyt 7,5kk vanha tyttönen, enkä edes muista koska olisi nukkunut edes osan yöstä omassa sängyssään. Nukkuu aina mun ja seinän välissä, sänky on siis seinässä kiinni.

Sekä minä, mies että tyttö nukutaan kaikki hyvin näin, mutta on vähän ruvennut tuntumaan, että pitäisikö silti opettaa pikkuhiljaa omaa sänkyä.. Jotenkin, kun kahdenkeskinen aika miehen kanssa on nykyään ollut TOSI kortilla ja ihan riitaa asiasta on jo, niin voisi olla sitten mukava, kun se sänky olisi sitten ihan meidän kahden?!

Tyttö saa maitoa öisin vaan kerran tai oikeastaan aamulla eli 5-6 välillä yleensä, joten siitä voisi nukkua aina sitten loppuaamun vieressä. Mieskin siinä vaiheessa lähtee jo töihin.

Jotenkin silti samalla aikaa surettaa laittaa tyttö siihen metrin päähän nukkumaan girl_crazy.gif Mutta uskoisin, että olisi parempi kuitenkin opettaa jo tarpeeksi ajoissa. Ainakin kuvittelisin, että on koko ajan vaikeampaa vieroittaa vai oonko väärässä? En haluaisi, että nukuttaisiin montaa vuotta ainakaan näin girl_impossible.gif Tää eka vuosi nyt menisi ja se ei haittaa jos sitten taaperoikäisenä johonkin aikaan vaikka aamusta tulisi meidän väliin tms.

 

Meillä olisi lisäksi mahdollisuus laittaa tyttö ihan omaankin huoneeseen nukkumaan. Ajattelisin kuitenkin, että ensin opetetaan omaan sänkyyn; ns. tutustutaan siihen ja sitten vasta sinne omaan huoneeseen, kun omassa sängyssä nukkuminen sujuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ylempään kysymykseen vastaus, että meillä ainakin nukutaan siinä ihan mun pään kohdilla, jalat on ehkä jossain mun rinnan kohdalla. Varmasti turvallisempaa, kun on mahd. ylhäällä. Jossain välissä nukkui mun ja miehen välissä ja silloin nukkui välillä jopa poikittain meidän päiden välissä grin.gif Itse siis aina kääntyi noin. Mutta niin ei kyllä voi sitten mennä edes sitä peittoa naamalle tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisitteko vaihtaa paikkoja miehen kanssa ja laittaa vauvan sivuvaunuun. Sitä sivuvaunua voisi sitten sentti sentiltä ja yö yöltä hivuttaa kauemmas, kunnes on omalla paikallaan. Tämä on hidas ratkaisu, mutta voisi toimia lempeänä keinona saada lapsi omaan sänkyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pinnasänky onkin kyllä meidän vieressä, pohja nostettuna, mutta sitä laitaa ei saa laskettua.. Eli sivuvaununa on periaatteessa ollutkin. Ilman laidan laskua vaan. En kyllä uskaltaisi ottaa edes laitaa pois/laskea, kun meillä on sänkynä 2x80 cm sängyt ja niiden päällä sitten vaan iso 160cm patja. (on siis ihan huonekaluliikkeestä ostettu kokonaisuutena että ei itse kotkailtu grin.gif ) Joten tuo sänky on jotenkin tosi "liikkuva" ja pelkäisin, että pääsisi luiskahtamaan maahan sieltä välistä jos esim. meidän sängyn patja liikkuisi sivuun tms.

Muuten kyllä hyvä vinkki ja mua vähän ärsyttääkin, kun sitä laitaa ei voi laskea!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhepedissä nukkuminen loppui meillä siihen, kun lapsi tuli pää edellä alas sängystä ja sai järkyttävän kuhmun + mustelman otsaansa. Olkaahan varovaisia. Tämä tapahtui siis niin, et minä torkahtanut ja vauva sitten herännyt ja liikuskellut hissukseen kohti sängyn jalkopäätä ja siitä alas. Nyt jos perhepetiin vielä ottaisin, niin ehdottomasti sängynpääty pitäs olla (myös jalkopäässä). Ja kun lapsi liikkuu niin jos on oikein väsynyt, ei välttämättä huomaa, jos toinen menee aikuisen yli tai kiertää jalkojen ohi ja siitä alas.

 

Mä pelästyin niin, et tosiaan kehotan olemaan tarkkana tän järjestelyn kanssa. Ei se tarvi ku minuutin torkkumisen ja jos muksu hereillä nii kolisee pää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Me otettiin pariksi kuukaudeksi sängystä jalat irti juuri tuossa vaiheessa, kun lapsi alkoi liikkua, muttei vielä osannut turvallisesti mennä alas sängyltä. Mut nopeasti se vaihe meni ohi ja sit palautettiin jalat sänkyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuohan kuulostaa aika hyvältä idealta! Eipä itse tajunnut moista. Nyt en enää viitsi ryhtyä siihen, kun olen pikkuisen saanut totutettua lasta siihen, et nukkuu omassa sängyssään.

Toinen mikä tuli mieleen, et ois voinut tietenkin yrittää jotain tyynykasoja tms. laittaa esim. just jalkopäähän, tosin liikkuva lapsi tuntuu rynnivän vähän kaiken päälle jne. ja yrittää nousta mitä tahansa vasten. Tai sitten lattialle jotain päiväpeittoa sun muuta, et mahdollinen pudotus ois matala ja mahdollisimman pehmeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me nukuimme kaikki lattialla perhepedissä viime kesänä, kun poika ryömi ja konttaili unissaan pois sängystä. Kun meno hieman rauhoittui ja hän oppi laskeutumaan sängystä jalat edellä, hän siirtyi nukkumaan sivuvaunuun. Hänen sängystään oli siis toinen laita irti ja pohja matalimmassa asennossa, ja se oli kiilattuna seinän ja meidän sänkymme väliin. Nyt olemme pari viikkoa sitten yrittäneet opettaa hieman yli vuoden ikäistä nukkumaan omassa nurkkauksessa. Meillä yöt ovat olleet ihan alusta asti todella levottomia ja poika on elämänsä aikana nukkunut vain kaksi kertaa seitsemän tuntia putkeen, muuten on heräillyt vaihtelevasti 0,5 - 3 tunnin välein. Yösyömisistä vieroitimme pari kuukautta sitten Gordonin menetelmällä, tuolta uniketjusta sain vinkin ja linkin.

Edited by rouva Tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pikkuneiti nukkuu vielä meidän kanssa perhepedissä. :) Esikoinen on muuttanut omansa huoneeseen puolen vuoden sitten.

Mekin olemme ottanut sängyn jalat pois kun pikkuinen alkoi ryömiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pinkdream: Meillä on muutamaa päivää nuorempi vauva kuin teillä ja siirrettiin nyt viikko sitten perhepedistä pinnikseen (joka on vajaan metrin päässä meidän sängystä). Meillä ei ollut tarkoitus nukkua perhepedissä mutta siihen sitten sitten ajauduttiin käytännöllisyyden vuoksi ja siksi että nukkuvaa vauvaa on niin ihana tuijottaa. :girl_haha: Silloin ihan alussa meidän vauva nukkui yön ensimmäisen tai ensimmäiset kaksi pätkää pinnasängyssään mutta varmaan toukokuun jälkeen ei ollut siellä käynytkään.

 

Me päätettiin siirtää vauva nyt sen takia että se alkoi treenaamaan konttaamista öisinkin ja pelättiin että se konttaa kohta laidan yli (nukkui meidän välissä ja sänky ei ole kummaltakaan puolelta seinässä kiinni. Ja lisäksi yöt alkoi olla aikamoista hulinaa kun tyyppi joka kerta herätessään nousi konttausasentoon. Lisäksi mekin järkeiltiin että siirto on sitä vaikeampi mitä myöhemmin sen tekee.

 

Siirto on mennyt tosi hyvin. Tuttia vauva toki tiputtaa suusta edelleen ja sitä käydään laittamassa takaisin, mutta enimmäkseen alkuyöstä ennen kuin me ollaan käyty nukkumaan. Meillä on nyt itse nukkumaan rauhoittuminen illalla ollut pari viikkoa tosi vaikeaa ja ollaan ihan suosiolla nukutettu aika paljon syliin tai sitteriin kun sängyssä ollessaan vauva vaan konttaa ja huutaa. Oletan että tämä vaihe menee kuitenkin ohi kun tuo oppii konttaamaan. Mutta pari kertaa vauva on myös rauhoittunut itse pinniksessä ja nukahtanut sinne. Yöllä jos tuo on ollut nälkäinen niin on otettu meidän väliin ruokailemaan (on siis korvikevauva) ja jos on alkanut hulinoimaan niin on sit rauhoittunut hetken kainalossa ennen kuin on laitettu takaisin pinnikseen. Aamuisin vauva on herännyt omia aikojaan ja alkanut konttailemaan ja ihan tyytyväiseltä on vaikuttanut. Koska me ei herätä siihen heti niin on saatu aamuisin nukkua pikkuisen pidempään. :)

 

Mä itkin ekana yönä kun vauva ei ollut vieressä kun oli niin outoa ja vieläkin sitä vähän ikävöin, mutta täytyy tunnustaa että vauva näyttää viihtyvän omassa pedissään paremmin kuin meidän vieressä. Sillä on enemmän tilaa valita mieleisensä nukkuma-asento ja enemmän pehmoleluja kaverina joista saa napata kainaloonsa mieleisensä.

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhepeti loppui meiltäkin siihen, että meidän silloin vasta muutaman viikon vanha tippui pää edellä sängystä, koska minä luultavasti hänet tönäisin alas. Nukkui reunassa sen takia, että imetin siltä puolelta ja nukahdin imetyksen aikana. Muutenkin vauva joutui kestämään vaikka mitä öisin, esim joutui kokonaan peiton alle.

 

Nykyään imetän aina sängyssä samaan tapaan mutta vien aina takaisin öisin omaan sänkyyn. Aamulla sitten saa jo jäädä sänkyyn, kun mies menee töihin ja me jäädään kaksisteen siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0