Galaxy

Minkä ikäisenä lapsi kodin ulkopuolelle hoitoon?


182 posts in this topic

Meidän poika oli 1v 1kk, kun meni päiväkotiin. Minä jatkoin opintojani niin kokopäiväisesti kuin vain oli kursseja tarjolla. Onnistuin kuitenkin pitämään 1-2 vapaapäivää pojan kanssa melkein joka viikko, ja hoitopäivät olivat usein mukavan lyhyitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojat nyt 1v6kk ja kotona ovat edelleen, itseasiassa tarkoitus on pojat pitää kotosalla lähemmäs kolmea ikävuotta, jos rahatilanne sallii ja pojat viihtyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäisenä lapsi kodin ulkopuolelle hoitoon? Miksi? Milloin äiti palasi töihin/opiskelujen pariin?

 

Poikamme ehtii täyttää 11kk ennen perhepäivähoidossa aloittamista.

Aloitin työt pojan ollessa puolivuotias, sillä mies halusi olla kotona pidemmän ajan kuin isäkuukauden. Olen tehnyt koko ajan 60% työaikaa, jota jatkan myös syksyllä kesälomien jälkeen eli hoitopäiviä on se 11-15 pv / kk. Miehen vanhempainloman päättymisen jälkeen, poika oli kotona vaarin kanssa. Meille ei ole taloudellisesti mahdollista, että jäisin lapsen kanssa kotiin hoitovapaalle :( .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika meni perhepäivähoitoon 11 kk:n iässä. Minä aloitin työt kuukautta aiemmin ja mies piti sillä aikaa isäkuukauden. Hyvin on mennyt, eka viikko oli itkuisuutta hoitoon jätettäessä, sen jälkeen ei ongelmia. Poitsu on avoin ja rohkea luonteeltaan, tiedä sitten auttoiko sopeutumisessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö meni hoitoon ollessaan 1v1kk. Hoitopaikkana perhepäivähoitaja äitin työpaikan läheisyydessä. Ensimmäinen hoitopäivä taisi olla äitille hankalampi kuin lapselle. Lapset kun ovat niin sopeutuvaisia.

 

Seuraavan kohdalla olen varmaankin pitempään kotona kuin silloin, mutta elämän tilannekin on nyt täysin toinen. On vakituinen työpaikka minne palata silloin kun haluaa, kun taas esikoisen kohdalla olin täysin työkokemusta vailla oleva "äitiyslomalle valmistunut". Kun töitä oli tarjolla otin niitä ihan ilolla vastaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menin töihin 2006 alussa, silloin Iiris oli 2v8kk ja Satu 1v9kk. Niin ja lapset menivät perhepäivähoitoon.

Edited by dasta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli lapsi hieman vajaa 2v. Tuntui hyvältä iältä silloin, eikä näin jälkikäteenkään ollut mitenkään huono ajoitus. Sopeutui todella hyvin, ei ongelmia. Paitsi silloin, kun olisi pitänyt lähtee hoidosta pois, eli olisi mielummin jäänyt päiväkotiin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

1v.3kk tulee poitsu olemaan. Päiväkotiin menee eikä se ryhmäkoko nyt vallan pieni ole, mutta hoidossa olisi 4 päivää viikossa, noin klo 9.30(10.30)-15.30. Mulla on paljon viikonlopputöitä joiden ansiosta sitten arkivapaitakin. Meen töihin myöhään ja pääsen myös myöhään, aamulla oon tietty pojan kanssa ja juuri ehdin iltatoimille kotiin. :( En tiedä miten mahtaa reagoida siihen, että äiti aina vie ja iskä hakee, tuleeko sille sellanen olo että paha äiti hylkää ja kiva iskä pelastaa? Muilla kokemuksia tästä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on 1v 3kk päiväkodissa aloittaessaan. Palaan itse silloin täysipäiväsesti töihin, 3 kuukautta on nyt menty niin, että teen vaan osapäiväsesti töitä ja poika on sitten ollut kotona mun tai isänsä kanssa.

 

Hoitopäiviä tulee n. 13/kk ja suurin osa hoitopäivistä on klo 12-17. Isänsä vie ja minä haen. Miehen työt on siis osittain viikonloppu- ja iltapainotteisia, joten pystytään järjestään näin. Hoitokuukausia tulee oleen vain n. 3, koska jään sitten taas äitiyslomalle ja poika mun kanssa kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö oli vuoden ikäinen, kun aloitti päiväkodissa. Ensimmäisen puoli vuotta olin osittaisella hoitovapaalla, jolloin hoitopäivät olivat hieman lyhyempiä. Hyvin tyttö on sopeutunut ja viihtyy hoidossa vallan mainiosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus olisi, että Taaperoinen menisi päiväkotiin ensi syyskuusta alkaen, tällöin lapsella ikää vähän vajaat 1 v. 8 kk. Ensi viikolla ollaan menossa viemään hakemusta näin hyvissä ajoin, nähtäväksi jää sitten mistä paikka irtoaa. Mulla on tarkoituksena tehdä opiskelut loppuun syksyn aikana.

 

Tällä hetkellä syksyn suunnitelmat tuntuvat oikein hyviltä. Saadaan olla vielä tämä kevät ja ensi kesä yhdessä kotona, mutta syksystä Taaperoinen saa sitten myös virikkeitä ja aktiviteetteja kodin ulkopuolelta, sama koskee äitiä. ;) Uskon, että lapsi pärjää kyllä hoidossa, kun on ihan reipas kaveri ja osaa jo nyt kävellä ja sanoo sanoja. Tässä on hyvin vielä aikaa opetella esim. syömistä itse.

Edited by Lara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika meni perhepäivähoitoon 1v4kk iässä. Parissa viikossa sopeutui ja hyvin on mennyt siitä lähtien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vesseli meni 14,5 kk ikäisenä perhepäivähoitoon. Yllättävän kivuttomasti kaikki on sujunut ja hän nauttii kovasti siellä olosta. Hyvää tuuria tietysti, että sattui kohdalle ihana hoitotäti ja mukavat leikkitoverit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

esikoinen oli 3v 1kk kun meni päiväkotiin. Tätä ennen oli hoidossa muutamia tunteja päivässä kaupungin leikkipuistossa (sinne meni 8kk ikäisenä)

 

Tämä toinen tulokas joutunee reilusti aikaisemmin päiväkotiin, koska talous pakottaa palaamaan töihin. Esikoisen aikoihin elämäntilanne oli 'hieman' eri...

Share this post


Link to post
Share on other sites

tyttö meni perhepäivähoitoon noin 1,5 vuotiaana ja sopeutui sinne onneksi hyvin. Itsellekin oli tuolloin mukava palata taas ns. aikuisten maailmaan...Hoitopaikkaa tyttö on joutunut muuttojen vuoksi vaihtamaan usein tämän noin kahden vuoden aikana, jolloin hoidossa on ollut. Aina on hyvin sopeutunut, mutta olisihan se kivaa, jos voisi samassa paikassa olla siihen saakka, kun lähtee eskariin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ovat menossa päivähoitoon nyt loppukesästä kun mulla alkaa työt, nuorempi on vähän päälle kolmevuotias.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun esikoinen oli 2,5-vuotias (itse olin kotona 1,5v ja mies vuoden) ja kuopus meni hoitoon 2v2kk iässä. Toivoisin voivani tätä kolmattakin hoitaa kotona vähintään 1,5 vuotta, mut saas nähä nyt miten toi raha- ja muu tilanne sallii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näillä näkymin meillä lapset menevät tarhaan, kun esikoinen on 3v 5kk ja kohta syntyvä kuopus 1v 5kk. Jos talous mitenkään antaa myöten (eli mies suostuu...) niin sitten lykätään hommaa vielä 7kuukaudella eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika aloittaa päiväkodissa 1.9. päivää vaille 1v2kk ikäisenä. Tämä ja viime viikko on ollut pehmeää laskua. Hienosti on mennyt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen meni hoitoon päivälleen vuoden ikäisenä.

Toka menee hoitoon aikaisintaan kaksi vuotiaana. (Esikoinen on kans kotihoidossa siihen asti.)

Ja kun töihin aikanaan palaan, 10päivää/kk on tarkoitus lasten olla hoidossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now